På EVS32 sa Renault följande:
"32nd International Electric Vehicle Symposium (EVS32) startade igår i Lyon, Frankrike.
Staden är Frankrike tredje största och delar av staden är välförtjänt på UNESCO World Heritage site. Lyons centrum är fylld av mindre elfordon. Staden kämpar för att få kontroll. Samma dag som konferensen startade införde staden årliga parkeringsavgifter för elcyklarna, elsparkcyklar och elmopeder, som är med i delningstjänster [1].
EVS har en lång historia. 1969 var den första konferensen i Arizona och 50 år senare har konferensen kommit till Lyon, Frankrike.
EVS är arrangerade av World Electric Vehicle Association (WEVA), som i sin tur består av olika organisationer från Nordamerika, Asien och Europa. I Europa är medlemsorganisationen AVERE.
WEVA ger ut World Electric Vehicle Journal, som är en läsvärd vetenskaplig tidskrift med open access artiklar. Urvalda artiklar från EVS blir publicerade i den tidskriften.
Till EVS vallfärdar elfordonsforskare från hela världen, men företag ställer också ut. Den svenska delegation är cirka tjugo-trettio personer.
EVS har ett vetenskapligt program med mer än 150 bidrag, som har blivit granskade.
Konferensen har också en relativt stor mässa med bilar, laddutrustning och komponenter. Mässan var stor i år. Någon som utmärker mässan är att utställarna samlar sig under sin hemmanation. Det finns norska, tyska, nederländska, spanska, kinesiska och brittiska montrar. Alla berättar färgpaketerat om möjligheterna och framgångarna i sitt land.
Franska jättars planer och tankar - samverkan ger uppskalning
Konferensen startade som brukligt med ett plenum där värdens företag och regionen presenterar sina planer och tankar kring utvecklingen."
ar på vätgas i regionen [2]."
"Den sista talaren från företagen var från Renault. Han ansåg att elbilar lämnat pionjärperioden. De finns flera utvecklingar som sker nu, som kommer ha stor betydelse. De är:
Nu kommer BEV*2 dvs dubbel räckvidd (500 km) samma pris i stor skala.
Elbilar kommer inom snar framtid ha samma TCO (Total-cost-of-ownership) som bränslebilar. TCO kommer vara samma omkring 2020 för B-segmentet och omkring 2021 för C-segmentet.
Begränsningen för bränslebilar att ha tillgänglighet i stadskärnor kommer ha stor betydelse.
Det behövs ordentliga samarbeten mellan bilbranschen och elbranschen. Det är något nytt.
Franska statens representant berättade att den franska presidenten har lovat att behålla subventioner för inköpsstöd av elbilar åtminstone till 2022. "
Renaults roadmap
Moderator: Redaktion
Re: Renaults roadmap
Spännande men det är som alltid.
De har och kan talk the talk
men det intressanta är när de
walk the walk.
dvs går från ord till handling så man kan se bilarna med samma tco som vanliga bilar.
De har och kan talk the talk
men det intressanta är när de
walk the walk.
dvs går från ord till handling så man kan se bilarna med samma tco som vanliga bilar.