Laddningsmöjligheter/Förlängningssladd

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare

Laddningsmöjligheter/Förlängningssladd

Inlägg av Alx »

Hej,

Ny medlem här på forumet, Har läst en del under längre tid!
Har beställt en bil som jag äntligen får nu i veckan, en 70D med allt utom 7sits! Längtat Bild

Har dock några frågor:

1. Jag har utan att modifiera hemma tillgång till schuko 10A 230v, bör motsvara ca 15km/h? Kan jag belasta elnätet med 10A under så lång tid här hemma utan risk för brand?

2. Är det "värt" att byta huvudsäkring/Behöver jag byta huvudsäkring? (har 20A) och installera 16A 3fas istället(röd handske)

3. Om jag vill ha laddmöjlighet (om det krisar när man är hos någon/iväg) med schuko 230v 10A alt 13A alt 16A , kan/vågar jag använda en 25m 3x2,5mm2 förlängningskabel under längre tid för att ladda?
T.ex. http://www.biltema.se/sv/Fritid/Husvagn ... 000023206/

4. Lika 3 men med 16A förlängningskabel t.ex. http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Stromf ... 000017394/

Tacksam för svar Bild

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Kenth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kenth4336

Re: Laddningsmöjligheter/Förlängningssladd

Inlägg av Kenth »

Alx skrev:
Hej,

Har beställt en bil som jag äntligen får nu i veckan, en 70D med allt utom 7sits! Längtat Bild

Har dock några frågor:

1. Jag har utan att modifiera hemma tillgång till schuko 10A 230v, bör motsvara ca 15km/h? Kan jag belasta elnätet med 10A under så lång tid här hemma utan risk för brand?

2. Är det "värt" att byta huvudsäkring/Behöver jag byta huvudsäkring? (har 20A) och installera 16A 3fas istället(röd handske)

3. Om jag vill ha laddmöjlighet (om det krisar när man är hos någon/iväg) med schuko 230v 10A alt 13A alt 16A , kan/vågar jag använda en 25m 3x2,5mm2 förlängningskabel under längre tid för att ladda?

4. Lika 3 men med 16A förlängningskabel t.ex. http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Stromf ... 000017394/

Tacksam för svar Bild

Grattis till bilen :D

1. Här tror jag det har att göra med kvaliteten på elledningarna. Om de är väldigt gamla så skulle jag nog byta ut dem (till bilen) mot nytt.
2. Tror inte det behövs. Ställ in så att bilen laddar nattetid så borde det inte vara några problem. Annars går det alltid att ändra detta senare.
Jag skulle dock rekommendera att istället dra in 3-fas. Kostnaden för detta är inte stor. Jag fick detta gjort för 4200 kr, och då har jag i detta även separat mätare så jag kan se hur mycket just bilen dragit.
3. Har ingen kunskap om detta. Har själv en 10m förlängningskabel i bilen. Aldrig behövt använda den ännu.
4. Se svar på 3:an...

/Kenth
Model S P85 14 , Silvermetallic
Model S 100D 18 , Pärlvit
Model S LR Raven-19[/b] , Pärlvit
Model S Plaid -23 , Svart
Model 3 LR 19 , Svart
Model 3 LR 21 , Pärlvit

Model Y Performance 23 , Pärlvit
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

1. Motsvarar nog snarare runt 10 km/h i verkliga km, om du inte går ner något ytterligare för att vara säker på att säkringen håller.
2. Antagligen värt att installera trefasuttag. Om du inte vill gå upp i huvudsäkring kan du t ex ställa in bilen på att bara dra 12 A. Finns andra trådar där huvudsäkring diskuteras, och många klarar sig bra på 20 A.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

4. Jag har använt en 10 m 3-fasförlängningskabel ibland för att komma åt trefasuttag som sitter avigt till, och jag ser inte varför det skulle vara ett problem om man ser till att inte har den rullad. Jag har oftast dragit ner strömmen av andra anledningar när jag gjort det. Om det är lite svajigt elnät så kan en lång förlängningskabel ge lite ytterligare spänningsfall, och då kan Teslan tycka att det är problem att ladda, och antingen dra ner på strömmen eller vägra ladda alls. Det har inte jag råkat ut för, men jag har läst att det är en risk.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

Undvik absolut att ladda med hoprullad sladd, det bildar en induktans som ger värmeförluster och kanske rent av brandrisk!

På amerikanska forum pratas det om att man inte får belasta mer än 80% av säkringen under längre tid, så deras 50A körs bara på 40A (120V, enfas). 16A motsvarar då 13A. Däremot verkar det inte vara några problem att lasta 16A trefas med äkta 16A hemma hos mig (passade på att sätta in röd handske när jag lät inreda gästrum i garaget så elektrikern var ändå på plats och rot-avdraget gällde).

10A säkring låter som i klenaste laget för stadigvarande laddning. Det är väl 1,5 mm2 kablar - uppgradera åtminstone till 2,5.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Alx skrev:
Hej,

Har dock några frågor:

10A shuko fungerar men ger som sagts endast ca 10 km/h. Se till att ha bra uttag då "moderna" uttag av lägre kvalitet kan orsaka varmgång. Kontrollera också fasbelastning med en tångamperemeter så att du inte löser säkring så fort frysen går igång... ;)

20A huvudsäkring räcker långt om du inte har andra stora förbrukare. Med elvärme blir det tufft...

Som sagts, inga problem bara sladden inte är ihoprullad!

Inga problem. Avsedd för dessa belastningar och det bästa sättet att ladda "på avstånd".

Tacksam för svar Bild

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare

Inlägg av Alx »

Tackar för era svar! Elektriker är nu inbokad för installation av trefasuttag!
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Hej

Känns som du redan fått svar på det mesta, men svarta ändå så kanske det kan komplettera.

1. Bör inte va nån problem, men tycker du ska komplettera med ett 3-fas uttag.
Om det är en gammal elinstallation, så bör du be en elektriker se över det och kanske byta och dra on uttaget som du ska ha till bilen.

2. Jag kör med 20A huvudsäkring och det funkar bra. Det beror såklart på vad du har för övrig belastning.
Har du direktverkande elvärme, så kan det ju bli problem att det inte räcker till på vintern.
Helt klart värt att installera 3-fas uttag. Du kan ju ändå krävs ner laddningen till 8-10 A om du klarar dig med det.

3. Kör du med Schucko laddar bilen med max 13A.inga problem att använda kabelvinda, men som tidigare skrivits, så måste du rulla ut hela oberoende om du behöver hela längden. Annars blir den jättevarm. Många kabelvindor har övertempskydd, men det är ju dumt att testa.
På kabelvindan ska det stå hur mycket du får belasta den med. Både ihoprullad och utrullad. Överskrider du inte detta värde, så är det inga problem.
Köper du bara en sladd så står inte detta alltid angivit, och den har inte heller något tempskydd. Även denna måste rullas ut.

4. Se svar 3
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Alx skrev:
Tackar för era svar! Bild Elektriker är nu inbokad för installation av trefasuttag! Bild
Rätt beslut. :D
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare

Inlägg av Alx »

Martinen skrev:
Alx skrev:
Tackar för era svar! Bild Elektriker är nu inbokad för installation av trefasuttag! Bild

Kändes som det! Har jag lagt över 1mkr på en bil kan jag lägga några tusenlappar på laddningen också! Bild
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Alx skrev:
Martinen skrev:
Alx skrev:

Kändes som det! Har jag lagt över 1mkr på en bil kan jag lägga några tusenlappar på laddningen också! Bild
Ja det kan väl vara lite löjligt att spara in på de tusenlapparna.
Grattis och lycka till med nya bilen.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Jag har 16 A säkring i huset, vilket verkar vara vanligt enligt en tidigare tråd. Detta är lite i underkant.
Säkringen går om jag sätter på ugnen samtidigt (eller infravärmen på balkongen) som jag laddar 16 A * 3. Men med schemalagd laddning och /eller dra ner laddningen till 10 A (ger ca 3 mil/tim), funkar allt bra.
Var noga med vilken förlängningssladd du använder, dålig kvalitet i kontakten = riktigt varma doningar vid laddning, risk för smältning och rek inte......
Jag bytte (lät elektriker) byta en av de två shuko kontakterna i motorvärmaren till röd industri då kabeln till stolpen hade alla trådar som behövdes redan.. Passade på att uppgradera jordfelsbrytare å sånt på centralen.
Kostnad ca 5000 totalt med moms.
/M 70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Om du skaffar 3-fas räcker 20A bra. Möjligtvis om du har t.ex. värmepump så behöver du högre, men man kan ju alltid ställa ned strömmen något och ändå ladda rätt fort via 3-fas.

Finns det nån skarvsladd som inte klarar 230V 10A? Skulle vara helt sjukt isf.

Men jag skulle nog prova utan att skaffa 3-fas först, om det inte är så att du vet med dig att du kontinuerligt kör mer än 10mil varje dag. Jag vet att många ägare här på forumet kör med enfas o d funkar bra.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

apkungen skrev:

Finns det nån skarvsladd som inte klarar 230V 10A? Skulle vara helt sjukt isf.

Men jag skulle nog prova utan att skaffa 3-fas först, om det inte är så att du vet med dig att du kontinuerligt kör mer än 10mil varje dag. Jag vet att många ägare här på forumet kör med enfas o d funkar bra.
En ny skarvsladd med bra kvalitet klarar 10 A utan problem. Men en av sämre kvalité kan ge sämre kontakt och då blir det ordentligt varmt, särskilt efter så lång tid som det gäller här.
När jag laddat med 3x 16 A kan propparna i skåpet bli så varma att man inte kan hålla i dem med händerna. Det är viktigt att se över sitt elnät och inte använda för dåliga grejer.

Tänk så här effekten vid laddning motsvarar ca
Enfas= trimmad moppe på fullgas
Trefas= lätt mc på fullgas
Chademo=Harley Davidsson på fullgas
Supercharger= Volvo V70 på fullgas

Å allt ska in genom sladden ;-)
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
EES
Teslaägare

Inlägg av EES »

Hej och grattis,
Läste ett svar fr Kenth tror jag.
Har installerat 3 fas med mätare. Jag skulle vilja veta hur mkt el tar bilen i genomsnitt.
Min brf vill veta.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

EES skrev:
Hej och grattis,
Läste ett svar fr Kenth tror jag.
Har installerat 3 fas med mätare. Jag skulle vilja veta hur mkt el tar bilen i genomsnitt.
Min brf vill veta.
Om du menar strömmen vid laddning så kan du ställa exakt hur mycket den ska ta. Från 5-16 A om du kör med 3-fas 16A.
Sen mängden energi i genomsnitt beror såklart på hur mycket man kör.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

Någon i brf som har installerat trefas eller 230V?
Jag lurar på hur bökigt och dyrt det är att sätta in en låsbar/rfid brytare, alt separat elmätare.
För min lilla barre i eken där jag tvingas vistas emellanåt.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Lessmog skrev:
Någon i brf som har installerat trefas eller 230V?
Jag lurar på hur bökigt och dyrt det är att sätta in en låsbar/rfid brytare, alt separat elmätare.
För min lilla barre i eken där jag tvingas vistas emellanåt.
Min hyresvärd satte upp trefas åt mig i det gemensamma garaget. Det är en låsbar box (med så dåligt lås att man kan öppna den ändå genom att bara lägga lite, lite kraft på luckan) och med en separat elmätare som avläses över RFID. Det var en hyfsat lång kabeldragning från elcentralen som gjordes utanpå innertaket. Det gick på ca 12000 exkl moms om jag minns rätt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

Tack för svar! Jag behöver en utomhuskontakt, därför bör den gå att bryta för obehöriga. Ledningsdragningen blir väl ca 20 m från husets elcentral i taket till källarförråden, tänker jag mig. Tänkbart att någon granne också skaffar elbil ...

Får kontakta elfirman som min brf brukar anlita. Tack igen!
Skriv svar