Avdrag skatteverket
Moderator: Redaktion
Avdrag skatteverket
Ber på förhand om ursäkt om det redan finns en tråd i ämnet. Försökt söka men hittade inget.
Jag och min sambo har en firma och funderar på att skaffa en tesla som tjänstebil. Nu har det blivit aktuellt att jag kanske ska börja jobba åt en arbetsgivare på annan ort och jag uppfyller kraven för att kunna dra av kostnader när jag deklarerar. Dock verkar det som om att systemet är skapat för bensinbilar. Hur fungerar det med elbil? Om någon har kunskap eller länkar till artiklar i ämnet vore det tacksamt.
Med vänlig hälsning,
Axel
Jag och min sambo har en firma och funderar på att skaffa en tesla som tjänstebil. Nu har det blivit aktuellt att jag kanske ska börja jobba åt en arbetsgivare på annan ort och jag uppfyller kraven för att kunna dra av kostnader när jag deklarerar. Dock verkar det som om att systemet är skapat för bensinbilar. Hur fungerar det med elbil? Om någon har kunskap eller länkar till artiklar i ämnet vore det tacksamt.
Med vänlig hälsning,
Axel
Re: Avdrag skatteverket
Du drar av 18,50 per mil precis som med bensinbil.
https://www.skatteverket.se/privat/skat ... a420e.html
https://www.skatteverket.se/privat/skat ... a420e.html
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Eller om du har tjänstebil och betalar elen själv så får du ta 9,5kr per mil i skattefri ersättning från företaget.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Hm får man verkligen ta ut milersättning för resor mellan hemmet och arbetsplatsen med tjänstebil?
Ganska säker på att milersättning bara kan fås för resor till kunder och övriga tjänsteresor.
Men när du säger "arbetsgivare" så kanske du menar att du skall konsulta? I så fall går det bra.
Om din sambo däremot tar ut tjänstebil från sin firma, och du åker till jobbet med den, då vet jag inte vad som gäller. Avdrag kan ju inte vara aktuellt, och inte milersättning heller...
Ganska säker på att milersättning bara kan fås för resor till kunder och övriga tjänsteresor.
Men när du säger "arbetsgivare" så kanske du menar att du skall konsulta? I så fall går det bra.
Om din sambo däremot tar ut tjänstebil från sin firma, och du åker till jobbet med den, då vet jag inte vad som gäller. Avdrag kan ju inte vara aktuellt, och inte milersättning heller...
Senast redigerad av tor-ake, redigerad totalt 1 gånger.
Tror Pontus menade att företaget betalar ut lika mycket per mil om det är en tjänstebil, oavsett om det är bensin eller el. Så länge du betalar "tankningen" själv.tor-ake skrev:Hm får man verkligen ta ut milersättning för resor mellan hemmet och arbetsplatsen med tjänstebil?
Reglerna för när man får ta ut ersättning är lika för alla tjänstebilar. Dvs resor mellan hem och arbetsplats räknas inte.
För att förtydliga.bilen kommer vara ägd av mig och min sambos bolag som inte har något med stället jag kanske ska börja jobba på.
- loftux
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
Eftersom du har eget bolag så kan du istället för fast jobb vara konsult. Då blir resorna till/från något du kan ta ut 9,50 skattefritt per mil för. Plus andra fördelar beroende på hur mycket de tänkt betala i lön. Tar du ut det i eget bolag så kan en del bli lägre skattad utdelning istället för lön.Galaxel skrev:För att förtydliga.bilen kommer vara ägd av mig och min sambos bolag som inte har något med stället jag kanske ska börja jobba på.
Se bara till att du har minst 3 kunder under året.
Nackdelen är väl att,an inte får anställningstrygghet.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Enligt regelverket så kan du åka på en smäll av Skatteverket. Om du är mer än hälften (har jag för mig) av din arbetstid på en och samma plats så räknas det som din fasta arbetsplats. Oavsett om du är anställd, driver eget bolag eller valfri annan anställningsform. Och då får du inte göra såna avdrag.loftux skrev:Eftersom du har eget bolag så kan du istället för fast jobb vara konsult. Då blir resorna till/från något du kan ta ut 9,50 skattefritt per mil för. Plus andra fördelar beroende på hur mycket de tänkt betala i lön. Tar du ut det i eget bolag så kan en del bli lägre skattad utdelning istället för lön.Galaxel skrev:För att förtydliga.bilen kommer vara ägd av mig och min sambos bolag som inte har något med stället jag kanske ska börja jobba på.
Se bara till att du har minst 3 kunder under året.
Nackdelen är väl att,an inte får anställningstrygghet.
Om det funnes en regel om arbetstid och antal kunder då har jag många kollegor (hundra?) i olika bolag som gjort olovliga avdrag i ett par decenniers tid.
Våra uppdrag (it-konsult) är ofta årslånga och längre.
Det är inga tydliga regler utan en bedömningsfråga, skulle jag vilja hävda. Avtalets innehåll, kompetensen och affärsidén lär ju rimligen tas i beaktande.
PS mina kollegor innefattar även konsulter hos skatteverket och bolag som varit föremål för revision av dem DS
Det är inga tydliga regler utan en bedömningsfråga, skulle jag vilja hävda. Avtalets innehåll, kompetensen och affärsidén lär ju rimligen tas i beaktande.
PS mina kollegor innefattar även konsulter hos skatteverket och bolag som varit föremål för revision av dem DS
Bara för att förenkla frågeställning.
Jag pendlar med en elbil till mitt fasta jobb som min sambo har som förmån via sitt bolag men som hon ej använder. Hur fungerar det mer avdrag på deklarationen då?
Jag pendlar med en elbil till mitt fasta jobb som min sambo har som förmån via sitt bolag men som hon ej använder. Hur fungerar det mer avdrag på deklarationen då?
Om du i övrigt uppfyller kraven för avdrag för resor till jobbet med bil tolkar jag det som att du kan dra av 9,50 kr/mil.
https://www.skatteverket.se/privat/etja ... 01517.html
Vad jag förstår är det samma trots att det är din sambos förmånsbil, då ni räknas som närstående.För resor med förmånsbil beräknas dina utgifter till 6:50 kronor per mil om bilen går på diesel och till 9:50 kronor per mil om bilen går på annat drivmedel (till exempel bensin, el eller etanol).
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Vid revision av firman jag jobbar på, en av de största, för ett par år sedan så tog man bort ersättningen om man sitter hos en och samma kund konstant. Just pga att det finns regler för det som tillämpas även mot konsulter. Jag kommer inte exakt ihåg siffrorna men det var ganska tydligt. Sedan vet jag att det flesta konsultfirmor bryter mot detta och skatteverket vet om det men det gör det inte lagligt säger dom.tor-ake skrev:Om det funnes en regel om arbetstid och antal kunder då har jag många kollegor (hundra?) i olika bolag som gjort olovliga avdrag i ett par decenniers tid.
Så det blir kanske mer en moralisk fråga? Man kan bryta mot denna regel och risken för upptäckt är nästan noll eller så följer man reglerna som de är tänkta att användas.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Tack för svar å länk. Verkar rimligt men samtidigt så är ju inte löpande kostnaden så stor. Däremot så är det ju dyrare med inköp av elbil.
bylund skrev:Om du i övrigt uppfyller kraven för avdrag för resor till jobbet med bil tolkar jag det som att du kan dra av 9,50 kr/mil.
Vad jag förstår är det samma trots att det är din sambos förmånsbil, då ni räknas som närstående.För resor med förmånsbil beräknas dina utgifter till 6:50 kronor per mil om bilen går på diesel och till 9:50 kronor per mil om bilen går på annat drivmedel (till exempel bensin, el eller etanol).