Ni som köpt S 70D, har ni känt att ni skulle valt en 100D...

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Saab99turbo
Teslaägare

Inlägg av Saab99turbo »

...istället?
Vit sjusitsig Model S Long range 2019 I Jämtland, med Packline fx-suv takbox och som körs ca 5000 mil per år.
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Re: Ni som köpt S 70D, har ni känt att ni skulle valt en 100

Inlägg av Smutt »

Menar du S75D? För dom andra fanns ju inte samtidigt
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Robin
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Robin »

Haft en 70D, och har nu en 75D. Och visst, en handfull gånger hade det varit bekvämt med ett större batteri. Samtidigt känns det onödigt att optimera bilägandet efter extremfall. Men som vanligt beror det på omständigheterna. Jag är inte beroende av bil i mitt dagliga arbete. Då kan man köpa att hänga vid en typ2-laddare några timmar extra per år.
Y LR hämtad mars 2022
Midnight silver metallic S 75D hämtad augusti 2018
Vit S 70D levererad 14 dec 2015
Användarvisningsbild
Saab99turbo
Teslaägare

Inlägg av Saab99turbo »

Ja just det. 75D menar jag. Prismässigt har jag bara tittat på 75:or, men som boendes i jämtlands inland och med mycket långresor undrar jag om den kortare räckvidden kommer bli störande, även om det ser ut som att jag ändå klarar mig ganska bra med superchargers även här. (Tex krokom, sveg, storuman som jag antar ändå ligger inom räckhåll för en sån).
Vit sjusitsig Model S Long range 2019 I Jämtland, med Packline fx-suv takbox och som körs ca 5000 mil per år.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Enda gången jag känt det som tradigt var ner från Åre i en riktig snöstorm, och det var mest för att ha marginal att kunna ledas om eller liknande. Stoppet i Sundsvall blev 15-20 minuter för långt helt enkelt. När de byggt en laddstation i Hudiksvall skulle det problemet inte kunna uppstå längre. Idag hade jag nog ändå valt en LR som ersatt 100D, just för prisskillnaden är så låg. När jag köpte var det ca 240k extra för en 100D, det hade jag inte betalat idag heller.
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare

Inlägg av Oktavos »

Köpte min S75D för en månad sen och idag så ligger S100D väldigt nära de pris jag gav, så
idag hade jag köpt 100:an utan vidare.
Men de ca: 200 tusen extra för att beställa den senaste long range model s borde man övervägt
där kan jag känna ånger, men det är försent nu.

En annan aspekt, är att 75:an den är lite roligare att köra, känns så i alla fall.
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare

Inlägg av bat »

Har kört med en 70D i mer än tre år nu. Vid ngn enskild semester så har man behövt planera lite extra men det är väldigt sällan.
Användarvisningsbild
perkabolo
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per52083

Inlägg av perkabolo »

Kolla dina resvanor på https://abetterrouteplanner.com/ med de olika modellerna och jämför.
Renault Zoe Q210 -14
Renault Zoe R110 - 19
Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -07
Tesla Model 3 LR AWD - 19
Skoda Citigoe IV -20
Nissan Leaf 40kWh -21
Tesla Model Y LR AWD -22
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

A-B aldrig problem
A-B-A kan vara problematisk beroende på var man bor och om det finns SuC på vägen
Min typiska rutt som ej fungerar men hade fungerat ör Värnamo-Göteborg-Värnamo
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Varför inte titta på en Model 3? Då kan du ju både få och äta kakan, alltså både längre räckvidd och billigare pris.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Beror på hur och var man kör. Jag har gått från 75D till 90D till 100D och först med 100D känns det nästan fritt från kompromisser. Man är lite friare och man kan tillåta sig lite högre hastighet, nån omväg osv.
Användarvisningsbild
Saab99turbo
Teslaägare

Inlägg av Saab99turbo »

Tack alla för jättebra svar! Väldigt fin respons på detta forum.

Ruttpaneraren som ni tipsade om var ju fantastiskt bra faktiskt.

Åsikterna pekar både att det i princip aldrig blir räckviddsproblem med det lilla batteriet, men också att det endast är med det stora som man nästan kan vara kompromisslös och slippa bry sig så mycket om räckviddsplanering. Och att skillnaderna i pris nu är så små (nåja) att de som har erfarenhet skulle välja det stora batteriet.

I mitt fall kanske det är extra relevant eftersom jag ofta kör vintertid, med takbox för att rymma packning, plus full bil osv. Skulle till och med försöka köpa och eftermontera de där extrasätena eftersom vi har fyra ungar. Dock tycker jag X verkar för stor och lite i vräkigaste laget för min smak.

Tesla 3 har jag inte ens kollat upp eftersom jag utgått från prissänkta lagerbilar. Men det kanske kan vara något, även om jag tror storleken i S är bra för oss som skulle ha den som fullastat långfärdslok.
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare

Inlägg av Oktavos »

Saab99turbo skrev:

Åsikterna pekar både att det i princip aldrig blir räckviddsproblem med det lilla batteriet, men också att det endast är med det stora som man nästan kan vara kompromisslös och slippa bry sig så mycket om räckviddsplanering. Och att skillnaderna i pris nu är så små (nåja) att de som har erfarenhet skulle välja det stora batteriet.

I mitt fall kanske det är extra relevant eftersom jag ofta kör vintertid, med takbox för att rymma packning, plus full bil osv. Skulle till och med försöka köpa och eftermontera de där extrasätena eftersom vi har fyra ungar. Dock tycker jag X verkar för stor och lite i vräkigaste laget för min smak.

Tesla 3 har jag inte ens kollat upp eftersom jag utgått från prissänkta lagerbilar. Men det kanske kan vara något, även om jag tror storleken i S är bra för oss som skulle ha den som fullastat långfärdslok.
Om jag hade fyra barn så hade jag valt x alla dagar i veckan, gärna en med 7 eller 6 säten.
Tänker på hur lätt det är med Falkvinge dörrarna när man skall få in barnen i bilen.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Fast med en X tappar man mycket räckvidd.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

Sen är inte x:en lika snygg tycker jag.

Men otroligt praktisk.

Hade jag haft råd, skulle jag ha en av varje.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
seafarer
Teslaägare

Inlägg av seafarer »

Jag kommer från en MS 85 -14 och ”nergraderade” till en MS 70D -15 för att främst komma åt AP.

Kan säga att det är på långresorna som det påverkar mest laddstoppen. Men i övrigt på 95% av mina transporter så är jag supernöjd.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

Oktavos skrev:
Saab99turbo skrev:

Om jag hade fyra barn så hade jag valt x alla dagar i veckan, gärna en med 7 eller 6 säten.
Tänker på hur lätt det är med Falkvinge dörrarna när man skall få in barnen i bilen.
Jag hade helt klart satsat på en X 100D om det ska vara familjens resebil. Sätena i bagaget är ju endast lämpliga för kortare resor i praktiken. De kan bara användas upp till 135 cm längd. Det blir ju också minimalt med bagageutrymme när de används, dvs endast frunken.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

jpetters skrev:
Oktavos skrev:
Saab99turbo skrev:

Jag hade helt klart satsat på en X 100D om det ska vara familjens resebil. Sätena i bagaget är ju endast lämpliga för kortare resor i praktiken. De kan bara användas upp till 135 cm längd. Det blir ju också minimalt med bagageutrymme när de används, dvs endast frunken.
6-sits anser jag är den mest praktiska av alla x om man inte vill lasta mycket och behöver fälla sätena. Då är det den nyare 7-sitsen som gäller.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare

Inlägg av evilirish »

Med 4 barn, X100D utan tvekan. Beroende på hur tung högerfot du har så är räckvidden jämförbar med en S75D.
Användarvisningsbild
ermase
Teslaägare

Inlägg av ermase »

Har kört 8000 mil på 17 månader med en S75D. Många långresor både privat och i tjänsten, t.o.r. Spanien i höstas (800 mil) och ett antal resor till fjällen (Tänndalen, Sälen) varav senaste resan till Tänndalen i påskas gjordes med 2 model S dels våran 75D men sen också en lånad 100D. Efter 120 mil i 100D kan jag konstatera att räckvidden och laddhastigheten i en 100D är klart bättre, 100D känns även lite kraftfullare men till min förvåning tyckte jag att min (75D) kändes lättare och därmed roligare att köra. Tyckte även att frontmotorn lät mer i 100D.

Eftersom prisskillnaden var stor när jag beställde har jag aldrig ångrat mitt val trots att jag kör mycket. Totalt handlar det om ett tiotal resor där jag känt att en 100D verkligen hade varit att föredra, i princip enbart vinterresor i Sverige.

Nu när laddhastigheten, speciellt när det är kallt, är rejält uppgraderad på 75:an (har fått 112 kW som max), och CCS adaptern ger tillgång till fler snabba snabbladdare så minskar skillnaderna ytterligare. Skulle Superchargernätet dubbleras i Sverige skulle jag säga att behovet av större batteri än 75 är minimalt. Ska man tänka miljömässigt så är 75:an att föredra då batteritillverkningen drar en del energi.

Men bor man i Jämtlands inland och kör mycket speciellt utanför europavägarna, så skulle jag idag valt en 100D eller ännu hellre en LR. Vintern är lång hos er :D
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare

Inlägg av Oktavos »

Verdi skrev:
Fast med en X tappar man mycket räckvidd.
Men nya model x long Range är det ca 50 mil, det är väl hyfsat :)
Användarvisningsbild
RobinG
Teslaägare

Inlägg av RobinG »

Hade en S90D i tre år och nu kör jag en långhyrd Model 3 i väntan på att amerikanerna ska börja bygga den P100DL jag beställt. Har två barn och Model 3 är helt otänkbart för mig som permanent bil, ska man åka nånstans med sambon, båda barnen o packning över en helg så finns det inte tillräckligt med utrymme för det ska vara bekvämt.

Ska du åka med ev partner och fyra barn kan det funka med en S-modell med extrasätena så länge du kan ha två barn där och ni har med er begränsat med packning (då har ni frunken som är rätt liten, mellansätet och golven för packningen ni inte vill ha i knät)

Skickat från min iPhone med Tapatalk
S90D svartmetallic med helsvart premium interiör, nextgensäten, panoramatak, ultraljudsystem, autopilot, luftfjädring, köldpaket, bakåtvända extrasäten. Uthämtad 1 april 2016.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Jag har nu kört ca 8200 mil med min S75D som resande i Norrland.
Har gått hur bra som helst.
Åkte till Bryssel 520mil tor i mars, en barnlek med Teslas utmärkta SuC nät.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Jag hade en X60D först, ingen räckviddsångest alls. Nu har jag P100 och visst är det bekvämt med stort batteri men det var inre orsaken till uppgraderingen
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

Jag kör S60 och S75D (men den laddar jag bara hemma den laddar ju inte gratis)

Visst några gånger per år hade det varit underbart att ha ett hundra batteri men det är så sällan att jag aldrig skulle lägga 1000kr i månaden på det
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Skriv svar