Få en förståelse av att köra elbil - revision C

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bolleboll
Teslaägare

Få en förståelse av att köra elbil - revision C

Inlägg av bolleboll »

Tjoflöjt!

Då har man äntligen lyckats få ihop en ny version av dokumentet som jag vill sprida lite elbilskunskap med.
Har byggt ut en del och lagt till en del information som jag har fått av olika personer

https://www.dropbox.com/s/52nswp1mm00xg ... C.pdf?dl=0

Andra personer kanske hade lagt upp det annorlunda, men jag önskade få ner den information jag har kommit över för att få ett litet lexicon att återgå till när hjärnan inte länge vill vara med. :lol:
Synpunkter tas gärna emot.
Solid Svart Model 3 Long Range AWD, EAP, HW2.5, uthämtad 2019-03-09.
Användarvisningsbild
Zindar
Teslaägare

Re: Få en förståelse av att köra elbil - revision C

Inlägg av Zindar »

Bra jobbat. Dock tycker jag inte det stämmer det som skrivs om att man inte får ut mer än 8A på Schuko, jag kör 10A på min schuko nu och jag har köpt en konverterare från röd trefas till schuko, och då kan jag köra med 13A med schuko-kontakten som följer med UMCn.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Laddar också 10A från Schuko med adapter från CEE 3-fas.
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare

Inlägg av Teslared »

Laddar en Leaf med 16 A via ett schuko uttag.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Verkligen en seriös sammanställning måste jag säga.

Men shit va komplicerat det där med laddning av en elbil verkar vara. Alla dessa olika alternativ med sladdar och kontakter, Mode och Type, 1-fas och 3-fas, kW och ampere. En riktig djungel. Hade jag läst allt det där innan jag köpte elbil hade jag nog avstått helt och hållet.

I praktiken upplever jag det som busenkelt med elbilsladdning när man förstått några enkla grundläggande principer.

Om skrivelsen är tänkt att hjälpa befintliga Model 3 ägare som har svårt att förstå det här med laddning och vill fördjupa sig lite, så är den nog bra.

Men för Svensson med fossilbil så är sammanställningen direkt avskräckande. Den stora massan skulle använda detta som argument MOT att skaffa elbil.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Ampera
Teslaägare

Inlägg av Ampera »

Jag brukar tänka när jag laddar via vanligt uttag: 1 amper per kilometer och timma.
Laddar du 10A=> 10km/h en fas och 30km/h på 3-fas.
Sedan finns det lite som gör att det ibland går fortar och ibland långsammare.
Men tycker detta är enkelt att komma ihåg. Alltsimerz hinner inte med där.
Model S 90D 21" Silver Turbin, AP2.0, Mcu2, CSS, Fri SuC
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Mercedes B-250 E
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Användarvisningsbild
fredli74
Teslaägare

Inlägg av fredli74 »

13A via Schuko här i väntan på en plats att sätta upp WC. De flesta Schuko uttag är faktiskt klassade för 16A, men det är ganska ovanligt att själva installationen är uppsäkrad över 10A. Jag har en 16A installation just till parkeringen (hade den till en Leaf tidigare), men UMCn stannar på 13A.
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare

Inlägg av Oktavos »

bolleboll skrev:
Tjoflöjt!

Då har man äntligen lyckats få ihop en ny version av dokumentet som jag vill sprida lite elbilskunskap med.
Har byggt ut en del och lagt till en del information som jag har fått av olika personer

https://www.dropbox.com/s/52nswp1mm00xg ... C.pdf?dl=0

Andra personer kanske hade lagt upp det annorlunda, men jag önskade få ner den information jag har kommit över för att få ett litet lexicon att återgå till när hjärnan inte länge vill vara med. :lol:
Synpunkter tas gärna emot.
Du har gjort ett jättebra jobb för oss som förstår, men för de som inte är invigda i elbilens värld
är ju detta grekiska och särskilt där du skriver med röd text att det kan uppstå bränder med vanligt
220v uttag?
Det är ju så att de flesta laddar ju med just 220v hemma, så nog är väl det magstarkt att rödtexta
Tycker nog att det här med bränder o billaddning har överdrivits en hel del.
Användarvisningsbild
Elbilisten

Inlägg av Elbilisten »

En bra kurs. Men överkurs. Bra skrivet för dem som är extra intresserade och vill lära sig mer om teknik. För de flesta som kör avgasbil i dag kan det bli för mycket att ta in. Det kan vara bättre att de som byter till elbil endast får veta att nu KAN du inte ta fel slang förlåt sladd. Man behöver bara veta på vilka ställen man kan ladda och hur man betalar. Kör man avgasbil behöver man inte veta vad oktan betyder eller hur ett raffinaderi fungerar. Man måste bara veta vilken slang man ska ta och hur man betalar. Sen när folk har lånat, hyrt eller kört egen elbil ett tag kan man ge dem mer att läsa. Man kan köra elbil utan att vara nörd eller utbildat elektriker. KISS-principen brukar vara bra när man ska lära sig nytt.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Oktavos skrev:
Du har gjort ett jättebra jobb för oss som förstår, men för de som inte är invigda i elbilens värld
är ju detta grekiska och särskilt där du skriver med röd text att det kan uppstå bränder med vanligt
220v uttag?
Det är ju så att de flesta laddar ju med just 220v hemma, så nog är väl det magstarkt att rödtexta
Jag skulle skriva att ett Schuko uttag inte är dimensionerat för höga laster under lång tid och att man därför bör undvika att ladda elbilen ur dessa. Det riktigt luriga med Mode 1 är att det går att koppla isär fast än belastningen ligger kvar över kontakten, därför ska alltid bilen kopplas ifrån innan man drar ut Schuko eller CEE kontakten.
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare

Inlägg av Oktavos »

LarsL skrev:
Oktavos skrev:
220v uttag?
Jag skulle skriva att ett Schuko uttag inte är dimensionerat för höga laster under lång tid och att man därför bör undvika att ladda elbilen ur dessa. Det riktigt luriga med Mode 1 är att det går att koppla isär fast än belastningen ligger kvar över kontakten, därför ska alltid bilen kopplas ifrån innan man drar ut Schuko eller CEE kontakten.
De stämmer bra, att man skall ta kontakten i bilen först.
Jag laddar min bil mellan 12-13 amp på en Schuko i garaget och de ledningarna är sen 1967 då garagen
byggdes, men inga kontakter eller ledningar är varma, så risken för brand låter överdrivet.
Skriv svar