Autopiloten, vad tycker ni om den?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
esaiasmaximus
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 28 okt 2017 14:50

Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?

Inlägg av esaiasmaximus »

På 2+1 vägar där 2 filer växlar om till en fil så känns autosteer riktigt ryckig och vilsen.
Vid avfarter/påfarter kan det uppstå incidenter.
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 987
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?

Inlägg av Generalbogge »

Verdi skrev:
AP är galet överskattat. Funkar hyfsat under vissa specifika förutsättningar men är oftast oanvändbart. Om man inte nöjer sig med att konstant ligga och såsa med lastbilarna i högerfilen...
Ja, det verkar onekligen fungera olika bra i olika bilar. Personligen är AP en av mina favoritfunktioner i bilen, och jag använder den nog runt 90% på de sträckor som jag kör på. Den funkar riktigt bra för mig, på min bil i alla fall (AP2). Filbyte på motorväg funkar bra. Är inte segt enligt mitt tycke. Inte numera i alla fall, den var det för ett år sedan, men har blivit mycket bättre.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?

Inlägg av Jeppe_E »

Verdi skrev:
AP är galet överskattat. Funkar hyfsat under vissa specifika förutsättningar men är oftast oanvändbart. Om man inte nöjer sig med att konstant ligga och såsa med lastbilarna i högerfilen...
Perfekt! Jag brukar ligga och såsa i högerfilen när jag jobbpendlar. Rätt så skönt faktiskt. :lol:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2207
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?

Inlägg av jpetters »

Jag tycker AP2+ är fantastisk! Och den blir bara bättre!

Sen är Tesla även en fantastisk blir att köra på rätt vägar och förutsättningar.

Tråkig körning = AP
Kul körning = Jag

Kombinationen är ju oslagbar het enkelt.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Wir
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 16 apr 2017 00:39
Ort: Gävle

Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?

Inlägg av Wir »

TiborBlomhall skrev:
thedude skrev:
TiborBlomhall skrev:
Och säg att jag kör 60 på 70 väg (ja det kan hända i kurva eller backkrön) och slår på farthållaren. Alla bilar fortsätter då köra 60. Tesla tokgasar upp till 75 istället, för jag har ställt in +5 km/h som fartgräns. Liiite trafikfarligt.
Ja den sänker hastigheten ibland i vissa kurvor men långt ifrån all. Ett tips är att lägga sig bakom en annan bil som en ledarbil :)

Den bryr sig inte heller om gropar, farthinder el dyl tyvärr men som sagt, framtiden är ljus :D
Det var inte det jag menade utan att Teslas är enda farthållaren i världen som inte håller farten när man slår på den utan kan börja tokgasa. Slår jag på farthållaren bakom en annan bil tvärnitar den istället för att få till dess långa följeavstånd.
Kör jag 50 och sätter farthållaren på 70 så förväntar jag mig att den ska öka farten. Vill jag sätta den på samma fart som jag kör gör jag det.

Den har aldrig bromsat in när jag legat närmare en bil än vad AP vill, den gasar inte så mycket bara tills avståndet blir lagom.
-- edit -- Kom på att jag kanske har kvar foten på gasen tills avståndet blir lagom, osäker. Får testa nästa gång. :)
Model S 90D -17
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1605
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?

Inlägg av frippan »

Kul att så mycket folk tycker så pass olika, undrar vem som har rätt bara? :)

Tror det kanske har stor betydelse var i landet man bor hur vägarna och trafiken är just där.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Verdi

Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?

Inlägg av Verdi »

Generalbogge skrev:
Verdi skrev:
AP är galet överskattat. Funkar hyfsat under vissa specifika förutsättningar men är oftast oanvändbart. Om man inte nöjer sig med att konstant ligga och såsa med lastbilarna i högerfilen...
Ja, det verkar onekligen fungera olika bra i olika bilar. Personligen är AP en av mina favoritfunktioner i bilen, och jag använder den nog runt 90% på de sträckor som jag kör på. Den funkar riktigt bra för mig, på min bil i alla fall (AP2). Filbyte på motorväg funkar bra. Är inte segt enligt mitt tycke. Inte numera i alla fall, den var det för ett år sedan, men har blivit mycket bättre.

Jag har bara den enklaste AP (köpte den för 22 tkr) och där ingår inte filbyte alls. Tror jag. :) Jag har mest erfarenhet av AP1 dessutom.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?

Inlägg av Smutt »

Verdi skrev:
Generalbogge skrev:
Verdi skrev:
AP är galet överskattat. Funkar hyfsat under vissa specifika förutsättningar men är oftast oanvändbart. Om man inte nöjer sig med att konstant ligga och såsa med lastbilarna i högerfilen...
Ja, det verkar onekligen fungera olika bra i olika bilar. Personligen är AP en av mina favoritfunktioner i bilen, och jag använder den nog runt 90% på de sträckor som jag kör på. Den funkar riktigt bra för mig, på min bil i alla fall (AP2). Filbyte på motorväg funkar bra. Är inte segt enligt mitt tycke. Inte numera i alla fall, den var det för ett år sedan, men har blivit mycket bättre.

Jag har bara den enklaste AP (köpte den för 22 tkr) och där ingår inte filbyte alls. Tror jag. :) Jag har mest erfarenhet av AP1 dessutom.
Jag tyckte 22000kr var för dyrt :roll:
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Verdi

Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?

Inlägg av Verdi »

Smutt skrev:
Verdi skrev:
Generalbogge skrev:
Verdi skrev:
AP är galet överskattat. Funkar hyfsat under vissa specifika förutsättningar men är oftast oanvändbart. Om man inte nöjer sig med att konstant ligga och såsa med lastbilarna i högerfilen...
Ja, det verkar onekligen fungera olika bra i olika bilar. Personligen är AP en av mina favoritfunktioner i bilen, och jag använder den nog runt 90% på de sträckor som jag kör på. Den funkar riktigt bra för mig, på min bil i alla fall (AP2). Filbyte på motorväg funkar bra. Är inte segt enligt mitt tycke. Inte numera i alla fall, den var det för ett år sedan, men har blivit mycket bättre.

Jag har bara den enklaste AP (köpte den för 22 tkr) och där ingår inte filbyte alls. Tror jag. :) Jag har mest erfarenhet av AP1 dessutom.
Jag tyckte 22000kr var för dyrt :roll:

Jag gillar dock adaptiv farthållare väldigt mycket. :) Och ibland så är det ju faktiskt möjligt att använda själva styrningen också. Tycker 22 tkr var ungefär lagom.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8773
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?

Inlägg av Pontus »

Jag har kört ganska mycket med NoA och det funkar bra kan jag tycka. Den föreslår vilken fil man ska ligga i och tar avfarten utan risk att man missar dom. Sedan att den byter från en motorväg till en annan själv genom 270 graders svängar är farsinerande men kanske inte jätte användbart.
Omkörningarna går också bra och den byter fil lagom snabbt med Mad Max mode på men denna mode borde vara mellanläget kan jag tycka.
Det enda är väl att det borde gå att få en ljudsignal när bilen vill byta fil.
Ett steg i rätt riktning men kanske inte värt 80 tkr ännu men typ 50 som det kostade tidigare.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
kallekula
Inlägg: 748
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?

Inlägg av kallekula »

Jag har AP1 och tyckte förr (ett par år sedan) att den var väldigt smidig på landsvägar. Dock införde Tesla sedan hastighetsbegränsningar, oftast på +5 km/h mot rådande begränsning. På 80-väg kan AP alltså max köra 85 vilket oftast inte räcker. Sedan dess har jag alltså inte kunnat använda AP.

Hur är det med AP2/2.5/3? Är den lika hårt begränsad på landsväg?
Användarvisningsbild
Zindar
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 14 dec 2018 12:49

Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?

Inlägg av Zindar »

kallekula skrev:
Jag har AP1 och tyckte förr (ett par år sedan) att den var väldigt smidig på landsvägar. Dock införde Tesla sedan hastighetsbegränsningar, oftast på +5 km/h mot rådande begränsning. På 80-väg kan AP alltså max köra 85 vilket oftast inte räcker. Sedan dess har jag alltså inte kunnat använda AP.

Hur är det med AP2/2.5/3? Är den lika hårt begränsad på landsväg?
I min TM3a så är den begränsad till exakt hastighetsbegränsningen + den offset man sätter i inställningarna. Så det är inga problem att köra 60 på 50-väg till exempel, genom att sätta +10 i inställningarna.
Verdi

Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?

Inlägg av Verdi »

kallekula skrev:
Jag har AP1 och tyckte förr (ett par år sedan) att den var väldigt smidig på landsvägar. Dock införde Tesla sedan hastighetsbegränsningar, oftast på +5 km/h mot rådande begränsning. På 80-väg kan AP alltså max köra 85 vilket oftast inte räcker. Sedan dess har jag alltså inte kunnat använda AP.

Hur är det med AP2/2.5/3? Är den lika hårt begränsad på landsväg?

+10 kan man ställa den. Tycker det duger. Ska man hålla högre fart på landsväg bör man nog styra själv. ;)
Användarvisningsbild
flindmark
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 29 mar 2016 20:08
Ort: Sollentuna

Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?

Inlägg av flindmark »

AP på TM3 funkar riktigt bra tycker jag. Använder den vid motorvägskörning där hastighet kan väljas valfritt. Riktigt skön att använda även vid köer.
Filbyte via blinkers funkar oxå bra så länge det finns tillräckligt utrymme.

Använder den ofta även på mindre vägar med mötande trafik och då begränsas hastigheten till hastighetsgräns+10. Slår av den vid korsningar och vid avfarter för manuell körning.

Har märkt att morgonkörning till jobbet helt plötsligt blivit avslappnande jämfört med gamla dieselbrummaren.
M3 LR AWD AP+FSD Black, Vit inredning 18"
Reserverad April 2016, Beställd 11/12, VIN 8 Feb, Reg nr 28 Feb, Levererad 29 Mars
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?

Inlägg av Jeppe_E »

kallekula skrev:
Jag har AP1 och tyckte förr (ett par år sedan) att den var väldigt smidig på landsvägar. Dock införde Tesla sedan hastighetsbegränsningar, oftast på +5 km/h mot rådande begränsning. På 80-väg kan AP alltså max köra 85 vilket oftast inte räcker. Sedan dess har jag alltså inte kunnat använda AP.

Hur är det med AP2/2.5/3? Är den lika hårt begränsad på landsväg?

Varför räcker det inte med att hålla 85 på en 80 väg? :roll:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
kallekula
Inlägg: 748
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?

Inlägg av kallekula »

Zindar skrev:
I min TM3a så är den begränsad till exakt hastighetsbegränsningen + den offset man sätter i inställningarna. Så det är inga problem att köra 60 på 50-väg till exempel, genom att sätta +10 i inställningarna.
Visserligen har jag offset på +5 men detta verkar vara en AP-spärr som gör att jag inte kan gå högre. Ska absolut testa ändra offset men tror inte det spelar roll.
Verdi skrev:
+10 kan man ställa den. Tycker det duger. Ska man hålla högre fart på landsväg bör man nog styra själv. ;)
+10 hade funkat! Med +5 hänger jag inte med trafiken. +15 hade varit ännu bättre ;)
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?

Inlägg av dd88 »

Jeppe_E skrev:
kallekula skrev:
Jag har AP1 och tyckte förr (ett par år sedan) att den var väldigt smidig på landsvägar. Dock införde Tesla sedan hastighetsbegränsningar, oftast på +5 km/h mot rådande begränsning. På 80-väg kan AP alltså max köra 85 vilket oftast inte räcker. Sedan dess har jag alltså inte kunnat använda AP.

Hur är det med AP2/2.5/3? Är den lika hårt begränsad på landsväg?

Varför räcker det inte med att hålla 85 på en 80 väg? :roll:
85 är troligtvis snarare närmare 80 i verkligheten.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Verdi

Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?

Inlägg av Verdi »

kallekula skrev:
Zindar skrev:
I min TM3a så är den begränsad till exakt hastighetsbegränsningen + den offset man sätter i inställningarna. Så det är inga problem att köra 60 på 50-väg till exempel, genom att sätta +10 i inställningarna.
Visserligen har jag offset på +5 men detta verkar vara en AP-spärr som gör att jag inte kan gå högre. Ska absolut testa ändra offset men tror inte det spelar roll.
Verdi skrev:
+10 kan man ställa den. Tycker det duger. Ska man hålla högre fart på landsväg bör man nog styra själv. ;)
+10 hade funkat! Med +5 hänger jag inte med trafiken. +15 hade varit ännu bättre ;)

Offset styr AP-spärren.
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare
Inlägg: 486
Blev medlem: 05 apr 2016 09:37
Ort: Uppsala

Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?

Inlägg av Seregon »

De få gånger jag har passerat en hastighetsvisare som står vid vissa förskolor/vägarbeten så tycker jag den har visat ganska exakt på vad bilen visar. Jag brukar inte ha så stora problem med att ligga i exakt rätt hastighet, men bra att veta att det går att styra med offset. Ska testas på vägen hem från jobbet idag.
Model S85D -15, "Voltaire"
kallekula
Inlägg: 748
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?

Inlägg av kallekula »

Verdi skrev:
Offset styr AP-spärren.
Åfan, ska jag testa på vägen hem.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?

Inlägg av helix »

Jag tycker Autopiloten funkar klockrent och den har blivit mycket bättre på senare tid. Bland annat efter att path prediction introducerades samt när Tesla aktiverade alla kameror gjorde en stor skillnad för automatiska filbyten osv. Vid längre sträckkörning har jag nog AP aktiverad 95% av tiden och det är väldigt skönt att slippa mikrojustera ratten och kunna slappna av lite mer även om man för den sakens skulle inte tappar fokus från vägen. Man kan helt enkelt lägga mer energi på övervakning och låta bilen göra det stora jobbet. Tycker man kommer fram rejält mycket mer pigg och fräsch efter långkörning med AP än utan och då är det Autosteer som gör den stora skillnaden och inte Adaptiva farthållaren.

Tror att många av de som har negativa kommentarer om AP baserar det på gammal mjukvara och gamla upplevelser, finns några sådana exempel här i tråden. Det är mest relevant hur det funkar idag och inte hur det eventuellt (inte) fungerade för ett halvår sedan.

AP har också en viss inlärningskurva och man måste bli kompis med hur den funkar och känna till dess begränsningar. När man får koll på detta efter ett antal mils inkörning på konceptet så är det ett enormt skönt hjälpmedel. Dvs, är man som förare alert så vet man i förväg att "nu är det dags att slå av AP och ta kommando över bilen själv". Exempelvis vid vägarbeten, i god tid före rondeller, vid onaturligt avsmalnande vägar eller när något annat "onormalt" dyker upp.
Senast redigerad av helix, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?

Inlägg av helix »

dd88 skrev:
Jeppe_E skrev:
kallekula skrev:
Jag har AP1 och tyckte förr (ett par år sedan) att den var väldigt smidig på landsvägar. Dock införde Tesla sedan hastighetsbegränsningar, oftast på +5 km/h mot rådande begränsning. På 80-väg kan AP alltså max köra 85 vilket oftast inte räcker. Sedan dess har jag alltså inte kunnat använda AP.

Hur är det med AP2/2.5/3? Är den lika hårt begränsad på landsväg?

Varför räcker det inte med att hålla 85 på en 80 väg? :roll:
85 är troligtvis snarare närmare 80 i verkligheten.
Inte på Tesla. Hastighetsmätaren visar nästan exakt hastighet. Skiljer kanske 1km/h. Så 85km/h på en Tesla är nog 84km/h verklig hastighet.

Är med på din poäng dock och i detta fallet blev det snarare tvärtom, att man knappt behöver köra över vad bilen visar för att hålla korrekt hastighet :)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5559
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?

Inlägg av OfarligTesla »

Kan ju säga att autopiloten är en av anledningarna varför jag skulle ha svårt att byta från Tesla till annan elbil. Är för mig en stor del av paketet. Kommer FSD någonsin till nivån att man lagligt kan läsa en bok i förarsätet och invänta signal på att ta över (nivå 3) så betalar jag multum för det.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1605
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?

Inlägg av frippan »

Denna lastbilschaufför verkar gilla Teslans autopilot

https://streamable.com/0ua1y
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Verdi

Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?

Inlägg av Verdi »

helix skrev:
Inte på Tesla. Hastighetsmätaren visar nästan exakt hastighet. Skiljer kanske 1km/h. Så 85km/h på en Tesla är nog 84km/h verklig hastighet.

Är med på din poäng dock och i detta fallet blev det snarare tvärtom, att man knappt behöver köra över vad bilen visar för att hålla korrekt hastighet :)
Jag vet inte om Tesla kan vara annorlunda på den punkten. Hastigheten mäts väl via hjulen? Det ska ju fungera i tunnlar osv. Och då bör de väl lämna en liten marginal eftersom det, i Sverige åtminstone, är tillåtet att sätta på hjul som har 5% längre rullomkrets? Eller kalibrerar bilen om sig under sträckor där den har GPS-täckning?
Skriv svar