CCS laddfart testad i Norge
Moderator: Redaktion
- NEO
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
CCS laddfart testad i Norge
Då stämmer alltså inte specifikationen på adaptern. Här laddas en X100D med 55% SoC på Ionity laddare med 124kW utan förvärmning.
Teslabjörn ska testa denna ordentligt med låg SoC och förvärmt batteri inom kort tid.
Teslabjörn ska testa denna ordentligt med låg SoC och förvärmt batteri inom kort tid.
Re: CCS laddfart testad i Norge
Har man då en Tesla S eller X. Då kan man ladda på Tesla, CCS och Chademo.
Helt unikt i elbilsbranschen!
Helt unikt i elbilsbranschen!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Adaptern är cappad på 120kW precis som specat. 124kW som visas på Ionity-laddaren är innan laddförluster. Skulle man ta en titt på skärmen i bilen kommer där att stå 120kW.
Exakt samma sak har rapporterats när Model 3 laddat på Ionity. Visar 120kW i bilen och upp mot 125kW på Ionitys skärm på laddaren
Riktigt gött med adaptern dock och den ser riktigt smidig ut. Känns som CHAdeMO-adaptern nu är helt meningslös.
Exakt samma sak har rapporterats när Model 3 laddat på Ionity. Visar 120kW i bilen och upp mot 125kW på Ionitys skärm på laddaren

Riktigt gött med adaptern dock och den ser riktigt smidig ut. Känns som CHAdeMO-adaptern nu är helt meningslös.
- NEO
- Teslaägare
helix skrev:Adaptern är cappad på 120kW precis som specat. 124kW som visas på Ionity-laddaren är innan laddförluster. Skulle man ta en titt på skärmen i bilen kommer där att stå 120kW.
Den adaptern jag har sett har max 86kW dvs 410V 210A
Det att ionity visar mer köper jag, samma på Chademo.
Såhär ser min ut...MDurante skrev:helix skrev:Adaptern är cappad på 120kW precis som specat. 124kW som visas på Ionity-laddaren är innan laddförluster. Skulle man ta en titt på skärmen i bilen kommer där att stå 120kW.
- NEO
- Teslaägare
Då har vi alltså fått svart på vitt vad adaptern klarar att leverera. Den är INTE cappad på 120kW. Den klarar av att ladda 131kW på låg SoC vid Fortums hypercharger i Norge. Specen på adaptern är nog bara för att luras, den påstår sig maxa vid 210A medans den tacklar 75% mer i verkligheten dvs 368A. Efter 35min laddning från 10% med CCS är man uppe i 71%, jämför man med SuC under samma period uppnår man 67%.
Finns adaptrarna i lager nu hos Tesla?RoadFury skrev:Såhär ser min ut...MDurante skrev:helix skrev:Adaptern är cappad på 120kW precis som specat. 124kW som visas på Ionity-laddaren är innan laddförluster. Skulle man ta en titt på skärmen i bilen kommer där att stå 120kW.
SÅLD: Model S 100D 2019 - Vitmetallic, Premium Interiör, Stora glastaket, APH4-hårdvaran
SÅLD: Model X 90D 2016 - Svartmetallic, 7-Sits, Premium-paket m ventilerade säten, AP2
Model S Long Range Plus 2021 - Vitmetallic - Crémeinteriör
SÅLD: Model X 90D 2016 - Svartmetallic, 7-Sits, Premium-paket m ventilerade säten, AP2
Bokade ny tid för CCS konvertering + adapter den 1:a juni, mailade med Tesla UV igår, de har ingen aning om när de kan göra retrofit...
En fundering som dykt upp är hur de nya laddportarna i bilen ser ut
Är den ”nycklad på mittenpinne så SuC kontakt kommer in
Det har nämligen kommit information från tesla att det ska inte gå att ladda vanlig SuC efter konvertering
Det har nämligen kommit information från tesla att det ska inte gå att ladda vanlig SuC efter konvertering
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
du använder adapter, så kontakten i bilen förblir den samma, som jag förstår det.e5m1r skrev:En fundering som dykt upp är hur de nya laddportarna i bilen ser ut
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Min Model S lagerbil som jag beställt var redan förberedd för CCS, isåfall borde jag ju få med en adapter när jag hämtar den ifall det inte går att ladda vanlig SuC annars?e5m1r skrev:En fundering som dykt upp är hur de nya laddportarna i bilen ser ut
Återstår väl att se om 2-3 veckor när den är klar för leverans.
SÅLD: Model S 100D 2019 - Vitmetallic, Premium Interiör, Stora glastaket, APH4-hårdvaran
Enklast är att se om det är ”key” i billens laddport eller inte

Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
MartinGBG skrev:Min Model S lagerbil som jag beställt var redan förberedd för CCS, isåfall borde jag ju få med en adapter när jag hämtar den ifall det inte går att ladda vanlig SuC annars?e5m1r skrev:En fundering som dykt upp är hur de nya laddportarna i bilen ser ut
Återstår väl att se om 2-3 veckor när den är klar för leverans.
Adaptern är från CCS till "Typ2". Inte tvärtom. Så du behöver ingen adapter för att ladda på SuC.
Jag fick med den gratis när jag hämtade ut bilen, så vet ej om de har fler?MartinGBG skrev:Finns adaptrarna i lager nu hos Tesla?RoadFury skrev:Såhär ser min ut...MDurante skrev:helix skrev:Adaptern är cappad på 120kW precis som specat. 124kW som visas på Ionity-laddaren är innan laddförluster. Skulle man ta en titt på skärmen i bilen kommer där att stå 120kW.
Lämpligen slutar man med SuC-kontakten och kör bara CCS på alla nya laddplatser. Sedan uppgraderar man alla gamla portar gratis. Borde vara mest kostnadseffektivt eller?
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Har din bil Key enligt bild i tidigare inlägg alltså porten i bilen ?RoadFury skrev:Jag fick med den gratis när jag hämtade ut bilen, så vet ej om de har fler?MartinGBG skrev:Finns adaptrarna i lager nu hos Tesla?RoadFury skrev:Såhär ser min ut...MDurante skrev:helix skrev:Adaptern är cappad på 120kW precis som specat. 124kW som visas på Ionity-laddaren är innan laddförluster. Skulle man ta en titt på skärmen i bilen kommer där att stå 120kW.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Näe, först låter man alla som är beredda att betala för det göra det under typ ett halvår och SEN erbjuderRemuz skrev:Lämpligen slutar man med SuC-kontakten och kör bara CCS på alla nya laddplatser. Sedan uppgraderar man alla gamla portar gratis. Borde vara mest kostnadseffektivt eller?
man det gratis

Under tiden byter man man ut alla med SuC-kontakt som gör sönder till CCS, då borde man tajma det
ungefär perfekt hehe osnyggt men smart

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Kommer bilar som byggs nu vara CCS-kompatibla utan adapter?Bjelke skrev:Näe, först låter man alla som är beredda att betala för det göra det under typ ett halvår och SEN erbjuderRemuz skrev:Lämpligen slutar man med SuC-kontakten och kör bara CCS på alla nya laddplatser. Sedan uppgraderar man alla gamla portar gratis. Borde vara mest kostnadseffektivt eller?
man det gratis![]()
![]()
Under tiden byter man man ut alla med SuC-kontakt som gör sönder till CCS, då borde man tajma det
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Inte vad jag har hört iaf, men man vet ju aldrig med Tesla... Det lär ju vara på G iafKilowatt skrev:Kommer bilar som byggs nu vara CCS-kompatibla utan adapter?Bjelke skrev:Näe, först låter man alla som är beredda att betala för det göra det under typ ett halvår och SEN erbjuderRemuz skrev:Lämpligen slutar man med SuC-kontakten och kör bara CCS på alla nya laddplatser. Sedan uppgraderar man alla gamla portar gratis. Borde vara mest kostnadseffektivt eller?
man det gratis![]()
![]()

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Monark1954
- Teslaägare
Det är kanske fler än jag som glömt vad som gäller S och X byggda före 1 maj 2019.
De kräver en ombyggnad som kostar ca 5.400 kr inkl. adapter för att ladda på tredjeparts CCS laddare.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... CS+adapter
https://www.tesla.com/sv_SE/support/supercharging
Bilen antar jag fortfarande flaskhalsen inklusive begränsningen efter många kWh via snabbladdare.
De kräver en ombyggnad som kostar ca 5.400 kr inkl. adapter för att ladda på tredjeparts CCS laddare.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... CS+adapter
https://www.tesla.com/sv_SE/support/supercharging
Bilen antar jag fortfarande flaskhalsen inklusive begränsningen efter många kWh via snabbladdare.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro