genialt, juhtaliz skrev:Första bilen kallas ”ID 3”. Hmmm....
VW I.D
Moderator: Redaktion
Re: VW I.D
ID. 3
ID-punkt-mellanslag-3
ID-punkt-mellanslag-3
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
30k€ för ID 3 med 45 kWh är ju döden för eGolf i alla fall 
Sen är förstås frågan vad den inkluderar i övrigt och vad extrautrustning kostar.

Sen är förstås frågan vad den inkluderar i övrigt och vad extrautrustning kostar.
Senast redigerad av StefL, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Kommer bli en storsäljare. Ingen info om laddnätverk ännu. Antar det blir Ionity i Europa.
Undrar när man kan få de svenska priset..StefL skrev:30k€ för ID 3 med 45 kWh är ju döden för eGolf i alla fall
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
han visade en laddkarta i början med lite rundsnack, såg ut som ionity kartan, + tesco i ukbat skrev:Kommer bli en storsäljare. Ingen info om laddnätverk ännu. Antar det blir Ionity i Europa.
ms 76132 "Eleamore"
VW I.D
Ca 10% billigare än Model 3.
Och då gäller det en bil som kommer först nästa år..
Begränsat till 30k bilar dessutom. Dvs vad Tesla bygger på 6 veckor.
Nä, som väntat var detta rätt "meh".
Och då gäller det en bil som kommer först nästa år..
Begränsat till 30k bilar dessutom. Dvs vad Tesla bygger på 6 veckor.
Nä, som väntat var detta rätt "meh".
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Är det tillräckligt billigt? ID lovades till 250 000. Blir svårt att hålla. (jag vet... bla bla bla... men det är vad som förväntades)
nu var det under 30 k euro. first blev under 40 k.
Jämför man med model3 så undrar man vad priset kommer bli. E-soul släptes ju igår (?) och hade ett pris under 400 kkr med bidrag på den högsta nivån (och den sägs ha dragkrok och bra lastmöjligheter (aka lådform) och då kommer man 500 km på den.
Den sägs ha en massa lulllull tekniska saker.
Jag vet inte. hade hoppas på en större skillnad i pris från tidigare. (men få är väl villiga att chocka branschen just nu)
nu var det under 30 k euro. first blev under 40 k.
Jämför man med model3 så undrar man vad priset kommer bli. E-soul släptes ju igår (?) och hade ett pris under 400 kkr med bidrag på den högsta nivån (och den sägs ha dragkrok och bra lastmöjligheter (aka lådform) och då kommer man 500 km på den.
Den sägs ha en massa lulllull tekniska saker.
Jag vet inte. hade hoppas på en större skillnad i pris från tidigare. (men få är väl villiga att chocka branschen just nu)
- OfarligTesla
- Teslaägare
Verkar vettig ändå, det större batteripaketet kan vara intressant kanske då jag gissar på att accelerationen kommer vara rätt seg på alla utom någon toppmodell.
VW I.D
Garanterat ett bättre val än Kona, eNiro, Leaf mfl.OfarligTesla skrev:Verkar vettig ändå, det större batteripaketet kan vara intressant kanske då jag gissar på att accelerationen kommer vara rätt seg på alla utom någon toppmodell.
Men är man villig att betala bara 10% mer kan man få en Tesla idag, istället för en ID sommaren 2020...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
- OfarligTesla
- Teslaägare
Nu skall man ju avvakta tills vi ser hela bilen men skall jag vara ärlig gissar jag på att jag kommer uppskatta insidan mer på denna än en Model 3. Det intressanta kommer ju bli att se vad för förarassistans som kommer erbjudas i den.taliz skrev:Garanterat ett bättre val än Kona, eNiro, Leaf mfl.OfarligTesla skrev:Verkar vettig ändå, det större batteripaketet kan vara intressant kanske då jag gissar på att accelerationen kommer vara rätt seg på alla utom någon toppmodell.
Men är man villig att betala bara 10% mer kan man få en Tesla idag, istället för en ID sommaren 2020...
Gillar att dom har en miljö/klimat-aspekt på hela tillverkningskedjan.
Model 3 LR AWD 19"
Gillar även att dom är öppna med att förväntan ska ligga runt Level 3 när det kommer till förarassistans. En frisk fläkt.Teslalink skrev:Gillar att dom har en miljö/klimat-aspekt på hela tillverkningskedjan.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
-
Priserna tycker jag ändå är riktigt okej. Att hoppas på billigare är ändå rätt optimistiskt. Sen beror det ju på hur mycket extra den kostar i Sverige förstås. Men den lär nog sälja rätt bra, åtminstone jämfört med alla nuvarande elbilar förutom Model 3 

Nissan Leaf 2014
Går inte att boka, error hela tiden. Vw är inga it killar direkt... skickar fram gammal tysk gubbe som snackar om framtiden (och lyser med ögonen när han upptäckt hur smidig elmotor är).
En kollega kom till slut in och kunde boka. Hade inte sidan varit så kass hade han aldrig kunnat boka en timme efter de satt igång...Swede1 skrev:Går inte att boka, error hela tiden. Vw är inga it killar direkt... skickar fram gammal tysk gubbe som snackar om framtiden (och lyser med ögonen när han upptäckt hur smidig elmotor är).
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Jag kunde boka nu men var tvungen att ladda om sidan väldigt många gånger.Swede1 skrev:Går inte att boka, error hela tiden. Vw är inga it killar direkt... skickar fram gammal tysk gubbe som snackar om framtiden (och lyser med ögonen när han upptäckt hur smidig elmotor är).
Spännande om sidan går ner för att efterfrågan är över förväntan. Om VW lyckas så kommer alla andra fatta tror jag, tesla har de liksom alltid tyckt är för entusiaster men de är inte VW, de är en "vanlig" bil.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
- Silversound
- elbilist
Jag gick in och bokade för en kvart sedan, utan problem. Fast för min del är detta bara en chansning, hann bara se de sista 15 minuterna av live-sändningen. Men jag tittade igår på FullyCharged's episod där de provkörde denna i Sydafrika och det känns som att det kan bli en bra bil till ett ok pris. I värsta fall ligger jag bara ute med reservationsavgiften ett halvår eller vad det nu blir.
Rätt intressant i det finstilta dock att från det man får erbjudandet att köpa den sen, så har man bara 5 veckor på sig att slå till, annars förlorar man sin förbokning och får pengarna tillbaka.
Har fortfarande min reservation på en Model 3 kvar sedan release-dagen, men i nuläget kan jag inte rättfärdiga att lägga över en halv miljon på en bil. Så detta kanske blir acceptabelt alternativ...
Rätt intressant i det finstilta dock att från det man får erbjudandet att köpa den sen, så har man bara 5 veckor på sig att slå till, annars förlorar man sin förbokning och får pengarna tillbaka.
Har fortfarande min reservation på en Model 3 kvar sedan release-dagen, men i nuläget kan jag inte rättfärdiga att lägga över en halv miljon på en bil. Så detta kanske blir acceptabelt alternativ...
Hyundai Ioniq -18
Otillräcklig presentation.. ingen teknisk info, ingen demobil att visa... Det känns som att syftet är att dra in färskt kapital inför vidare utveckling.
Håller med dig om otillräcklig info men tror inte det handlar om att få in pengar utan att få bort lite spotlight från Tesla och därför gå ut tidigare än man historiskt sett. VW har pengar (https://annualreport2018.volkswagenag.c ... ement.html).Roj79 skrev:Otillräcklig presentation.. ingen teknisk info, ingen demobil att visa... Det känns som att syftet är att dra in färskt kapital inför vidare utveckling.
Nä, de la kaffepengarna på nåt special konto kopplat till kunden snackade han om.Roj79 skrev:Otillräcklig presentation.. ingen teknisk info, ingen demobil att visa... Det känns som att syftet är att dra in färskt kapital inför vidare utveckling.
Antar att man kan få en vw id med dragkrok?
Vinnare i hela presentationen måste ha varit reklambyrån som gjorde den långa "presentationen" som visades med minimalt till ingen info alls.Roj79 skrev:Otillräcklig presentation.. ingen teknisk info, ingen demobil att visa... Det känns som att syftet är att dra in färskt kapital inför vidare utveckling.
Kostade säkert en vacker slant men gav ingenting i mitt tycke.. Avsaknaden av de förväntade applåderna efter var också lite komisk tycker jag

20 Mars 2025, 15:00, Tesla såld
22 Mars 2025, 16:00, ID.7 Pro Inköpt!
I norge är nu förboknigar stängda. Anatar att deras kvot slut. 3 utrrustnings nivån kommer. Högsta MAX har panoroma taket och hud displayen med AR teknik. Obs first edition från 40k euro. Så ett svenskt pris med 62kwh batteriet och högsta utrrustnings nivån kommer hamna på ca 500.000 kr. Kanske ngt mer med metallic lack och ngt extra. Instegs bilen på 33 mil räckvidd och 30k euro kan beställas från sommaren 2020. Alla bilar ebjuds med OTA uppdatering livet ut samt gratis laddning i IONITY och alla publika nätverk under 1 år för dom som förbokar