CCS laddfart testad i Norge

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2826
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

CCS laddfart testad i Norge

Inlägg av NEO »

Då stämmer alltså inte specifikationen på adaptern. Här laddas en X100D med 55% SoC på Ionity laddare med 124kW utan förvärmning.
BFBB43A0-A467-4E6F-8A9A-D32075873CAD.jpeg
B66FDF87-5908-4E04-965E-95CB2CC92474.jpeg
AF05603B-895D-48B5-8A60-2CB4FE8536AE.jpeg
Teslabjörn ska testa denna ordentligt med låg SoC och förvärmt batteri inom kort tid.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: CCS laddfart testad i Norge

Inlägg av Zalman3 »

Har man då en Tesla S eller X. Då kan man ladda på Tesla, CCS och Chademo.
Helt unikt i elbilsbranschen!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: CCS laddfart testad i Norge

Inlägg av helix »

Adaptern är cappad på 120kW precis som specat. 124kW som visas på Ionity-laddaren är innan laddförluster. Skulle man ta en titt på skärmen i bilen kommer där att stå 120kW.

Exakt samma sak har rapporterats när Model 3 laddat på Ionity. Visar 120kW i bilen och upp mot 125kW på Ionitys skärm på laddaren :)

Riktigt gött med adaptern dock och den ser riktigt smidig ut. Känns som CHAdeMO-adaptern nu är helt meningslös.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2826
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: CCS laddfart testad i Norge

Inlägg av NEO »

helix skrev:
Adaptern är cappad på 120kW precis som specat. 124kW som visas på Ionity-laddaren är innan laddförluster. Skulle man ta en titt på skärmen i bilen kommer där att stå 120kW.

Exakt samma sak har rapporterats när Model 3 laddat på Ionity. Visar 120kW i bilen och upp mot 125kW på Ionitys skärm på laddaren :)

Riktigt gött med adaptern dock och den ser riktigt smidig ut. Känns som CHAdeMO-adaptern nu är helt meningslös.

Den adaptern jag har sett har max 86kW dvs 410V 210A

Det att ionity visar mer köper jag, samma på Chademo.
Användarvisningsbild
RoadFury
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 22 mar 2019 15:15
Ort: KÄRNA

Re: CCS laddfart testad i Norge

Inlägg av RoadFury »

MDurante skrev:
helix skrev:
Adaptern är cappad på 120kW precis som specat. 124kW som visas på Ionity-laddaren är innan laddförluster. Skulle man ta en titt på skärmen i bilen kommer där att stå 120kW.

Exakt samma sak har rapporterats när Model 3 laddat på Ionity. Visar 120kW i bilen och upp mot 125kW på Ionitys skärm på laddaren :)

Riktigt gött med adaptern dock och den ser riktigt smidig ut. Känns som CHAdeMO-adaptern nu är helt meningslös.

Den adaptern jag har sett har max 86kW dvs 410V 210A

Det att ionity visar mer köper jag, samma på Chademo.
Såhär ser min ut...
20190531_224622.jpg
20190531_224544.jpg
20190531_224535.jpg
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2826
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: CCS laddfart testad i Norge

Inlägg av NEO »

Då har vi alltså fått svart på vitt vad adaptern klarar att leverera. Den är INTE cappad på 120kW. Den klarar av att ladda 131kW på låg SoC vid Fortums hypercharger i Norge. Specen på adaptern är nog bara för att luras, den påstår sig maxa vid 210A medans den tacklar 75% mer i verkligheten dvs 368A. Efter 35min laddning från 10% med CCS är man uppe i 71%, jämför man med SuC under samma period uppnår man 67%.
CCS fortum.png
Användarvisningsbild
MartinGBG
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 05 nov 2018 10:00

Re: CCS laddfart testad i Norge

Inlägg av MartinGBG »

RoadFury skrev:
MDurante skrev:
helix skrev:
Adaptern är cappad på 120kW precis som specat. 124kW som visas på Ionity-laddaren är innan laddförluster. Skulle man ta en titt på skärmen i bilen kommer där att stå 120kW.

Exakt samma sak har rapporterats när Model 3 laddat på Ionity. Visar 120kW i bilen och upp mot 125kW på Ionitys skärm på laddaren :)

Riktigt gött med adaptern dock och den ser riktigt smidig ut. Känns som CHAdeMO-adaptern nu är helt meningslös.

Den adaptern jag har sett har max 86kW dvs 410V 210A

Det att ionity visar mer köper jag, samma på Chademo.
Såhär ser min ut...
Finns adaptrarna i lager nu hos Tesla?
SÅLD: Model S 100D 2019 - Vitmetallic, Premium Interiör, Stora glastaket, APH4-hårdvaran
SÅLD: Model X 90D 2016 - Svartmetallic, 7-Sits, Premium-paket m ventilerade säten, AP2
Model S Long Range Plus 2021 - Vitmetallic - Crémeinteriör
Användarvisningsbild
Idesta
Teslaägare
Inlägg: 211
Blev medlem: 12 nov 2014 07:54

Re: CCS laddfart testad i Norge

Inlägg av Idesta »

Bokade ny tid för CCS konvertering + adapter den 1:a juni, mailade med Tesla UV igår, de har ingen aning om när de kan göra retrofit...
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: CCS laddfart testad i Norge

Inlägg av e5m1r »

En fundering som dykt upp är hur de nya laddportarna i bilen ser ut
Är den ”nycklad på mittenpinne så SuC kontakt kommer in
Det har nämligen kommit information från tesla att det ska inte gå att ladda vanlig SuC efter konvertering
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12038
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: CCS laddfart testad i Norge

Inlägg av HelectriC »

e5m1r skrev:
En fundering som dykt upp är hur de nya laddportarna i bilen ser ut
Är den ”nycklad på mittenpinne så SuC kontakt kommer in
Det har nämligen kommit information från tesla att det ska inte gå att ladda vanlig SuC efter konvertering
du använder adapter, så kontakten i bilen förblir den samma, som jag förstår det.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
MartinGBG
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 05 nov 2018 10:00

Re: CCS laddfart testad i Norge

Inlägg av MartinGBG »

e5m1r skrev:
En fundering som dykt upp är hur de nya laddportarna i bilen ser ut
Är den ”nycklad på mittenpinne så SuC kontakt kommer in
Det har nämligen kommit information från tesla att det ska inte gå att ladda vanlig SuC efter konvertering
Min Model S lagerbil som jag beställt var redan förberedd för CCS, isåfall borde jag ju få med en adapter när jag hämtar den ifall det inte går att ladda vanlig SuC annars?
Återstår väl att se om 2-3 veckor när den är klar för leverans.
SÅLD: Model S 100D 2019 - Vitmetallic, Premium Interiör, Stora glastaket, APH4-hårdvaran
SÅLD: Model X 90D 2016 - Svartmetallic, 7-Sits, Premium-paket m ventilerade säten, AP2
Model S Long Range Plus 2021 - Vitmetallic - Crémeinteriör
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: CCS laddfart testad i Norge

Inlägg av e5m1r »

Enklast är att se om det är ”key” i billens laddport eller inte
Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Verdi

Re: CCS laddfart testad i Norge

Inlägg av Verdi »

MartinGBG skrev:
e5m1r skrev:
En fundering som dykt upp är hur de nya laddportarna i bilen ser ut
Är den ”nycklad på mittenpinne så SuC kontakt kommer in
Det har nämligen kommit information från tesla att det ska inte gå att ladda vanlig SuC efter konvertering
Min Model S lagerbil som jag beställt var redan förberedd för CCS, isåfall borde jag ju få med en adapter när jag hämtar den ifall det inte går att ladda vanlig SuC annars?
Återstår väl att se om 2-3 veckor när den är klar för leverans.

Adaptern är från CCS till "Typ2". Inte tvärtom. Så du behöver ingen adapter för att ladda på SuC.
Användarvisningsbild
RoadFury
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 22 mar 2019 15:15
Ort: KÄRNA

Re: CCS laddfart testad i Norge

Inlägg av RoadFury »

MartinGBG skrev:
RoadFury skrev:
MDurante skrev:
helix skrev:
Adaptern är cappad på 120kW precis som specat. 124kW som visas på Ionity-laddaren är innan laddförluster. Skulle man ta en titt på skärmen i bilen kommer där att stå 120kW.

Exakt samma sak har rapporterats när Model 3 laddat på Ionity. Visar 120kW i bilen och upp mot 125kW på Ionitys skärm på laddaren :)

Riktigt gött med adaptern dock och den ser riktigt smidig ut. Känns som CHAdeMO-adaptern nu är helt meningslös.

Den adaptern jag har sett har max 86kW dvs 410V 210A

Det att ionity visar mer köper jag, samma på Chademo.
Såhär ser min ut...
Finns adaptrarna i lager nu hos Tesla?
Jag fick med den gratis när jag hämtade ut bilen, så vet ej om de har fler?
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6150
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: CCS laddfart testad i Norge

Inlägg av Remuz »

Lämpligen slutar man med SuC-kontakten och kör bara CCS på alla nya laddplatser. Sedan uppgraderar man alla gamla portar gratis. Borde vara mest kostnadseffektivt eller?
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: CCS laddfart testad i Norge

Inlägg av e5m1r »

RoadFury skrev:
MartinGBG skrev:
RoadFury skrev:
MDurante skrev:
helix skrev:
Adaptern är cappad på 120kW precis som specat. 124kW som visas på Ionity-laddaren är innan laddförluster. Skulle man ta en titt på skärmen i bilen kommer där att stå 120kW.

Exakt samma sak har rapporterats när Model 3 laddat på Ionity. Visar 120kW i bilen och upp mot 125kW på Ionitys skärm på laddaren :)

Riktigt gött med adaptern dock och den ser riktigt smidig ut. Känns som CHAdeMO-adaptern nu är helt meningslös.

Den adaptern jag har sett har max 86kW dvs 410V 210A

Det att ionity visar mer köper jag, samma på Chademo.
Såhär ser min ut...
Finns adaptrarna i lager nu hos Tesla?
Jag fick med den gratis när jag hämtade ut bilen, så vet ej om de har fler?
Har din bil Key enligt bild i tidigare inlägg alltså porten i bilen ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19947
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: CCS laddfart testad i Norge

Inlägg av Bjelke »

Remuz skrev:
Lämpligen slutar man med SuC-kontakten och kör bara CCS på alla nya laddplatser. Sedan uppgraderar man alla gamla portar gratis. Borde vara mest kostnadseffektivt eller?
Näe, först låter man alla som är beredda att betala för det göra det under typ ett halvår och SEN erbjuder
man det gratis :mrgreen: :lol:
Under tiden byter man man ut alla med SuC-kontakt som gör sönder till CCS, då borde man tajma det
ungefär perfekt hehe osnyggt men smart ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1071
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: CCS laddfart testad i Norge

Inlägg av Kilowatt »

Bjelke skrev:
Remuz skrev:
Lämpligen slutar man med SuC-kontakten och kör bara CCS på alla nya laddplatser. Sedan uppgraderar man alla gamla portar gratis. Borde vara mest kostnadseffektivt eller?
Näe, först låter man alla som är beredda att betala för det göra det under typ ett halvår och SEN erbjuder
man det gratis :mrgreen: :lol:
Under tiden byter man man ut alla med SuC-kontakt som gör sönder till CCS, då borde man tajma det
ungefär perfekt hehe osnyggt men smart ;)
Kommer bilar som byggs nu vara CCS-kompatibla utan adapter?
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19947
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: CCS laddfart testad i Norge

Inlägg av Bjelke »

Kilowatt skrev:
Bjelke skrev:
Remuz skrev:
Lämpligen slutar man med SuC-kontakten och kör bara CCS på alla nya laddplatser. Sedan uppgraderar man alla gamla portar gratis. Borde vara mest kostnadseffektivt eller?
Näe, först låter man alla som är beredda att betala för det göra det under typ ett halvår och SEN erbjuder
man det gratis :mrgreen: :lol:
Under tiden byter man man ut alla med SuC-kontakt som gör sönder till CCS, då borde man tajma det
ungefär perfekt hehe osnyggt men smart ;)
Kommer bilar som byggs nu vara CCS-kompatibla utan adapter?
Inte vad jag har hört iaf, men man vet ju aldrig med Tesla... Det lär ju vara på G iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1015
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: CCS laddfart testad i Norge

Inlägg av Monark1954 »

Det är kanske fler än jag som glömt vad som gäller S och X byggda före 1 maj 2019.

De kräver en ombyggnad som kostar ca 5.400 kr inkl. adapter för att ladda på tredjeparts CCS laddare.

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... CS+adapter

https://www.tesla.com/sv_SE/support/supercharging

Bilen antar jag fortfarande flaskhalsen inklusive begränsningen efter många kWh via snabbladdare.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Skriv svar