Inbytespris 606 tkr och bilen köptes för ca 1 150 tkr, dvs ca 30 tkr värdetapp per månad under 18 månader
![Surprised :o](./images/smilies/icon_e_surprised.gif)
![Surprised :o](./images/smilies/icon_e_surprised.gif)
Dvs 48% värdetapp på mindre än två år, det är med råge det sämsta värdetapp jag varit med om!
Moderator: Redaktion
Hade en Lexus som kostade 1 m för första ägaren. Fyra år senare fick jag 150’ . Bilen var i toppskick.kallekula skrev:Ingen jättestor skillnad mot andra bilar jag ägt i samma prisklass.
802 tkr minus 60 tkr. Det gör att 606 tkr är alldeles för mycket. Faktiskt är det så illa.LarsL skrev:Finns nya 75D för 802kkr så 606kkr för en 2 år gammal bil med 4000 mil låter inte orimligt. Annars har jag mer reagerat på de fortfarande rätt höga andrahandspriserna trots att nypriset sjunkit.
Håller med annars, du har inte förlorat något innan du säljer.
Nej, 862kkr - 60 kkr.Verdi skrev:802 tkr minus 60 tkr. Det gör att 606 tkr är alldeles för mycket. Faktiskt är det så illa.LarsL skrev:Finns nya 75D för 802kkr så 606kkr för en 2 år gammal bil med 4000 mil låter inte orimligt. Annars har jag mer reagerat på de fortfarande rätt höga andrahandspriserna trots att nypriset sjunkit.
Håller med annars, du har inte förlorat något innan du säljer.
800 tkr låter faktiskt högt. Räkna inte med mer än 50% av vad en ny kostar efter 3 år. Så har du fullsmetad med FSD, fetare fälgar, L inkluderat så kanske 700 tkr om priserna vi ser idag håller i sig. Sen kan ju nypriserna både öka och minska men det är svårt att sia om. Börjar kronan gå bättre igen så lär begagnatpriserna rasa på riktigt.Bogge skrev:Köpte en X P100D under låga priset:
Blå med 6-säten för 1.178.000kr (-60 000kr)
Typ samma som du gav för din för två år sen, har räknat omkr 800 efter 3 år, borde ligga där omkring?
LarsL skrev:Nej, 862kkr - 60 kkr.Verdi skrev:802 tkr minus 60 tkr. Det gör att 606 tkr är alldeles för mycket. Faktiskt är det så illa.LarsL skrev:Finns nya 75D för 802kkr så 606kkr för en 2 år gammal bil med 4000 mil låter inte orimligt. Annars har jag mer reagerat på de fortfarande rätt höga andrahandspriserna trots att nypriset sjunkit.
Håller med annars, du har inte förlorat något innan du säljer.
Ett lågt restvärde är alltid en bra idé! Har man inte råd med 40% ska man nog ta sig en funderare på om det inte är en för hög risk man tarmattisborgen73 skrev:Detta inlägg kanske inte tillför något men jag har beställt en XP100DL när priset var lågt. Nu kommer jag att leasa den men det förväntade värdet av bilen är ju av intresse när man sätter restvärdet. Jag valde ett restvärde på 40% efter 3 år för att vara på den säkra sidan, dvs. 471.000:-. Om detta var klokt eller ej får tiden utvisa.
Verdi skrev:LarsL skrev:Nej, 862kkr - 60 kkr.Verdi skrev:802 tkr minus 60 tkr. Det gör att 606 tkr är alldeles för mycket. Faktiskt är det så illa.LarsL skrev:Finns nya 75D för 802kkr så 606kkr för en 2 år gammal bil med 4000 mil låter inte orimligt. Annars har jag mer reagerat på de fortfarande rätt höga andrahandspriserna trots att nypriset sjunkit.
Håller med annars, du har inte förlorat något innan du säljer.
Det säljs 75D lagerbilar för under 800 tkr före bonus. Finns 5 st bara i Sverige. Finns ett drygt 30-tal i Holland också för under 75 tusen Euro.
773 840 kr - 60 000 kr + 9800 kr = 723 640 kr
860 var den billigaste X som tråden handlar om, så om tre år är det rimligt att X75D kostar 400000kr 3år begagnande
https://www.tesla.com/sv_SE/new/5YJSA7E ... edirect=no
En helt ny Standard Range kostar från 830 tkr men då får snålare motor, bättre prestanda, CCS-redo, nya luftfjädringen osv osv?
Dessutom. Ska man leasa så är det värt att nämna att förmånsvärdet på en helt ny i praktiken är lägre än på 2-3 år gamla bilar eftersom "allt" ingår som standard nuförtiden. Sånt som listas som extrautrustning höjer förmånsvärdet ytterst effektivt.
Smutt skrev:Verdi skrev:LarsL skrev:Nej, 862kkr - 60 kkr.Verdi skrev:802 tkr minus 60 tkr. Det gör att 606 tkr är alldeles för mycket. Faktiskt är det så illa.LarsL skrev:Finns nya 75D för 802kkr så 606kkr för en 2 år gammal bil med 4000 mil låter inte orimligt. Annars har jag mer reagerat på de fortfarande rätt höga andrahandspriserna trots att nypriset sjunkit.
Håller med annars, du har inte förlorat något innan du säljer.
Det säljs 75D lagerbilar för under 800 tkr före bonus. Finns 5 st bara i Sverige. Finns ett drygt 30-tal i Holland också för under 75 tusen Euro.
773 840 kr - 60 000 kr + 9800 kr = 723 640 kr
860 var den billigaste X som tråden handlar om, så om tre år är det rimligt att X75D kostar 400000kr 3år begagnande
https://www.tesla.com/sv_SE/new/5YJSA7E ... edirect=no
En helt ny Standard Range kostar från 830 tkr men då får snålare motor, bättre prestanda, CCS-redo, nya luftfjädringen osv osv?
Dessutom. Ska man leasa så är det värt att nämna att förmånsvärdet på en helt ny i praktiken är lägre än på 2-3 år gamla bilar eftersom "allt" ingår som standard nuförtiden. Sånt som listas som extrautrustning höjer förmånsvärdet ytterst effektivt.
Det är bara år 1-3 som du betalar malus, efter det så blir det ungefär en halvering. Lägger inget värde i vilken bil som är ”bäst”, men du får sjukt mycket diesel och pengar till skatt om du slår det mot värdeminskningen på en Model X.[JM] skrev:Jag tänker så här:
Köpa en begagnad volvo XC90 för 500tkr som inte kommer gå att sälja om 5-6 år pga skatter, bensinpris etc eller acceptera en värdemiskning på 500tkr på min nya X om 5-6år.
Samma pengar men en model X är billigare i drift, roligare, modernare, miljövänligare etc.
Poängen var nog att avgasbilen lär tappa nästan samma värde i kronor.dd88 skrev:Det är bara år 1-3 som du betalar malus, efter det så blir det ungefär en halvering. Lägger inget värde i vilken bil som är ”bäst”, men du får sjukt mycket diesel och pengar till skatt om du slår det mot värdeminskningen på en Model X.[JM] skrev:Jag tänker så här:
Köpa en begagnad volvo XC90 för 500tkr som inte kommer gå att sälja om 5-6 år pga skatter, bensinpris etc eller acceptera en värdemiskning på 500tkr på min nya X om 5-6år.
Samma pengar men en model X är billigare i drift, roligare, modernare, miljövänligare etc.
Exakt.taliz skrev:Poängen var nog att avgasbilen lär tappa nästan samma värde i kronor.dd88 skrev:Det är bara år 1-3 som du betalar malus, efter det så blir det ungefär en halvering. Lägger inget värde i vilken bil som är ”bäst”, men du får sjukt mycket diesel och pengar till skatt om du slår det mot värdeminskningen på en Model X.[JM] skrev:Jag tänker så här:
Köpa en begagnad volvo XC90 för 500tkr som inte kommer gå att sälja om 5-6 år pga skatter, bensinpris etc eller acceptera en värdemiskning på 500tkr på min nya X om 5-6år.
Samma pengar men en model X är billigare i drift, roligare, modernare, miljövänligare etc.
Dvs Xen går från 1 mille till 500k, XC90 från 500k ner mot 0.
Riktigt så illa blir det kanske inte, men att köpa dyr avgasbil nu är nog oklokt oavsett.
Läs igen. 5-6 år.dd88 skrev:Ja tror man att en XC90 som kostar 500 idag kommer kosta 0 om 3 år så är det bara att gratulera.
Ge den 10 år och den kommer vara värd mer än 0, eller kommer alla som lägger 50-100 tusen på en bil åka runt i en Model X? Låter iofs inte helt orimligt.taliz skrev:Läs igen. 5-6 år.dd88 skrev:Ja tror man att en XC90 som kostar 500 idag kommer kosta 0 om 3 år så är det bara att gratulera.
En stor bensin/dieselslukande SUV är nog inte så het 2025.