Autopiloten, vad tycker ni om den?
Moderator: Redaktion
- esaiasmaximus
- Teslaägare
- Inlägg: 14
- Blev medlem: 28 okt 2017 14:50
Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?
På 2+1 vägar där 2 filer växlar om till en fil så känns autosteer riktigt ryckig och vilsen.
Vid avfarter/påfarter kan det uppstå incidenter.
Vid avfarter/påfarter kan det uppstå incidenter.
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 987
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?
Ja, det verkar onekligen fungera olika bra i olika bilar. Personligen är AP en av mina favoritfunktioner i bilen, och jag använder den nog runt 90% på de sträckor som jag kör på. Den funkar riktigt bra för mig, på min bil i alla fall (AP2). Filbyte på motorväg funkar bra. Är inte segt enligt mitt tycke. Inte numera i alla fall, den var det för ett år sedan, men har blivit mycket bättre.Verdi skrev:AP är galet överskattat. Funkar hyfsat under vissa specifika förutsättningar men är oftast oanvändbart. Om man inte nöjer sig med att konstant ligga och såsa med lastbilarna i högerfilen...
Model S 90D -2017 Titanium
Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?
Perfekt! Jag brukar ligga och såsa i högerfilen när jag jobbpendlar. Rätt så skönt faktiskt.Verdi skrev:AP är galet överskattat. Funkar hyfsat under vissa specifika förutsättningar men är oftast oanvändbart. Om man inte nöjer sig med att konstant ligga och såsa med lastbilarna i högerfilen...
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?
Jag tycker AP2+ är fantastisk! Och den blir bara bättre!
Sen är Tesla även en fantastisk blir att köra på rätt vägar och förutsättningar.
Tråkig körning = AP
Kul körning = Jag
Kombinationen är ju oslagbar het enkelt.![](http://emoji.tapatalk-cdn.com/emoji41.png)
Sen är Tesla även en fantastisk blir att köra på rätt vägar och förutsättningar.
Tråkig körning = AP
Kul körning = Jag
Kombinationen är ju oslagbar het enkelt.
![](http://emoji.tapatalk-cdn.com/emoji41.png)
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?
Kör jag 50 och sätter farthållaren på 70 så förväntar jag mig att den ska öka farten. Vill jag sätta den på samma fart som jag kör gör jag det.TiborBlomhall skrev:Det var inte det jag menade utan att Teslas är enda farthållaren i världen som inte håller farten när man slår på den utan kan börja tokgasa. Slår jag på farthållaren bakom en annan bil tvärnitar den istället för att få till dess långa följeavstånd.thedude skrev:Ja den sänker hastigheten ibland i vissa kurvor men långt ifrån all. Ett tips är att lägga sig bakom en annan bil som en ledarbilTiborBlomhall skrev:Och säg att jag kör 60 på 70 väg (ja det kan hända i kurva eller backkrön) och slår på farthållaren. Alla bilar fortsätter då köra 60. Tesla tokgasar upp till 75 istället, för jag har ställt in +5 km/h som fartgräns. Liiite trafikfarligt.
Den bryr sig inte heller om gropar, farthinder el dyl tyvärr men som sagt, framtiden är ljus
Den har aldrig bromsat in när jag legat närmare en bil än vad AP vill, den gasar inte så mycket bara tills avståndet blir lagom.
-- edit -- Kom på att jag kanske har kvar foten på gasen tills avståndet blir lagom, osäker. Får testa nästa gång.
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Model S 90D -17
Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?
Kul att så mycket folk tycker så pass olika, undrar vem som har rätt bara? ![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Tror det kanske har stor betydelse var i landet man bor hur vägarna och trafiken är just där.
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Tror det kanske har stor betydelse var i landet man bor hur vägarna och trafiken är just där.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?
Generalbogge skrev:Ja, det verkar onekligen fungera olika bra i olika bilar. Personligen är AP en av mina favoritfunktioner i bilen, och jag använder den nog runt 90% på de sträckor som jag kör på. Den funkar riktigt bra för mig, på min bil i alla fall (AP2). Filbyte på motorväg funkar bra. Är inte segt enligt mitt tycke. Inte numera i alla fall, den var det för ett år sedan, men har blivit mycket bättre.Verdi skrev:AP är galet överskattat. Funkar hyfsat under vissa specifika förutsättningar men är oftast oanvändbart. Om man inte nöjer sig med att konstant ligga och såsa med lastbilarna i högerfilen...
Jag har bara den enklaste AP (köpte den för 22 tkr) och där ingår inte filbyte alls. Tror jag.
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?
Jag tyckte 22000kr var för dyrtVerdi skrev:Generalbogge skrev:Ja, det verkar onekligen fungera olika bra i olika bilar. Personligen är AP en av mina favoritfunktioner i bilen, och jag använder den nog runt 90% på de sträckor som jag kör på. Den funkar riktigt bra för mig, på min bil i alla fall (AP2). Filbyte på motorväg funkar bra. Är inte segt enligt mitt tycke. Inte numera i alla fall, den var det för ett år sedan, men har blivit mycket bättre.Verdi skrev:AP är galet överskattat. Funkar hyfsat under vissa specifika förutsättningar men är oftast oanvändbart. Om man inte nöjer sig med att konstant ligga och såsa med lastbilarna i högerfilen...
Jag har bara den enklaste AP (köpte den för 22 tkr) och där ingår inte filbyte alls. Tror jag.Jag har mest erfarenhet av AP1 dessutom.
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?
Smutt skrev:Jag tyckte 22000kr var för dyrtVerdi skrev:Generalbogge skrev:Ja, det verkar onekligen fungera olika bra i olika bilar. Personligen är AP en av mina favoritfunktioner i bilen, och jag använder den nog runt 90% på de sträckor som jag kör på. Den funkar riktigt bra för mig, på min bil i alla fall (AP2). Filbyte på motorväg funkar bra. Är inte segt enligt mitt tycke. Inte numera i alla fall, den var det för ett år sedan, men har blivit mycket bättre.Verdi skrev:AP är galet överskattat. Funkar hyfsat under vissa specifika förutsättningar men är oftast oanvändbart. Om man inte nöjer sig med att konstant ligga och såsa med lastbilarna i högerfilen...
Jag har bara den enklaste AP (köpte den för 22 tkr) och där ingår inte filbyte alls. Tror jag.Jag har mest erfarenhet av AP1 dessutom.
Jag gillar dock adaptiv farthållare väldigt mycket.
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?
Jag har kört ganska mycket med NoA och det funkar bra kan jag tycka. Den föreslår vilken fil man ska ligga i och tar avfarten utan risk att man missar dom. Sedan att den byter från en motorväg till en annan själv genom 270 graders svängar är farsinerande men kanske inte jätte användbart.
Omkörningarna går också bra och den byter fil lagom snabbt med Mad Max mode på men denna mode borde vara mellanläget kan jag tycka.
Det enda är väl att det borde gå att få en ljudsignal när bilen vill byta fil.
Ett steg i rätt riktning men kanske inte värt 80 tkr ännu men typ 50 som det kostade tidigare.
Omkörningarna går också bra och den byter fil lagom snabbt med Mad Max mode på men denna mode borde vara mellanläget kan jag tycka.
Det enda är väl att det borde gå att få en ljudsignal när bilen vill byta fil.
Ett steg i rätt riktning men kanske inte värt 80 tkr ännu men typ 50 som det kostade tidigare.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?
Jag har AP1 och tyckte förr (ett par år sedan) att den var väldigt smidig på landsvägar. Dock införde Tesla sedan hastighetsbegränsningar, oftast på +5 km/h mot rådande begränsning. På 80-väg kan AP alltså max köra 85 vilket oftast inte räcker. Sedan dess har jag alltså inte kunnat använda AP.
Hur är det med AP2/2.5/3? Är den lika hårt begränsad på landsväg?
Hur är det med AP2/2.5/3? Är den lika hårt begränsad på landsväg?
Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?
I min TM3a så är den begränsad till exakt hastighetsbegränsningen + den offset man sätter i inställningarna. Så det är inga problem att köra 60 på 50-väg till exempel, genom att sätta +10 i inställningarna.kallekula skrev:Jag har AP1 och tyckte förr (ett par år sedan) att den var väldigt smidig på landsvägar. Dock införde Tesla sedan hastighetsbegränsningar, oftast på +5 km/h mot rådande begränsning. På 80-väg kan AP alltså max köra 85 vilket oftast inte räcker. Sedan dess har jag alltså inte kunnat använda AP.
Hur är det med AP2/2.5/3? Är den lika hårt begränsad på landsväg?
Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?
kallekula skrev:Jag har AP1 och tyckte förr (ett par år sedan) att den var väldigt smidig på landsvägar. Dock införde Tesla sedan hastighetsbegränsningar, oftast på +5 km/h mot rådande begränsning. På 80-väg kan AP alltså max köra 85 vilket oftast inte räcker. Sedan dess har jag alltså inte kunnat använda AP.
Hur är det med AP2/2.5/3? Är den lika hårt begränsad på landsväg?
+10 kan man ställa den. Tycker det duger. Ska man hålla högre fart på landsväg bör man nog styra själv.
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?
AP på TM3 funkar riktigt bra tycker jag. Använder den vid motorvägskörning där hastighet kan väljas valfritt. Riktigt skön att använda även vid köer.
Filbyte via blinkers funkar oxå bra så länge det finns tillräckligt utrymme.
Använder den ofta även på mindre vägar med mötande trafik och då begränsas hastigheten till hastighetsgräns+10. Slår av den vid korsningar och vid avfarter för manuell körning.
Har märkt att morgonkörning till jobbet helt plötsligt blivit avslappnande jämfört med gamla dieselbrummaren.
Filbyte via blinkers funkar oxå bra så länge det finns tillräckligt utrymme.
Använder den ofta även på mindre vägar med mötande trafik och då begränsas hastigheten till hastighetsgräns+10. Slår av den vid korsningar och vid avfarter för manuell körning.
Har märkt att morgonkörning till jobbet helt plötsligt blivit avslappnande jämfört med gamla dieselbrummaren.
M3 LR AWD AP+FSD Black, Vit inredning 18"
Reserverad April 2016, Beställd 11/12, VIN 8 Feb, Reg nr 28 Feb, Levererad 29 Mars
Reserverad April 2016, Beställd 11/12, VIN 8 Feb, Reg nr 28 Feb, Levererad 29 Mars
Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?
kallekula skrev:Jag har AP1 och tyckte förr (ett par år sedan) att den var väldigt smidig på landsvägar. Dock införde Tesla sedan hastighetsbegränsningar, oftast på +5 km/h mot rådande begränsning. På 80-väg kan AP alltså max köra 85 vilket oftast inte räcker. Sedan dess har jag alltså inte kunnat använda AP.
Hur är det med AP2/2.5/3? Är den lika hårt begränsad på landsväg?
Varför räcker det inte med att hålla 85 på en 80 väg?
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?
Visserligen har jag offset på +5 men detta verkar vara en AP-spärr som gör att jag inte kan gå högre. Ska absolut testa ändra offset men tror inte det spelar roll.Zindar skrev:I min TM3a så är den begränsad till exakt hastighetsbegränsningen + den offset man sätter i inställningarna. Så det är inga problem att köra 60 på 50-väg till exempel, genom att sätta +10 i inställningarna.
+10 hade funkat! Med +5 hänger jag inte med trafiken. +15 hade varit ännu bättreVerdi skrev:+10 kan man ställa den. Tycker det duger. Ska man hålla högre fart på landsväg bör man nog styra själv.
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?
85 är troligtvis snarare närmare 80 i verkligheten.Jeppe_E skrev:kallekula skrev:Jag har AP1 och tyckte förr (ett par år sedan) att den var väldigt smidig på landsvägar. Dock införde Tesla sedan hastighetsbegränsningar, oftast på +5 km/h mot rådande begränsning. På 80-väg kan AP alltså max köra 85 vilket oftast inte räcker. Sedan dess har jag alltså inte kunnat använda AP.
Hur är det med AP2/2.5/3? Är den lika hårt begränsad på landsväg?
Varför räcker det inte med att hålla 85 på en 80 väg?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?
kallekula skrev:Visserligen har jag offset på +5 men detta verkar vara en AP-spärr som gör att jag inte kan gå högre. Ska absolut testa ändra offset men tror inte det spelar roll.Zindar skrev:I min TM3a så är den begränsad till exakt hastighetsbegränsningen + den offset man sätter i inställningarna. Så det är inga problem att köra 60 på 50-väg till exempel, genom att sätta +10 i inställningarna.
+10 hade funkat! Med +5 hänger jag inte med trafiken. +15 hade varit ännu bättreVerdi skrev:+10 kan man ställa den. Tycker det duger. Ska man hålla högre fart på landsväg bör man nog styra själv.
Offset styr AP-spärren.
Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?
De få gånger jag har passerat en hastighetsvisare som står vid vissa förskolor/vägarbeten så tycker jag den har visat ganska exakt på vad bilen visar. Jag brukar inte ha så stora problem med att ligga i exakt rätt hastighet, men bra att veta att det går att styra med offset. Ska testas på vägen hem från jobbet idag.
Model S85D -15, "Voltaire"
Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?
Åfan, ska jag testa på vägen hem.Verdi skrev:Offset styr AP-spärren.
Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?
Jag tycker Autopiloten funkar klockrent och den har blivit mycket bättre på senare tid. Bland annat efter att path prediction introducerades samt när Tesla aktiverade alla kameror gjorde en stor skillnad för automatiska filbyten osv. Vid längre sträckkörning har jag nog AP aktiverad 95% av tiden och det är väldigt skönt att slippa mikrojustera ratten och kunna slappna av lite mer även om man för den sakens skulle inte tappar fokus från vägen. Man kan helt enkelt lägga mer energi på övervakning och låta bilen göra det stora jobbet. Tycker man kommer fram rejält mycket mer pigg och fräsch efter långkörning med AP än utan och då är det Autosteer som gör den stora skillnaden och inte Adaptiva farthållaren.
Tror att många av de som har negativa kommentarer om AP baserar det på gammal mjukvara och gamla upplevelser, finns några sådana exempel här i tråden. Det är mest relevant hur det funkar idag och inte hur det eventuellt (inte) fungerade för ett halvår sedan.
AP har också en viss inlärningskurva och man måste bli kompis med hur den funkar och känna till dess begränsningar. När man får koll på detta efter ett antal mils inkörning på konceptet så är det ett enormt skönt hjälpmedel. Dvs, är man som förare alert så vet man i förväg att "nu är det dags att slå av AP och ta kommando över bilen själv". Exempelvis vid vägarbeten, i god tid före rondeller, vid onaturligt avsmalnande vägar eller när något annat "onormalt" dyker upp.
Tror att många av de som har negativa kommentarer om AP baserar det på gammal mjukvara och gamla upplevelser, finns några sådana exempel här i tråden. Det är mest relevant hur det funkar idag och inte hur det eventuellt (inte) fungerade för ett halvår sedan.
AP har också en viss inlärningskurva och man måste bli kompis med hur den funkar och känna till dess begränsningar. När man får koll på detta efter ett antal mils inkörning på konceptet så är det ett enormt skönt hjälpmedel. Dvs, är man som förare alert så vet man i förväg att "nu är det dags att slå av AP och ta kommando över bilen själv". Exempelvis vid vägarbeten, i god tid före rondeller, vid onaturligt avsmalnande vägar eller när något annat "onormalt" dyker upp.
Senast redigerad av helix, redigerad totalt 2 gång.
Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?
Inte på Tesla. Hastighetsmätaren visar nästan exakt hastighet. Skiljer kanske 1km/h. Så 85km/h på en Tesla är nog 84km/h verklig hastighet.dd88 skrev:85 är troligtvis snarare närmare 80 i verkligheten.Jeppe_E skrev:kallekula skrev:Jag har AP1 och tyckte förr (ett par år sedan) att den var väldigt smidig på landsvägar. Dock införde Tesla sedan hastighetsbegränsningar, oftast på +5 km/h mot rådande begränsning. På 80-väg kan AP alltså max köra 85 vilket oftast inte räcker. Sedan dess har jag alltså inte kunnat använda AP.
Hur är det med AP2/2.5/3? Är den lika hårt begränsad på landsväg?
Varför räcker det inte med att hålla 85 på en 80 väg?
Är med på din poäng dock och i detta fallet blev det snarare tvärtom, att man knappt behöver köra över vad bilen visar för att hålla korrekt hastighet
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5559
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?
Kan ju säga att autopiloten är en av anledningarna varför jag skulle ha svårt att byta från Tesla till annan elbil. Är för mig en stor del av paketet. Kommer FSD någonsin till nivån att man lagligt kan läsa en bok i förarsätet och invänta signal på att ta över (nivå 3) så betalar jag multum för det.
Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?
Jag vet inte om Tesla kan vara annorlunda på den punkten. Hastigheten mäts väl via hjulen? Det ska ju fungera i tunnlar osv. Och då bör de väl lämna en liten marginal eftersom det, i Sverige åtminstone, är tillåtet att sätta på hjul som har 5% längre rullomkrets? Eller kalibrerar bilen om sig under sträckor där den har GPS-täckning?helix skrev:Inte på Tesla. Hastighetsmätaren visar nästan exakt hastighet. Skiljer kanske 1km/h. Så 85km/h på en Tesla är nog 84km/h verklig hastighet.
Är med på din poäng dock och i detta fallet blev det snarare tvärtom, att man knappt behöver köra över vad bilen visar för att hålla korrekt hastighet