Sänkning foilering, andrahandsvärde m.m.

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Calle73

Sänkning foilering, andrahandsvärde m.m.

Inlägg av Calle73 »

Då är det dags för provkörning i morgon och om inget avskräckande händer blir det en order på en Longe Range..! :D Funderar på att beställa en solidsvart och sedan helfoilera och har också sneglat lite på de olika sänkningskit som finns "over there". Rakt på sak:

1, Vem rekommenderar ni för helfoilering (Stockholm/Uppsala) och vad kostar det..?

2, Har någon på detta eminenta forum sänkt sin Model 3 eller har planer på att göra det..? Enligt vissa ska det både sänka förbrukning samt höja komforten vilket låter lite för bra...

3, Vad tror ni om andrahandsvärdet på en Longe range om tre år med 6000 mil på mätaren..?

Tack på förhand..!
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Re: Sänkning foilering, andrahandsvärde m.m.

Inlägg av e5m1r »

Calle73 skrev:
Då är det dags för provkörning i morgon och om inget avskräckande händer blir det en order på en Longe Range..! :D Funderar på att beställa en solidsvart och sedan helfoilera och har också sneglat lite på de olika sänkningskit som finns "over there". Rakt på sak:

1, Vem rekommenderar ni för helfoilering (Stockholm/Uppsala) och vad kostar det..?

2, Har någon på detta eminenta forum sänkt sin Model 3 eller har planer på att göra det..? Enligt vissa ska det både sänka förbrukning samt höja komforten vilket låter lite för bra...

3, Vad tror ni om andrahandsvärdet på en Longe range om tre år med 6000 mil på mätaren..?

Tack på förhand..!
Jag hade aktat mig för sänkning i alla fall då länge det finns garantier på bilen
Tesla ser inte alls snällt på mods speciellt sånna som kan orsaka att batteriet slår i något punkteras och bilen fattat eld
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

e5m1r skrev:
Calle73 skrev:

Tack på förhand..!
Jag hade aktat mig för sänkning i alla fall då länge det finns garantier på bilen
Tesla ser inte alls snällt på mods speciellt sånna som kan orsaka att batteriet slår i något punkteras och bilen fattat eld
Välkommen till forumet!

Jag vill inte grusa dina planer eller sänka din entusiasm, men som erfaren Teslaägare vill jag varna dig för konsekvenserna av vissa saker.

Tesla är fullständigt anala när det kommer till modifieringar och icke originalutrustning. De till och med vägrar tvätta min bil när den är inne på service, för att den har chrome-delete. :lol: :lol: :lol: Jo, det är sant.

Så räkna lugnt med att eventuella fel som har med drivlinan att göra som t ex drivaxlar, växellåda, motorinfästning mm, kommer Tesla neka garant på. Samma sak med hjulupphängning, stötdämpare mm.

Förbrukningsminskningen efter en sänkning lär knappast vara mätbar.
Och sedan skulle det nog vara första gången i världshistorien som en eftermarknads sänksats skulle ÖKA komforten. :o

Men även om Tesla kommer att vägra att tvätta din bil så tycker jag att solid svart med foliering är helt rätt tänkt. Det hade jag kört på.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Det verkar ganska godtyckligt hur Tesla agerar ang mods.

Det enda fel jag haft på min S är ett handtag som fastnade i yttre läge. Det handlar om millimeter och folieringen av handtaget kan mycket väl ha påverkat, men det var inget gnäll när en ranger repeterade det på garanti.

Är bra sugen på sänkning av trean. Utseendemässigt tycker jag det skulle vara en stor förbättring. Lite oroad över garantierna, men framförallt över vår väldigt branta uppfart så tills vidare ligger det på is...

Andrahandsvärde på trean tror jag kommer bli väldigt bra kommande tre år. Det verkar extremt osannolikt att det ska finnas någon reell konkurrent på marknaden inom tre år, och med tanke på hur överlägsen trean är jämfört med allt annat med samma TCO (totalkostnad att äga) så tror jag den kommer vara exceptionell.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Calle73

Inlägg av Calle73 »

Tack för visa ord..! Hade på känn att sänkning inte skulle vara helt problemfritt om man säger så... ;) Finns det någon här på forumet som har en tydlig åsikt kring vem i Stockholm man ska lämna bilen till för helfoilering...? Wrapzone känns som en självklar kandidat men det borde finnas fler som ni på forumet har erfarenhet av så förslag mottages tacksamt..!

För övrigt blev det en svart Longe Range med dragkrok och 19"-fälgar där tanken är att wrap och solfilm plus chrome-delete ska på direkt..! :P Har någon en bild på en helfoilerad 3:a som man tycker är klockren så känn er fria att dela..!
Användarvisningsbild
Guldis-54
Teslaägare

Inlägg av Guldis-54 »

Jag lämnade in min på WrapCenter, Bredden Uppl.Väsby för en dryg vecka sedan, en S för helfoliering.
De sa att man folierat flera 3:or och arbetat en hel del Teslor tidigare då deras företag legat intill Tesla SC.
Dom återfinns numera i södra Bredden, i ny lokal.
Jag kan rekommendera dem. Är jättenöjd med jobbet de gjorde.
S90D, 2016,Folierad Titanium brushed (Obsidian Black)Såld 4/9-23
MYRWD, 2023 Quick Silver
Bejje

Inlägg av Bejje »

Guldis-54 skrev:
Jag lämnade in min på WrapCenter, Bredden Uppl.Väsby för en dryg vecka sedan, en S för helfoliering.
De sa att man folierat flera 3:or och arbetat en hel del Teslor tidigare då deras företag legat intill Tesla SC.
Dom återfinns numera i södra Bredden, i ny lokal.
Jag kan rekommendera dem. Är jättenöjd med jobbet de gjorde.
Prisbild?

24 Juni 2019, 15:17: Pearl White SR+ Model 3 Uthämtad
4 Juni 2021, 14:40: Ultra Red SR+ Modell 3 Uthämtad!

20 Mars 2025, 15:00, Tesla såld
22 Mars 2025, 16:00, ID.7 Pro Inköpt!
Användarvisningsbild
Guldis-54
Teslaägare

Inlägg av Guldis-54 »

28’ inkl moms, men då var det en av de dyraste folierna.
S90D, 2016,Folierad Titanium brushed (Obsidian Black)Såld 4/9-23
MYRWD, 2023 Quick Silver
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Calle73 skrev:
Tack för visa ord..! Hade på känn att sänkning inte skulle vara helt problemfritt om man säger så... ;) Finns det någon här på forumet som har en tydlig åsikt kring vem i Stockholm man ska lämna bilen till för helfoilering...? Wrapzone känns som en självklar kandidat men det borde finnas fler som ni på forumet har erfarenhet av så förslag mottages tacksamt..!

För övrigt blev det en svart Longe Range med dragkrok och 19"-fälgar där tanken är att wrap och solfilm plus chrome-delete ska på direkt..! :P Har någon en bild på en helfoilerad 3:a som man tycker är klockren så känn er fria att dela..!
Min håller på att folieras av Autustripe as we speak. Återkommer angående resultatet ;)

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

Legato skrev:
Andrahandsvärde på trean tror jag kommer bli väldigt bra kommande tre år. Det verkar extremt osannolikt att det ska finnas någon reell konkurrent på marknaden inom tre år, och med tanke på hur överlägsen trean är jämfört med allt annat med samma TCO (totalkostnad att äga) så tror jag den kommer vara exceptionell.
Håller med. Det här med andrahandsvärde är intressant att spekulera kring.

Ponera att t.ex. BMW de närmsta åren lyckas tillverka en elbil som kan konkurrera med Model 3. Skulle de få ut den på marknaden kommer efterfrågan på de fossila motsvarigheterna hos BMW sannolikt sjunka ordentligt.

De kommer bli tvingade att nischa den (t.ex. genom pris/design/teknik) så att den inte sårar försäljningen av fossiler för mkt.

Jag vet inte hur snabbt de kan ställa om men Legacy-tillverkarna har definitivt en stor utmaning här.

Sen tycker jag det är bedrövligt att många fossilbilsägare inte lärt sig göra en analys över TCO utan istället fokuserar på inköpspris.

Men polletten kommer väl trilla ner någon gång... :lol:
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Bebopin

Inlägg av Bebopin »

Ang. foilering. Känns på forumet som om att det är en ”vanlig” grej att göra, men är det för att det är många entusiaster här eller är det ”vanligt” att många andra gör det också?

Och sedan undrar jag, ni som har folierat era bilar, är dom leasade? Hur värt tycker ni det är att göra det på leasingbilar?
Verdi

Inlägg av Verdi »

Bebopin skrev:
Ang. foilering. Känns på forumet som om att det är en ”vanlig” grej att göra, men är det för att det är många entusiaster här eller är det ”vanligt” att många andra gör det också?

Och sedan undrar jag, ni som har folierat era bilar, är dom leasade? Hur värt tycker ni det är att göra det på leasingbilar?

Man gör det väl för sin egen skull? Är inget bestående värde i en foliering ändå. Och till skillnad från att välja annan lack från fabrik så höjer det inte förmånsvärdet.
Verdi

Inlägg av Verdi »

pefreli skrev:
Legato skrev:
Håller med. Det här med andrahandsvärde är intressant att spekulera kring.

Ponera att t.ex. BMW de närmsta åren lyckas tillverka en elbil som kan konkurrera med Model 3. Skulle de få ut den på marknaden kommer efterfrågan på de fossila motsvarigheterna hos BMW sannolikt sjunka ordentligt.

De kommer bli tvingade att nischa den (t.ex. genom pris/design/teknik) så att den inte sårar försäljningen av fossiler för mkt.

Jag vet inte hur snabbt de kan ställa om men Legacy-tillverkarna har definitivt en stor utmaning här.

Sen tycker jag det är bedrövligt att många fossilbilsägare inte lärt sig göra en analys över TCO utan istället fokuserar på inköpspris.

Men polletten kommer väl trilla ner någon gång... :lol:

Den stora risken angående andrahandsvärdet är Tesla själva. Rätt vad det är så kan de sänka nypriset med 15-20%.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Legato skrev:
Calle73 skrev:

Min håller på att folieras av Autustripe as we speak. Återkommer angående resultatet ;)
Nu var det klart! Är supernöjd med resultatet :D
Model3Mod2.jpg

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

Legato skrev:
Model3Mod2.jpg
Nice! Bild
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare

Inlägg av bonath »

Fälgar??
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Patrik83
Teslaägare

Inlägg av Patrik83 »

Legato skrev:
Legato skrev:
Calle73 skrev:

Model3Mod2.jpg
Snyggt och ser även ut som du slipper trängselskattBild
Taycan 4S - 2021
Model S 100D - 2018
Model X P100DL - 2019
Model S P100D - 2018
Model X 100D - 2017
Model S 75D - 2016
Model S 85 - 2014
Java
elbilist

Inlägg av Java »

Legato skrev:
Legato skrev:
Calle73 skrev:

Model3Mod2.jpg
Mycket snygg!!!
Skriv svar