BMW ställer om till el (till stor del)

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Werzion

BMW ställer om till el (till stor del)

Inlägg av Werzion »

(RTTNews.com) - German luxury car giant Bayerische Motoren Werke AG or BMW Group (BAMXY, BAMXF, BMW.L) is looking to go all-electric over the next 10 years due to the upcoming stricter carbon emission laws. Virtually every BMW model would be converted to electric drivetrains, including range-extending engines and plug-in hybrids.

The transition will see even the company's top-selling 3 Series sport sedans turned into plug-in hybrids.

The company is weary of the stringent European Union regulations that greatly reduce the average carbon emissions permitted from road vehicles. They are said to be tougher than either North American or Chinese emission levels.

The current EU limits extend only to 2021, and is expected to be pulled down further lower through 2025. Under the pressure of regulation, BMWs of the future will be smooth, powerful-and largely electric.

According to reports, BMW is now intends to convert all its vehicles to some configuration of plug-in hybrid. It will also lower their weight dramatically to compensate for larger battery packs, and make them far more aerodynamic. BMW is already acknowledged to be the electric-car leader among German makers.

The new range of cars could be driven by separate electric motors powering the front and rear wheels, with a small gasoline engine to generate electricity to extend the range of the batteries.

The company has already invested billions in its Project i, a separate division dedicated to building alternative-fuel vehicles in eco-friendly factories. The project was created in the face of tightening emission standards and dwindling natural resources.

BMW has already unveiled the first of its i series vehicles last year, the i3 five-door electric car and i8 sports car. These vehicles have had a successful market run, with the i3 managing to become the fourth best-selling electric vehicle in the US region. The company sold a total of 17,793 i3s worldwide in 2014.

For comments and feedback: contact editorial@rttnews.com

http://www.rttnews.com
Källa: http://www.nasdaq.com/article/bmw-all-m ... 0629-00597

Spännande, helt klart ett steg i rätt riktning, och har man inte Superchargers-nätverk så är ju en liten ICE som backup den minst sämsta idén för nödsituationer.
Känns det lite tråkigt att detta framsteg ska ske genom gnäll på EU-reglemente som ursäkt istället för att positivt och självmant ställa om sig inför framtiden... men men, resultatet blir ju densamma.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Re: BMW ställer om till el (till stor del)

Inlägg av Martinen »

Intressant. Känns som om väldigt många av de stora biltillverkarna kommer satsr massor med pengar på elbilar de kommande åren. Det innebär ju att dom förstått att detta är det enda sättet att framtidssäkra bolagen.
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

Är lite dåligt påläst. Men i texten ovan skulle man kunna dra slutsatsen att på sikt så är enda sättet att göra en prestandabil att göra den elektrisk.
Utsläppskraven kommer helt enkelt att strypa möjligheten att förbränningsmotorer med hög effekt.

Nu har man iofs lyckats göra göra riktigt små, snåla och starka motorer.
(Och som i BMW i8 börjat spela motor-muller i högtalarna för att ingen vill höra oljudet från den lilla tre-cylindriga de monterat in.)

Låter som att både den tekniska utvecklingen och lagar knuffar utvecklingen mot el-bilar. Nice :-)
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

Jag hoppas det stämmer och att de lyckas bra. Tesla behöver konkurrens :) BMW har visat sig vara väldigt framgångsrika, en gång i tiden var BMW och Saab jämnstora. Nu gör BMW 2 000 000 bilar. Det är familjeägt delvis och styrt av familjen Quandt. Jag hoppas det ger dem förmåga att ställa om lite snabbare än andra mer institutionsägda bolag.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Tesla bör erbjuda andra elbilsfabrikanter att använda sina laddare på licens så de ger lite intäkter för ännu tätare SC-nätverk...
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Det gör de väl, men hittills har ingen nappat. Inte så konstigt då ingen annan har så stora batterier att det kan tillgodogöra sig effekten.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Suck. BMW-s "omställning till elektriskt" är laddhybrider :roll:

Precis som Mercedes håller på tänker nu även BMW storsatsa på laddhybrider.

Man blir så trött.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Och analyser från tyska forskare dömmer ut satsning på plug-in hybrider.

http://www.greencarreports.com/news/109 ... ry-analyst
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inlägg av Jojo »

TiborBlomhall skrev:
Suck. BMW-s "omställning till elektriskt" är laddhybrider :roll:

Precis som Mercedes håller på tänker nu även BMW storsatsa på laddhybrider.

Man blir så trött.
Japp, jag känner precis detsamma, man blir bara trött på dem... :roll:
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

vigge50 skrev:
Och analyser från tyska forskare dömmer ut satsning på plug-in hybrider.

http://www.greencarreports.com/news/109 ... ry-analyst
Jag tror inte laddhybrider behöver vara så illa från ett miljöperspektiv som det framställs där. De allra, allra flesta skulle kunna köra 100% eldrivet till vardags med en PHEV, och bara behöva bensin till långresorna. Jag kör bil varje dag och kör en hel del (över 1500 mil om året) men jag tror inte att jag tankat mer än ca 150 liter bensin hittills i år.

Däremot kan det säkert stämma att folk inte ser laddhybrider som lika gröna, och att laddhybrider inte är vad de innerst inne vill ha (det gäller ju mig också) vilket gör det till ett svårare segment. Laddhybriderna innebär oftast ganska rejäla kompromisser. Prestandan när man kör på el är så gott som alltid fullkomligt undermålig. Ofta drar man runt på en alldeles för kraftfull ICE för att ge prestandan. Jag tror det tar emot för många, och att man därför hellre söker sig till en enklare, snyggare och helt eldriven lösning om en sån finns tillgänglig.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

Jojo skrev:
På sätt och vis.
Werizon skrev:
The new range of cars could be driven by separate electric motors powering the front and rear wheels, with a small gasoline engine to generate electricity to extend the range of the batteries.
Samtidigt, läser man texten ovan låter det som ett litet bensindrivet elagreggat som komplement till en kraftig elfokuserad drivlina. (Läs: 70D med range-extender.)
Inte tvärtom som på de laddhybrider som är vanligast idag.

Det upplever jag som ett steg framåt. Vägen för en biltillverkare som inte har tillgång till SuC under långfärder.
Eller tolkar jag det fel?
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

pegs skrev:
Jojo skrev:
På sätt och vis.
Werizon skrev:
Samtidigt, läser man texten ovan låter det som ett litet bensindrivet elagreggat som komplement till en kraftig elfokuserad drivlina. (Läs: 70D med range-extender.)
Inte tvärtom som på de laddhybrider som är vanligast idag.

Det upplever jag som ett steg framåt. Vägen för en biltillverkare som inte har tillgång till SuC under långfärder.
Eller tolkar jag det fel?
Du tänker mer som BMW i3 än som traditionella laddhybrider? Men räckviddsförlängaren på i3 är bara en nödlösning enligt de jag pratat med på BMW, inte något som är tänkt att möjliggöra långresor, utan bara i nödfall, och bilen går in i ett begränsat läge när REXen körs. Alla nya laddhybrider som kommer från BMW nu det kommande kommer ju att vara mer traditionella laddhybrider med mindre batteri, svag elmotor, och en helt komplett fossildrivlina med stark motor, växellåda, och ofta även kardanaxel med mittdifferential för fyrhjulsdrift.
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

danni skrev:
Werizon skrev:
Du tänker mer som BMW i3 än som traditionella laddhybrider? Men räckviddsförlängaren på i3 är bara en nödlösning enligt de jag pratat med på BMW, inte något som är tänkt att möjliggöra långresor, utan bara i nödfall, och bilen går in i ett begränsat läge när REXen körs. Alla nya laddhybrider som kommer från BMW nu det kommande kommer ju att vara mer traditionella laddhybrider med mindre batteri, svag elmotor, och en helt komplett fossildrivlina med stark motor, växellåda, och ofta även kardanaxel med mittdifferential för fyrhjulsdrift.
OK. Köper resonemanget. Då kan jag kasta in ett litet "suck" tråden också :-)

I ljuset av det. Är det i själva verket så att BMW egentligen gör en massiv satsning på rena elbilar som ger fullt utslag om några år? Men, håller inne med det av taktiska skäl till man har kommit längre.
Audi t ex verkar ju vara öppnare med att man satsar på rena elversioner av några av sina "flaggskepp".
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

pegs skrev:
danni skrev:
Werizon skrev:
OK. Köper resonemanget. Då kan jag kasta in ett litet "suck" tråden också :-)

I ljuset av det. Är det i själva verket så att BMW egentligen gör en massiv satsning på rena elbilar som ger fullt utslag om några år? Men, håller inne med det av taktiska skäl till man har kommit längre.
Audi t ex verkar ju vara öppnare med att man satsar på rena elversioner av några av sina "flaggskepp".
Audi har åtminstone uttalat de ambitionerna, men att presentera planer på att göra en konceptbil är väldigt långt ifrån att ha något riktigt. Det är bra att de siktar åt det hållet, men i dagsläget ligger de ju faktiskt efter BMW...

Här kan du läsa om BMW:s senast lanserade laddhybrid: http://teknikensvarld.se/provkorning-av ... 0e-192771/

För 655 000 kr (plus minst 100k till för tillval) får du alltså ett batteri på 9 kWh och en elmotor på 113 hk, där elmotorn ligger före växellådan och alltså växlas ut via den, för att sedan driva alla fyra hjulen via ett xDrive-system (ineffektivt som sjutton, så 9 kWh lär inte räcka långt). Varför någon ens skulle överväga en sån före en Model X är bortom mig.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Senaste budet från BMW är att deras i5 är lagd på is till åtminstone 2020. Fast det kan lika gärna vara taktiksnack (man kan alltid hoppas), Audi velade också fram och tillbaka med sin e-Tron.
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

danni skrev:
Varför någon ens skulle överväga en sån före en Model X är bortom mig.
Det finns många som är försiktiga vid teknikskiften. Det är lätt att associera till jet-ålderns inledning då det dök upp olika inte så långlivade hybridvarianter. (Varför inte kasta in ett par jet-motorer som komplement?) Se t ex:
Convair_B-36_Peacemaker.jpg
Skriv svar