Hur mycket dyrare blir fossilbilar 1 januari 2020?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Hur mycket dyrare blir fossilbilar 1 januari 2020?

Inlägg av Zalman3 »

Nya regler för hur avgaser mäts införs 1 januari 2020.

Detta innebär fördyringar för fossilbils tillverkarna.

Saker som NOX-filter och katalysatorvärmare kanske krävs.

Exempel på vad det kostar att klara de nya reglerna:
"Tyska instegspriset för Niva ligger i dag på motsvarande 128 200 kronor.
Efter modifieringen kommer priset att öka med 68 400 kronor. Nya instegspriset blir då 196 600 kronor, en ökning med drygt 53 procent."
https://teknikensvarld.se/lada-lamnar-e ... gaskraven/



Andra som klagar är Volvo.

"Nya bilskatten orsakar panik - både hos regeringen och i bilbranschen"
"I Sverige valde regeringen att göra en mjuk övergång till WLTP och beslutade 2017 att systemet skattemässigt skulle införas fullt ut först den 1 januari 2020.
WLTP skulle också innebära kraftiga skattehöjningar för många av de populäraste tjänstebilarna.
En Volvo V60 CC med dieselmotor får skatten höjd med 48 procent, till 9 688 kronor.
En VW Tiguan med dieselmotor får skatten höjd med 79 procent, till 11 737 kronor – nästan en tusenlapp i månaden.
Och Lexus ES300e åker på en skattehöjning på 180 procent, dock bara till 2 902 kronor"
https://www.autolease.se/nyheter/nya-bi ... branschen/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4497
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Hur mycket dyrare blir fossilbilar 1 januari 2020?

Inlägg av nek0 »

Zalman3 skrev:
Nya regler för hur avgaser mäts införs 1 januari 2020.

Detta innebär fördyringar för fossilbils tillverkarna.

Saker som NOX-filter och katalysatorvärmare kanske krävs.

Exempel på vad det kostar att klara de nya reglerna:
"Tyska instegspriset för Niva ligger i dag på motsvarande 128 200 kronor.
Efter modifieringen kommer priset att öka med 68 400 kronor. Nya instegspriset blir då 196 600 kronor, en ökning med drygt 53 procent."
https://teknikensvarld.se/lada-lamnar-e ... gaskraven/



Andra som klagar är Volvo.

"Nya bilskatten orsakar panik - både hos regeringen och i bilbranschen"
"I Sverige valde regeringen att göra en mjuk övergång till WLTP och beslutade 2017 att systemet skattemässigt skulle införas fullt ut först den 1 januari 2020.
WLTP skulle också innebära kraftiga skattehöjningar för många av de populäraste tjänstebilarna.
En Volvo V60 CC med dieselmotor får skatten höjd med 48 procent, till 9 688 kronor.
En VW Tiguan med dieselmotor får skatten höjd med 79 procent, till 11 737 kronor – nästan en tusenlapp i månaden.
Och Lexus ES300e åker på en skattehöjning på 180 procent, dock bara till 2 902 kronor"
https://www.autolease.se/nyheter/nya-bi ... branschen/
Lada Niva har ju ingen avgasrening idag och det är klart att det skulle kosta att fixa skiten
Nivas CO2 idag ligger på 233g/km för en 1,7L bensinare .Tror inte att det kostar 68 400kr att fixa min Skoda som ligger på 117g/km så den klarar sig bättre än idag.
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1534
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge
Referralkod: ts.la/stefan9931

Re: Hur mycket dyrare blir fossilbilar 1 januari 2020?

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Utmärkt att skitbilar likt Niva tvingas bort från marknaden!
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 2243
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Hur mycket dyrare blir fossilbilar 1 januari 2020?

Inlägg av tor-ake »

Jag tycker inte dessa skattenivåer är mycket att bråka om, innan partikelfiltren infördes, innan dieselbilar blev "miljöbilar", och Volvo satte släta fälgar och högre slutväxel och kallade sina bilar "drivE" så kostade stora dieselbilar runt 8-10.000 i årsskatt.

Skillnaden nu är väl främst att även törstiga bensinmonster får dyr skatt, så man får välja en snålare bil helt enkelt. Om man nu prompt inte vill ha en elbil så finns det massor av bränslesnåla bilar att välja mellan på marknaden.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Hur mycket dyrare blir fossilbilar 1 januari 2020?

Inlägg av dd88 »

För rätt bil så är inte 15-20kkr så mycket pengar per år när allt annat kommer kring.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Hur mycket dyrare blir fossilbilar 1 januari 2020?

Inlägg av taliz »

Grejen är ju att få köper ny bil privat i Sverige, den absoluta majoriteten köps av juridisk person.
Nog kan det bli lite svettigt för de som hanterar stora flottor, det kan ju handla om åtskilliga miljoner kronor extra i skatt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Hur mycket dyrare blir fossilbilar 1 januari 2020?

Inlägg av StefL »

nek0 skrev:
Lada Niva har ju ingen avgasrening idag och det är klart att det skulle kosta att fixa skiten
Nivas CO2 idag ligger på 233g/km för en 1,7L bensinare .Tror inte att det kostar 68 400kr att fixa min Skoda som ligger på 117g/km så den klarar sig bättre än idag.
Fast just CO2 har ju ingenting alls med avgasrening att göra utan är en ren funktion av bilens bränsleförbrukning.
Dessutom kan inte Nivan sakna avgasrening eftersom det är lag på iaf katalysator sedan 30 år...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4497
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Hur mycket dyrare blir fossilbilar 1 januari 2020?

Inlägg av nek0 »

StefL skrev:
nek0 skrev:
Lada Niva har ju ingen avgasrening idag och det är klart att det skulle kosta att fixa skiten
Nivas CO2 idag ligger på 233g/km för en 1,7L bensinare .Tror inte att det kostar 68 400kr att fixa min Skoda som ligger på 117g/km så den klarar sig bättre än idag.
Fast just CO2 har ju ingenting alls med avgasrening att göra utan är en ren funktion av bilens bränsleförbrukning.
Dessutom kan inte Nivan sakna avgasrening eftersom det är lag på iaf katalysator sedan 30 år...
Måste man skriva in varje kommatecken för att alla ska fatta, eller vill vissa inte fatta vad som skrevs?
Katalysator har den säkert men hur effektiv är den om 1,7l motor släpper 233g CO2
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4497
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Hur mycket dyrare blir fossilbilar 1 januari 2020?

Inlägg av nek0 »

nek0 skrev:
StefL skrev:
nek0 skrev:
Lada Niva har ju ingen avgasrening idag och det är klart att det skulle kosta att fixa skiten
Nivas CO2 idag ligger på 233g/km för en 1,7L bensinare .Tror inte att det kostar 68 400kr att fixa min Skoda som ligger på 117g/km så den klarar sig bättre än idag.
Fast just CO2 har ju ingenting alls med avgasrening att göra utan är en ren funktion av bilens bränsleförbrukning.
Dessutom kan inte Nivan sakna avgasrening eftersom det är lag på iaf katalysator sedan 30 år...
Måste man skriva in varje kommatecken för att alla ska fatta, eller vill vissa inte fatta vad som skrevs?
Katalysator har den säkert men hur effektiv är den (avgasreningen) om 1,7l motor släpper 233g CO2
Edit: Glömde skriva att katalysatorn inte har något med CO2 att göra
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Hur mycket dyrare blir fossilbilar 1 januari 2020?

Inlägg av StefL »

nek0 skrev:
nek0 skrev:
StefL skrev:
nek0 skrev:
Lada Niva har ju ingen avgasrening idag och det är klart att det skulle kosta att fixa skiten
Nivas CO2 idag ligger på 233g/km för en 1,7L bensinare .Tror inte att det kostar 68 400kr att fixa min Skoda som ligger på 117g/km så den klarar sig bättre än idag.
Fast just CO2 har ju ingenting alls med avgasrening att göra utan är en ren funktion av bilens bränsleförbrukning.
Dessutom kan inte Nivan sakna avgasrening eftersom det är lag på iaf katalysator sedan 30 år...
Måste man skriva in varje kommatecken för att alla ska fatta, eller vill vissa inte fatta vad som skrevs?
Katalysator har den säkert men hur effektiv är den (avgasreningen) om 1,7l motor släpper 233g CO2
Edit: Glömde skriva att katalysatorn inte har något med CO2 att göra
Min fråga handlade helt enkelt om varför du ens nämner avgasregning och CO2 i samma mening eftersom de inte har något med varandra att göra. Det CO2 en bil släpper ut är inte att betrakta som en förorening per se utan är en produkt av förbränningen av bränslet. Förbränningen av kolväten tillsammans med syre ger CO2 och vattenånga som förbränningsprodukter och det kan ingen avgasrening ändra på.

Dvs det enda sättet att minska CO2-utsläppet är att minska bränsleförbrukningen, och det är klart att Nivans motor säkert kunde vara mer effektiv. Jag vet inte vad 233 g CO2 per km motsvarar i förbrukning men det kunde säkert vara bättre...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hur mycket dyrare blir fossilbilar 1 januari 2020?

Inlägg av Zalman3 »

Från 1 januari 2020 skärps avgaskraven så mycket att vissa fossilbilar försvinner från marknaden helt.
Opel, Ford, Peugeot, Citroen, VW, Skoda och SEAT lägger nu ner allt fler fossilbilsmodeller. Även fossilversioner av SMART Car, Nissan Pulsar och KIA Soul läggs ner.

"The regulations are about to wreak havoc among automakers with a stake in Europe, forecasters believe. Many say the age-old tradition of the European market — the dominance of the small car — is now in question.
Opel will drop its Karl and Adam minicars, while fellow PSA Group brands Peugeot and Citroen said their 108 and C1 minicars are unlikely to survive.
A source at Ford confirmed it will stop exporting the Indian-built Ka+ small car to Europe. Volkswagen executives have said privately that the automaker is preparing to drop combustion-engine versions of the Up minicar, which would almost certainly mean the gasoline-powered Seat Mii and Skoda Citigo also will disappear.
https://www.autonews.com/automakers-sup ... ed-species
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Hur mycket dyrare blir fossilbilar 1 januari 2020?

Inlägg av Laban »

Zalman3 skrev:
"The regulations are about to wreak havoc among automakers with a stake in Europe, forecasters believe. Many say the age-old tradition of the European market — the dominance of the small car — is now in question.
Är det något som inte kommer att saknas de närmsta åren är det väl bra elbilar i kompaktsegmentet. Peugeot 208, Skoda Citigo, ID.3, Zoe 2019, Seat el-Born...
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Skriv svar