Hur beräknas räckvidden?
Moderator: Redaktion
Hur beräknas räckvidden?
Hej!
På Teslas sida står 610 km på en model S long range med 100 kWh batteri.
Det blir 0,164 kWh per km, vilket verkar rimligt om man håller låga hastigheter och utnyttjar hela batteriets kapacitet.
Men vad jag har hört ska man varken fylla eller tömma batteriet helt, och 60 mils körning utan motorväg låter ju inte rimligt...
Så mina frågor är:
1. Vid vilka förhållanden har räckvidden beräknats?
2. Vad är den verkliga räckvidden för ovanstående bil vid 110 kmh?
/ Anders
Jag har ingen Tesla - än...
På Teslas sida står 610 km på en model S long range med 100 kWh batteri.
Det blir 0,164 kWh per km, vilket verkar rimligt om man håller låga hastigheter och utnyttjar hela batteriets kapacitet.
Men vad jag har hört ska man varken fylla eller tömma batteriet helt, och 60 mils körning utan motorväg låter ju inte rimligt...
Så mina frågor är:
1. Vid vilka förhållanden har räckvidden beräknats?
2. Vad är den verkliga räckvidden för ovanstående bil vid 110 kmh?
/ Anders
Jag har ingen Tesla - än...
Tesla Model S "Raven" Long range FSD 2019
- OfarligTesla
- Teslaägare
Re: Hur beräknas räckvidden?
610 km är väl enligt EUs körcykel som är sämst?
Tidigare S har haft runt 210 Wh/km vid 110 km/h så givet lite förbättringar kanske 190 Wh/km är rimligt? Abetterrouteplanner har den som beta och då är det 185 Wh/km angivet. Sen borde det bara vara att räkna baklänges, en LR har väl ca 99 kWh tillgängligt så om man kör mellan 90 och 10% blir det typ 43 mil i 110 km/h om vi räknar på 185 Wh/km.
Tidigare S har haft runt 210 Wh/km vid 110 km/h så givet lite förbättringar kanske 190 Wh/km är rimligt? Abetterrouteplanner har den som beta och då är det 185 Wh/km angivet. Sen borde det bara vara att räkna baklänges, en LR har väl ca 99 kWh tillgängligt så om man kör mellan 90 och 10% blir det typ 43 mil i 110 km/h om vi räknar på 185 Wh/km.
Jeg har kjørt en model S 100 d siden sommer 2017. Pendler til jobben og kjører per år 25000 km. På vinteren ikke med Rangemodus og alltid med forvarming av batteriet. På sommeren med Rangemodus. Kjører vanlig. Ikke snålkjøring. 21 grader varmt i bilen og på motorvei ca 120 km/h. Lovlig ellers.
Veiene her i norge er stort sett våte.
Mitt snittforbruk på 2 år er 210 Wh/km. På vinteren ligger jeg på 231, på sommeren på ca 175-180 Wh/km. Hvis du tar utgangspunkt i at du kan bruke 96kW av batteriets totale 100 kW kan du gå ut ifra at du kommer 550 km på sommeren, 415 på vinteren. Nå er det også slik at bilen alltid bruker mer på korte distanser enn på langkjøring, spesielt på vinteren hvor oppvarmingen i begynnelsen av kjøreturen drar mest strøm. Kjører du langt på vinteren kan du også komme opp mot 450-500 km, men neppe lengre.
Veiene her i norge er stort sett våte.
Mitt snittforbruk på 2 år er 210 Wh/km. På vinteren ligger jeg på 231, på sommeren på ca 175-180 Wh/km. Hvis du tar utgangspunkt i at du kan bruke 96kW av batteriets totale 100 kW kan du gå ut ifra at du kommer 550 km på sommeren, 415 på vinteren. Nå er det også slik at bilen alltid bruker mer på korte distanser enn på langkjøring, spesielt på vinteren hvor oppvarmingen i begynnelsen av kjøreturen drar mest strøm. Kjører du langt på vinteren kan du også komme opp mot 450-500 km, men neppe lengre.
Räckvidden beräknas enligt WLTC som alltså är en världsstandard. Den körcykeln är betydligt bättre än tidigare europeiska körcykeln som inte gick att uppnå vid normal körning.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Worldwi ... _procedure
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Worldwi ... _procedure
- EnTraktor
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael25
Det är inga som helst problem att ladda till 100% eller köra ner batteriet till 1-3%. Men batteriet ska inte lämnas i timmar med hög eller låg laddning.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Jag hade 204 Wh/km i genomsnitt på ett år med min Model S75D. Blandat motorväg och förortskörning.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Tror faktiskt min 100D med 19" slipstream är lite snålare än 210 Wh/km vid 110 km/h. Kanske 205 Wh/km. Sen är det ju faktiskt tillgänglig kapacitet som används för att räkna ut räckvidden. Det är 100% till elektrontorsk alltså. Ca 98 kWh tillgängligt ger en teoretisk motorvägsräckvidd på 478 km. Oftast så laddar man inte riktigt fullt och kör inte riktigt tomt så runt 40 mil är mer verkligt.OfarligTesla skrev:610 km är väl enligt EUs körcykel som är sämst?
Kör man 70-90 på landsväg så är räckvidden galen. Då kan man ligga på 160 Wh/km i snitt och då har du räckvidd på 612 km.
Det beror alltså på. Hur mycket snålare den uppgraderade versionen är vet jag inte men 10% låter enormt mycket. Kan det verkligen stämma?
Model 3 har ju samma motor och den är ju extremt snål, så nog kan nya S och X spara 10%, det tvivlar jag inte på.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- OfarligTesla
- Teslaägare
Jag tog båda siffrorna från A better route planner för att jämföra med, håller med om att den går lite snålare än så, iaf min brukar som oftast ligga närmare 200 Wh/km men för att jämföra blir det bäst att ta siffrorna från samma källa då även den nya kan ju vara snålare än vad som angivits där.Verdi skrev:Tror faktiskt min 100D med 19" slipstream är lite snålare än 210 Wh/km vid 110 km/h. Kanske 205 Wh/km. Sen är det ju faktiskt tillgänglig kapacitet som används för att räkna ut räckvidden. Det är 100% till elektrontorsk alltså. Ca 98 kWh tillgängligt ger en teoretisk motorvägsräckvidd på 478 km. Oftast så laddar man inte riktigt fullt och kör inte riktigt tomt så runt 40 mil är mer verkligt.OfarligTesla skrev:610 km är väl enligt EUs körcykel som är sämst?
Kör man 70-90 på landsväg så är räckvidden galen. Då kan man ligga på 160 Wh/km i snitt och då har du räckvidd på 612 km.
Det beror alltså på. Hur mycket snålare den uppgraderade versionen är vet jag inte men 10% låter enormt mycket. Kan det verkligen stämma?
Kan nog tro på att den nya versionen är 10% snålare, de har ju gjort en hel del förändringar tydligen. Sen är ju frågan om det är förändringar som bara hjälper i optimala förhållanden eller om effekten försvinner delvis i regn osv.