VW I.D
Moderator: Redaktion
Re: VW I.D
finner det konstigt att förbeställa något som de inte visat upp. på model3 och y kunde ju folk provåka, så då fanns det folk som kunde filma och känna att bilarna existerade. Här var det inte ens en riktig bild. (den skall visas upp i september men fram tills dess är det bara en imaginär produkt) Ja det är en viss skillnad att visa upp en bil och inte när det gäller förhandsordrar (här får sono sion ursäkta)
500 är för mycket, hoppas på 400 för first edition. 560 får man en tesla för.Oykkh47 skrev:I norge är nu förboknigar stängda. Anatar att deras kvot slut. 3 utrrustnings nivån kommer. Högsta MAX har panoroma taket och hud displayen med AR teknik. Obs first edition från 40k euro. Så ett svenskt pris med 62kwh batteriet och högsta utrrustnings nivån kommer hamna på ca 500.000 kr. Kanske ngt mer med metallic lack och ngt extra. Instegs bilen på 33 mil räckvidd och 30k euro kan beställas från sommaren 2020. Alla bilar ebjuds med OTA uppdatering livet ut samt gratis laddning i IONITY och alla publika nätverk under 1 år för dom som förbokar
När Vw börjar krypa är tesla i fas med självkörande bilar. Tesla ligger 10 år före. Bättre satsa på en faceliftat lätt begagnad model S i alla världar.
40k euro blir knappast 400k svenska.Swede1 skrev:500 är för mycket, hoppas på 400 för first edition. 560 får man en tesla för.Oykkh47 skrev:I norge är nu förboknigar stängda. Anatar att deras kvot slut. 3 utrrustnings nivån kommer. Högsta MAX har panoroma taket och hud displayen med AR teknik. Obs first edition från 40k euro. Så ett svenskt pris med 62kwh batteriet och högsta utrrustnings nivån kommer hamna på ca 500.000 kr. Kanske ngt mer med metallic lack och ngt extra. Instegs bilen på 33 mil räckvidd och 30k euro kan beställas från sommaren 2020. Alla bilar ebjuds med OTA uppdatering livet ut samt gratis laddning i IONITY och alla publika nätverk under 1 år för dom som förbokar
Dels har du högre växelkurs, dels svensk moms.
Med tanke på att en Model 3 i Tyskland kostar 44k5 euro, så lär denna alltså kosta ca 10% mindre.
Så troligen över 450, närmare 500.
Då får man antagligen, jämfört med Model 3, dessutom sämre prestanda, fulare utseende, betydligt sämre laddnätverk och... kanske ingen dragkrok!

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Någon som är förvånad?Verdi skrev:Det blev alltså inte så mycket av presentationen?
Det handlar bara om att lura folk att det är så pass nära att man kan vänta istället för att köpa en existerande elbil från annat märke. Att leveranserna under 2020, som säkert också kan bli lite försenade, är i så små volymer tänker varken gemene reporter eller man på. Det är klart vi väntar, det är ju bara ett år... (som i praktiken blir 3-4 för den stora massan)
Ur miljösynpunkt lika skamligt som deras tidigare beteenden!
Beigler skrev:Någon som är förvånad?Verdi skrev:Det blev alltså inte så mycket av presentationen?
Det handlar bara om att lura folk att det är så pass nära att man kan vänta istället för att köpa en existerande elbil från annat märke. Att leveranserna under 2020, som säkert också kan bli lite försenade, är i så små volymer tänker varken gemene reporter eller man på. Det är klart vi väntar, det är ju bara ett år... (som i praktiken blir 3-4 för den stora massan)
Ur miljösynpunkt lika skamligt som deras tidigare beteenden!
Ja, alla gör väl vad de kan för att inte tappa kunder.
Är spännande att följa ändå. Är lite sugen på en Model 3 men vill inte "köpa bort mig" heller. Avvaktar till i höst åtminstone.
Det är för att sidan crashade efter bara 15min, så jäkla kasstOykkh47 skrev:I norge är nu förboknigar stängda. Anatar att deras kvot slut. 3 utrrustnings nivån kommer. Högsta MAX har panoroma taket och hud displayen med AR teknik. Obs first edition från 40k euro. Så ett svenskt pris med 62kwh batteriet och högsta utrrustnings nivån kommer hamna på ca 500.000 kr. Kanske ngt mer med metallic lack och ngt extra. Instegs bilen på 33 mil räckvidd och 30k euro kan beställas från sommaren 2020. Alla bilar ebjuds med OTA uppdatering livet ut samt gratis laddning i IONITY och alla publika nätverk under 1 år för dom som förbokar

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Kanske en extremt korkad fråga ! Men jag stället den ändå, måste man ha en tesla för att nyttja en tesla laddstation?taliz skrev:40k euro blir knappast 400k svenska.Swede1 skrev:500 är för mycket, hoppas på 400 för first edition. 560 får man en tesla för.Oykkh47 skrev:I norge är nu förboknigar stängda. Anatar att deras kvot slut. 3 utrrustnings nivån kommer. Högsta MAX har panoroma taket och hud displayen med AR teknik. Obs first edition från 40k euro. Så ett svenskt pris med 62kwh batteriet och högsta utrrustnings nivån kommer hamna på ca 500.000 kr. Kanske ngt mer med metallic lack och ngt extra. Instegs bilen på 33 mil räckvidd och 30k euro kan beställas från sommaren 2020. Alla bilar ebjuds med OTA uppdatering livet ut samt gratis laddning i IONITY och alla publika nätverk under 1 år för dom som förbokar
Med tanke på att en Model 3 i Tyskland kostar 44k5 euro, så lär denna alltså kosta ca 10% mindre.
Då får man antagligen, jämfört med Model 3, dessutom sämre prestanda, fulare utseende, betydligt sämre laddnätverk och... kanske ingen dragkrok!
JeppStevvee skrev:Kanske en extremt korkad fråga ! Men jag stället den ändå, måste man ha en tesla för att nyttja en tesla laddstation?taliz skrev:40k euro blir knappast 400k svenska.Swede1 skrev:500 är för mycket, hoppas på 400 för first edition. 560 får man en tesla för.Oykkh47 skrev:I norge är nu förboknigar stängda. Anatar att deras kvot slut. 3 utrrustnings nivån kommer. Högsta MAX har panoroma taket och hud displayen med AR teknik. Obs first edition från 40k euro. Så ett svenskt pris med 62kwh batteriet och högsta utrrustnings nivån kommer hamna på ca 500.000 kr. Kanske ngt mer med metallic lack och ngt extra. Instegs bilen på 33 mil räckvidd och 30k euro kan beställas från sommaren 2020. Alla bilar ebjuds med OTA uppdatering livet ut samt gratis laddning i IONITY och alla publika nätverk under 1 år för dom som förbokar
Model 3-24/Polestar 3-24
Superchargers JaStevvee skrev:Kanske en extremt korkad fråga ! Men jag stället den ändå, måste man ha en tesla för att nyttja en tesla laddstation?taliz skrev:40k euro blir knappast 400k svenska.Swede1 skrev:500 är för mycket, hoppas på 400 för first edition. 560 får man en tesla för.Oykkh47 skrev:I norge är nu förboknigar stängda. Anatar att deras kvot slut. 3 utrrustnings nivån kommer. Högsta MAX har panoroma taket och hud displayen med AR teknik. Obs first edition från 40k euro. Så ett svenskt pris med 62kwh batteriet och högsta utrrustnings nivån kommer hamna på ca 500.000 kr. Kanske ngt mer med metallic lack och ngt extra. Instegs bilen på 33 mil räckvidd och 30k euro kan beställas från sommaren 2020. Alla bilar ebjuds med OTA uppdatering livet ut samt gratis laddning i IONITY och alla publika nätverk under 1 år för dom som förbokar
Vissa destination chargers Nej
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Har man pratat någonting att öppna upp vissa för allmänheten?Jjonas skrev:Superchargers JaStevvee skrev:Kanske en extremt korkad fråga ! Men jag stället den ändå, måste man ha en tesla för att nyttja en tesla laddstation?taliz skrev:40k euro blir knappast 400k svenska.Swede1 skrev:500 är för mycket, hoppas på 400 för first edition. 560 får man en tesla för.Oykkh47 skrev:I norge är nu förboknigar stängda. Anatar att deras kvot slut. 3 utrrustnings nivån kommer. Högsta MAX har panoroma taket och hud displayen med AR teknik. Obs first edition från 40k euro. Så ett svenskt pris med 62kwh batteriet och högsta utrrustnings nivån kommer hamna på ca 500.000 kr. Kanske ngt mer med metallic lack och ngt extra. Instegs bilen på 33 mil räckvidd och 30k euro kan beställas från sommaren 2020. Alla bilar ebjuds med OTA uppdatering livet ut samt gratis laddning i IONITY och alla publika nätverk under 1 år för dom som förbokar
Vissa destination chargers Nej
Vilka är det som har bilar under 400 000? (förutom asiaterna) Tycker de är på väg att prisa ut sig.
med 40 kEuro är de farligt nära model 3 som enligt mig är mer teknisk påkostat och därför för dyr (tyvärr). en halvmiljon var inte riktat för familjer, om bilarna skall kosta lika mycket som fossila diton bör de anstränga sig mer. Det var ju hela poängen med id. Tror dock att de kommer leverera och mjölka ur marknaden på de som är betalningsvilliga, innan massbilarna kommer och distruptar allt.
med 40 kEuro är de farligt nära model 3 som enligt mig är mer teknisk påkostat och därför för dyr (tyvärr). en halvmiljon var inte riktat för familjer, om bilarna skall kosta lika mycket som fossila diton bör de anstränga sig mer. Det var ju hela poängen med id. Tror dock att de kommer leverera och mjölka ur marknaden på de som är betalningsvilliga, innan massbilarna kommer och distruptar allt.
Ja!Stevvee skrev:Kanske en extremt korkad fråga ! Men jag stället den ändå, måste man ha en tesla för att nyttja en tesla laddstation?taliz skrev:40k euro blir knappast 400k svenska.Swede1 skrev:500 är för mycket, hoppas på 400 för first edition. 560 får man en tesla för.Oykkh47 skrev:I norge är nu förboknigar stängda. Anatar att deras kvot slut. 3 utrrustnings nivån kommer. Högsta MAX har panoroma taket och hud displayen med AR teknik. Obs first edition från 40k euro. Så ett svenskt pris med 62kwh batteriet och högsta utrrustnings nivån kommer hamna på ca 500.000 kr. Kanske ngt mer med metallic lack och ngt extra. Instegs bilen på 33 mil räckvidd och 30k euro kan beställas från sommaren 2020. Alla bilar ebjuds med OTA uppdatering livet ut samt gratis laddning i IONITY och alla publika nätverk under 1 år för dom som förbokar
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Vems är felet om du hade orimliga förväntningar? Jag har inte sett något verifierbart officiellt uttalande från VW om några 250 tusen, har du det får du gärna länka. (Nu kanske jag låter lite taggig, men jag är bara lite trött på snacket om 250 tusen vilket jag anser kommer från journalister med bristande insikt/intresse/förmåga.)Mickep skrev:Är det tillräckligt billigt? ID lovades till 250 000. Blir svårt att hålla. (jag vet... bla bla bla... men det är vad som förväntades)
nu var det under 30 k euro.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Kan någon göra en analys vad som skulle hänt om ID Gått 500 km och kostat 250 000? Vad hade det fått för inverkan på marknaden?
Ja, Tesla har flera gånger under flera års tid pratat om att de kan tänka sig att släppa in andra tillverkare i Supercharger-nätet. En förutsättning för detta är då att dessa tillverkare ställer upp på Teslas finansieringsmodell för SuC-nätet (hur nu den ser ut exakt). Om du med "allmänheten" menar att vem som helst med passande kontakt på sin elbil ska kunna koppla in och ladda, så lär det inte hända under överskådlig tid (om någonsin).Stevvee skrev:Har man pratat någonting att öppna upp vissa för allmänheten?
titta på första posten i forumet, och sedan div artiklar av jounalister som tydligen inte hade så mycket på fötterna. Jo, model3 skulle också vara mycket billigare än den är nu. (man måste komma ihåg att det finns de som INTE vill att elbilar skall bli billigare)Surfaren skrev:Jag har inte sett något verifierbart officiellt uttalande från VW om några 250 tusen, har du det får du gärna länka. (Nu kanske jag låter lite taggig, men jag är bara lite trött på snacket om 250 tusen vilket jag anser kommer från journalister med bristande insikt/intresse/förmåga.)
Goddag yxskaft. Take a wild guess.Mickep skrev:Kan någon göra en analys vad som skulle hänt om ID Gått 500 km och kostat 250 000? Vad hade det fått för inverkan på marknaden?
Har man minsta förståelse förstår man att den summan om 250 k är orimlig.Mickep skrev:titta på första posten i forumet, och sedan div artiklar av jounalister som tydligen inte hade så mycket på fötterna. Jo, model3 skulle också vara mycket billigare än den är nu. (man måste komma ihåg att det finns de som INTE vill att elbilar skall bli billigare)Surfaren skrev:Jag har inte sett något verifierbart officiellt uttalande från VW om några 250 tusen, har du det får du gärna länka. (Nu kanske jag låter lite taggig, men jag är bara lite trött på snacket om 250 tusen vilket jag anser kommer från journalister med bristande insikt/intresse/förmåga.)
Den verkar hamna där jag misstänkt hela tiden och när jag själv har kommenterat summan har man blivit ”nedslagen” av experter som säger att det blir 250
Förutsatt att VW hade kunna tillverka för att möta den globala efterfrågan hade den blivit en av världens mest sålda bilar och sen hade VW gått i konkurs.Mickep skrev:Kan någon göra en analys vad som skulle hänt om ID Gått 500 km och kostat 250 000? Vad hade det fått för inverkan på marknaden?

Senast redigerad av Geni87, redigerad totalt 1 gånger.
Ja, det låter onekligen som att VW-representanter sagt att ID skulle kosta 250 tusen. Dock högst oklart vad de egentligen sa, och om kontexten var vad vi tror att den är (eller om de t.ex. pratade om en mindre bil längre fram, typ ersättare för e-UP).Mickep skrev:titta på första posten i forumet, och sedan div artiklar av jounalister som tydligen inte hade så mycket på fötterna. Jo, model3 skulle också vara mycket billigare än den är nu.
Model 3 har jag för mig skulle kosta från 35 tusen USD, och nog går det väl att beställa den för det i USA (även om man måste gå en annan väg än vanlig order på hemsidan)?
I vilket fall: man gör bäst i att lägga sina förväntningar på en rimlig nivå, oavsett vad som sägs, för att inte riskera för stor besvikelse då prislistan till slut kommer ut.
Är det nu jag ska säga: ”Vad var det jag sa?!”
Visserligen har vi inte fått de svenska priserna ännu. Men jag vidhåller fortfarande att det är extremt naivt att tro att VW ska börja idka välgörenhet och ge bort massa lusentappar när man kommer kunna sälja sina elbilar med förtjänst.
Visserligen har vi inte fått de svenska priserna ännu. Men jag vidhåller fortfarande att det är extremt naivt att tro att VW ska börja idka välgörenhet och ge bort massa lusentappar när man kommer kunna sälja sina elbilar med förtjänst.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Har för mig du är en av dom som hävdat att VW med sin storlek minsann är förberedda och kommer kunna leverera och överträffa övriga.Geni87 skrev:Förutsatt att VW hade kunna tillverka för att möta den globala efterfrågan hade den blivit en av världens mest sålda bilar och sen hade VW gått i konkurs.Mickep skrev:Kan någon göra en analys vad som skulle hänt om ID Gått 500 km och kostat 250 000? Vad hade det fått för inverkan på marknaden?
Jag och flera med mig har länge sagt att folk kommer bli besvikna.
Det dom presenterade idag var rent ut sagt pinsamt. Som ett dåligt skämt.
De basunerar ut "now you can!"... men det enda dom erbjöd var reservation av en bil man inte ens vet hur den ser ut, och leverans först sommaren 2020.
De priser och specifikationer de presenterade var också undermåliga, tom med dagens mått.
Och max 30k bilar?! Det är ju en piss i havet.
ID skulle ju bli en massmarknadsbil, men tydligen inte närmaste åren.
Jag har reserverat en 1st edition, nu börjar nästa väntan till besöket på iaa.
Väl där kanske man får en viss uppfattning vad man kan förvänta sig.
Håller med att presentationen var lite sparsam i detaljer, hade större förväntningar.
Tror att MEB måste vara något utöver det som finns idag, annars kommer konkurenterna (Tesla) behålla greppet som bästa EV och VW faller in i övriga mängden.
Väl där kanske man får en viss uppfattning vad man kan förvänta sig.
Håller med att presentationen var lite sparsam i detaljer, hade större förväntningar.
Tror att MEB måste vara något utöver det som finns idag, annars kommer konkurenterna (Tesla) behålla greppet som bästa EV och VW faller in i övriga mängden.