Renault Twizy

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Lasse
elbilist

Renault Twizy

Inlägg av Lasse »

Tjena, jag tänkte höra mig lite för. Har tänkt tanken att en Renault Twizy skulle vara en kul leksak att ha men att betala hyra på batteri på 399kr/mån*? (*inte helt 100 på avgiften) känns bara löjligt. Min tanke är om man det skulle funka att köpa en begagnad Twizy i Norge där batteri ingår när man köper bilen för att sedan ta med den över gränsen. Lär väl bli diverse skatter mm. Tänkte att det var bättre att fråga här för Renult vill väl gärna inte rekommendera detta.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Re: Renault Twizy

Inlägg av Kalle »

Har gått i samma tankar, men är inte helt säker på att Twisys går att köpa med batteri alls, även i norge.
Tror de e bara zoe och kango som går att köpa loss där.
Användarvisningsbild
Lasse
elbilist

Inlägg av Lasse »

Kalle skrev:
Har gått i samma tankar, men är inte helt säker på att Twisys går att köpa med batteri alls, även i norge.
Tror de e bara zoe och kango som går att köpa loss där.
Jag har varit inne å kikat runt och jämnfört renault norska hemsida mot den svenska och där man kan läsa om pris för batterihyra på den svenska står inget alls på den norska.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

Intresant! Då kanske de är ändrat :)
I början va de ett vist antal år baterihyra som va inkluderat i priset, men efter den tiden blev de batterihyra igen.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Jag körde Twizy en dag i somras. Blev väl 12 mil fram och tillbaka i Stockholm. Den va lite kul men ganska obehaglig också. Kändes som en moppe som gör 80km/h med täckt tak ungefär. Det var kul att köra ute på Lidingö men runt inne i stan med massa trafik kändes inte speciellt kul. Se till att testa den rejält innan köp.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Jo, den är ju klassad som fyrhjulig motorcykel. Jag körde en förra året, och som Lasse säger, det är en kul leksak, eller kanske något att småhandla i om vädret inte är allt för dåligt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Lasse
elbilist

Inlägg av Lasse »

Här är länk med de norska priserna: http://www.renault.no/dms/dok/pdf/prisl ... 202015.pdf
respektive de svenska: http://publikationer.renault.se/Prislistor/Twizy/

Även batterihyra verkar kunna bli dubbelt så hög mot vad jag hade för mig. Om det skulle vara lönt över huvud taget så känns det som en begagnad norsk vore enda vettiga alternativet.
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

Jag hade en till låns förra sommaren och körde lite drygt sju mil landsväg om dagen med pedalen limmad i botten. Den jag hade var utrustad med dörrsidor vilket gjorde att den kändes lite mer som en bil än en scooter. Dock hjälpte det föga mot regn och blåst eftersom det inte finns några fönsterrutor i dörrarna. Ljudnivån var på gränsen till vad man kan stå ut med utan hörselskydd. Passar säkert mycket bättre att användas för korta sträckor och i miljöer där farten är begränsad till max 50 km/t
Installerat 13,2 kWp solceller
Skriv svar