Plug&Charge via ISO15118
Moderator: Redaktion
Plug&Charge via ISO15118
Tycker det är väldigt intressant med Plug&Charge via ISO15118. Speciellt i kombination med roaming mellan laddoperatörer. Dock är det lite sparsamt med information, någon som hittat mer om vad som händer hos OEMs och laddoperatörer?
Den enda bil i produktion som har stöd tycks vara Daimlers elektriska smart. Dock borde väl stödet kunna läggas till hos andra i efterhand via mjukvara kan man tycka?
https://www.greencarcongress.com/2018/0 ... bject.html
Fastned har ju sitt Autocharge men det verkar vara någon egen variant som inte stödjer ISO15118 med certifikat för transaktionerna etc. Dvs heller inget stöd för roaming med andra laddoperatörer?
https://support.fastned.nl/hc/en-gb/art ... utocharge-
De tyska OEM:erna samt Ionity verkar jobba med stöd för Plug&Charge organiserat via Hubject. Vågar man gissa att tyska bilar from. VW ID 3 kommer ha stöd för Plug&Charge på Ionity stationer? De svenska företag som är med i Hubject är Fortum och Bee, dock saknas de andra och även de svenska OEMerna Volvo/Polestar vilket känns tråkigt. Inte heller Tesla är tycks vara med. Vad tror ni, är det bara tyska bilar som kommer ha Plug&Charge stöd till att börja med på Ionity?
Och kommer stödet även finnas på andra laddnätverk, som ex Bee och Fortum?
https://www.hubject.com/en/iso15118/plugcharge-2/
Den enda bil i produktion som har stöd tycks vara Daimlers elektriska smart. Dock borde väl stödet kunna läggas till hos andra i efterhand via mjukvara kan man tycka?
https://www.greencarcongress.com/2018/0 ... bject.html
Fastned har ju sitt Autocharge men det verkar vara någon egen variant som inte stödjer ISO15118 med certifikat för transaktionerna etc. Dvs heller inget stöd för roaming med andra laddoperatörer?
https://support.fastned.nl/hc/en-gb/art ... utocharge-
De tyska OEM:erna samt Ionity verkar jobba med stöd för Plug&Charge organiserat via Hubject. Vågar man gissa att tyska bilar from. VW ID 3 kommer ha stöd för Plug&Charge på Ionity stationer? De svenska företag som är med i Hubject är Fortum och Bee, dock saknas de andra och även de svenska OEMerna Volvo/Polestar vilket känns tråkigt. Inte heller Tesla är tycks vara med. Vad tror ni, är det bara tyska bilar som kommer ha Plug&Charge stöd till att börja med på Ionity?
Och kommer stödet även finnas på andra laddnätverk, som ex Bee och Fortum?
https://www.hubject.com/en/iso15118/plugcharge-2/
Re: Plug&Charge via ISO15118
Jag laddar min Tesla M3 i parkeringsgaraget i vår BRF där vi har laddboxar från BEE (Clever). Jag behövde bara "blippa" min RFID tagg första gången. Nu behöver jag bara plugga in. I helgen laddade vi på en Virta (EON) snabbladdare i Målilla. Behövde inte blippa där heller. Antar att det var för att jag testade att ladda på en EON snabbladdare hemma i Linköping när jag precis hämtat min bil.
Det verkar som det är Plug&Charge via ISO15118 som är inblandat här, gissar jag:
https://www.virta.global/blog/the-next- ... lug-charge
Det verkar som det är Plug&Charge via ISO15118 som är inblandat här, gissar jag:
https://www.virta.global/blog/the-next- ... lug-charge
Re: Plug&Charge via ISO15118
Blir ju lite problematiskt när du sen säljer bilen. Antingen får man föra över alla ens konton till nya ägaren eller så måste man kunna avregistrera bilens koppling till laddkontona.
Re: Plug&Charge via ISO15118
Jag har också laddbox från Bee via hyresvärden, men behöver blippa varje gång. Har du också den vanliga KEBA-boxen som Bee använder/säljer eller något annat?thogr skrev:Jag laddar min Tesla M3 i parkeringsgaraget i vår BRF där vi har laddboxar från BEE (Clever). Jag behövde bara "blippa" min RFID tagg första gången. Nu behöver jag bara plugga in. I helgen laddade vi på en Virta (EON) snabbladdare i Målilla. Behövde inte blippa där heller. Antar att det var för att jag testade att ladda på en EON snabbladdare hemma i Linköping när jag precis hämtat min bil.
Det verkar som det är Plug&Charge via ISO15118 som är inblandat här, gissar jag:
https://www.virta.global/blog/the-next- ... lug-charge
Model 3, LR-AWD, röd, 18", svart interiör, EAP (uppgraderad till FSD), Nokian R3 18".
Bor i Linköping, hyresrätt i innerstaden.
Bor i Linköping, hyresrätt i innerstaden.
Re: Plug&Charge via ISO15118
Det är ju samma som med parkeringsappar som läser skyltar eller vägavgifter som läses av via skyltar. Glömmer man avregistrera så fortsätter man betala för den nye ägaren. Jag hade en låne-Tesla en gång där förre låntagaren hade registrerat lånebilen i en app till lokala parkeringshuset. Jag kunde således inte dubbelregistrera bilen och var tvungen att köra in på den förres räkning. Tråkigt för den personen!RoadFury skrev:Blir ju lite problematiskt när du sen säljer bilen. Antingen får man föra över alla ens konton till nya ägaren eller så måste man kunna avregistrera bilens koppling till laddkontona.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Plug&Charge via ISO15118
Jo, det är en KEBA-box i vårt parkeringsgarage. Det kanske finns någon inställning de valt göra beroende på installationen.andersjo skrev:Jag har också laddbox från Bee via hyresvärden, men behöver blippa varje gång. Har du också den vanliga KEBA-boxen som Bee använder/säljer eller något annat?thogr skrev:Jag laddar min Tesla M3 i parkeringsgaraget i vår BRF där vi har laddboxar från BEE (Clever). Jag behövde bara "blippa" min RFID tagg första gången. Nu behöver jag bara plugga in. I helgen laddade vi på en Virta (EON) snabbladdare i Målilla. Behövde inte blippa där heller. Antar att det var för att jag testade att ladda på en EON snabbladdare hemma i Linköping när jag precis hämtat min bil.
Det verkar som det är Plug&Charge via ISO15118 som är inblandat här, gissar jag:
https://www.virta.global/blog/the-next- ... lug-charge
Jag ska kanske tillägga angående EON-laddningen i helgen att jag ännu inte sett att de debiterat kreditkortet. Men det kanske har en annan förklaring. Samlar de på sig och debiterar i klump, i slutet av månaden eller hur brukar det funka?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Plug&Charge via ISO15118
Enligt hubject FAQn så verkar det som att något certificat installeras i bilen för varje operatör. Så förmodligen kommer det gå att radera dessa innan man säljer.RoadFury skrev:Blir ju lite problematiskt när du sen säljer bilen. Antingen får man föra över alla ens konton till nya ägaren eller så måste man kunna avregistrera bilens koppling till laddkontona.
How does it work when an EV driver has multiple contracts from various MOs with whom he likes to enable Plug & Charge functionalities?
In the permanent memory of the car, there is theoretically space for 5 contract (certificates). Without taking the process of installation of new certificates in the EV into consideration, charging sessions based on a different contract, e.g. a private and a business contract, should be triggered by either the HMI (Human Machine Interface) in the EV or via the app of the MO, by which the new applicable contract certificate will be activated.
Re: Plug&Charge via ISO15118
Lät ju väldigt spännande att det skulle vara igång redan! Skickade dock ett mail till Virta supporten för att höra om statusen, fick svaret nedan så tyvärr verkar det inte vara aktivt riktigt än.thogr skrev:Jo, det är en KEBA-box i vårt parkeringsgarage. Det kanske finns någon inställning de valt göra beroende på installationen.andersjo skrev:Jag har också laddbox från Bee via hyresvärden, men behöver blippa varje gång. Har du också den vanliga KEBA-boxen som Bee använder/säljer eller något annat?thogr skrev:Jag laddar min Tesla M3 i parkeringsgaraget i vår BRF där vi har laddboxar från BEE (Clever). Jag behövde bara "blippa" min RFID tagg första gången. Nu behöver jag bara plugga in. I helgen laddade vi på en Virta (EON) snabbladdare i Målilla. Behövde inte blippa där heller. Antar att det var för att jag testade att ladda på en EON snabbladdare hemma i Linköping när jag precis hämtat min bil.
Det verkar som det är Plug&Charge via ISO15118 som är inblandat här, gissar jag:
https://www.virta.global/blog/the-next- ... lug-charge
Jag ska kanske tillägga angående EON-laddningen i helgen att jag ännu inte sett att de debiterat kreditkortet. Men det kanske har en annan förklaring. Samlar de på sig och debiterar i klump, i slutet av månaden eller hur brukar det funka?
Sent from my iPhone using Tapatalk
We have been doing local, restricted user group pilots with ISO15118 but it is not yet used in public locations. ISO15118 support on the OEM side is still very limited and to our current knowledge, Tesla Model 3 does not have this support yet enabled.
Therefore the "plug&charge" operations that customers might have experienced are not ISO15118 plug&chage authorized events, but rather chargers have been configured to start the event when a car is plugged in without a need for any authorizations. In these cases, the events are not linked by any identifier to a customer account but are rather just free charging.
Even more probable case is that there has been some temporary disruption in the device connection to the backend system. In these cases some charging devices have built-in mechanisms to allow charging just by plugging in the cable.
Hope this clarifies the case. Have a nice summer time!
Re: Plug&Charge via ISO15118
Intressant. Tack för efterforskningen. Började misstänka att det var gratisladdning.Jilldris skrev:Lät ju väldigt spännande att det skulle vara igång redan! Skickade dock ett mail till Virta supporten för att höra om statusen, fick svaret nedan så tyvärr verkar det inte vara aktivt riktigt än.thogr skrev:Jo, det är en KEBA-box i vårt parkeringsgarage. Det kanske finns någon inställning de valt göra beroende på installationen.andersjo skrev:Jag har också laddbox från Bee via hyresvärden, men behöver blippa varje gång. Har du också den vanliga KEBA-boxen som Bee använder/säljer eller något annat?thogr skrev:Jag laddar min Tesla M3 i parkeringsgaraget i vår BRF där vi har laddboxar från BEE (Clever). Jag behövde bara "blippa" min RFID tagg första gången. Nu behöver jag bara plugga in. I helgen laddade vi på en Virta (EON) snabbladdare i Målilla. Behövde inte blippa där heller. Antar att det var för att jag testade att ladda på en EON snabbladdare hemma i Linköping när jag precis hämtat min bil.
Det verkar som det är Plug&Charge via ISO15118 som är inblandat här, gissar jag:
https://www.virta.global/blog/the-next- ... lug-charge
Jag ska kanske tillägga angående EON-laddningen i helgen att jag ännu inte sett att de debiterat kreditkortet. Men det kanske har en annan förklaring. Samlar de på sig och debiterar i klump, i slutet av månaden eller hur brukar det funka?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Therefore the "plug&charge" operations that customers might have experienced are not ISO15118 plug&chage authorized events, but rather chargers have been configured to start the event when a car is plugged in without a need for any authorizations. In these cases, the events are not linked by any identifier to a customer account but are rather just free charging.
Kanske Målilla kommun sponsrar.
Sent from my iPhone using Tapatalk