Finansiering Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Antti V
Teslaägare

Finansiering Model 3

Inlägg av Antti V »

Mitt första inlägg på detta forum efter att ha läst mycket som ni skriver.
Jag är nu väääldigt sugen på att köpa en Tesla Model 3.
Några frågor till er som har erfarenhet:
Jag har kollat på Dannis beräkningar på Teslakalkylen. Jag tänker att jag vill köpa en TM3 privat, med 50 % restvärde efter 36 månader.
Den kalkylen verkar OK. Nu till min fråga.. Är det någon som har just det upplägget? Är kostnaderna som Danni räknat ut dem?
I så fall blir det beställning inom kort. 8-) 8-)
Sen var det ju en sak till. Jag har inte lyckats köra en TM3 än. Nån som finns i Värnamotrakten eller möjligen Gislaved/Smålandsstenar (västra Småland).
Jobbar i Värnamo och bor i Smålandsstenar. Har kört elbil i snart tre år, Bmw i3 BEV.
Blå TM3 SR+ med dragkrok, 2019
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Re: Finansiering Model 3

Inlägg av Jeppe_E »

Hej,

Om kalkylen stämmer beror väl lite på vila siffror du har stoppat in :)

Men rent generellt, så är DNB's sida rättvisande när det gäller lånedelen.
Jag vill påstå att det är ett av de bästa räntorna, men någon annan får gärna rätta mig här om jag har fel.

https://tesla.dealerpad.net/sv_SE/tesla ... e=65378000

När du bestämt dig för vilken konfiguration du vill ha, så kan du ange priset i länken ovan (länken är till en LR AWD, svart 18") 653.780 kr
Den ger en kostnad på 6145 kr/mån över 36 månader med 50% "restvärde" (eller då slutbetalning) med 20% kontantinsats.

Vet inte vad Dannis kalkyl säger. Om du ska beställa, glöm inte bort referral kod som ger 750 fria mil på Teslas laddstationer på beställningar innan den 28 maj. Referralkoden finns som en klickbar länk under namnen här till höger på en hel del användare. Pick one, any one :)

Edit: Kollade lite snabbt på teslakalkylen och den anger en månadskostnad på 5290 kr. Men då tar den säkerligen hänsyn till att du amorterar miljöbonusen i lånet. Tar man bort denna ur kalkylen så blir det samma.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Antti V
Teslaägare

Inlägg av Antti V »

Tack för svaret,
jag tänkte mig en Standard Range +, nästan som den Danni lagt upp. En blå.
Något extra kommer jag säkert få med utöver färgen..
Men en total privat månadskostnad på 4563 kr (utan att räkna med kontantinsatsen utslagen), men även driftkostnader medräknat..
Verkar inte alls dumt!
Referral kod ska jag naturligtvis inte glömma bort. Det vore dumt. En provtur kan bytas mot referral kod? En bra deal?
Blå TM3 SR+ med dragkrok, 2019
drmonty

Inlägg av drmonty »

En annan sak som är värt att nämna är inbytespris för ens bil. Jag fick en helt okej deal på min nuvarande bil som kunde kvittas mot den första förhöjda hyran (det vill säga kontantpriset som man betalar till Tesla). Överstigande vinst kommer att sättas in på mitt konto som man sedan använder för att betala av lånet från DNB. Kontakten med Tesla har varit fantastisk och de har varit tillmötesgående i hela processen. Efter att du har lagt beställning så kan du alltid ringa och kolla så allt ser bra ut hos dem. Därefter är det bara att hålla sig till tåls.
Tesla Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

Antti V skrev:
Tack för svaret,
jag tänkte mig en Standard Range +, nästan som den Danni lagt upp. En blå.
Något extra kommer jag säkert få med utöver färgen..
Men en total privat månadskostnad på 4563 kr (utan att räkna med kontantinsatsen utslagen), men även driftkostnader medräknat..
Verkar inte alls dumt!
Referral kod ska jag naturligtvis inte glömma bort. Det vore dumt. En provtur kan bytas mot referral kod? En bra deal?
DnB ska ha 5188 kr/mån (36 månader) för en SR+ med blå färg. Men det är som sagt utan att använda miljöbonusen som amortering. Stoppar man in den efter 6 månader så sjunker ju månadskostnaden med 2000 kr.

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
danbad

Inlägg av danbad »

Första inlägget, beställde en Mod3 idag och vart osäker på inbyte av bil-valet, tar de vilka bilmärken som helst? Har en GTE som jag ska sälja, har stegat igenom hela kalkylen och den har gått igenom. Vore trevligt med bud på befintliga bilen dok.
Någon som bytt in den vägen? Åker man till dem och visar upp bilen för värdering?

Sen missade jag självklart hela refferal-programmet hade återinsatt så har inte gratis laddning :(

Feel free to pick me =)
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

danbad skrev:
Första inlägget, beställde en Mod3 idag och vart osäker på inbyte av bil-valet, tar de vilka bilmärken som helst? Har en GTE som jag ska sälja, har stegat igenom hela kalkylen och den har gått igenom. Vore trevligt med bud på befintliga bilen dok.
Någon som bytt in den vägen? Åker man till dem och visar upp bilen för värdering?

Sen missade jag självklart hela refferal-programmet hade återinsatt så har inte gratis laddning :(

Feel free to pick me =)
Om du beställde idag, så är det ju bara att avboka och lägga en ny beställning med referral-kod :)

De tar vilka bilar som helst, men förvänta dig inget pangerbjudande. Man anger chassinumret på bilen samt lita övriga uppgifter, så återkommer Tesla med ett bud inom några timmar. Jag fick ca 20-25% under marknadspris för min XC60. Så jag säljer den privat eller via KVD istället.

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Jeppe_E skrev:
danbad skrev:

Feel free to pick me =)
Om du beställde idag, så är det ju bara att avboka och lägga en ny beställning med referral-kod :)

De tar vilka bilar som helst, men förvänta dig inget pangerbjudande. Man anger chassinumret på bilen samt lita övriga uppgifter, så återkommer Tesla med ett bud inom några timmar. Jag fick ca 20-25% under marknadspris för min XC60. Så jag säljer den privat eller via KVD istället.
Tycker deras bud var riktigt bra faktiskt när jag bytte in min, visst är det under att sälja privat men så är det ju alltid då det är handlare som köper. Jag hade nog fått 30k mer privat (10%) men jag slapp allt jobb med det så helt klart värt det enligt mig. Nu har de ju gjort om en del men sist och slutligen är det ju handlarwebben de använder ändå.
Skriv svar