Vätgasdag i Umeå 11 juni
Moderator: Redaktion
Vätgasdag i Umeå 11 juni
Vätgasdag i Umeå 11 juni
PROGRAM
09.00 Välkommen till Nolia, Signalvägen 3, Umeå. Registrering, förmingel.
09.30 Kaffe/te och macka.
10.00 Klimatambassadör Staffan Ling hälsar alla välkomna.
10.15 Svevia och Oazer berättar om projektet – hur vätgasen äntligen nått även norra Sverige.
10.45 Business Manager Åse Bye, PowerCell: ”Vätgastankstationen i Umeå – en viktig del i en stor omställning”
11.15 Professor Thomas Wågberg, Umeå universitet: ”Vätgasens roll nu och i framtiden”.
12.15 Lunch, mingel. Visning av bränslecellsbilarna Toyota Mirai och Hyundai Nexo (Sverigepremiär).
13.15 Avresa med buss till Svevia och visning av Oazers nya vätgastankstation.
14.00 Högtidlig invigning av den nya stationen.
14.45 Summering och samtal med Staffan Ling.
15.00 Avslutning hos Svevia. Möjlighet finns att åka buss tillbaka till Noliaområdet, där det blir
eftermingel och möjligheter att provköra Toyota Mirai och Hyundai Nexo.
PROGRAM
09.00 Välkommen till Nolia, Signalvägen 3, Umeå. Registrering, förmingel.
09.30 Kaffe/te och macka.
10.00 Klimatambassadör Staffan Ling hälsar alla välkomna.
10.15 Svevia och Oazer berättar om projektet – hur vätgasen äntligen nått även norra Sverige.
10.45 Business Manager Åse Bye, PowerCell: ”Vätgastankstationen i Umeå – en viktig del i en stor omställning”
11.15 Professor Thomas Wågberg, Umeå universitet: ”Vätgasens roll nu och i framtiden”.
12.15 Lunch, mingel. Visning av bränslecellsbilarna Toyota Mirai och Hyundai Nexo (Sverigepremiär).
13.15 Avresa med buss till Svevia och visning av Oazers nya vätgastankstation.
14.00 Högtidlig invigning av den nya stationen.
14.45 Summering och samtal med Staffan Ling.
15.00 Avslutning hos Svevia. Möjlighet finns att åka buss tillbaka till Noliaområdet, där det blir
eftermingel och möjligheter att provköra Toyota Mirai och Hyundai Nexo.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Vätgasdag i Umeå 11 juni
Jag vill veta vem som finansierar denna station
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Re: Vätgasdag i Umeå 11 juni
Jag ska på detta event.Remuz skrev:Jag vill veta vem som finansierar denna station
Återkommer med en liten rapport.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Vätgasdag i Umeå 11 juni
Du, jag och alla andra skattebetalare i SverigeRemuz skrev:Jag vill veta vem som finansierar denna station

Re: Vätgasdag i Umeå 11 juni
Så vätgas men fortfarande ingen tankstation för fordonsgas(biogas) i Umeå. Om man kör på biogas här i Skellefteå men ska ner till typ Stockholm så tvingas man att tanka bensin för att det inte finns nån gasmack mellan Skellefteå och Härnösand.
Re: Vätgasdag i Umeå 11 juni
Om så är fallet, så blir jag lite smått deppignek0 skrev:Du, jag och alla andra skattebetalare i SverigeRemuz skrev:Jag vill veta vem som finansierar denna station
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Re: Vätgasdag i Umeå 11 juni
svevia är inblandade så
Svevia AB ursprungligen Vägverket Produktion är ett fristående statligt bolag med verksamhet i hela Sverige.
ägare svenska staten 100%
Svevia AB ursprungligen Vägverket Produktion är ett fristående statligt bolag med verksamhet i hela Sverige.
ägare svenska staten 100%
ms 76132 "Eleamore"
Re: Vätgasdag i Umeå 11 juni
Hade min bil på service nyligen och fick en Seat Leon cng som låne bil. På frågan om bränslet sa de att man tankar bara bensin aldrig biogas. Frågade inte varför men tyckte att det var konstigtVasp skrev:Så vätgas men fortfarande ingen tankstation för fordonsgas(biogas) i Umeå. Om man kör på biogas här i Skellefteå men ska ner till typ Stockholm så tvingas man att tanka bensin för att det inte finns nån gasmack mellan Skellefteå och Härnösand.
Re: Vätgasdag i Umeå 11 juni
Om så är fallet, så blir jag lite smått deppig[/quoteRemuz skrev:nek0 skrev:Du, jag och alla andra skattebetalare i SverigeRemuz skrev:Jag vill veta vem som finansierar denna station
Alla misslyckade projekt har vi betalat. Varför ska vi inte betala en till?
Re: Vätgasdag i Umeå 11 juni
Det finns starka krafter som lobbar för biogas i Umeå.Vasp skrev:Så vätgas men fortfarande ingen tankstation för fordonsgas(biogas) i Umeå. Om man kör på biogas här i Skellefteå men ska ner till typ Stockholm så tvingas man att tanka bensin för att det inte finns nån gasmack mellan Skellefteå och Härnösand.
Skicka ett PM för mera info.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Vätgasdag i Umeå 11 juni
Vilka frågor ska jag ta upp på vätgasdagen?
1. Total verkningsgrad på 19%?
2. Finns risk för explosion?
3. Hur lång tid tar det att tanka?
4. Hur ofta måste gastanken besiktigas?
5. Vad kostar det att besiktiga vätgastanken och vart gör man detta?
6. I vilken kyla fungerar vätgasbilen?
7. Hur mycket läker vätgas vid lagring? "förlust av vätgas från bränsleceller med en hastighet av nära två procent per dag"
8. Vilket tryck och temperatur har vätgas vid lagring? 800bar, -40 grader?
9. Hur många kWh per mil drar bilen?
10. Hur mycket kostar det att tanka vätgas, vad blir milkostnaden?
11. Hur länge håller bränslecellen? 16.000mil? "Hyundai pratar om tio år på cellen i Nexo"
12. Tål bränslecellen smutsig stadsluft, krävs stora dyra luftfilter? Hur ofta byts dessa, till vilken kostnad?
13. Hur stor del av vätgasen tillverkas av fossila bränslen?
14. Vilka olika typer av bränsleceller finns det?
15. Klarar bränslecellens membran 100 grader?
Researchers must develop PEMFC membranes that are durable and can operate at temperatures greater than 100 degrees
Celsius and still function at sub-zero ambient temperatures. A 100 degrees Celsius temperature target is required in
order for a fuel cell to have a higher tolerance to impurities in fuel. Because you start and stop a car relatively frequently,
it is important for the membrane to remain stable under cycling conditions.
Currently membranes tend to degrade while fuel cells cycle on and off, particularly as operating temperatures rise.
16. Hur fungerar bränslecellen i låg luftfuktighet?
Hydration
Because PEMFC membranes must by hydrated in order to transfer hydrogen protons, researches must
find a way to develop fuel cell systems that can continue to operate in sub-zero temperatures,
low humidity environments and high operating temperatures.
At around 80 degrees Celsius, hydration is lost without a high-pressure hydration system.
17. Utsläpp av Kvävedioxid?
Nitrogen Dioxide Emission
Critics of hydrogen fuel cells argue that although these cells do not emit carbon after burning, they
give out nitrogen dioxide and other emissions. Nitrogen dioxide is a toxic gas and can still be harmful
when ingested by humans. Experts say talk about the risks of respiratory
problems such as lung edema from exposure with lethal dose even for a short
period of time. Moreover, it can also decrease lung function.
18. Vad kostar en vätgasbil i inköp?
19. Vilka vätgasbilar finns att köpa idag?
20. Dyrt att göra en stark vätgasbil?
21. Utsläpp av vatten gör korsningar hala på vintern?
22. Riktlinjer vid trafikolycka och brand?
1. Total verkningsgrad på 19%?
2. Finns risk för explosion?
3. Hur lång tid tar det att tanka?
4. Hur ofta måste gastanken besiktigas?
5. Vad kostar det att besiktiga vätgastanken och vart gör man detta?
6. I vilken kyla fungerar vätgasbilen?
7. Hur mycket läker vätgas vid lagring? "förlust av vätgas från bränsleceller med en hastighet av nära två procent per dag"
8. Vilket tryck och temperatur har vätgas vid lagring? 800bar, -40 grader?
9. Hur många kWh per mil drar bilen?
10. Hur mycket kostar det att tanka vätgas, vad blir milkostnaden?
11. Hur länge håller bränslecellen? 16.000mil? "Hyundai pratar om tio år på cellen i Nexo"
12. Tål bränslecellen smutsig stadsluft, krävs stora dyra luftfilter? Hur ofta byts dessa, till vilken kostnad?
13. Hur stor del av vätgasen tillverkas av fossila bränslen?
14. Vilka olika typer av bränsleceller finns det?
15. Klarar bränslecellens membran 100 grader?
Researchers must develop PEMFC membranes that are durable and can operate at temperatures greater than 100 degrees
Celsius and still function at sub-zero ambient temperatures. A 100 degrees Celsius temperature target is required in
order for a fuel cell to have a higher tolerance to impurities in fuel. Because you start and stop a car relatively frequently,
it is important for the membrane to remain stable under cycling conditions.
Currently membranes tend to degrade while fuel cells cycle on and off, particularly as operating temperatures rise.
16. Hur fungerar bränslecellen i låg luftfuktighet?
Hydration
Because PEMFC membranes must by hydrated in order to transfer hydrogen protons, researches must
find a way to develop fuel cell systems that can continue to operate in sub-zero temperatures,
low humidity environments and high operating temperatures.
At around 80 degrees Celsius, hydration is lost without a high-pressure hydration system.
17. Utsläpp av Kvävedioxid?
Nitrogen Dioxide Emission
Critics of hydrogen fuel cells argue that although these cells do not emit carbon after burning, they
give out nitrogen dioxide and other emissions. Nitrogen dioxide is a toxic gas and can still be harmful
when ingested by humans. Experts say talk about the risks of respiratory
problems such as lung edema from exposure with lethal dose even for a short
period of time. Moreover, it can also decrease lung function.
18. Vad kostar en vätgasbil i inköp?
19. Vilka vätgasbilar finns att köpa idag?
20. Dyrt att göra en stark vätgasbil?
21. Utsläpp av vatten gör korsningar hala på vintern?
22. Riktlinjer vid trafikolycka och brand?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Vätgasdag i Umeå 11 juni
Det här vet vi väl redan. Nexo förbrukar enligt specen ca 0.1 kg vätgas/mil vilket blir motsvarande 3.3 kWh/mil. Inte så illa faktiskt, om nu inte problemet var att man tappar så mycket på vägen fram till tanken. Milkostnaden blir ungefär samma som för en dieselbil. Enligt vätgassservice:Zalman3 skrev:9. Hur många kWh per mil drar bilen?
10. Hur mycket kostar det att tanka vätgas, vad blir milkostnaden?
Däremot är det intressant det du nämner om hållbarhet:För en vanlig personbil kostar det ca 9 kr milen, strax under kostnaden för diesel och bensin per mil.
https://teknikensvarld.se/provkorning-a ... xo-623030/
16000 mil var inte mycket. Då undrar man vad ett byte kostar.Man räknar med att bilen används cirka 500 timmar per år så tio års körning, eller 160 000 km, bör klaras av innan stacken är slut.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7996
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Vätgasdag i Umeå 11 juni
Visst är teknologin "Fool's cell" men jag tror inte vi har något att vinna på att klampa in och klanka ner på andra tekniska lösningar.
Till och med bränslecellsbilar är bättre för miljön än dieselhärken.
När folk inser att vätgas kostar 10:- per mil mot elens 2:- kommer ändå alla välja elbil.
Till och med bränslecellsbilar är bättre för miljön än dieselhärken.
När folk inser att vätgas kostar 10:- per mil mot elens 2:- kommer ändå alla välja elbil.
Re: Vätgasdag i Umeå 11 juni
Eller när folk inser att en batteribil med samma räckvidd kostar en fjärdedel i inköp mot en vätgasbil (eller vad nu ration är).TiborBlomhall skrev:Visst är teknologin "Fool's cell" men jag tror inte vi har något att vinna på att klampa in och klanka ner på andra tekniska lösningar.
Till och med bränslecellsbilar är bättre för miljön än dieselhärken.
När folk inser att vätgas kostar 10:- per mil mot elens 2:- kommer ändå alla välja elbil.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Re: Vätgasdag i Umeå 11 juni
Nej precis. Motståndet mot vätgas kan lätt misstolkas. Finns säkert plats för vätgas i vissa applikationer. Traktorer, timmerbilar, flygplan... Ja vad vet jag. Eller personer som måste dra husvagn jättelångt eller dra skotrar till lapplandsfjällen eller vad de nu hittar på.TiborBlomhall skrev:Visst är teknologin "Fool's cell" men jag tror inte vi har något att vinna på att klampa in och klanka ner på andra tekniska lösningar.
Till och med bränslecellsbilar är bättre för miljön än dieselhärken.
När folk inser att vätgas kostar 10:- per mil mot elens 2:- kommer ändå alla välja elbil.
Men lyckligtvis tillhör jag inte skaran som är det minsta intresserad av vätgas.

Re: Vätgasdag i Umeå 11 juni
Tror inte att det är privatpersoners bilar som kommer att tankas på denna vätgasstation.TiborBlomhall skrev:Visst är teknologin "Fool's cell" men jag tror inte vi har något att vinna på att klampa in och klanka ner på andra tekniska lösningar.
Till och med bränslecellsbilar är bättre för miljön än dieselhärken.
När folk inser att vätgas kostar 10:- per mil mot elens 2:- kommer ändå alla välja elbil.
Kan tänka mig att den är främst avsedd för mindre lastbilar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Vätgasdag i Umeå 11 juni
Jag är mest intresserad av var vätgasen ska komma ifrån. Alla som klankar ner på elbilar påstår att elen inte räcker till och att vi måste bygga nya kraftverk, vilket vi vet att det inte stämmer. Däremot så räcker ju inte elen på långa vägar om vi ska producera en massa vätgas för alla bilar. Det pratar vätgaslobbyisterna inte så gärna om. Jag har aldrig fått en bra förklaring kring detta.
Det som verkar vara ett problem, åtminstone i delar av Sverige, är kapaciteten i elnätet. Om det är en skröna eller inte kan jag inte bedöma, men det påstås ju att Svenska Kraftnät har problem att "frakta" elen som produceras i Norrland till Stockholm och Skåne till exempel.
Vätgasförespråkarna hävdar att detta problem förstärks med elbilar, men inte med vätgasbilar, eftersom vätgasen kan produceras nånstans där det finns mycket el. Då ställer sig frågan hur vätgasen ska transporteras och hur man ställer sig till förlusterna och den miljöpåverkan som uppstår i samband med att vätgasen fraktas genom halva landet.
Om det nu argumenteras att vätgasen kan produceras lokalt och att man på det viset slipper transportera den, så som Mariestad gör, kan man naturligtvis fråga sig varför man då inte på samma vis bidrar till kapacitetsproblematiken som man anklagar elbilarna för.
Det som verkar vara ett problem, åtminstone i delar av Sverige, är kapaciteten i elnätet. Om det är en skröna eller inte kan jag inte bedöma, men det påstås ju att Svenska Kraftnät har problem att "frakta" elen som produceras i Norrland till Stockholm och Skåne till exempel.
Vätgasförespråkarna hävdar att detta problem förstärks med elbilar, men inte med vätgasbilar, eftersom vätgasen kan produceras nånstans där det finns mycket el. Då ställer sig frågan hur vätgasen ska transporteras och hur man ställer sig till förlusterna och den miljöpåverkan som uppstår i samband med att vätgasen fraktas genom halva landet.
Om det nu argumenteras att vätgasen kan produceras lokalt och att man på det viset slipper transportera den, så som Mariestad gör, kan man naturligtvis fråga sig varför man då inte på samma vis bidrar till kapacitetsproblematiken som man anklagar elbilarna för.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Vätgasdag i Umeå 11 juni
Åka o tanka och tre passagerare... Noooo... 

Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Vätgasdag i Umeå 11 juni
Bra timing...
https://www.expressen.se/nyheter/larm-o ... instation/
https://www.expressen.se/nyheter/larm-o ... instation/
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Vätgasdag i Umeå 11 juni
Nu tror jag inte på vätgas som drivmedel för bilar, men en fördel som vätgasen har är att man kan producera vätgas av "överskottsel", medan det för tillfället är mycket svårare att lagra överskottsel som elektricitet mer än ett dygn eller så. Tyskland som har stor andel slumpmässig elproduktion (sol- och vindkraft) har i perioder negativt elpris, dvs producenterna måste betala för att distribuera elen på elnätet när det tex blåser mycket. I Sverige har elpriset flera gånger under den senaste tiden legat runt 1 öre / kWh om man betalar spotpris. Så även om produktionen av vätgas är mindre effektiv än när man driver bilar med el via uppladdning av batterier har vätgasen fördelen av att man kan förskjuta konsumtionen av energi från det tillfälle när den produceras. Med elbilar är nog det naturliga att koppla in när man kommer hem från jobbet vid 17-18-tiden då efterfrågan och elpriset oftast är som högst.mati skrev:Jag är mest intresserad av var vätgasen ska komma ifrån. Alla som klankar ner på elbilar påstår att elen inte räcker till och att vi måste bygga nya kraftverk, vilket vi vet att det inte stämmer. Däremot så räcker ju inte elen på långa vägar om vi ska producera en massa vätgas för alla bilar. Det pratar vätgaslobbyisterna inte så gärna om. Jag har aldrig fått en bra förklaring kring detta.
Det som verkar vara ett problem, åtminstone i delar av Sverige, är kapaciteten i elnätet. Om det är en skröna eller inte kan jag inte bedöma, men det påstås ju att Svenska Kraftnät har problem att "frakta" elen som produceras i Norrland till Stockholm och Skåne till exempel.
Vätgasförespråkarna hävdar att detta problem förstärks med elbilar, men inte med vätgasbilar, eftersom vätgasen kan produceras nånstans där det finns mycket el. Då ställer sig frågan hur vätgasen ska transporteras och hur man ställer sig till förlusterna och den miljöpåverkan som uppstår i samband med att vätgasen fraktas genom halva landet.
Om det nu argumenteras att vätgasen kan produceras lokalt och att man på det viset slipper transportera den, så som Mariestad gör, kan man naturligtvis fråga sig varför man då inte på samma vis bidrar till kapacitetsproblematiken som man anklagar elbilarna för.
Sen kanske det ändå är bättre att använda överskottsel för att pumpa vatten upp till kraftverksdammar.
Model S Long Range 2019 - Midnight Silver Metallic
Re: Vätgasdag i Umeå 11 juni
Hur är det med krocksäkerhet och vätgastankar?
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Re: Vätgasdag i Umeå 11 juni
Stop worrying and love the...iAkita skrev:Bra timing...
https://www.expressen.se/nyheter/larm-o ... instation/

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Elbilisten
- Inlägg: 466
- Blev medlem: 11 sep 2015 21:38
Re: Vätgasdag i Umeå 11 juni
Vätgas är en riktig pang-grej.iAkita skrev:Bra timing...
https://www.expressen.se/nyheter/larm-o ... instation/
Re: Vätgasdag i Umeå 11 juni
Om nu vätgas är en bra lagringsmetod av överskottsel - vore det inte lika bra att lagra den på plats i stora behållare och sen omvandla tillbaka till el på samma plats och pumpa ut elen på nätet? Då skulle man ju slippa hela vätgasinfrastrukturen och slippa hålla på med slöa vätgasbilar som inte kan laddas. Antagligen är det både billigare och effektivare att ha stora gasbehållare i fasta installationer där man inte måste tänka på vikt och sånt, för att inte tala om hur mycket man vinner på att slippa bygga vätgasmackar.
För övrigt: jag förespråkar inte heller att man ska komma dit och försöka förstöra partajet med en massa elaka frågor. Men olyckan i Norge tycker jag är värd att ta upp. Vet vi vad som hände och kan vi vara säkra på att detta inte kan hända här?
För övrigt: jag förespråkar inte heller att man ska komma dit och försöka förstöra partajet med en massa elaka frågor. Men olyckan i Norge tycker jag är värd att ta upp. Vet vi vad som hände och kan vi vara säkra på att detta inte kan hända här?
Re: Vätgasdag i Umeå 11 juni
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.