Jag är väldigt ny på området "Tesla" men funderar nu på att köpa en begagnad. Min fråga är om någon vet vilken modell/årsmodell man "minst" måste ha för att kunna ta del av/uppgradera till kommande full autopilot som Tesla ev. släpper? Vill inte köpa en bil nu och sedan om 1 år få reda på att den är för gammal för att ta del av ev. mjukvaruuppgraderingar/utrullningar av tex. kommande autopilot etc.
Har försökt söka på nätet men tyvärr inte hittat så vore väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig
Jag är väldigt ny på området "Tesla" men funderar nu på att köpa en begagnad. Min fråga är om någon vet vilken modell/årsmodell man "minst" måste ha för att kunna ta del av/uppgradera till kommande full autopilot som Tesla ev. släpper? Vill inte köpa en bil nu och sedan om 1 år få reda på att den är för gammal för att ta del av ev. mjukvaruuppgraderingar/utrullningar av tex. kommande autopilot etc.
Har försökt söka på nätet men tyvärr inte hittat så vore väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig
Mvh,
Fredrik
SVAR:
Har man AP2 kan man uppgradera till FSD, vilkte blir AP3.
Gissar att AP2 kom hösten 2016 i november?
"Hardware 2, included in all vehicles manufactured after October 2016"
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
du kollar de bilar som har kameror på sidorna (i sidoblinkers samt på B-stolpen). Då är du safe att du iaf har hårdvaran. Mjukvaran kan du alltid köpa till om det inte redan är betalt för.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Köp inte en Tesla med förväntningen att använda full self drive. Tesla har lovat detta i snart 3 år och samtidigt har man uppdaterat hårdvaran 3 gånger. Ovanpå det så har vi myndigheterna som motarbetar autonom körning. Så ingen vet om, när eller vilken version av hårdvaran som kommer krävas för att få FSD. Min gissning är att det fortfarande är 2-5 år och en hårdvaruuppdatering kvar innan du kan kan låta bilen köra dig.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre