fast just hur man ska fästa den är busenkelt eftersom krokanordningen använder samma hål som balken, det behöver man inte vara teslamekaniker för att göra.
Jag har ju monterat drag på min X själv, och demontering av paneler etc var ju lite småknepigt, men att montera själva kroken var som sagt "busenkelt", bara att buta ut balken som sitter där med befintliga bultar och muttrar, jag gissar att det är en liknande lösning på Model 3.
Fick besked precis av min ”inside delivery advisor” att om man har beställt bilen med FSD och lägger till krok får man utöver kroken även betala nuvarande pris på FSD dvs 66.000:-
Om man beställde bilen innan prishöjningen innebär det att kroken kostar 11500+11000=22500...
Hyfsat dyr dragkrok det!!
Kan säga att min bil numer inte kommer ha dragkrok
***DISCLAIMER***
jag har en LR RWD med inkluderad AP och FSD men rimligen bör det vara lika på alla varianter, annars är det alldeles uppenbart att de inte vill sälja LR RWD bilar
Fick besked precis av min ”inside delivery advisor” att om man har beställt bilen med FSD och lägger till krok får man utöver kroken även betala nuvarande pris på FSD dvs 66.000:-
Om man beställde bilen innan prishöjningen innebär det att kroken kostar 11500+11000=22500...
***DISCLAIMER***
jag har en LR RWD med inkluderad AP och FSD men rimligen bör det vara lika på alla varianter, annars är det alldeles uppenbart att de inte vill sälja LR RWD bilar
//Christian
Jag har beställt en LR AWD med FSD för 55000. Det fanns ingen information om någon kostnad utöver 11500 för kroken när man fyllde i formuläret. De kommer inte kunna kräva mig på mer pengar, då håller de inte sitt avtal. Hoppas din advisor hade fått det om bakfoten.
***DISCLAIMER***
//Christian
Jag har beställt en LR AWD med FSD för 55000. Det fanns ingen information om någon kostnad utöver 11500 för kroken när man fyllde i formuläret. De kommer inte kunna kräva mig på mer pengar, då håller de inte sitt avtal. Hoppas din advisor hade fått det om bakfoten.
Man kan ju hoppas
Men hon hade fått den infon idag precis nu sa hon
Jag frågade också flera gånger innan jag skickade in att lägga till krok om det påverkade bef beställning tex min inkluderade AP, detvskulle det inte göra sas det då, utan det vara bara kroken som lades till pris/funktionsmässigt även om man fick nytt VIN/bil
Ring och hör med de
Spännande om du får annan info
***DISCLAIMER***
//Christian
Man kan ju hoppas
Men hon hade fått den infon idag precis nu sa hon
Jag frågade också flera gånger innan jag skickade in att lägga till krok om det påverkade bef beställning tex min inkluderade AP, detvskulle det inte göra sas det då, utan det vara bara kroken som lades till pris/funktionsmässigt även om man fick nytt VIN/bil
Ring och hör med de
Spännande om du får annan info
//Christian
Antar att detta blir ytterligare en liknande historia som med AP för de med RWD. Att Tesla tvingas backa men att det förlorar en del förtroende på kuppen. Tesla har stor potential när det har att göra med kommunikationen.
De har både rätt och inte rätt. Troligtvis får man en helt ny bil tilldelad om man gör en ändring. Men jag måste säga att det är helt fel att ha olika prisnivåer bara på någon dagar. Men om man köpt en bil på kampanj under en visss tid så brukar man inte kunna kombinera med andra erbjudanden. Så på så sätt har de rätt att då blir det en annan bil, som inte var på kampanj som man beställer (MEN DÅ BORDE DEN KOMMA UT PÅ MARKNADEN SÅ ANNAN KAN TA DEL AV DEN).
Vet inte varför de inte vill sälja LR rwd längre. (är den för billig eller vill de hellre pusha performance)? misstänke att de avsiktligt placerar ut spindlar i LR rwd för att avskräcka folk att beställa dem...
De har både rätt och inte rätt. Troligtvis får man en helt ny bil tilldelad om man gör en ändring. Men jag måste säga att det är helt fel att ha olika prisnivåer bara på någon dagar. Men om man köpt en bil på kampanj under en visss tid så brukar man inte kunna kombinera med andra erbjudanden. Så på så sätt har de rätt att då blir det en annan bil, som inte var på kampanj som man beställer (MEN DÅ BORDE DEN KOMMA UT PÅ MARKNADEN SÅ ANNAN KAN TA DEL AV DEN).
Vet inte varför de inte vill sälja LR rwd längre. (är den för billig eller vill de hellre pusha performance)? misstänke att de avsiktligt placerar ut spindlar i LR rwd för att avskräcka folk att beställa dem...
Nej de jobbet hårt för att inte sälja den verkar det som
Måste vara för lite marginal på den för att den ska lönsamt i volym
De skulle troligen kannibalisera för mycket på LR AWD och sen bara ha P med tillräckligt bra marginal kvar
Men intressant tanke att den bil som tex jag nu ratade med drag borde nån annan kunna beställa
Finns inte allt för många LR RWD med inkl AP och som är typad för drag gissar jag
Ja Tesla behöver hålla uppe ASP på Model 3.
Q3 och Q4 låg den runt 55k USD. Q1 nere på 50k.
Det i kombination med att S och X tappade halva försäljningen ledde ju till brakförlust.
Nej de jobbet hårt för att inte sälja den verkar det som
Måste vara för lite marginal på den för att den ska lönsamt i volym
De skulle troligen kannibalisera för mycket på LR AWD och sen bara ha P med tillräckligt bra marginal kvar
Det måste rimligen vara större marginal på den än SR+
Det skulle inte förvåna mig om LR RWD kommer tillbaka för beställning online någon gång under året. Sen köper jag att de vill sälja AWD om det är möjligt. Men Model 3 har lite annan köpkrets så det måste nog se till att få hyfsade marginaler för SR+ och kanske med fabriken i Kina även SR. Om den nu inte försvinner för gott.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Att det skulle vara dålig marginal på den den ursprungliga model3 har jag svårt att greppa. LR rwd var ju den enda bilen som gick att köpa under lång tid. Att de hellre vill att för köper den betydligt dyrare awd köper jag, men jag tror inte de gjorde förlust på rwd. det kan vara att bakmotorn är densamma som på performance och de tjänar mer på att sätta den på en med högre marginal. Jag tycker dock att det var synd att medium range försvann för den skulle egentligen komma in där sr+ är idag.
Att det skulle vara dålig marginal på den den ursprungliga model3 har jag svårt att greppa. LR rwd var ju den enda bilen som gick att köpa under lång tid. Att de hellre vill att för köper den betydligt dyrare awd köper jag, men jag tror inte de gjorde förlust på rwd. det kan vara att bakmotorn är densamma som på performance och de tjänar mer på att sätta den på en med högre marginal. Jag tycker dock att det var synd att medium range försvann för den skulle egentligen komma in där sr+ är idag.
Det är definitivt inte dålig marginal på LR RWD.
Men de vill tillverka så få varianter som möjligt då det är enklare och därmed billigare.
Det är samma motor bak i alla Model 3, från SR ända till Performance. Däremot har Performance en annan märkning och sägs vara testad för att klara mer effekt.
Hade MR funnits hade den troligen legat mitt emellan SR+ och LR, dvs nånstans runt 580-590 ink AP. Tror väldigt få skulle vara intresserade av den.
En modell jag saknar är SR+ AWD som då skulle ligga på 570 000kr. Den hade varit bra för oss som vill dra med våran dragkrok. Men när vi ändå ligger på 910 kg så spelar det inte jättestor roll.
En modell jag saknar är SR+ AWD som då skulle ligga på 570 000kr. Den hade varit bra för oss som vill dra med våran dragkrok. Men när vi ändå ligger på 910 kg så spelar det inte jättestor roll.
Vad skulle AWD hjälpa med då menar du?
Hade det varit så viktigt så borde rimligen lastbilar ha det, men det har dom inte.
Vad skulle AWD hjälpa med då menar du?
Hade det varit så viktigt så borde rimligen lastbilar ha det, men det har dom inte.
AWD ger framkomlighet i dåligt väder, med eller utan kärra. Det hjälper om kärran står i ett motlut, betydligt lättare att dra upp kärran med AWD när jag lastat skräp från källaren.
Tycker rent allmänt det blivit alldeles för poppis med AWD i Sverige.
Det ökar förbrukningen och innebär fler (dyra) delar som kan strula.
Med moderna bilar som har såväl antispinn som antisladd känns det onödigt. Elbilar som dessutom kan moderera kraften mkt bättre gör att behovet minskar ytterligare.
Har aldrig haft det själv och ändå aldrig varit ens i närheten av att köra fast. Skulle jag känna att det fanns en risk så finns tex billiga snökedjor på biltema.
Med det sagt finns det såklart folk som har behov av det, men det är nog inte ens en av hundra av de som faktiskt väljer det.
Tycker rent allmänt det blivit alldeles för poppis med AWD i Sverige.
Det ökar förbrukningen och innebär fler (dyra) delar som kan strula.
Med moderna bilar som har såväl antispinn som antisladd känns det onödigt. Elbilar som dessutom kan moderera kraften mkt bättre gör att behovet minskar ytterligare.
Har aldrig haft det själv och ändå aldrig varit ens i närheten av att köra fast. Skulle jag känna att det fanns en risk så finns tex billiga snökedjor på biltema.
Med det sagt finns det såklart folk som har behov av det, men det är nog inte ens en av hundra av de som faktiskt väljer det.
Jag håller med dig, man får lätt uppfattningen att 500hk+, AWD, luftfjädring och elmanövrerade läderstolar med minne är tvunget för att alls kunna ta sig fram i Sverige och i synnerhet med släpvagn då. Även om jag varit ekonomiskt oberoende så hade jag valt en Model 3 SR+ RWD före Tex Model S eller Model X. Det är helt enkelt inte min grej att släpa runt på saker jag inte ens behöver nån gång vart tredje år. Jag hade där emot kunnat välja den dyra röda färgen som jag gillar.
Skulle gäran vilja se ett test mellan rwd och awd. rwd har samma motor bak som performance modellen (en uppgift) och awd har ett lite svagare bak. spec med dragkrok.
Skulle gäran vilja se ett test mellan rwd och awd. rwd har samma motor bak som performance modellen (en uppgift) och awd har ett lite svagare bak. spec med dragkrok.
Källa? Vad jag vet så har samtliga modeller samma motor bak, performance har dock en större säkring så att den kan ge mer.
Vad är det du vill se för test?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Vad gäller elbilar så finns det ingen generell nackdel förbrukningsmässigt med AWD. Det är snarare en fördel. Att LR RWD är snålare än AWD beror på val av motortyp fram.
En AWD sliter mindre däck, hanterar det omedelbara vridet bättre osv osv.
De enda nackdelarna är högre vikt och möjligen aningen sämre styrkänsla.
Vad gäller elbilar så finns det ingen generell nackdel förbrukningsmässigt med AWD. Det är snarare en fördel. Att LR RWD är snålare än AWD beror på val av motortyp fram.
Borde inte en AWD slita mer däck?
På en tvåhjulsdrivet är det ju drivhjulens däck som slits mest
orkar inte läsa igen tråden...
tldr; Om den är typgodkänd får man då sätta på ett 3dje parts drag själv (och sedan besikta)? (tror ni det kommer vara möjligt att göra eldragningen, kommer mjukvaran för styrning finnas i bilen?)
orkar inte läsa igen tråden...
tldr; Om den är typgodkänd får man då sätta på ett 3dje parts drag själv (och sedan besikta)? (tror ni det kommer vara möjligt att göra eldragningen, kommer mjukvaran för styrning finnas i bilen?)
Om bilen är typgodkänd, så behöver den inte ens besiktigas. Men Tesla kommer inte att vilja ta i bilen med tång ens om du installerar själv. Tänk dig att du får ett elfel på bilen, det behöver inte alls vara relaterat till dragkroken. Men vad tror du Tesla säger?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Borde inte en AWD slita mer däck?
På en tvåhjulsdrivet är det ju drivhjulens däck som slits mest
I övrigt låter det rimligt
//Christian
Njae. Är väl tappat fäste som sliter mest och en AWD tappar inte fästet lika ofta. Fast när den gör det så slits alla fyra iofs.