Vi har privatleasat Nissan Leaf i två omgångar de senaste fyra åren, båda gångerna köpta av Hedin bil med Santander som leasingbolag. För att förtydliga innebär privatleasing att man betalar en månadsavgift för att ha bilen och i dessa fallen ingår även service och vinterdäck. Leasingperioden var två år och efter den tiden skall bilen återlämnas och en besiktning görs. Det man bland annat tittar på då är om bilen utsatts för skador som inte kan betraktas som ”normalt slitage”. Och här har bedömningen skärpts till rejält!
Första Leafen besiktigades av Hedin bil och tog 20 - 30 minuter och var utan anmärkning. Bilen hade gått drygt 2000 mil och hade vad jag kan minnas några mindre skavanker som jag var lite orolig för om en hård bedömning skulle klanka ner på, men det var inga problem och bilen byttes ut mot en ny Leaf.
I fredags var det en helt annan historia, nu görs besiktningen av Opus bilprovning och nu tar den en timma. Lacken studeras på nära håll med ficklampa och varje liten prick som inte bedöms vara polerbar dokumenteras med bild. Motorhuven på vår bil hade till exempel tre små prickar från stenskott som jag inte själv sett, men det får vara max ett per 2000 mil så det var en för mycket (mätarställning ca 2400 mil). Övriga karossen verkar inte få ha några märken alls för det var en prick på framskärmen också och ett antal repor efter skorna på tröskeln vid förarsätet. Dessa tre tillsammans kostade 10 000 kr. Sedan var det en lite längre repa på skärmen bakom höger bakhjul, typ nån touchat i vid in/ut körning från p-plats. Kostnad 3125 kr. Denna kan ev vara acceptabel då man nog kunnat få ett försäkringsbolag att acceptera den som skada. Övriga prickar som hittades är däremot inget som jag bedömer nån försäkring skulle täcka.
Själv godkände jag inte protokollet och kommer att bestrida fakturan på 13 125 kr och hänvisa till broschyren i denna länk
https://www.mrf.se/blog/2017/09/26/plb/ som Santander varit med att ta fram.
Killen som besiktigade hade bara släppt igenom en Leaf utan anmärkning, och inte helt ovanligt att räkningen var på över 40 000 kr...
Så har någon annan råkat ut för liknande vid återlämning av Nissan Leaf. Vet inte om Opus killen var för nitisk eller om SANTANDERS riktlinjer är stenhårda.