Lagerbil eller ta beställningen i höst?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare

Lagerbil eller ta beställningen i höst?

Inlägg av MarcusC »

Jag har precis beställt en MS LR.

Nu när jag tittar på lagerbilarna så finns det en 100D med exakt färg etc som jag har beställt.

Självklart har den jag beställt lite bättre acc och kommer lite längre (men kommer man egentligen märka det)?

Samtidigt har lagerbilen free SuC (fast hur mycket värt är det egentligen).
Ni som har en 100D, vad kostar milen om man laddar på SuC (ungefär)?.

Men lagerbilen är ju också 110' billigare.

Men nu till min fråga :)

Hur blir det med förmånsvärdet på lagerbilar när det ingår en massa saker?
Är det bara ett totalpris, så förmånsvärdet blir inte på något extra?
På min beställda bil har jag cirka 50' extra som drar upp förmånsvärdet.
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare

Re: Lagerbil eller ta beställningen i höst?

Inlägg av helix »

Allt extra på lagerbilar är förmånsgrundande precis som vid en fabriksbeställning så där är ingen skillnad.

Kostnad på SuC varierar lite men i Sverige ligger snittpriset runt 2,50kr/kWh. Du kan räkna med att en 100D drar runt 2kWh/mil vid långkörning/motorväg så cirka 5kr/mil. Ditt körmönster avgör såklart hur mycket du utnyttjar SuC. För det flesta så är det mer "känslan" att ha gratis som är skön, men den ekonomiska vinningen är oftast marginell.

Håller med om att det är ett svårt val och 110k är mycket pengar. Den nya fjädringen är det som jag tycker är mest intressant med uppgraderingen. 100D har redan riktigt bra räckvidd och i praktiken tror jag skillnaden med de extra milen inte gör så mycket. Jag körde en hel del långkörning med min 100D när jag hade den och upplevde inte vid något tillfälle att jag skulle behöva större batteri. Då ska jag tillägga att jag körde en vinter med 21" vinterdäck och hade ändå inga problem.

Sista parametern som avgör är också vilket "akut" behov du har av bil. En lagerbil kan du säkert hämta ut rätt snabbt jämfört med bilen du beställt som troligtvis ligger 2 månader bort beroende på när du la beställningen.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Jag hade lätt tagit lagerbilen. Galet bra pris samt du kan ut och köra väldigt snart.
Free SUC handlar nog som sagt för många om känsla. Och den känslan är värd en hel del. Särskilt på lång sikt.
Får du fri SUC för hela ägandetiden kommer det vara ännu mer lockande att planera in bilsemestrar osv.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare

Inlägg av MarcusC »

Nu fick jag svar från Tesla om lite frågor jag hade om bilen. Det är en avbeställd bil så inga barn har kladdat på den i ett showroom ;)

Jag har jag aldrig kört en Tesla (bara åkt med 2 gånger).

Ni som är erfarna, märker man skillnaden på acceleration på 3.7 vs 4.2 sekunder?
Jag vill ju inte sitta och ångra mig om ett halvår och tycka att accet är dåligt.

Sen kanske man inte sitter och maxar vid varje rödljus, men ni förstår hur jag tänker.

Sen är det kanske bättre att sitta om 3 år med en bil med nya motorer / fjädring än en 100D, men så blir det ju alltid.
Lagerbilen är ju 100' billigare så den har ju ett bättre utgångsläge för att inte falla så mycket när jag ska sälja den.

Usch, vad jobbigt att ha I-landsproblem
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare

Inlägg av Hedman »

MarcusC skrev:
Nu fick jag svar från Tesla om lite frågor jag hade om bilen. Det är en avbeställd bil så inga barn har kladdat på den i ett showroom ;)

Jag har jag aldrig kört en Tesla (bara åkt med 2 gånger).

Ni som är erfarna, märker man skillnaden på acceleration på 3.7 vs 4.2 sekunder?
Jag vill ju inte sitta och ångra mig om ett halvår och tycka att accet är dåligt.

Sen kanske man inte sitter och maxar vid varje rödljus, men ni förstår hur jag tänker.

Sen är det kanske bättre att sitta om 3 år med en bil med nya motorer / fjädring än en 100D, men så blir det ju alltid.
Lagerbilen är ju 100' billigare så den har ju ett bättre utgångsläge för att inte falla så mycket när jag ska sälja den.

Usch, vad jobbigt att ha I-landsproblem
Du kommer att piska så gott som alla när fri fart inträffar på autobahn och lyckas med omkörning i Sverige som du tidigare räknade som omöjliga. Plus känslan med fri suc är dö skön när du kuskar runt i Europa.

Lycka till :)
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

Framgår ju inte vem som betalar bilen men 110000kr är en del även skattat och klart

Inget slår känslan av fri SUC jag blir lycklig varje gång jag kopplar loss kabeln och tänker på att det var GRATIS

Jag har 2S en gör 0 till 100 på 5,8 och en på 4,1 när jag kör dom märker jag ingen skillnad båda är grymt snabba bilar
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

Prestandan är säkerligen mer än bra i båda bilarna. Men en eventuell fördel med nya motorn är om den är tystare än den gamla modellen. Jag tycker den kan vina lite väl mycket från frammotorn på 100D bilar.

Om du tycker det spelar någon roll sök på TMC om någon som fått en bil med nya motorn kommenterat det.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Skriv svar