Vampire drain förklarat i en bild
Moderator: Redaktion
Vampire drain förklarat i en bild
Jag skulle ut och hämta morgontidningen. Hade inte startat uppvärmningen och jag har inte smart precondition påslaget.
i3:an tappar nästan inget. Teslan tappar rätt mycket. I appen visas ofta en kupétemperatur på ganska många grader mer än det är ute.
i3:an tappar nästan inget. Teslan tappar rätt mycket. I appen visas ofta en kupétemperatur på ganska många grader mer än det är ute.
Re: Vampire drain förklarat i en bild
Hoppas Tesla fixar detta. Det är inte så miljövänligt att elda för kråkorna.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
- OfarligTesla
- Teslaägare
Hur mycket tappar din per natt egentligen? Min tappar typ inget om det inte är riktigt kallt, tror det värsta jag sett var 4-5% av ett 75 pack per 24 timmar i -24 och massa vind. I inget fall har jag sett någon snö smälta mer än av solen.
OfarligTesla skrev:Hur mycket tappar din per natt egentligen? Min tappar typ inget om det inte är riktigt kallt, tror det värsta jag sett var 4-5% av ett 75 pack per 24 timmar i -24 och massa vind. I inget fall har jag sett någon snö smälta mer än av solen.
Den tappar ca 1 km i timmen.
- OfarligTesla
- Teslaägare
Vad är det i %? Ingen aning om vad som är max så svårt att säga hur mycket energi det är.Verdi skrev:OfarligTesla skrev:Hur mycket tappar din per natt egentligen? Min tappar typ inget om det inte är riktigt kallt, tror det värsta jag sett var 4-5% av ett 75 pack per 24 timmar i -24 och massa vind. I inget fall har jag sett någon snö smälta mer än av solen.
Din Tesla har hett temperament kanske?
Nä men jag har inte heller smart conditioning på men märkte alltid att kameran på vindrutan och de två på balkarna var alltid isfria och appen visade högre temp inne än ute. Kan det vara så att batteriet behöver värmas och pga dess storlek och massa så ökar den bilen temperatur? det märker jag när jag laddar vs. inte laddar bilen i ett garage.

Nä men jag har inte heller smart conditioning på men märkte alltid att kameran på vindrutan och de två på balkarna var alltid isfria och appen visade högre temp inne än ute. Kan det vara så att batteriet behöver värmas och pga dess storlek och massa så ökar den bilen temperatur? det märker jag när jag laddar vs. inte laddar bilen i ett garage.
Ja, det blir väl 24 km på ett dygn och 100% är 504 km. 4,76% alltså.OfarligTesla skrev:Vad är det i %? Ingen aning om vad som är max så svårt att säga hur mycket energi det är.Verdi skrev:OfarligTesla skrev:Hur mycket tappar din per natt egentligen? Min tappar typ inget om det inte är riktigt kallt, tror det värsta jag sett var 4-5% av ett 75 pack per 24 timmar i -24 och massa vind. I inget fall har jag sett någon snö smälta mer än av solen.
Då hålls dock bilen vaken av TeslaFi. Antar att den går ner i sleep om man låter den vara. Kanske är att den håller värmen uppe lite om den inte gått ner i sleep?
- OfarligTesla
- Teslaägare
Det låter väldigt mycket, skulle ju betyda typ 4,5 kWh per dygn. Om min står ute och det är runt 0 brukar den ligga på max 1-2% per dygn så max 1,4 kWh för mig. Du kanske borde testa utan TeslaFi ett tag?Verdi skrev:Ja, det blir väl 24 km på ett dygn och 100% är 504 km. 4,76% alltså.OfarligTesla skrev:Vad är det i %? Ingen aning om vad som är max så svårt att säga hur mycket energi det är.Verdi skrev:OfarligTesla skrev:Hur mycket tappar din per natt egentligen? Min tappar typ inget om det inte är riktigt kallt, tror det värsta jag sett var 4-5% av ett 75 pack per 24 timmar i -24 och massa vind. I inget fall har jag sett någon snö smälta mer än av solen.
Då hålls dock bilen vaken av TeslaFi. Antar att den går ner i sleep om man låter den vara. Kanske är att den håller värmen uppe lite om den inte gått ner i sleep?
Om min 3a inte får sova så drar den över 4kWh per dag i ren idle. Det är inte mycket pengar i el, men rätt onödig range loss. Efter att ha fixat min bils insomnia så drar den typ ingenting längre.
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
Går ju att be teslafi att natta bilen annars.Verdi skrev:Äh. Är lätt värt några kronor per dygn. Roligt med statistik.
Model S Standard Range Raven
Jo jag provade med lite sånt i vintras men nån morgon ville inte bilen vakna så jag fick åka iväg med kall kupé. Kanske bättre nu dock.jeppe_sthlm skrev:Går ju att be teslafi att natta bilen annars.Verdi skrev:Äh. Är lätt värt några kronor per dygn. Roligt med statistik.