Elbilarnas försäljningsutveckling
Moderator: Redaktion
Re: Elbilarnas försäljningsutveckling
Jo, det är klart att biltillverkarna vill ha en del av kakan. Men i världen finns det många tillverkare och det går att välja vilken man vill, om man inte bryr sig om komfort och märke och sånt.
200kkr ärju fortfarande dyrare än tex en Dacia Duster som du kan få för under 100kkr.
200kkr ärju fortfarande dyrare än tex en Dacia Duster som du kan få för under 100kkr.
Ah.. Trodde bi pratade bilar... Inte dammbollar... 

Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Svenssons skrev:En elbil med bra räckvidd lär kosta kring 300 tkr år 2020. För att göra av med detta under ett år krävs ett dieselpris på ca 400:- litern om du kör 1500 mil per år. För fyra år blir det 100:- per liter. Tror inte det är särskilt troligt. Dessutom så måste elpriset och kapitalkostnaden läggas till i kalkylen. Jag tror också på en stark utveckling av elbilar i framtiden men realistiskt lär vi inte skrota 4 miljoner bilar bara för att de har dyrare bränsle. Visst skulle det kunna inträffa något som gör att bensinpriset tillfälligt går upp med 100-200% men då lär det finnas större problem vilket inte kommer vara gynnsamma för elbilsförsäljningen.LarsL skrev:När tippunkten kommer går det fort, alltså när en elbil kostar lika mycket som en (enkel) fossilbil att köpa. Ingen kommer fortsätta åka i en fossilbil när du bara i bränslekostnad gör av med hela inköpspriset för elbilen på några år. Det blir ju faktiskt då betydligt billigare att bara skrota bilen.Svenssons skrev:Även ifall det vid år 2021 skulle säljas 64% elbilar (vilket jag tror är möjligt om inte politiker lägger käppar i hjulen) så skulle ändå större delen av bilparken bestå av gamla fossilbilar då livslängden på dessa är 15-20 år. Kommer alltså ta bra många år till innan hälften av bilparken är elbilar. Om vi antar att elbilar står för 10% av hela bilparken år 2021 och att 90% av all nyförsäljning är elbilar åren därefter så är det inte förrän ca 2030 som mer än hälften av alla bilar är elbilar.
Jag har sagt ett bra tag nu att pendlingen kommer domineras av elbilar 2025. Resten alltså de som åker till fjället eller till föräldrar över helgen kommer ta längre tid att ersätta.
Jag förstår att du inte gör anspråk på att det är fullständiga beräkningar ovan men känns det inte lite konstigt att skriva av hela bilen på 6000 mil? I mitt fall så verkar det som att elkostnaden och den lägre servicekostnaden tar ut varandra. Sedan har vi en viss fordonsskatteskillnad också som kompenserar en del. Om vi istället räknade på 30 000 mil så skulle vi prata om 20 kr / litern för diesel år 2020. I mina öron låter det inte alls som någon högoddsare att dieseln minst kostar det om 5 år. Det känns också som en lågoddsare att det undan för undan blir allt större fordonsskatteskillnad mellan ICE och el.
Fram till 2020 tror jag vi får se följande:
* Ökad kännedom om elbilar och hur de skiljer sig åt. Jag lär åtminstone upp ett par personer i månaden om t.ex. Teslans räckvidd och att även om man varit ute 10 mil under dagen fyllt på dessa på 2 timmar hemma. En och annan provkörning blir det allt också. På mina barns förskola/skola har de andra barnen uppmärksammat min bil och berättat för klasskamrater och lärare om vad det är för någon. När jag träffade en lärare fick jag reda på att teknikläraren verkade vilja att jag skulle visa upp och prata om bilen för sina elever som en del av undervisningen.
* Längre räckvidd. Både i instegssegmentet (Leaf / Model 3 etc.) och i prestige-segmentet (Model S / Model X m.fl). Tesla verkar vara inne på cirka + 5 kWh per år vilket om vi antar det är 2,5 motorvägsmil ger 55 mil på motorvägen där en 85:a idag gör 40. 55 mil bygger dock på att man inte gjort något åt vare sig luftmotstånd eller motorns effektivitet. Det här tror jag successivt tar bort räckviddsargumenten mot elbilarna.
* Väsentligt högre bränslepriser. Oljepriset är riktigt lågt idag men vi har sett hur det svänger. Någon som tror att skatterna inte kommer att öka märkbart?
* Större skillnader i fordonsskatt. Jag tror att en bil som t.ex. släpper ut 150 g CO2/km kommer att börja bli riktigt dyr om några år. Det gör till en början att man på allvar får ta med fordonsskatten i beräkningarna. Det slår så klart först mot stora och starka bilar vilka idag konkurrerar mot Model S och Model X.
* Prestigebilarna blir tvingade att bli åtminstone laddhybrider. Både lagstiftning och skattepunkten ovan tvingar fram detta. Säg att ett bolags chef idag kör en Audi Q5 3.0 TDI som tjänstebil. När han byter till motsvarande laddhybrid ser han till att det dras fram ett ladduttag på företagets parkering. På företaget finns det någon/några personer som kör en Nissan Leaf och som gärna också ser att de fick ett uttag. Det blir ju svårt för chefen att inte säga ja och plötsligt börjar det bli klart för många anställda att man ju gått och väl kan pendla till jobbet även med en billigare elbil med kortare räckvidd.
* Företag kommer, som en del av en grön image, enbart tillåta laddhybrider/elfordon som tjänstebilar
* Företag (taxi etc.) som kör många mil per år börjar se att det lönar sig att köra elektriskt.
* Myndigheter, kommuner, poliser går över till åtminstone laddhybrid.
* Kändisar, toppar för stora företag och organisationer känner att de måste ha ett elfordon för att inte ge ifrån sig ett omodernt och icke miljövänligt intryck.
* Formula E utvecklas och hinner ta stora andelar från Formel 1. Antingen tar Formula E över eller så får Formel 1 anpassa sig...
* Miljözoner införs i stadskärnor där vanliga ICE inte har något att göra.
* En ny oljekris inträffar. Kanske inte nödvändigtvis krig men det verkar som att en högkonjuktur skjuter upp oljepriset så mycket att märken med väldigt törstiga bilar någonstans i världen får det tufft. Den allmänna uppfattningen blir då, precis som när GM, Ford etc. råkade ut för det sist, att deras bilar drog för mycket. Den stora skillnaden är då att det på riktigt finns alternativ och att media lyfter upp dessa företag och pratar skit om de som inte fattat att ICE är döende.
* Elfordon (enbart Tesla som det ser ut så här länge) tar över prestige-sportsegmentet. Porsche t.ex. kommer få det ganska svettigt.
* Kiselkarbid dominerar helt i växelriktare vilket ger högre verkningsgrad och mer värmetåligare kretsar. Det ger lite längre räckvidd och minskar risken och känsligheten för överhettning.
* Superchargers med 200 kW. Om en bil då drar 167 Wh/km så räcker 16 minuters laddning till 32 mil vilket gör att man i många fall kan hoppa över en supercharger.
Saker vi kan hoppas på
* Tibor blir rådgivare åt regeringen
* Ministrar börjar åka i Teslor så att de börjar fatta vilka beslut som borde tas (fingers crossed)
* Tesla bygger en specialversion av Model S som fixar överljudsfart. Bara som en PR-grej och säkerligen med mycket flytande kväve för kylning men det borde bara kräva några tusen hästkrafter i en lämplig öken på hög höjd . Troligtvis får de plocka bort åtminstone sidospeglarna och sätta på de där hemska aero-fälgarna också.

Driver sajten Car.info
Min argumentation var inte att hela bilens kostnad skulle skrivas av på 6000 mil. Det jag argumenterade mot var LarsL kommentar "bara i bränslekostnad gör av med hela inköpspriset för elbilen på några år." Jag ville med detta visa på det orimliga i att bränslekostnaden på några år är det samma som hela bilens inköp. Jag nämnde inte heller att bilen skulle vara avskriven efter 6000 mil/4 år. 20:- litern inom 5 år tycker även jag är fullt rimligt. 30 000 mil skulle motsvara 20 år och då pratar vi inte längre "några år" utan ett par decennier. Samtliga gamla fossilbilar kommer inte att skrotas bara för att bensin kostar 20-40 kr per liter. Vi har bilar i trafik idag som drar 2-3 gånger mer bränsle än dagens nya fossilbilar vilket motsvarar samma skillnad bränsleekonomiskt som mellan elbil och nyare fossilbil. Skulle vi från och med nästa år enbart få köpa elbilar så att 100% av nyförsäljningen från och med 2016 är elbilar så skulle det ändå ta ca 10 år innan mer än hälften av bilparken är elbilar.Franz skrev:Svenssons skrev:En elbil med bra räckvidd lär kosta kring 300 tkr år 2020. För att göra av med detta under ett år krävs ett dieselpris på ca 400:- litern om du kör 1500 mil per år. För fyra år blir det 100:- per liter. Tror inte det är särskilt troligt. Dessutom så måste elpriset och kapitalkostnaden läggas till i kalkylen. Jag tror också på en stark utveckling av elbilar i framtiden men realistiskt lär vi inte skrota 4 miljoner bilar bara för att de har dyrare bränsle. Visst skulle det kunna inträffa något som gör att bensinpriset tillfälligt går upp med 100-200% men då lär det finnas större problem vilket inte kommer vara gynnsamma för elbilsförsäljningen.LarsL skrev:När tippunkten kommer går det fort, alltså när en elbil kostar lika mycket som en (enkel) fossilbil att köpa. Ingen kommer fortsätta åka i en fossilbil när du bara i bränslekostnad gör av med hela inköpspriset för elbilen på några år. Det blir ju faktiskt då betydligt billigare att bara skrota bilen.
Jag har sagt ett bra tag nu att pendlingen kommer domineras av elbilar 2025. Resten alltså de som åker till fjället eller till föräldrar över helgen kommer ta längre tid att ersätta.
Jag förstår att du inte gör anspråk på att det är fullständiga beräkningar ovan men känns det inte lite konstigt att skriva av hela bilen på 6000 mil? I mitt fall så verkar det som att elkostnaden och den lägre servicekostnaden tar ut varandra. Sedan har vi en viss fordonsskatteskillnad också som kompenserar en del. Om vi istället räknade på 30 000 mil så skulle vi prata om 20 kr / litern för diesel år 2020. I mina öron låter det inte alls som någon högoddsare att dieseln minst kostar det om 5 år. Det känns också som en lågoddsare att det undan för undan blir allt större fordonsskatteskillnad mellan ICE och el.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jag tror att tipping point kommer någonstans runt 2018 i sveriges fall. Såvitt inte politikerna faktiskt gör allvar av pratet om teknikväxling (mycket låg risk, man rör inte gärna intäkterna från bränsle och koldioxidskatten, det ger stabila och rejäla inkomster. MIljötalibanerna används bara som nyttiga idioter i sammanhanget). Så i Sverige kan vi bara lita på att elbilen helt enkelt blir ett bättre alternativ än fossildrivet. för att komme dit behövs mängder med infrastruktur och lång räckviddsbilar. Statistiken om 5 km per dag är lika sann som den är irrelevant. Funkar inte bilen för den där Frankrike resan jag gör vartannat år, eller det där illavarslande samtalet jag får 3 på morgonen osv är bilen fortfarande helt värdelös för mig även om den klarar 95% av mina vardagsresor.
Elbilar är intressanta och just nu finns det en spelare som lockar mig, tesla. Enda anledningen till det är att man har infrastruktur för sällan resorna, och räckvidden för att göra det bekvämt. Bilen är intressant trots att den är ungefär 10 gånger så dyr som någon bil jag någonsin ägt innan. I mitt fall inte något rationellt beslut ur strängt ekonomiskt hänseende alltså. Jag har normalt låga krav på bilar och en dacia funkar utmärkt. Också för sällan resorna faktiskt.
En joker i leken är utan tvekan självkörande bilar (som, vill jag hävda, huvudsakligen faktiskt är färdiga ur teknisk synvinkel). Det kan helt förändra spelreglerna med helt nya möjligheter för individuell kollektivtrafik så att säga.
Elbilar är intressanta och just nu finns det en spelare som lockar mig, tesla. Enda anledningen till det är att man har infrastruktur för sällan resorna, och räckvidden för att göra det bekvämt. Bilen är intressant trots att den är ungefär 10 gånger så dyr som någon bil jag någonsin ägt innan. I mitt fall inte något rationellt beslut ur strängt ekonomiskt hänseende alltså. Jag har normalt låga krav på bilar och en dacia funkar utmärkt. Också för sällan resorna faktiskt.
En joker i leken är utan tvekan självkörande bilar (som, vill jag hävda, huvudsakligen faktiskt är färdiga ur teknisk synvinkel). Det kan helt förändra spelreglerna med helt nya möjligheter för individuell kollektivtrafik så att säga.
+1Franz skrev:
Saker vi kan hoppas på
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
+1Franz skrev:
Saker vi kan hoppas på

Jag tror du har rätt. Men, det är inköpspriset på elbilarna som kommer vara helt avgörande.Franz skrev:Min egen prognos (ganska enkel i sin uppbyggnad):
Kod: Markera allt
2015: 1% 2016: 2% - Tesla Model X börjar levereras till Sverige. Volymer av nästa Nissan Leaf 2017: 4% 2018: 8% - Tesla Model 3 och nästa generation Nissan Leaf i större volymer 2019: 16% - "Riktiga" elbilar i volymer från tyska tillverkare 2020: 32% 2021: 64% 2022: 90% - Här är lite utrymme för kanske lite mer speciella fordon som kanske inte finns i elutförande samt laddhybrider med lite större batterier.
Bränslekostnaden är för liten del av totalkostnaden för att vara helt avgörande. Och... det här är den tråkiga biten. Skatten på bränsle är inte (bara) ett styrmedel mot bättre miljö för staten, utan en viktig inkomstkälla. Bara att lyssna på debatten kring bränslepriser nu.
När elbilarna tar över kommer man kompensera för intäktsbortfallet på något sätt. (Där är innovationsförmågan rätt stor...)
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Jodå pegs. Där har du nog helt rätt. KOldioxidskatten är helt enkelt en inkomstkälla, inget omställnings medel.
- Franz
- Teslaägare
- Kontakt:
Bevisligen föredrar ju många hyresrätt framför bostadsrätt så det är definitivt viktigt med lågt inköpspris. Jag tippar dock på att ökade volymer och konkurrens är det som behövs för att nå det.pegs skrev:Jag tror du har rätt. Men, det är inköpspriset på elbilarna som kommer vara helt avgörande.
Bränslekostnaden är för liten del av totalkostnaden för att vara helt avgörande. Och... det här är den tråkiga biten. Skatten på bränsle är inte (bara) ett styrmedel mot bättre miljö för staten, utan en viktig inkomstkälla. Bara att lyssna på debatten kring bränslepriser nu.
När elbilarna tar över kommer man kompensera för intäktsbortfallet på något sätt. (Där är innovationsförmågan rätt stor...)
Visst är det också så att bränsleskatterna anses viktiga. Även om minskade sjukvårdskostnader och en enorm injektion i ekonomin när 100 miljarder (?) kronor inte längre behöver skickas till oljeländerna utan kan stanna kvar i landet så lär åtminstone nuvarande regering vara väldigt kreativ på hur man tar in skatterna på annat håll.
Driver sajten Car.info
- Franz
- Teslaägare
- Kontakt:
När jag kollar hos Bil Sweden så får jag fram följande siffror:Bjorn skrev:0,66% är till och med juli, Det finns dock anledning att tro att det blir runt 1% på hela 2015.
Elbilar jan-jul 2015: 1 792
Totalt jan-jul 2015: 192 123
D.v.s. 0,93%
Elbilar jan-dec 2014: 1 239
Totalt jan-dec 2014: 303 948
D.v.s. 0,41%
Driver sajten Car.info
Jag gick på denna statistik:
http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/S ... statistik/
Dokumentet Fordonsstatistik januari 2006–juli 2015
Fliken Personbil nyreg
Du har helt rätt att jag fått 2015 på tok för låg . Fattar inte just nu hur jag fick 0,66%.
Jag får det nu till 0,85% Jag justerade detta i inlägget. Ändå inte lika bra som BilSweden.
Med alla Leaf och Zoe kampanjer samt förstås Teslas framgång är det rätt stor sannolikhet att det till och med blir lite över 1% på hela året.
Detta för jag nu vid en andra koll hos SCB
Elbilar jan-jul 2015: 1 728
Totalt jan-jul 2015: 203 702
0,85%
Elbilar jan-dec 2014: 1 266
Totalt jan-dec 2014: 324 037
0,39%
Elbilar jan-dec 2013: 452
Totalt jan-dec 2013: 292 178
0,15%
Det verkar ju skilja lite mellan olika statistik. De har väl olika sätt. BilSweden har väl inrapporterad försäljning. SCB bygger väl på registrering.
Sen är det lite egendomligheter som kanske påverkar vilken kategori bilen hamnar i Undrar tex vad för övriga bilar har för drivmedel 42st 2013, 35st 2014 och 18 i år. Det är inte Bensin, Diesel, El, El-Hybrid, Laddhybrid, Flexifuel (Etanol) eller Flexifuel (Gas) För de har egna kolumner. Kan det vara såna här? https://sv.wikipedia.org/wiki/Fluxkondensator.
http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/S ... statistik/
Dokumentet Fordonsstatistik januari 2006–juli 2015
Fliken Personbil nyreg
Du har helt rätt att jag fått 2015 på tok för låg . Fattar inte just nu hur jag fick 0,66%.
Jag får det nu till 0,85% Jag justerade detta i inlägget. Ändå inte lika bra som BilSweden.
Med alla Leaf och Zoe kampanjer samt förstås Teslas framgång är det rätt stor sannolikhet att det till och med blir lite över 1% på hela året.
Detta för jag nu vid en andra koll hos SCB
Elbilar jan-jul 2015: 1 728
Totalt jan-jul 2015: 203 702
0,85%
Elbilar jan-dec 2014: 1 266
Totalt jan-dec 2014: 324 037
0,39%
Elbilar jan-dec 2013: 452
Totalt jan-dec 2013: 292 178
0,15%
Det verkar ju skilja lite mellan olika statistik. De har väl olika sätt. BilSweden har väl inrapporterad försäljning. SCB bygger väl på registrering.
Sen är det lite egendomligheter som kanske påverkar vilken kategori bilen hamnar i Undrar tex vad för övriga bilar har för drivmedel 42st 2013, 35st 2014 och 18 i år. Det är inte Bensin, Diesel, El, El-Hybrid, Laddhybrid, Flexifuel (Etanol) eller Flexifuel (Gas) För de har egna kolumner. Kan det vara såna här? https://sv.wikipedia.org/wiki/Fluxkondensator.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Självklart är bränslekostnaden totalt avgörande. Kanske inte de 30000kr/år jag eldar upp (eller de 50 jag gjorde av med förut) betalar av bilen eller väger över kalkylen. Men den psykologiska effekten av att slippa detta slöseri är nog ganska enormt hos många. Därför kommer det gå oerhört fort när det slår över och då ersätts fossilbilen. Först sker det här föross som inte använder bilen för nöjes skull utan för att ta sig till jobbet. Den som kör få mil behöver ju inte bekymra sig.
Sen är det inte särskilt gamla bilar bredvid mig på väg in till jobbet. Ser sällan en bil som är äldre än 10 år, men jag ska börja tänka på det och kolla.
Sen är det inte särskilt gamla bilar bredvid mig på väg in till jobbet. Ser sällan en bil som är äldre än 10 år, men jag ska börja tänka på det och kolla.
Det beror såklart på hur mycket man kör hur mycket det avgör. För mig va bränslekostnaden totalt avgörande och fick min kalkyl på teslan att gå ihop. sparar in 60 000 per år minst i bara bränsle.LarsL skrev:Självklart är bränslekostnaden totalt avgörande. Kanske inte de 30000kr/år jag eldar upp (eller de 50 jag gjorde av med förut) betalar av bilen eller väger över kalkylen. Men den psykologiska effekten av att slippa detta slöseri är nog ganska enormt hos många. Därför kommer det gå oerhört fort när det slår över och då ersätts fossilbilen. Först sker det här föross som inte använder bilen för nöjes skull utan för att ta sig till jobbet. Den som kör få mil behöver ju inte bekymra sig.
Hade en fundering tidigare idag. Hur kommer priset på bensin mm påverkas om efterfrågan minskar med 50%?
Oj.. Då kör du rätt mycket va? Jag kör kanske 3500mil/år.. Och hamnar på runt 30000kr/år i bränsle. En V70 D3 -13 (diesel) och sen en V60 T4F -12 som vi enbart tankar etanol i.
Men en tesla har jag räknat med ca 5000kr i el (ca 5000kWh.. Om priserna håller sig som senaste året) hemmatankat.. Resten på SC.
Jag verkar dock inte få ihop kalkylen riktigt..
DNB verkar vilja ha allt för stor säkerhet med kontantinsatsen av min lilla firma.. Får skjuta på köpet.. Snyft..
Men en tesla har jag räknat med ca 5000kr i el (ca 5000kWh.. Om priserna håller sig som senaste året) hemmatankat.. Resten på SC.
Jag verkar dock inte få ihop kalkylen riktigt..

Har kört ca 2500 mil sedan jag hämtade bilen i Slutet på april. Brukar bli 6-7000 mil per år.joel80 skrev:Oj.. Då kör du rätt mycket va? Jag kör kanske 3500mil/år.. Och hamnar på runt 30000kr/år i bränsle. En V70 D3 -13 (diesel) och sen en V60 T4F -12 som vi enbart tankar etanol i.
Jag verkar dock inte få ihop kalkylen riktigt..DNB verkar vilja ha allt för stor säkerhet med kontantinsatsen av min lilla firma.. Får skjuta på köpet.. Snyft..
Ja det verkar som många har problem med DNB. Kan ju alltid vara värt att kolla med andra om man kan leva utan restvärdesgarantin.
Jag tror bilens andrahandsvärde kommer vara bra även utan restvärdesgarantin, men det är såklart alltid en risk.
- Franz
- Teslaägare
- Kontakt:
Det verkar bara vara några % som skiljer konsumtionen mellan år som ändå har extremt stora variationer i pris per fat. När priset sjunker ordentligt så slutar det löna sig med de lite mer kostsamma utvinningsmetoderna så en del produktion stängs av och efter ett tag slår den igen helt. Även med en ganska ordentlig tillväxt av elbilarna så är det ju rimligt att tro att oljekonsumtionen mattas av i ett ganska försiktigt tempo. Om det är en prispress nedåt så lär intresset för ny produktion vara litet och sådan ersätter därför inte det produktionsbortfall som uppstår när oljebrunnar sinar. Jag skulle tippa på att det i pengar räknat finns mycket att hämta ur oljesektorn under en bra tid framöver.Martinen skrev:Det beror såklart på hur mycket man kör hur mycket det avgör. För mig va bränslekostnaden totalt avgörande och fick min kalkyl på teslan att gå ihop. sparar in 60 000 per år minst i bara bränsle.LarsL skrev:Självklart är bränslekostnaden totalt avgörande. Kanske inte de 30000kr/år jag eldar upp (eller de 50 jag gjorde av med förut) betalar av bilen eller väger över kalkylen. Men den psykologiska effekten av att slippa detta slöseri är nog ganska enormt hos många. Därför kommer det gå oerhört fort när det slår över och då ersätts fossilbilen. Först sker det här föross som inte använder bilen för nöjes skull utan för att ta sig till jobbet. Den som kör få mil behöver ju inte bekymra sig.
Hade en fundering tidigare idag. Hur kommer priset på bensin mm påverkas om efterfrågan minskar med 50%?
Tittar man på bensinpriset i Sverige så tror jag det finns tre bra citat på kort tid som ganska tydligt beskriver läget:
Magdalena Andersson 17:e augusti 2014 i valdebatt med Anders Borg
Magdalena Andersson den 27:e mars efter besked om att man höjer bensin- och dieselskatten med 44 respektive 48 öre (före moms)Det är jättedyrt att tanka bensin som det är, vi ser inget behov av att höja bensinskatten.
Magdalena Andersson den 24:e augusti efter besked om ytterligare höjning av bensin- och dieselskatten med 4 respektive 5 öre (före moms)Det ena som har hänt sedan dess är att oljepriset fallit rejält så det har blivit billigare att tanka. Det andra är att vi sitter i regering med MP och då får man både ge och ta.
Det verkar ju vara så att bensinskatten kommer höjas ganska märkbart varje år nu och ett lägre oljepris kommer nog snabba på höjningarna ännu mer.Det är naturligtvis inget lätt beslut att fatta, men en del utgifter har blivit högre än vi kände till i valrörelsen, det gäller bland annat försvarsöverenskommelsen och det är nödvändigt att finansiera reformer.
Det finns också ett väldigt tydligt mönster på elskattesidan. I stort sett varje gång en S-budget klubbas igenom stiger energiskatten på el. Här är en graf som beskriver det

Källa: http://bengtsvillablogg.info/2015/04/27 ... kar-solel/
Det finns även lite annan kreativitet såsom fastighetsskatt på vattenkraft, effektskatt på kärnkraft samt det senaste föreslaget om skatt på egenkonsumtion i större solcellsanläggningar att hämta in pengar på.
Driver sajten Car.info