Laddbox eller ej?
Moderator: Redaktion
Laddbox eller ej?
Har nu haft min TM3 i några veckor.
Har tänkt skaffa laddbox men väntar på besked kring laddboxbidrag som ska komma i slutet på juni. Installationen landar på ca 18 tkr (före ev. bidrag) med Teslas laddbox.
Börjar dock tveka kring behovet av laddbox då jag upptäckt att det går alldeles utmärkt att ladda på 10A från ett vanligt uttag.
Jag kommer upp i ca 14 km/timme på 10A. Det ger runt 15 mil över natten.
Hur resonerar ni andra?
Har tänkt skaffa laddbox men väntar på besked kring laddboxbidrag som ska komma i slutet på juni. Installationen landar på ca 18 tkr (före ev. bidrag) med Teslas laddbox.
Börjar dock tveka kring behovet av laddbox då jag upptäckt att det går alldeles utmärkt att ladda på 10A från ett vanligt uttag.
Jag kommer upp i ca 14 km/timme på 10A. Det ger runt 15 mil över natten.
Hur resonerar ni andra?
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
- jonsalgerier
- Teslaägare
- Inlägg: 382
- Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
- Ort: Knivsta
Re: Laddbox eller ej?
Stod i valet och kvalet precis som du. Hörde dock en hel del förståsigpåare som sade att en normal elinstallation inte är gjord för kontinuerlig laddning på sättet som en elbil behöver och kom till sist fram till att det var bättre att ta det säkra före det osäkra så jag beställde en WC och en jordfelsbrytare på nätet.pefreli skrev:Har nu haft min TM3 i några veckor.
Har tänkt skaffa laddbox men väntar på besked kring laddboxbidrag som ska komma i slutet på juni. Installationen landar på ca 18 tkr (före ev. bidrag) med Teslas laddbox.
Börjar dock tveka kring behovet av laddbox då jag upptäckt att det går alldeles utmärkt att ladda på 10A från ett vanligt uttag.
Jag kommer upp i ca 14 km/timme på 10A. Det ger runt 15 mil över natten.
Hur resonerar ni andra?
En glad elektriker kom och gjorde installationen på en timma och även om jag inte fått hans faktura ännu tror jag att min slutkostnad landar på under 8tkr. Med Tibber kan man ju ta igen det där också på lite sikt.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Laddbox eller ej?
Laddbox är absolut inget som behövs. Däremot kan jag råda emot att alltid ladda i schuko. Det kommer absolut att fungera, men det är i alla fall inte att rekommendera år ut och år in.
Själv har jag trefas CEE i garaget där Teslas EVSE alltid sitter inkopplat. Kanske har du möjlighet att byta till enfas (blå) eller trefas (röd) handske? I det senare fallet, eftersom Tesla krånglar med undermålig EVSE numera, så behöver du en annan EVSE och då kostar det ett par tusenlappar direkt.
Själv har jag trefas CEE i garaget där Teslas EVSE alltid sitter inkopplat. Kanske har du möjlighet att byta till enfas (blå) eller trefas (röd) handske? I det senare fallet, eftersom Tesla krånglar med undermålig EVSE numera, så behöver du en annan EVSE och då kostar det ett par tusenlappar direkt.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Laddbox eller ej?
"Elsäkerhetsverket rekommenderar laddbox"...
Jag har laddat elbilar i "vanliga" eluttag sen 2002 och har inte haft några problem med det. Givetvis ska man ha koll på sin utrustning men vill man inte gynna den nya marknad som har dykt upp så klarar man sig bra ändå. Det bästa är ju att ta strömmen från ett CEE-uttag som klarar mycket högre strömmar än schuko.
Synd att M3 inte levereras med en trefas-laddkabel...
Jag har laddat elbilar i "vanliga" eluttag sen 2002 och har inte haft några problem med det. Givetvis ska man ha koll på sin utrustning men vill man inte gynna den nya marknad som har dykt upp så klarar man sig bra ändå. Det bästa är ju att ta strömmen från ett CEE-uttag som klarar mycket högre strömmar än schuko.
Synd att M3 inte levereras med en trefas-laddkabel...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Laddbox eller ej?
Teslas WC kostar 5200kr. Menar du att din elektriker skall ha 12800kr för att installera den?pefreli skrev:Har nu haft min TM3 i några veckor.
Har tänkt skaffa laddbox men väntar på besked kring laddboxbidrag som ska komma i slutet på juni. Installationen landar på ca 18 tkr (före ev. bidrag) med Teslas laddbox.
Börjar dock tveka kring behovet av laddbox då jag upptäckt att det går alldeles utmärkt att ladda på 10A från ett vanligt uttag.
Jag kommer upp i ca 14 km/timme på 10A. Det ger runt 15 mil över natten.
Hur resonerar ni andra?
Ny Jordfelsbrytare 1500-2000 kr + Lite kabel + Nån timmes arbeten (500-1000kr/timme).
BYT ELEKTRIKER.....
/JM
Re: Laddbox eller ej?
Laddbox, om inte annat för att ev fel i utrustning eller fukt på fel ställe inte ska smälla proppar eller jfb och förstöra allt i frysen.
Re: Laddbox eller ej?
Teslas svarta WC kostar ju typ 4000kr och är mycket snyggare
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Laddbox eller ej?
Laddare utan tvekan. Jag laddar ibland på schukos men aldrig över 6A och sällan under någon längre tid, de är inte gjorda för kontinuerlig maxning och det kan uppstå en brand i värsta fall.
Har sett ganska så många garagekontakter som e tokbrända men aldrig fotat dem, längst ned är hittat via google.
18tkr(18/750 är inte mkt procentuellt sätt...) vs vad nya kablar och kontakter och kanske annat som kan pajja är ingenting... en universell låda kanske är att föredra om du vill handla någon annan elbil framöver? Jag har själv en wc som jag skaffade två månader innan första bilen kom en gång i tiden.
https://www.byggahus.se/forum/attachmen ... jpg.74073/
Har sett ganska så många garagekontakter som e tokbrända men aldrig fotat dem, längst ned är hittat via google.
18tkr(18/750 är inte mkt procentuellt sätt...) vs vad nya kablar och kontakter och kanske annat som kan pajja är ingenting... en universell låda kanske är att föredra om du vill handla någon annan elbil framöver? Jag har själv en wc som jag skaffade två månader innan första bilen kom en gång i tiden.
https://www.byggahus.se/forum/attachmen ... jpg.74073/
Re: Laddbox eller ej?
Ska du snåla så sätt iaf upp ett CEE uttag. Du kan ladda 16A med ett blått och det är mycket tryggare än shuko
Re: Laddbox eller ej?
Det är den prisbilden Teslas rekommenderade installatörer ger, den är sjuk. (Men enligt vissa ska allting till en Tesla vara dyrt )[JM] skrev:Teslas WC kostar 5200kr. Menar du att din elektriker skall ha 12800kr för att installera den?pefreli skrev:Har nu haft min TM3 i några veckor.
Har tänkt skaffa laddbox men väntar på besked kring laddboxbidrag som ska komma i slutet på juni. Installationen landar på ca 18 tkr (före ev. bidrag) med Teslas laddbox.
Börjar dock tveka kring behovet av laddbox då jag upptäckt att det går alldeles utmärkt att ladda på 10A från ett vanligt uttag.
Jag kommer upp i ca 14 km/timme på 10A. Det ger runt 15 mil över natten.
Hur resonerar ni andra?
Ny Jordfelsbrytare 1500-2000 kr + Lite kabel + Nån timmes arbeten (500-1000kr/timme).
BYT ELEKTRIKER.....
/JM
Jag fick 10k+ som svar från tre av deras elektriker för installation av WC, ~8m kabel och tillhörande jordfelsbrytare (som köps av/via elektrikern) i Stockholmsområdet. Startavgift, minideb halvdag osv osv..
On topic: Jag ska också ha in en WC, visst det fungerar för en del med schuko men det är inte värt risken resonerar jag.
Har jag en WC så kan alltid schuko laddaren ligga i bilen och är med, installationen kan göras snyggare samt stöldrisken är något mindre.
Blir mörkrädd när man ser 70-80-tals kåkar med två-tre skarvsladdar virade runt staket och med uppsamlad kabel i rullar laddandes en hybrid eller elbil. Folk har inte en susning om vad de pysslar med och sen när det går åt skogen skyller man sin okunskap på bilen och får lite rubriker och kan gråta ut. *mummel*
Darwinism..
1 April 2016, 04:41: Reservation lagd
12 April 2019, 06:56: Pearl White SR+ Model 3 beställd
24 Juni 2019, 15:17: Uthämtad!
26 Maj 2021, 13:47: Beställning lagd
4 Juni 2021, 14:40: Uthämtad!
Re: Laddbox eller ej?
pefreli skrev:Har nu haft min TM3 i några veckor.
Har tänkt skaffa laddbox men väntar på besked kring laddboxbidrag som ska komma i slutet på juni. Installationen landar på ca 18 tkr (före ev. bidrag) med Teslas laddbox.
Börjar dock tveka kring behovet av laddbox då jag upptäckt att det går alldeles utmärkt att ladda på 10A från ett vanligt uttag.
Jag kommer upp i ca 14 km/timme på 10A. Det ger runt 15 mil över natten.
Hur resonerar ni andra?
ARTON TUSEN?!!? Tror min kostade runt hälften inkl installation. Men jag vet även att många elektriker skyr såna här småjobb som pesten och drar till med ett högt pris enligt mottot "går det så går det". De vill hellre jobba på byggen och debitera hela dagar/veckor utan krångel.
Klart det går utan men det är så sjukt mycket smidigare med en fast kabel.
Re: Laddbox eller ej?
Bra att det diskuteras och självklart är en korrekt installerad box det bästa, säkraste etc.
Men det kostar och kanske inte heller passar vid alla tillfällen. Hur mýcket kör man? Man kan inte ta med boxen någon annan stans tex. Det kan man med en laddsladd.
Ett bra citat från Warren Buffet som även går fint att applicera i detta ämne.
“Risk comes from not knowing what you're doing.”
Jag har inte installerat laddbox ännu utan laddar med schuko. Det fungerar väldigt bra. Håller ner strömstyrkan och vet hur min installation ser ut.
Oavsett så ser jag ingen anledning att inte ha laddsladd oavsett om man har box eller inte.
Men det kostar och kanske inte heller passar vid alla tillfällen. Hur mýcket kör man? Man kan inte ta med boxen någon annan stans tex. Det kan man med en laddsladd.
Ett bra citat från Warren Buffet som även går fint att applicera i detta ämne.
“Risk comes from not knowing what you're doing.”
Jag har inte installerat laddbox ännu utan laddar med schuko. Det fungerar väldigt bra. Håller ner strömstyrkan och vet hur min installation ser ut.
Oavsett så ser jag ingen anledning att inte ha laddsladd oavsett om man har box eller inte.
eNiro -19
Förhandsbokat VW ID3
Driver bolag inom elbilsleasing som ska göra det billigare att köra elbil! Vi delar på vinsten med våra kunder (till skillnad mot de stora drakarna). Elbilar åt folket!
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3643
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Laddbox eller ej?
Jag funderar på ett trefasuttag vid en sommarstuga och använda denna kabel
https://evconnect.se/products/typ-2-kon ... -fas-400-v
Behöver det vara någon speciell jordfelsbrytare? Eller bara ringa elektriker och säga ”installera trefasuttag” ?
(Har elskåpet precis bredvid där uttaget ska sitta)
https://evconnect.se/products/typ-2-kon ... -fas-400-v
Behöver det vara någon speciell jordfelsbrytare? Eller bara ringa elektriker och säga ”installera trefasuttag” ?
(Har elskåpet precis bredvid där uttaget ska sitta)
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Laddbox eller ej?
Bifogar en bild på egen, billig setup. Nytt trefasuttag, Teslas trefas UMC och en (riktigt) gammal trädgårdsslanghållare jag räddade undan att skrotas. Samt en Typ-2 hållare från EVConnect. Installerat i kallgarage. Blev riktigt bra måste jag säga.
Senast redigerad av Teslaspolen, redigerad totalt 1 gånger.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Laddbox eller ej?
Har min UMC inkopplad och bilen nedställd till 8A. Sladden hänger på väggen. Funkar för mig som kör 7 mil om dagen. Ser ingen skillnad i smidighet jämfört med en box. Kostnaden för en installation av en 3-fas box (om man desssutom inte har 3-fas framdraget) är helt omöjlig att räkna hem. Det är väl mer för att slippa ladda varje dag i så fall. Men med det sagt, så har jag ju bara laddat 3 nätter än så länge. Har laddat lite på SuC och Maxi, så än så länge funkar det bra. Kanske blir en box i framtiden, när bidraget är klart efter den 18 juni.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- snowtroll
- Teslaägare
- Inlägg: 554
- Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
- Ort: Alnö
- Referralkod: ts.la/peter15233
Re: Laddbox eller ej?
Juste garagestomme!Teslaspolen skrev:...jpg Bifogar en bild på egen, billig setup. Nytt trefasuttag, Teslas trefas UMC och en (riktigt) gammal trädgårdsslanghållare jag räddade undan att skrotas. Samt en Typ-2 hållare från EVConnect. Installerat i kallgarage. Blev riktigt bra måste jag säga.
Riktiga grejor
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Re: Laddbox eller ej?
Håller med om att det låter dyrt. Bifogar offerten. Tog en kraftigare kabel för att vara förberedd för elbil nr 2. Priset gick då upp något.
Tydligen räknar de med en dags arbete. Låter overkill. Installatören är ”rekommenderad” av Tesla.
JFB kan man köpa själv och spara en tusenlapp. Men då tappar man garantin så det kommer jag inte göra.
Känns som att jag i vart fall får avvakta besked om laddboxbidrag innan jag beställer.
Tydligen räknar de med en dags arbete. Låter overkill. Installatören är ”rekommenderad” av Tesla.
JFB kan man köpa själv och spara en tusenlapp. Men då tappar man garantin så det kommer jag inte göra.
Känns som att jag i vart fall får avvakta besked om laddboxbidrag innan jag beställer.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
Re: Laddbox eller ej?
pefreli skrev:Håller med om att det låter dyrt. Bifogar offerten. Tog en kraftigare kabel för att vara förberedd för elbil nr 2. Priset gick då upp något.
Tydligen räknar de med en dags arbete. Låter overkill. Installatören är ”rekommenderad” av Tesla.
JFB kan man köpa själv och spara en tusenlapp. Men då tappar man garantin så det kommer jag inte göra.
Känns som att jag i vart fall får avvakta besked om laddboxbidrag innan jag beställer.
Hyfsat påslag på N1XV kabeln. Den kostar 46 kr ink moms per meter... Jösses att ta ut 125 kr för den... Detsamma gäller RQ6. !m av den kostar 17 kr. Så de fakturerar 4250 kr för kablar som kostar 1250 kr.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Laddbox eller ej?
Har laddat både S och nu 3:an från en Schuko. Man bör dock se till att uttaget är specat för minst 10 A och att man begränsar laddströmen till 9 A, då bör det inte uppstår några problem.
Sedan bör man helst ha en jordfelsbrytare i centralen och använda en egen säkringsgrupp till laddningen för att undvika problem.
Sedan bör man helst ha en jordfelsbrytare i centralen och använda en egen säkringsgrupp till laddningen för att undvika problem.
Re: Laddbox eller ej?
När "jag" installerade laddaren köpte jag allt material som behövdes och beställde en elektriker.
Då slapp jag dom sjuka påslagen.
Dom hade inte något emot att använda det jag hade köpt - det var också uppgjort på förhand.
//Patrik
Då slapp jag dom sjuka påslagen.
Dom hade inte något emot att använda det jag hade köpt - det var också uppgjort på förhand.
//Patrik
Svart elbil av modell 3
Re: Laddbox eller ej?
Tror med på att ta elektrikern på timtid bara, det blir billigast. Jag gjorde som dig och köpte med allt själv och sen var en elektriker och gjorde jobbet. Tog honom 45 minuter att montera laddaren bredvid fasadmätarskåpet och få allt igång och testat. Fastpriser är alltid lurigt, då ska de ta höjd för allt möjligt och lite riskpeng, och det ena och det andra.....quent skrev:När "jag" installerade laddaren köpte jag allt material som behövdes och beställde en elektriker.
Då slapp jag dom sjuka påslagen.
Dom hade inte något emot att använda det jag hade köpt - det var också uppgjort på förhand.
//Patrik
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
- Bannanas99
- Teslaägare
- Inlägg: 28
- Blev medlem: 26 jan 2019 10:13
Re: Laddbox eller ej?
pefreli skrev:Håller med om att det låter dyrt. Bifogar offerten. Tog en kraftigare kabel för att vara förberedd för elbil nr 2. Priset gick då upp något.
Tydligen räknar de med en dags arbete. Låter overkill. Installatören är ”rekommenderad” av Tesla.
JFB kan man köpa själv och spara en tusenlapp. Men då tappar man garantin så det kommer jag inte göra.
Känns som att jag i vart fall får avvakta besked om laddboxbidrag innan jag beställer.
Vilket rån.
Skulle tro att eftersom man fick halva betalt av staten tidigare så saltar dem arbetet så in åt hel.....
Jag installerade en Tibber Easee box för någon månad sedan. Det kostade mig 7916kr ink allt som behövdes (boxen en inräknat), men då drog han fram ett annat uttag också. Så hade det bara varit boxen hade vi nog hamnat någonstans på 5000kr. Och då tyckte jag ändå han tog i när han fakturerade 3 timmars arbete.
Ring Adress
Lnp Elservice AB
Nynäsvägen 45
14940 NYNÄSHAMN
Sverige
Telefon
0704714220
Re: Laddbox eller ej?
Nja, men garantin på själva jordfelsbrytaren kommer då från leverantören, och garantin på jobbet från installatören, så det blir ju ett snäpp jobbigare att veta vem man ska reklamera till när det inte funkar.pefreli skrev:JFB kan man köpa själv och spara en tusenlapp. Men då tappar man garantin så det kommer jag inte göra.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS