Vad gillar jag? (Kärleken till model S)
Moderator: Redaktion
Vad gillar jag? (Kärleken till model S)
Satt och klurade på vad jag älskar med min model S.
* "Enjoy the silence", det nya coola är tyst prestanda. Inget oljud och man bara njuter nör man kör.
* Regen. Köra elbil med gaspedalen är en njutning. Slippa gasa och bromsa. Man bara glider omkring. Medför en mindre aggressiv körstil. Skönt!
* adaptiva farthållaren. Var skeptisk men lärt mig älska den vid långresor eller pendling till Stockholm. Relaxing..,
* den otroliga prestandan. I vardagen leder det till mycker säkrare omkörningar.
* 5+2. Vi ör fyra i familjen och njuter av att kunna ta med föräldrar eller svärföräldrar i samma bil.
* att alltid ha full tank på morgonen. Känns så självklart numera.
* att tanka hemma kostar 2 spänn milen
* att tanka på långresan är gratis. Skulle aldrig åkt ut i Europa innan min model S
* den galet bra Dualdrive. Bästa AWD system jag kört någonsin!
* att den är så miljövänlig men samtidigt kompromisslös! Drar mitt strå till stacken utan att lida i en kompromiss!
* hur bra den lastar.
* kameran som kan vara på vid körning. Klart bra vid mycket trafik etc.
* hur bilen kan byta roll. Familjebil, grand tourer, lastvagn, supersportbil, supermiljöbil. Bra på allt!
* den väldigt höga säkerheten. Full pott både i USA och Europa.,känns verkligen som bilen man vill sitta i vid en krock! Familjen är ju superviktig så denna punkt klart viktig!
* diskret men trots det väldigt snygg
* uppdateringarna OTA! Som det skall vara!
* de bra garantierna!
* den stora skärmen med alla funktioner. Känns så självklart.
* det vra ljudet i ultrastereon. Dunka dunka...
* den bra servixe man får av SC! Trevliga och bra!
* den otroliga kombinationen av komfort och sport. Aldrig kört på 21" med så bra komfort. Jo PS2 väsnas men om vi tänker på fjädring/hårdhet så är det junlite magiskt...
*'luftfjädringen som går att ställa i olika hastigheter.
I dagsläget finns det ingen bil jag vill ha. Jag har den redan! Då menar jag av alla bilar som finns oavsett pris! Visst finns det dyra skrytbilar men är de bättre? Nope en kompromiss på ett eller annat sätt. Så ja vi kör världens idag bästa bil! Man är korkad om man köper en bensin/diesel i samma prisläge! Ja uberkorkad!!!
* "Enjoy the silence", det nya coola är tyst prestanda. Inget oljud och man bara njuter nör man kör.
* Regen. Köra elbil med gaspedalen är en njutning. Slippa gasa och bromsa. Man bara glider omkring. Medför en mindre aggressiv körstil. Skönt!
* adaptiva farthållaren. Var skeptisk men lärt mig älska den vid långresor eller pendling till Stockholm. Relaxing..,
* den otroliga prestandan. I vardagen leder det till mycker säkrare omkörningar.
* 5+2. Vi ör fyra i familjen och njuter av att kunna ta med föräldrar eller svärföräldrar i samma bil.
* att alltid ha full tank på morgonen. Känns så självklart numera.
* att tanka hemma kostar 2 spänn milen
* att tanka på långresan är gratis. Skulle aldrig åkt ut i Europa innan min model S
* den galet bra Dualdrive. Bästa AWD system jag kört någonsin!
* att den är så miljövänlig men samtidigt kompromisslös! Drar mitt strå till stacken utan att lida i en kompromiss!
* hur bra den lastar.
* kameran som kan vara på vid körning. Klart bra vid mycket trafik etc.
* hur bilen kan byta roll. Familjebil, grand tourer, lastvagn, supersportbil, supermiljöbil. Bra på allt!
* den väldigt höga säkerheten. Full pott både i USA och Europa.,känns verkligen som bilen man vill sitta i vid en krock! Familjen är ju superviktig så denna punkt klart viktig!
* diskret men trots det väldigt snygg
* uppdateringarna OTA! Som det skall vara!
* de bra garantierna!
* den stora skärmen med alla funktioner. Känns så självklart.
* det vra ljudet i ultrastereon. Dunka dunka...
* den bra servixe man får av SC! Trevliga och bra!
* den otroliga kombinationen av komfort och sport. Aldrig kört på 21" med så bra komfort. Jo PS2 väsnas men om vi tänker på fjädring/hårdhet så är det junlite magiskt...
*'luftfjädringen som går att ställa i olika hastigheter.
I dagsläget finns det ingen bil jag vill ha. Jag har den redan! Då menar jag av alla bilar som finns oavsett pris! Visst finns det dyra skrytbilar men är de bättre? Nope en kompromiss på ett eller annat sätt. Så ja vi kör världens idag bästa bil! Man är korkad om man köper en bensin/diesel i samma prisläge! Ja uberkorkad!!!
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: Vad gillar jag? (Kärleken till model S)
+1Man är korkad om man köper en bensin/diesel i samma prisläge! Ja uberkorkad!!!
- elmotor_mattias
- Teslaägare
- Inlägg: 162
- Blev medlem: 05 maj 2015 21:27
- Ort: Ystad
Re: Vad gillar jag? (Kärleken till model S)
Kan bara hålla med...
En punkt att lägga till är ekonomin, vilken bil i denna prisklass håller sig så bra i andrahandsvärde. Mycket Hk/SEK, vilket gillas.
En punkt att lägga till är ekonomin, vilken bil i denna prisklass håller sig så bra i andrahandsvärde. Mycket Hk/SEK, vilket gillas.
Model S LR 2023
Model S P85D 2015
Model S P85D 2015
Re: Vad gillar jag? (Kärleken till model S)
Man skulle kunna lägga till:elmotor_mattias skrev:Kan bara hålla med...
En punkt att lägga till är ekonomin, vilken bil i denna prisklass håller sig så bra i andrahandsvärde. Mycket Hk/SEK, vilket gillas.
* vilken bil i samma prisklass kommer kunna hålla sitt andrahandsvärde (som redan är lågt) nu när model S finns och fler och fler börjar fatta? Stendöda prestandabilar på andrahandsmarknaden? Samla för museum?

Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: Vad gillar jag? (Kärleken till model S)
Helt riktigt en bil på en ny nivå! Varför titta på något annat?! Ser fram emot varje tur! Att lägga till på listan:hybris skrev:Satt och klurade på vad jag älskar med min model S.
* "Enjoy the silence", det nya coola är tyst prestanda. Inget oljud och man bara njuter nör man kör.
* Regen. Köra elbil med gaspedalen är en njutning. Slippa gasa och bromsa. Man bara glider omkring. Medför en mindre aggressiv körstil. Skönt!
* adaptiva farthållaren. Var skeptisk men lärt mig älska den vid långresor eller pendling till Stockholm. Relaxing..,
* den otroliga prestandan. I vardagen leder det till mycker säkrare omkörningar.
* 5+2. Vi ör fyra i familjen och njuter av att kunna ta med föräldrar eller svärföräldrar i samma bil.
* att alltid ha full tank på morgonen. Känns så självklart numera.
* att tanka hemma kostar 2 spänn milen
* att tanka på långresan är gratis. Skulle aldrig åkt ut i Europa innan min model S
* den galet bra Dualdrive. Bästa AWD system jag kört någonsin!
* att den är så miljövänlig men samtidigt kompromisslös! Drar mitt strå till stacken utan att lida i en kompromiss!
* hur bra den lastar.
* kameran som kan vara på vid körning. Klart bra vid mycket trafik etc.
* hur bilen kan byta roll. Familjebil, grand tourer, lastvagn, supersportbil, supermiljöbil. Bra på allt!
* den väldigt höga säkerheten. Full pott både i USA och Europa.,känns verkligen som bilen man vill sitta i vid en krock! Familjen är ju superviktig så denna punkt klart viktig!
* diskret men trots det väldigt snygg
* uppdateringarna OTA! Som det skall vara!
* de bra garantierna!
* den stora skärmen med alla funktioner. Känns så självklart.
* det vra ljudet i ultrastereon. Dunka dunka...
* den bra servixe man får av SC! Trevliga och bra!
* den otroliga kombinationen av komfort och sport. Aldrig kört på 21" med så bra komfort. Jo PS2 väsnas men om vi tänker på fjädring/hårdhet så är det junlite magiskt...
*'luftfjädringen som går att ställa i olika hastigheter.
I dagsläget finns det ingen bil jag vill ha. Jag har den redan! Då menar jag av alla bilar som finns oavsett pris! Visst finns det dyra skrytbilar men är de bättre? Nope en kompromiss på ett eller annat sätt. Så ja vi kör världens idag bästa bil! Man är korkad om man köper en bensin/diesel i samma prisläge! Ja uberkorkad!!!
* Den spontana possitiva feedbacken från okända personer. Vet inte hur många "tummen upp", positiva kommentarer, bilderna tagna, etc. under t.o.r Schweiz-Sverige nu i sommar.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Vad gillar jag? (Kärleken till model S)
Håller med @hybris på så gott som alla punkter.
Även den sociala biten som @jpetters är inne på. Läckert när helt främmande människor kommer fram och gratulerar till en fin bil, ställer frågor om laddning, prestanda osv.
Även den sociala biten som @jpetters är inne på. Läckert när helt främmande människor kommer fram och gratulerar till en fin bil, ställer frågor om laddning, prestanda osv.

http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Re: Vad gillar jag? (Kärleken till model S)
Gillar din positiva approach Hybris. Faktiskt gäller den på de flesta punkterna även Model S 70.
Jag lockas av tanken att beställa en maxsnikad modell. Med vit solidlack, bakhjulsdrift, utan autopilot, 70kwh batteri, textilsäten. 20k rabatt 40k tilbaka från Magdalena. Netto blir det innan nästa höjning 715k.
Alu-kaross, stor frunk, tyst kabin utan hårda ytor, minimalt transmissionsljud på grund av det lilla drivpaketet ligger längst bak och däcken faktiskt innehåller mera luft. Vid en e ventiell kollision sitter man i en svetsad konstruktion utan allt för stora karossöppningar (vill helst inte ha en älg som passagerare). Med gratis drivmedel på långresa blir driftsekonomin set över en period på 10 år oslagbar.
Men vad ska jag då göra med min 14 månader gamla P85 den är från tiden före svenska superchargars fanns och har 5200 mil på mätaren
Jag lockas av tanken att beställa en maxsnikad modell. Med vit solidlack, bakhjulsdrift, utan autopilot, 70kwh batteri, textilsäten. 20k rabatt 40k tilbaka från Magdalena. Netto blir det innan nästa höjning 715k.
Alu-kaross, stor frunk, tyst kabin utan hårda ytor, minimalt transmissionsljud på grund av det lilla drivpaketet ligger längst bak och däcken faktiskt innehåller mera luft. Vid en e ventiell kollision sitter man i en svetsad konstruktion utan allt för stora karossöppningar (vill helst inte ha en älg som passagerare). Med gratis drivmedel på långresa blir driftsekonomin set över en period på 10 år oslagbar.
Men vad ska jag då göra med min 14 månader gamla P85 den är från tiden före svenska superchargars fanns och har 5200 mil på mätaren

Re: Vad gillar jag? (Kärleken till model S)
@delta: det är nog en av de mest ekonomiska varianterna men fortfarande en fantastisk bil!
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: Vad gillar jag? (Kärleken till model S)
Menar du att du hellre har en 70 än en p85?Delta skrev:Gillar din positiva approach Hybris. Faktiskt gäller den på de flesta punkterna även Model S 70.
Jag lockas av tanken att beställa en maxsnikad modell. Med vit solidlack, bakhjulsdrift, utan autopilot, 70kwh batteri, textilsäten. 20k rabatt 40k tilbaka från Magdalena. Netto blir det innan nästa höjning 715k.
Alu-kaross, stor frunk, tyst kabin utan hårda ytor, minimalt transmissionsljud på grund av det lilla drivpaketet ligger längst bak och däcken faktiskt innehåller mera luft. Vid en e ventiell kollision sitter man i en svetsad konstruktion utan allt för stora karossöppningar (vill helst inte ha en älg som passagerare). Med gratis drivmedel på långresa blir driftsekonomin set över en period på 10 år oslagbar.
Men vad ska jag då göra med min 14 månader gamla P85 den är från tiden före svenska superchargars fanns och har 5200 mil på mätaren
Re: Vad gillar jag? (Kärleken till model S)
Tesla model s har den bästa drivlinan av alla bilar. Har iofs inte provat Koenigseggs elhybrid, men ingen förbränningsmotor i hela världen slår Tesla. Den "bästa" ICE bil jag kört är Ferrari 458 italia, och den motorn har inte än suck mot Tesla.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Re: Vad gillar jag? (Kärleken till model S)
Nej P85:an tänker jag att köra slut på om det går. Jag föll för lockelsen och beställde en 70 innan prishöjningen. Tror att det går att göra göra en bra affär med den helt enkeltapkungen skrev:Menar du att du hellre har en 70 än en p85?Delta skrev:Gillar din positiva approach Hybris. Faktiskt gäller den på de flesta punkterna även Model S 70.
Jag lockas av tanken att beställa en maxsnikad modell. Med vit solidlack, bakhjulsdrift, utan autopilot, 70kwh batteri, textilsäten. 20k rabatt 40k tilbaka från Magdalena. Netto blir det innan nästa höjning 715k.
Alu-kaross, stor frunk, tyst kabin utan hårda ytor, minimalt transmissionsljud på grund av det lilla drivpaketet ligger längst bak och däcken faktiskt innehåller mera luft. Vid en e ventiell kollision sitter man i en svetsad konstruktion utan allt för stora karossöppningar (vill helst inte ha en älg som passagerare). Med gratis drivmedel på långresa blir driftsekonomin set över en period på 10 år oslagbar.
Men vad ska jag då göra med min 14 månader gamla P85 den är från tiden före svenska superchargars fanns och har 5200 mil på mätaren

Re: Vad gillar jag? (Kärleken till model S)
Man skulle helt klart varit lite modig och beställt ett gäng P85D i januari.Delta skrev:Nej P85:an tänker jag att köra slut på om det går. Jag föll för lockelsen och beställde en 70 innan prishöjningen. Tror att det går att göra göra en bra affär med den helt enkelt
Tror helt klart man hade kunnat tjäna 100-150 K per bil genom att sälja dom direkt vid leverans i April-Maj.
Då hade man sålt dom billigare än vad priset var då, och kunnat leverera direkt.