Elbilar och laddning

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Elbilar och laddning

Inlägg av hybris »

Många diskussioner om utbyggnaden av laddstationer... Om vi inte har lika många som bensinstationer kommer det inte fungera etc...

Tycker det är dags att de som inte kör en elbil med 45 mils räckvidd förstår. Vi laddar i garaget hemma eller som vi hyr. Majoriteten av bilägare kan lösa ladda på parkeringen på natten och ha full tank varje morgon. 95% av alla resor under en dag klaras med 80-100% tank. Detta innebär att superchargers aldrig är fullsmetade med folk som laddar då de används för långresorna. Ja det kommer såklart behövas lite fler platser liksom laddare på de mest strategiska knytpunkterna. Men min poöng är att vi aldrig kommer behöva samma infrastruktur som för fossilbilar då vi laddar elbilen hemma 95% av tiden. Lite svårt att tanka bensin hemma varje natt nör man sover....

Tycker många som ser ett problem inte förstår det ändrade mönstret med en elbil med bra räckvidd. Inte att jämföra med bilarna med 10-15 mils räckvidd... Tror myten beror på dessa bilar.

Behövs en bättre förståelse för detta rent allmänt inser jag!
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Re: Elbilar och laddning

Inlägg av AGCF »

Det finns också mängder med bilar som aldrig kör över 10 mil på en dag. Postbil, budbil, hemtjänst, arbetspendlare, andrabilar. Med den milkostnad Leaf och Zoe kommer ner i nu så borde beställningarna snart rulla in.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

De flesta som pendlar inklusive mig kör knappast mer än 10 mil/dag. Skulle tom säga att jag inte kör mer än 30-40 mil mer än 3-4 gånger per år på en dag. Så för mig skulle i princip all laddning ske hemma.
Men ett bekymmer, de där gångerna jag faktiskt åker lite längre så gör många andra det också tex runt jul.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Kör mönstret ser ju lite olika ut och själva kör jag ca 10-40 mil varje dag och tror att långfärderna behövs för utbyggnaden av snabbladdare.

Tror inte vi haft så många laddare om i Norrmännen besökt vårt land och tycker att mönstret ser likadant ut genom Tyskland och Danmark som är ganska berikat med stationer och själva kunde man hoppa över minst varannan under sommaren.

Men varför bygger inte bensinstationerna ut med elbilsladdning de har ju redan allt, område, personal, logistik mm?
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Min poäng är att superchargers för långfärderna inte kommer nyttjas på samma sätt som bensinstationer. Hur stor % av alla elbilar kommer vara på långfärd vid peak som tex sportlov, julllov, semester och dessutom behöva ladda samma tid på samma plats? 95% av året kommer det knappast var ett problem även med volym elbilar. Sedan gissar jag tex att Tesla övervakar mönstret och bygger ut på platser som får köer.

Men igen det är inte samma infrastrukturproblem som för fossilbilar, vätgas, gas etc etc...
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

hybris skrev:
Min poäng är att superchargers för långfärderna inte kommer nyttjas på samma sätt som bensinstationer. Hur stor % av alla elbilar kommer vara på långfärd vid peak som tex sportlov, julllov, semester och dessutom behöva ladda samma tid på samma plats? 95% av året kommer det knappast var ett problem även med volym elbilar. Sedan gissar jag tex att Tesla övervakar mönstret och bygger ut på platser som får köer.

Men igen det är inte samma infrastrukturproblem som för fossilbilar, vätgas, gas etc etc...
Fast jag tror det där kan bli ett problem. Redan idag märker vi hur belastningen på vägar och bensinstationer blir riktigt hög runt de där högtiderna då alla ska ut på vägarna. Det borde bli detsamma med superchargers. Här på västkusten så märker vi av rejäl trafik till och från de mindre orterna uppe på kusten (Kungshamn, Smögen, Grebbestad, Strömstad, etc) hela sommaren, och på exempelvis midsommar kan det bli absurt. Jag har varit med om helt stillastående trafik på E6:an norrut från Göteborg mitt ute i obygden på midsommarafton. Superchargern vid Torp är redan idag den högst belastade från vad jag har hört. Jag hade aldrig i livet planerat in en resa på midsommar skulle innebära att jag var tvungen att ladda vid Torp.

Jag får väl se själv i jul. Jag har en resa till Värmland på 304 km enkel väg inplanerad över julhelgen. Jag misstänker att det för marginalernas skull i vinterkörning och allt är en bra idé att stanna en stund vid superchargern i Jung i bägge riktningarna - jag kan försöka komma ihåg att rapportera tillbaks hur köläget ser ut då ;)
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Ja vill man fokusera och försöka hitta de få % som kan vara problem kan man fokusera på det. Poängen är att 95% av bilarna kommer laddas hemma 98% av tiden. Vi behöver inte sjukt många superchargers som många tror. Att det en viss % på året kommer vara en större % bilar på långfärder stämmer. Ja det kan tom bli kö men man kan inte siza en infrastruktur baserad på peak alla gånger. Dessutom kommer fler och fler hotellladdare avlasta peak. Vi behöver inte lika många elstolpar som vi har besinpumpar. Period! Däremot behövs samverkan kring superchargers då allt annat är för långsamt om det inte laddar över natten hemma, hotell etc.

Ser en massa okunniga kommentarer på olika forum som babblar om infrastrukturen för laddning. Sure kör du Leaf, i3 etc så har du et problem. Du använder en citybil för långfärder.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

hybris skrev:
Ja vill man fokusera och försöka hitta de få % som kan vara problem kan man fokusera på det. Poängen är att 95% av bilarna kommer laddas hemma 98% av tiden. Vi behöver inte sjukt många superchargers som många tror. Att det en viss % på året kommer vara en större % bilar på långfärder stämmer. Ja det kan tom bli kö men man kan inte siza en infrastruktur baserad på peak alla gånger. Dessutom kommer fler och fler hotellladdare avlasta peak. Vi behöver inte lika många elstolpar som vi har besinpumpar. Period! Däremot behövs samverkan kring superchargers då allt annat är för långsamt om det inte laddar över natten hemma, hotell etc.

Ser en massa okunniga kommentarer på olika forum som babblar om infrastrukturen för laddning. Sure kör du Leaf, i3 etc så har du et problem. Du använder en citybil för långfärder.
Nej, men samtidigt måste man ju identifiera var problemen faktiskt ligger och se till så man kan tackla den. Att lösa 100% av peakbehovet är sällan ekonomiskt försvarbart, men samtidigt kan ju inte lösningen vara att Tesla-ägare alltid måste stanna hemma över jul och midsommar. Isåfall faller ju lite av poängen med Tesla som endabil. Visst, är det bara en eller två gånger om året kan man väl hyra bil, men jäklar vad surt det hade känts att lämna sin superfina och älskade elbil för över miljonen hemma medan man puttrar runt i nån förlegad oljebrännare och dessutom betalar extra för privilegiet.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Håller med om att väldigt många kan ladda hemma, men det finns också många som varken kan ladda hemma eller på jobb. Vi måste även räkna med att alla dessa måste ha laddplatser. Behöver såklart inte vara supercharger, men det är ändå en laddplats som ska till.
Kanske inte kommer behövas lika mycket laddstationer som bensinpumpar, men vi ser ju redan nu att det är köer på vissa Superchargers.
En Supercharger kan ju inte ladda lika många bilar på en dag som kan tanka på en pump, detta måste man också ta hänsyn till.
Jag ser inte detta som nått negativt tänkande det är bara att man får ta med det i beräkningen.
Det är med andra ord ändå en hel del som ska till.
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare

Inlägg av Jwe »

Varje lyktstolpe innehåller el. Visserligen avstängd om dagen men såg att det finns teknik för att separera strömförsörjning och styrningen av belysningen så att man kan utnyttja elen även på dagtid i nuvarande system. Dröjer nog inte länge innan man förser varje nyuppsatt stolpe med två ladduttag och börjar konverterar befintliga. I de konverterade kanske man får nöja sig med långsamladdning men den potentiellt stora mängden laddpltser gör att många klarar det dagliga behovet.
Vattenfall som kanske inte rosas numera hade dock en reklamkampanj som sa allt om den enkla form för energidistribution som el är;
"Två hål i väggen"
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Jag gissar att alla utom en felmarginal som köper en bil för en miljon eller mer inte parkerar på gatan. Gissar att de flesta har garage eller hyr plats.,på en hyrd plats kommer det ju garanterat gå att koppla på el. Hur stor del av alla bilägare har ingen permanent parkering? Det är dessa som ladd ing i staden behövs. Men igen jag tror inte att vi pratar om en speciellt stor utmaning här heller. El finns överallt. Utan el fungerar inte bensinstationens pumpar.., :-)
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Martinen skrev:
Kanske inte kommer behövas lika mycket laddstationer som bensinpumpar, men vi ser ju redan nu att det är köer på vissa Superchargers.
Det är möjligt för Tesla att optimera laddandet - där har man inte ens börjat skrapa på ytan. De dagar det är stort tryck på superladdarna, kan man kräva av Teslaägarna att slutdestinationen ska vara angiven i bilens navigationssystem, annars får de inte ladda.
När Tesla vet vart varje bil är på väg, kan de begränsa laddningen så att bilarna bara laddar precis det som behövs för att komma vidare. Man kan ordna ett automatiskt kösystem vid laddarna så att du får ett nummer när du anländer, och båda parter får en pushnotis när det är dags för näste person att ladda. Om någon inte flyttar sin bil i tid, är det till och med möjligt för Tesla att flytta den automatiskt (med autopilot), via remote styrning (en Teslaanställd kan köra mha kameran i fönstret) eller låsa upp den/starta den så att en annan förare som står och laddar kan köra undan den.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
JFAH

Inlägg av JFAH »

Herr X skrev:
Martinen skrev:
Det är möjligt för Tesla att optimera laddandet - där har man inte ens börjat skrapa på ytan. De dagar det är stort tryck på superladdarna, kan man kräva av Teslaägarna att slutdestinationen ska vara angiven i bilens navigationssystem, annars får de inte ladda.
När Tesla vet vart varje bil är på väg, kan de begränsa laddningen så att bilarna bara laddar precis det som behövs för att komma vidare. Man kan ordna ett automatiskt kösystem vid laddarna så att du får ett nummer när du anländer, och båda parter får en pushnotis när det är dags för näste person att ladda. Om någon inte flyttar sin bil i tid, är det till och med möjligt för Tesla att flytta den automatiskt (med autopilot), via remote styrning (en Teslaanställd kan köra mha kameran i fönstret) eller låsa upp den/starta den så att en annan förare som står och laddar kan köra undan den.
Jag tror att det är därför man är så intresserad av att få igång själv körning på 'privat mark' . Det är tämligen uppenbart att man tänker sig att bilen ställs i en holding area, föraren går och gör sitt medan bilen åker in på stationen, laddare och åker tillbaka till holding arean på egen hand. Hela operationen kan automatiseras med relativ enkelhet, och jag tror man är intresserad av att göra just det så fort det går. 8 laddpunkter optimalt utnyttjade skulle räcka väldigt långt, men då vill man inte ha tidspillan med att förare dillar runt i området. I och med att tesla inte behöver ta hänsyn till andra tillverkare så behöver man ju inte behöva vänta på en gemensam standard. Man etablerar helt enkelt en.
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn381

Inlägg av Bjorn »

danni skrev:
Jag får väl se själv i jul. Jag har en resa till Värmland på 304 km enkel väg inplanerad över julhelgen. Jag misstänker att det för marginalernas skull i vinterkörning och allt är en bra idé att stanna en stund vid superchargern i Jung i bägge riktningarna - jag kan försöka komma ihåg att rapportera tillbaks hur köläget ser ut då ;)
I Jung borde det inte bli nån kö. Jag har laddat 2 ggr där och var ensam båda gångerna. Jag har passerat den några gånger till och då har den vart helt tom. Den behövs ju för oss svenskar, men det är väl ingen väg särskilt många norrmän tar.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Min poäng är den samma. Ja vi har en sträcka där Norrmän och Svenskar kör. Där behövs det fler superchargers och smartare köhantering, men diskussionen om laddare som bensinstationer är total FUD
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

hybris skrev:
Jag gissar att alla utom en felmarginal som köper en bil för en miljon eller mer inte parkerar på gatan. Gissar att de flesta har garage eller hyr plats.,på en hyrd plats kommer det ju garanterat gå att koppla på el. Hur stor del av alla bilägare har ingen permanent parkering? Det är dessa som ladd ing i staden behövs. Men igen jag tror inte att vi pratar om en speciellt stor utmaning här heller. El finns överallt. Utan el fungerar inte bensinstationens pumpar.., :-)
Stämmer, men tråden handlar väl om elbilar och laddning i framtiden. Då komme det förhoppningsvis finnas elbilar med rimlig räckvidd för 300 k. Alla har inte möjlighet till garageplats.
Men som du skriver finns en överallt. När elbilarna växer så måste ju bensinmack-kedjorna hänga med. Bensinpumparna kan ju bytas ut mot laddstolpar, och lite mer fokusering på bra mat och inte bara korv så man kan käka lite när man laddar. Problemet löst :D
Användarvisningsbild
Elputte

Inlägg av Elputte »

Jag är övertygad om att det i framtiden kommer att finnas bilar för 300000 kr med bra räckvid om några år. Jag sticker dessutom ut hakan och påstår att det kommer bli betydligt billigare än så. Varför då? Jo när elbilar börjar slå igenom på allvar kommer det inte finnas Tesla och Nissan etc bara. Utan även lågprismärken som Dacia, Lada några Kinesiska tillverkare etc som kommer att slåss i det billiga segmentet.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Elputte skrev:
Jag är övertygad om att det i framtiden kommer att finnas bilar för 300000 kr med bra räckvid om några år. Jag sticker dessutom ut hakan och påstår att det kommer bli betydligt billigare än så. Varför då? Jo när elbilar börjar slå igenom på allvar kommer det inte finnas Tesla och Nissan etc bara. Utan även lågprismärken som Dacia, Lada några Kinesiska tillverkare etc som kommer att slåss i det billiga segmentet.
Självklart kommer det finnas billiga elbilar. Det är ju egentligen enklare att bygga en elbil inklusive batterier än att bygga en förbränningsbil. Därför borde det i slutändan bli billigare bilar om 10-30 år.
Skriv svar