Hej
Har haft teslan i 4 dagar, gel nöjd.
Igår laddade jag till 375km. Bra tyckte jag. Efter att kört 5 km i stadstrafik visade den bara 290 km?
Är det normalt? Eller har någon en förklaring?
EES
Efter att jag laddat
Moderator: Redaktion
Re: Efter att jag laddat
Menar du siffran på batteriet på instrumentpanelen? Växlat från rated till typical?
Eller menar du siffran vid energigrafen? Kolla att den står på average och inte instant i så fall.
Eller menar du siffran vid energigrafen? Kolla att den står på average och inte instant i så fall.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Tack,
Fått klarhet i detta nu och förstår Typical och reted
Skall kolla det andra inställningarna
Tac k
Fått klarhet i detta nu och förstår Typical och reted
Skall kolla det andra inställningarna
Tac k
Se till att bilen står i typical. 

Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Ett tips
Fullt batteri är ca 76 kWh
% laddning ger dig på ett ungefär hur mycket du har att leka med. T ex 50% innebär ca 50% * 76kWh = 38kWh
Håll sedan ett öga på förbrukningen. T ex 200Wh/km = 2 kWh/mil
Ganska snabbt får man lite koll på hur mycket bilen drar i olika hastigheter och inte minst, olika årstider.
Sajten ev-trip planner är också ett bra stöd om man vill räkna på långturer.
Det kan låta krångligt, med lite förberedelser är det tämligen bekymmerslöst när man kör långturer.
Det finns säkert olika sätt, men jag brukar strunta i bilens förutsägelser.
(Utom grafen som visar estimerad laddning vid destinationen, som är riktigt bra när den ställt in sig mot aktuell förbrukning.)
% laddning ger dig på ett ungefär hur mycket du har att leka med. T ex 50% innebär ca 50% * 76kWh = 38kWh
Ganska snabbt får man lite koll på hur mycket bilen drar i olika hastigheter och inte minst, olika årstider.
Det kan låta krångligt, med lite förberedelser är det tämligen bekymmerslöst när man kör långturer.
(Utom grafen som visar estimerad laddning vid destinationen, som är riktigt bra när den ställt in sig mot aktuell förbrukning.)
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Skulle vara bra att ha i tipstrådenpegs skrev:Ett tips
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...