Varning för trunk lift modden
Moderator: Redaktion
Varning för trunk lift modden
Jag installarade trunk-lift-modden ganska tidigt, har nu haft den ett tag, och använt den flitigt.
Idag åker dem av, och originalfjädern återinstalleras
Anledningen är följande två problem...
1. Den lilla fjäder som installeras på gasfjädern verkar orsaka rost på själva gasfjädern. Gissar att det är på grund av antingen olika ädla metaller, eller att gasfjäderns metallstång har någon typ av rostskydd/lack som skavs bort. Kan lite lite om det där, men förstår tillräckligt för att inse att rost inte är jättebra. 2. På ena sidan hamnar den röda fjädern för nära själva fästet för luckan, där den skaver lite. Gissar att inte heller detta är optimalt ur rostsynpunkt, bör jag fylla i detta med lite lack, alternativt spraya på lite rostskydd/klarlack? Dessutom ser det ut som att den ena håller på att knäckas.
Idag åker dem av, och originalfjädern återinstalleras
Anledningen är följande två problem...
1. Den lilla fjäder som installeras på gasfjädern verkar orsaka rost på själva gasfjädern. Gissar att det är på grund av antingen olika ädla metaller, eller att gasfjäderns metallstång har någon typ av rostskydd/lack som skavs bort. Kan lite lite om det där, men förstår tillräckligt för att inse att rost inte är jättebra. 2. På ena sidan hamnar den röda fjädern för nära själva fästet för luckan, där den skaver lite. Gissar att inte heller detta är optimalt ur rostsynpunkt, bör jag fylla i detta med lite lack, alternativt spraya på lite rostskydd/klarlack? Dessutom ser det ut som att den ena håller på att knäckas.
Model Y LR Grå med matt PPF+FSD ska säljas
Model 3 SR letar efter begagnad som andrabil
Model 3 P Highland blå beställd
Re: Varning för trunk lift modden
Tack för info! Ser ju inte så bra ut det där. Är det Strongarm fjädrar?
Ja, tack för info. Skulle precis beställa fjädrar men då står jag över.
Har någon erfarenhet från lösningar som funkat bättre?
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
14,6 kWp
Jag har Evannex som ligger och väntar, mailade iväg dina bilder och frågade om deras erfarenheter efter långvarig användning med deras produkter! Återkommer vid ev svar.
Undrar också vilka fjädrar du använt?
Undrar också vilka fjädrar du använt?
Model 3 LR AWD -19 HW3 dragkrok
Jag väntar på mina från Evanex, de hade fastnat i transit i 14 dagar. Det kanske är lika bra det
Jag kör strongarms gasfjäder 4129. Köpta via liftsupportdepot.com
Vad jag har förstått är det dessa evanex säljer fast med egen klisterlapp och högre pris
Vad jag har förstått är det dessa evanex säljer fast med egen klisterlapp och högre pris
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Kanske riktig motoröppning istället?pefreli skrev:Ja, tack för info. Skulle precis beställa fjädrar men då står jag över.
https://www.teslaoffer.com/product/mode ... t-closing/
Ja ska erkänna att jag varit rätt sugen på den. Men deks är den ganska dyr, dels ids jag inte installera den själv. Verkade lite halvmeckigr.TiborBlomhall skrev:Kanske riktig motoröppning istället?pefreli skrev:Ja, tack för info. Skulle precis beställa fjädrar men då står jag över.
https://www.teslaoffer.com/product/mode ... t-closing/
Dessa ser ju bra ut!dbar skrev:Jag kör strongarms gasfjäder 4129. Köpta via liftsupportdepot.com

Några problem eller funkar de som du tänkt dig?
Finns de även till frunken?
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
14,6 kWp
Appropå frunken. Jag köpte Beneges gasfjädrar till frunken då jag läste att det var färre som haft problem med dom. Antingen blev jag lite lurad av falska reviews eller så fick jag ett måndags ex. Dom är på tok för hårda. Man får ta i ganska mycket. Huven skakar när den öppnat fullt och fästena flexar när man stänger. Rekommenderas inte. Plockade av dom direkt.pefreli skrev:Dessa ser ju bra ut!![]()
Några problem eller funkar de som du tänkt dig?
Finns de även till frunken?
Jag provade StrongArm 6304 till frunken och det fungerade bra tycker jag. Inga problem på ett halvår men med måttlig användning.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Kör strongarms på frunken också, inga problem.Pontus skrev:Jag provade StrongArm 6304 till frunken och det fungerade bra tycker jag. Inga problem på ett halvår men med måttlig användning.
Sen använder jag frunken ganska lite faktiskt.
Men bagaget där emot, använder jag i princip varje dag, flera gånger om dagen.
Lösningen för trunken är inte riktigt bra helt enkelt. Metallerna i gasfjäder och röd fjäder är inte kompatibla, dessutom är dem för breda och riskerar skrapa i fästet för bagageluckan.
Fick detta svar från Evannex, tycka vad man vill om det men uppmärksam bör man nog vara..
Model 3 LR AWD -19 HW3 dragkrok
För dyrt och krångligt.Jjakobb skrev:Ingen som tänkt installera power liftgate?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24