Jag skrev om detta i en gammal förmånsvärdetråd, men den verkar helt död, så jag startar en egen istället. Tänkte att detta kanske intresserar rätt många ändå.
En god vän mailade Skatteverket och frågade helt sonika vilka de "jämförbara bilarna" vars pris ligger till grund för förmånsvärdena på Model 3 är. Han fick en Excel-fil som jag här fotograferat. Man kan väl konstatera att de mycket väl kunde ha haft än dyrare bilar som underlag. Dock verkar de ha missat lite och bara haft med två av bilarna (Audi och BMW) när de räknat ut snittpriset på AWD och P, vanliga LR har de räknat rätt på. Felet gjorde förmånsvärdena marginellt högre. Varken jag eller min polare har brytt oss om att påtala felet för SKV (ville inte bråka då de valt så billiga bilar ).
Finns det någon information om hur de väljer ut jämförbara bilar?
Varför just Audi, BMW, Volvo och Mercedes? Finns väl andra tillverkare som är jämförbara men med lägre priser.
Vore intressant ta del av beslutsprotokollet där de fastställt urvalet och priserna. Kan ju bli lite godtyckligt att en handläggare sitter och googlar några bilmärken och tar listpriser på webben.
Bättre vore att det tog priser från tillverkaren (i detta fall Tesla) och har ett fast belopp som man sätter ned det med för att det är 100% elbil, samt att det aldig kan bli lägre än X*Prisbasbelopp.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör Model 3 LR AWD 2019, PearlWhite, Vit interiör, 18" Aero, FSD Nissan Leaf Tekna 2013
Finns det någon information om hur de väljer ut jämförbara bilar?
Varför just Audi, BMW, Volvo och Mercedes? Finns väl andra tillverkare som är jämförbara men med lägre priser.
Vore intressant ta del av beslutsprotokollet där de fastställt urvalet och priserna. Kan ju bli lite godtyckligt att en handläggare sitter och googlar några bilmärken och tar listpriser på webben.
Bättre vore att det tog priser från tillverkaren (i detta fall Tesla) och har ett fast belopp som man sätter ned det med för att det är 100% elbil, samt att det aldig kan bli lägre än X*Prisbasbelopp.
"Då det kommer till bilmärket Tesla så finns ingen jämförbar bil med annan drift än elmotor. Jämförelse görs då med bilar från bilmärken som har likartade bilar som drivs på bensin eller diesel i samma storleksklass. Detta görs i samråd med Tesla Sverige som tar fram ett antal jämförbara bilar av andra tillverkare som bör anses jämförbara."
Finns det någon information om hur de väljer ut jämförbara bilar?
Varför just Audi, BMW, Volvo och Mercedes? Finns väl andra tillverkare som är jämförbara men med lägre priser.
Vore intressant ta del av beslutsprotokollet där de fastställt urvalet och priserna. Kan ju bli lite godtyckligt att en handläggare sitter och googlar några bilmärken och tar listpriser på webben.
Bättre vore att det tog priser från tillverkaren (i detta fall Tesla) och har ett fast belopp som man sätter ned det med för att det är 100% elbil, samt att det aldig kan bli lägre än X*Prisbasbelopp.
För att dom just är jämförbara. Måste ta grundutrustning m.m i åtanke.
Tror folk hade blivit väldigt upprörda om man tagit priserna direkt från tesla för att sen försöka sätta förmånsvärdet för då hade det blivit betydligt högre kan jag lova!
Finns det någon information om hur de väljer ut jämförbara bilar?
Varför just Audi, BMW, Volvo och Mercedes? Finns väl andra tillverkare som är jämförbara men med lägre priser.
Vore intressant ta del av beslutsprotokollet där de fastställt urvalet och priserna. Kan ju bli lite godtyckligt att en handläggare sitter och googlar några bilmärken och tar listpriser på webben.
Bättre vore att det tog priser från tillverkaren (i detta fall Tesla) och har ett fast belopp som man sätter ned det med för att det är 100% elbil, samt att det aldig kan bli lägre än X*Prisbasbelopp.
"Då det kommer till bilmärket Tesla så finns ingen jämförbar bil med annan drift än elmotor. Jämförelse görs då med bilar från bilmärken som har likartade bilar som drivs på bensin eller diesel i samma storleksklass. Detta görs i samråd med Tesla Sverige som tar fram ett antal jämförbara bilar av andra tillverkare som bör anses jämförbara."
Ja men då så, inte så mycket kvar att diskutera kring ämnet
Mer intressant vore en enklare modell för vad som är extrautrustning. Nu blir det lite hipp som happ när priser sänks, olika saker ingår eller är extra med mera.
Enklast vore om allt du betalat över det av skatteverket fastställda grundpriset är extrautrustning. Ingen tvekan om vad som gäller och man riskerar inte göra fel.
Men nu ska det petas hit och dit med rabatter, och du får inte ta det faktiska rabatterade priset om det inte anses vara permanent prissäknkning etc.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör Model 3 LR AWD 2019, PearlWhite, Vit interiör, 18" Aero, FSD Nissan Leaf Tekna 2013
Finns det någon information om hur de väljer ut jämförbara bilar?
Varför just Audi, BMW, Volvo och Mercedes? Finns väl andra tillverkare som är jämförbara men med lägre priser.
Vore intressant ta del av beslutsprotokollet där de fastställt urvalet och priserna. Kan ju bli lite godtyckligt att en handläggare sitter och googlar några bilmärken och tar listpriser på webben.
Bättre vore att det tog priser från tillverkaren (i detta fall Tesla) och har ett fast belopp som man sätter ned det med för att det är 100% elbil, samt att det aldig kan bli lägre än X*Prisbasbelopp.
"Då det kommer till bilmärket Tesla så finns ingen jämförbar bil med annan drift än elmotor. Jämförelse görs då med bilar från bilmärken som har likartade bilar som drivs på bensin eller diesel i samma storleksklass. Detta görs i samråd med Tesla Sverige som tar fram ett antal jämförbara bilar av andra tillverkare som bör anses jämförbara."
Ja men då så, inte så mycket kvar att diskutera kring ämnet
Mer intressant vore en enklare modell för vad som är extrautrustning. Nu blir det lite hipp som happ när priser sänks, olika saker ingår eller är extra med mera.
Enklast vore om allt du betalat över det av skatteverket fastställda grundpriset är extrautrustning. Ingen tvekan om vad som gäller och man riskerar inte göra fel.
Men nu ska det petas hit och dit med rabatter, och du får inte ta det faktiska rabatterade priset om det inte anses vara permanent prissäknkning etc.
Angående petas hit och dit gäller ju samma sak för alla och inget konstigt. Du får aldrig tillgodo räkna en rabatt på en bil utan det är listpriset som gäller. För att man skall få tillgodoräkna sig en rabatt i förmånsvärdet krävs det att företag samt privatpersoner erbjuds samma rabatt.
Angående petas hit och dit gäller ju samma sak för alla och inget konstigt. Du får aldrig tillgodo räkna en rabatt på en bil utan det är listpriset som gäller. För att man skall få tillgodoräkna sig en rabatt i förmånsvärdet krävs det att företag samt privatpersoner erbjuds samma rabatt.
Ja men får hoppas att skattesystemet är lika för alla! Men i praktiken blir det ju inte det, om man tittar på Tesla och vad som ingått och inte, så har tex AP listats som extrautrustning för en del, andra inte, vilket gör att du kommer få olika förmånsvärden för i stort sett samma bil beroende på när du köpte bilen under 2019.
Så då tänkte jag att det vore enklare att ta (ditt inköpspris - skatteverkets grundpris) = om positivt, ange som extra utrustning vid förmånsberäkning.
Lär dock inte kunna ändra ett system till det enklare i detta högskatteland
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör Model 3 LR AWD 2019, PearlWhite, Vit interiör, 18" Aero, FSD Nissan Leaf Tekna 2013
Angående petas hit och dit gäller ju samma sak för alla och inget konstigt. Du får aldrig tillgodo räkna en rabatt på en bil utan det är listpriset som gäller. För att man skall få tillgodoräkna sig en rabatt i förmånsvärdet krävs det att företag samt privatpersoner erbjuds samma rabatt.
Ja men får hoppas att skattesystemet är lika för alla! Men i praktiken blir det ju inte det, om man tittar på Tesla och vad som ingått och inte, så har tex AP listats som extrautrustning för en del, andra inte, vilket gör att du kommer få olika förmånsvärden för i stort sett samma bil beroende på när du köpte bilen under 2019.
Så då tänkte jag att det vore enklare att ta (ditt inköpspris - skatteverkets grundpris) = om positivt, ange som extra utrustning vid förmånsberäkning.
Lär dock inte kunna ändra ett system till det enklare i detta högskatteland
Fast det är väll fortfarande inte något fel hos skatteverket ? Är ju tesla som är problemet där man inte vet vad man får beroende på om du beställer i april eller juli.
Varför skall man ändra ett system för ett bilmärke när det funkar på alla andra ?
Angående petas hit och dit gäller ju samma sak för alla och inget konstigt. Du får aldrig tillgodo räkna en rabatt på en bil utan det är listpriset som gäller. För att man skall få tillgodoräkna sig en rabatt i förmånsvärdet krävs det att företag samt privatpersoner erbjuds samma rabatt.
Ja men får hoppas att skattesystemet är lika för alla! Men i praktiken blir det ju inte det, om man tittar på Tesla och vad som ingått och inte, så har tex AP listats som extrautrustning för en del, andra inte, vilket gör att du kommer få olika förmånsvärden för i stort sett samma bil beroende på när du köpte bilen under 2019.
Så då tänkte jag att det vore enklare att ta (ditt inköpspris - skatteverkets grundpris) = om positivt, ange som extra utrustning vid förmånsberäkning.
Lär dock inte kunna ändra ett system till det enklare i detta högskatteland
Fast det är väll fortfarande inte något fel hos skatteverket ? Är ju tesla som är problemet där man inte vet vad man får beroende på om du beställer i april eller juli.
Varför skall man ändra ett system för ett bilmärke när det funkar på alla andra ?
Inget fel på de som jobbar hos Skatteverket, det är hjälpsamma och trevliga när man frågar. De jobbar ju efter direktiv, och avsåg väl mer på de som ger direktiven egentligen.
Tänkte att det vore enklare för alla bilmärken, haft liknande gränsfall för andra tjänstebilar.
Men om allt bara är bra med bilförmånssystemet så ger jag mig!
Åter till trådstarten, finns mer att säga om jämförbara bilar?
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör Model 3 LR AWD 2019, PearlWhite, Vit interiör, 18" Aero, FSD Nissan Leaf Tekna 2013
Nog finns det saker att säga, det börjar rimligt med vettiga förmåns värden men sen spårar det ur totalt med P,
P för tesla är fetare fälgar en knapp lite större bromsar och typ en sekund snabbare, inte en helt annan bil dom är identiska inuti och den är inte extra fyrhjulsdriven osv
Så valet av jämförelse bil baseras bara på prestanda och det är fel.... man skulle först värderat M3 som bil sen lagt på eller dragit av utrustning
Nog finns det saker att säga, det börjar rimligt med vettiga förmåns värden men sen spårar det ur totalt med P,
P för tesla är fetare fälgar en knapp lite större bromsar och typ en sekund snabbare, inte en helt annan bil dom är identiska inuti och den är inte extra fyrhjulsdriven osv
Så valet av jämförelse bil baseras bara på prestanda och det är fel.... man skulle först värderat M3 som bil sen lagt på eller dragit av utrustning
Som nu att P har Förmånsvärde som X är absurt
Nja, men Elon själv pekar ju ut BMW M3 som huvudkonkurrent, så det vore anmärkningsvärt att inte ha den som "jämförbar bil". Sedan drar förmånsvärdena iväg för allt över 7,5 prisbasbelopp, så är det ju för alla bilar. Det är Teslas basmodeller som har låga förmånsvärden, inte toppmodellerna som har höga.
Orimligare med 320D som jämförelse mot LR i så fall.
Ja, P är ju den enda som känns rimlig i den jämförelsen faktiskt. Speciellt eftersom LR och upp har utrustning inkluderat och inte bör jämföras med 320D snikversion. Som modell är den riktigt dålig på att hitta motsvarande bensinsbils pris för LR/LRD, men det är väl bara att tacka och ta emot?