Första 1000 milen avklarade. Får nog fundera på om jag behöver ringa försäkringsbolaget och höja gränsen redan efter knappt två månader med bilen....
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Absolut. Bäst är drivlinan och laddnätverket. Har inte varit några som helst problem att ställa om från diesel till el.
Sämst är väl att Tesla ännu inte fixat min leveransskada. Inget som syns, men det är lite surt. Sen vet jag att jag kommer sakna dragkrok, men de gångerna har jag blivit lovad bilbyte med min bror. Han är nog mer nöjd över det erbjudandet än jag.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Vad har du för ”körbeteende” för att uppnå den snittförbrukningen? Jag försöker bilda mig en uppfattning om vad man kan vänta sig ungefär.
Autopilot så mycket det bara går, och sällan över hastighetsgränserna. Gillar ekokörning men har inte börjat tillämpa det till 100% ännu. Fortfarande för kul att klippa till i rödljusen ...
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
I TeslaFi (som jag inte hade så många dagar när jag hade vinterdäck) rapporteras 165. Vi får väl se på helåret vad det blir!
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Bra jobbat Mats!
Det blir ju lätt liiiite mer mil i en Tesla
Jo ...
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Av n[gon anledning har det en tendens att dra mer i b;rjan ocks[
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Bra jobbat Mats!
Det blir ju lätt liiiite mer mil i en Tesla
Jo ...
Hur många gånger har ni varit upp till stugan då?
En tjej som bor granne till er där har gymnasie-praktik
på mitt jobb förresten
Bara två gånger. Resan till Tyskland blev ju 422 mil bara den. Kul med kopplingar. Hälsa henne!
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Typ 800mil körda på en månad och ca 1,95kwh/mil i förbrukning. En hel del autobahn samt motorväg i högre hastighet men även lekt lite eco-driving och en del stadskörning.
Intressanta siffror. Verkar vara normalt att ligga runt 2kWh/mil.
Med ett batteri på 75kWh kommer man då alltså 35-40 mil på ”riktigt”.
Det är ju runt 20 mil kortare än wltp.
Men vid långresa borde väl siffrorna se betydligt bättre ut? Någon som har siffror på långresor i typ 120 km/h?
Snarare 40-45 mil på riktigt. Om du tror att Autobahn i 180 knyck är vad snittet är "på riktigt" så får du nog tänka om. I ABRP så har det riktiga snittet blivit 160Wh/km i 110km/h, och då har han lagt på en marginal där på ganska många procent i vanligt väder.
När den första lektiden är över kommer man inte ha 200Wh/km utan någonstans under det beroende på var du kör, hur tung högerfot du har etc...
Så till din fråga. Jag skulle tippa på det ABRP säger för 110km/h är snittet för 120km/h utan marginalen. Alltså 160Wh/km i bra väder. I kallt väder, regn, motvind uppför så stiger den siffran.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Intressanta siffror. Verkar vara normalt att ligga runt 2kWh/mil.
Med ett batteri på 75kWh kommer man då alltså 35-40 mil på ”riktigt”.
Det är ju runt 20 mil kortare än wltp.
Men vid långresa borde väl siffrorna se betydligt bättre ut? Någon som har siffror på långresor i typ 120 km/h?
Snarare 40-45 mil på riktigt. Om du tror att Autobahn i 180 knyck är vad snittet är "på riktigt" så får du nog tänka om. I ABRP så har det riktiga snittet blivit 160Wh/km i 110km/h, och då har han lagt på en marginal där på ganska många procent i vanligt väder.
När den första lektiden är över kommer man inte ha 200Wh/km utan någonstans under det beroende på var du kör, hur tung högerfot du har etc...
Så till din fråga. Jag skulle tippa på det ABRP säger för 110km/h är snittet för 120km/h utan marginalen. Alltså 160Wh/km i bra väder. I kallt väder, regn, motvind uppför så stiger den siffran.
Låter bra. Får gå in och kika på ABRP.
För min egen del kommer nog lektiden vara under en lång period. Så har det iaf varit med tidigare bilar och Teslan kommer säkert inte vara ett undantag.
Men bra att veta att det går att köra snålt i motorvägshastighet under långkörningar. Det är ju då man vill ha räckvidden.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld