Självparkering
Moderator: Redaktion
Självparkering
Såg ett test av nya bmw 7-serie och att den ska komma med en fancy fjärrkontroll där man bl.a. ska kunna parkera bilen från distans, dvs. Ungefär samma som det Tesla utlovat. Nu tänkte jag snabbt att det var som sjutton, ska bmw hinna före. Men likt Tesla så är inte detta en funktion som kommer att finnas från leveransstart utan bmw säger väl egentligen bara senare, kanske nyår! Det är alltså inte bara Tesla som har problem med denna funktion. Alla klagar på att Tesla inte levererar, nu kan folk börja klaga på Bmw också 

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Självparkering
Om mam funderar lite. Kommer autopilot vara en funktion man verkligen kommer använda. Släppa ratten och göra vad i bilen? Lite gimmick över den funktionen innan alla bilar har det och ratten försvinner.
Autoparkering på distans känns också lite gimmick.
Den funktionen jag dock tycker verkar riktigt bra:
Tesla "ormenrobot"laddare hemma i garaget. Jag parkerar bilen på,uppfarten och går ur. Bilen öppnar garageporten, kör in, laddporten öppnad och ormen dockar i laddkabeln. Garageporten stängs.
På morgonen. Baserat på min kalender och ort jag skall åka till. Bilen förvärmer batteri och coupe, dockar ur laddkabel, öppnar garaget och backar ut på uppfarten. Står redo att köra i rätt tid på morgonen.
Vanlig autoparkering när jag sitter i bilen känns som vi borde få snart.
Autoparkering på distans känns också lite gimmick.
Den funktionen jag dock tycker verkar riktigt bra:
Tesla "ormenrobot"laddare hemma i garaget. Jag parkerar bilen på,uppfarten och går ur. Bilen öppnar garageporten, kör in, laddporten öppnad och ormen dockar i laddkabeln. Garageporten stängs.
På morgonen. Baserat på min kalender och ort jag skall åka till. Bilen förvärmer batteri och coupe, dockar ur laddkabel, öppnar garaget och backar ut på uppfarten. Står redo att köra i rätt tid på morgonen.
Vanlig autoparkering när jag sitter i bilen känns som vi borde få snart.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Det som skiljer Tesla (gäller delvis många elbilar) är att de "släpper" saker långt innan de finns att köpa. Det är ju tvärtemot traditionell bilindustri där det är topp hemligt att de ska komma med en ny modell tills de släpper den, trots att alla vet att de naturligtvis kommer med en ny modell.
Autopilot skulle jag helt klart använda, om jag hade. Kör nu ofta på farthållare och skulle uppskatta att bilen håller kursen också. Men jag tror den där funktionen kommer få ett ordentligt bakslag när första olyckan med en ouppmärksam förare (/idiot) sker. Mins skrönan om den som satte på cruisecontrol i husbilen och gick och gjorde kaffe.
Självparkering, ja som Hybris säger så hemma på gårdsplanen kunna stanna mitt framför dörren och lasta ur. När man lastat ur ungar och matvaror så hade det ju varit trevligt om bilen gått och lagt sig själv.

Autopilot skulle jag helt klart använda, om jag hade. Kör nu ofta på farthållare och skulle uppskatta att bilen håller kursen också. Men jag tror den där funktionen kommer få ett ordentligt bakslag när första olyckan med en ouppmärksam förare (/idiot) sker. Mins skrönan om den som satte på cruisecontrol i husbilen och gick och gjorde kaffe.
Självparkering, ja som Hybris säger så hemma på gårdsplanen kunna stanna mitt framför dörren och lasta ur. När man lastat ur ungar och matvaror så hade det ju varit trevligt om bilen gått och lagt sig själv.
Jag kommer nog inte att använda autopiloten särskilt ofta. Jag kommer att testa den men sedan inte använda den annat än någon enstaka gång. Om man nu absolut måste skicka ett SMS så kan man väl aktivera den en stund.
Möjligheten till automatisk parkering ser jag däremot fram emot. Det är bekvämt att låta bilen fickparkera automatiskt men det som jag verkligen vill ha är möjligheten att kliva ut bilen och låta den parkera eller köra ut från en parkering på egen hand. Nu vet jag inte om det är en funktion som kommer men jag hoppas på det.
Jag är stor, både lång och bred, och behöver ganska mycket utrymme vid förarplatsen för att kunna ta mig i och ut bilen. Teslan är också väldigt bred vilket gör det svårt för mig att hitta bra parkeringsplatser. Jag har ibland chansat vilket har resulterat i att jag ibland inte kommer in i bilen när det är dags att åka igen. Om jag då skulle kunna använda telefonen för att få bilen att backa ut ur parkeringsplatsen på egen hand så vore det guld värt.
Möjligheten till automatisk parkering ser jag däremot fram emot. Det är bekvämt att låta bilen fickparkera automatiskt men det som jag verkligen vill ha är möjligheten att kliva ut bilen och låta den parkera eller köra ut från en parkering på egen hand. Nu vet jag inte om det är en funktion som kommer men jag hoppas på det.
Jag är stor, både lång och bred, och behöver ganska mycket utrymme vid förarplatsen för att kunna ta mig i och ut bilen. Teslan är också väldigt bred vilket gör det svårt för mig att hitta bra parkeringsplatser. Jag har ibland chansat vilket har resulterat i att jag ibland inte kommer in i bilen när det är dags att åka igen. Om jag då skulle kunna använda telefonen för att få bilen att backa ut ur parkeringsplatsen på egen hand så vore det guld värt.
Tyvärr så är det nog så autopiloten kommer användas alltså för att göra annat. Det gör att tillverkarna måste ha funktioner som gör att man inte kan göra det tex genom kontroll av ögonrörelser eller mer basic att man är tvungen att hålla i ratten med bägge händerna.Stripe68 skrev:Jag kommer nog inte att använda autopiloten särskilt ofta. Jag kommer att testa den men sedan inte använda den annat än någon enstaka gång. Om man nu absolut måste skicka ett SMS så kan man väl aktivera den en stund.
Jag ser autopiloten som ett sätt att få en grymt stabil bil som du inte behöver sitta och parera med händerna. Det skulle jag använda så fort det går.
Tror att lagligheten kan bli ett bekymmer, men håller med användbart.Jag är stor, både lång och bred, och behöver ganska mycket utrymme vid förarplatsen för att kunna ta mig i och ut bilen. Teslan är också väldigt bred vilket gör det svårt för mig att hitta bra parkeringsplatser. Jag har ibland chansat vilket har resulterat i att jag ibland inte kommer in i bilen när det är dags att åka igen. Om jag då skulle kunna använda telefonen för att få bilen att backa ut ur parkeringsplatsen på egen hand så vore det guld värt.
Ingen skröna. Det är ett dokumenterat fall i Usa. Slutade med att tillverkaren fick betala miljonbelopp i skadestånd och uppdatera manualen med fler varningar.Mins skrönan om den som satte på cruisecontrol i husbilen och gick och gjorde kaffe.
Googlar man hittar man rätt mycket som tyder på att det är en skröna. Men om du har en faktisk källa, typ länk till domstolsdokument, eller åtminstone kan säga vilken husbil det skulle röra sig om, så vore jag väldigt intresserad.Martinen skrev:Ingen skröna. Det är ett dokumenterat fall i Usa. Slutade med att tillverkaren fick betala miljonbelopp i skadestånd och uppdatera manualen med fler varningar.Mins skrönan om den som satte på cruisecontrol i husbilen och gick och gjorde kaffe.
http://www.snopes.com/autos/techno/cruise.asp
http://www.stellaawards.com/bogus.html
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
[quote="Stripe68"]
Om jag då skulle kunna använda telefonen för att få bilen att backa ut ur parkeringsplatsen på egen hand så vore det guld värt.[/quote
Detta är också det jag ser fram emot och det är detta man ser i BMWs reklamfilm.
Om jag då skulle kunna använda telefonen för att få bilen att backa ut ur parkeringsplatsen på egen hand så vore det guld värt.[/quote
Detta är också det jag ser fram emot och det är detta man ser i BMWs reklamfilm.
Model 3-24/Polestar 3-24
- Nicklas
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ida2603
Jag ser verkligen framför mig hur liknande diskussioner pågick då farthållare introducerades...hybris skrev:Om mam funderar lite. Kommer autopilot vara en funktion man verkligen kommer använda. Släppa ratten och göra vad i bilen? Lite gimmick över den funktionen innan alla bilar har det och ratten försvinner.
- inte kan du låta bilen gasa själv, tänk om du behöver bromsa...
- bilen kan ju inte veta om den ska stanna eller inte...
Etc. Etc...
Det är nog som du säger bara i en övergångsperiod

Vi får ju givetvis se när funktionen kommer, men jag inbillar mig att det kommer vara skönt / avkopplande att inte behöva bry sig om detaljerna som att hålla bilen på vägen kan kunna lägga fokus på oväntade saker (totalt sett mindre ansträngning men ändå mer bilkörarkvalité)... tror jag, men vi får se hur vi gör var och en när vi kan...
Jag ser fram emot autopiloten

Själv är jag till min natur en smula skeptisk (försöker åtminstone vara det). Testade farthållaren i början och låg bakom en bil som körde ganska sakta, 60 på 70. Kom fram till rondell. Radarn tappar bilen framför, tycker "sjyst, kusten klar!" och ger full fart in i rondellen. Aningen obehagligt.
Man bör nog inte ta ögonen från vägen långa stunder!
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Vad trodde du skulle hända egentligen? Det finns ingen radarfarthållare idag som är gjord för stadskörning och rondeller. De är gjorda för motor- och landsväg. Även den autopilot som Tesla tar fram just nu har de ju specifikt sagt är till för just motorvägskörning, från påfart till avfart.Lessmog skrev:Själv är jag till min natur en smula skeptisk (försöker åtminstone vara det). Testade farthållaren i början och låg bakom en bil som körde ganska sakta, 60 på 70. Kom fram till rondell. Radarn tappar bilen framför, tycker "sjyst, kusten klar!" och ger full fart in i rondellen. Aningen obehagligt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Min hanterar det där rätt bra. Min uppfattning är att vid X grader rattutslag så accelerar den inte.danni skrev:Vad trodde du skulle hända egentligen? Det finns ingen radarfarthållare idag som är gjord för stadskörning och rondeller. De är gjorda för motor- och landsväg. Även den autopilot som Tesla tar fram just nu har de ju specifikt sagt är till för just motorvägskörning, från påfart till avfart.Lessmog skrev:Själv är jag till min natur en smula skeptisk (försöker åtminstone vara det). Testade farthållaren i början och låg bakom en bil som körde ganska sakta, 60 på 70. Kom fram till rondell. Radarn tappar bilen framför, tycker "sjyst, kusten klar!" och ger full fart in i rondellen. Aningen obehagligt.
Nej, jag hanterade det också rätt bra
Min ratt var rakt fram, det var bilen framför som plötsligt vek av ur synhåll. Nu var jag dock inte helt oförberedd, hade bromsberedskap eftersom det faktiskt var ett experiment, men det kändes ändå lite kymigt.
Nåja, nu vet jag det. Och ni som läst detta och inte visste det innan likaså.

Min ratt var rakt fram, det var bilen framför som plötsligt vek av ur synhåll. Nu var jag dock inte helt oförberedd, hade bromsberedskap eftersom det faktiskt var ett experiment, men det kändes ändå lite kymigt.
Nåja, nu vet jag det. Och ni som läst detta och inte visste det innan likaså.
Ja precis. Man får nästan lära sig hur man placerar sig optimalt för att slippa bekymmer.dstr skrev:Min hanterar det där rätt bra. Min uppfattning är att vid X grader rattutslag så accelerar den inte.danni skrev:Vad trodde du skulle hända egentligen? Det finns ingen radarfarthållare idag som är gjord för stadskörning och rondeller. De är gjorda för motor- och landsväg. Även den autopilot som Tesla tar fram just nu har de ju specifikt sagt är till för just motorvägskörning, från påfart till avfart.Lessmog skrev:Själv är jag till min natur en smula skeptisk (försöker åtminstone vara det). Testade farthållaren i början och låg bakom en bil som körde ganska sakta, 60 på 70. Kom fram till rondell. Radarn tappar bilen framför, tycker "sjyst, kusten klar!" och ger full fart in i rondellen. Aningen obehagligt.
Jag kan utan problem köra med farthållaren i rondeller. Så slipper man ha foten på gasen och har endast bromsberedskap.
Jag anser att det är ett generellt problem med den approach man valt (även om jag förstår den ur juridisk synvinkel). En autopilot skall helt enkelt göra bilen autonom så långt att jag skall kunna sitta och läsa tidningen medan bilen gör sitt jobb. Att skapa ett system där jag som förare fortfarande har ansvar att övervaka är faktiskt, och objektivt, den sämsta lösningen som är tänkbar i sammanhanget. Det är väl dokumenterat att människor sämsta egenskap är just övervakning av system. Vi är helt enkelt inte konstruerade för det. Antingen ingår man som en aktiv part i systemet (dvs man kör sin bil). Eller så skall man inte göra det alls. Att passivt övervaka är faktiskt den enskilt sämsta positionen. Du riskerar att få ta över när en situation gått över styr och du i realiteten inte har en chans att reda ut den.
Jag tror på självkörning, utan tvekan, men då skall den verkligen sköta det självt, med klart definierat start, och klart definierat slut.
Jag tror på självkörning, utan tvekan, men då skall den verkligen sköta det självt, med klart definierat start, och klart definierat slut.
- Nicklas
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ida2603
Jag tror tyvärr att denna mellanperiod behövs (inte att förväxlas med hybrider som definitivt inte behövs
).
- systemet behöver komma ut på vägarna i bantad form för att folk ska vänja sig...

- systemet behöver komma ut på vägarna i bantad form för att folk ska vänja sig...
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449