Model S-ägare i Uppsala?
Moderator: Redaktion
Model S-ägare i Uppsala?
Hej kära klubbvänner,
finns det någon vänlig själ som äger en Model S i Uppsala med Next gen-säten fram+bak, som vi skulle kunna få provsitta?
Nu när de börjar komma ner i pris och vi har förlikat oss med att dragkrok inte är ett måste så kanske det blir en begagnad S istället för en Model 3, som inte längre passar pga tillökning i familjen (voff, voff). Men det hänger på komforten i baksätet!
finns det någon vänlig själ som äger en Model S i Uppsala med Next gen-säten fram+bak, som vi skulle kunna få provsitta?
Nu när de börjar komma ner i pris och vi har förlikat oss med att dragkrok inte är ett måste så kanske det blir en begagnad S istället för en Model 3, som inte längre passar pga tillökning i familjen (voff, voff). Men det hänger på komforten i baksätet!
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
-
Re: Model S-ägare i Uppsala?
Andersen skrev:Hej kära klubbvänner,
Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
https://www.blocket.se/vi/84424098.htmJonasteslan skrev:Andersen skrev:Hej kära klubbvänner,
15’ för en beggad premium
Next gen bak är mer skålad tror du är efter premium säten som kom efteråt de ska vara mycket bekvämare.
Nextgen bak är det inte många bilar som fick och enbart P modeller
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Jag har en.
Finns i märsta.
Finns i märsta.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

Tars har den som Tesla bara hade en kort period, klart ovanlig och kanske inte helt lätt att få tag på (om du inte köper Tars då). Jag har en vanlig S ifrån 15 med Nextgen fram och vanliga säten bak. Den finns i Fålhagen och du är välkommen förbi.
Sörens S85D som är till salu i Göteborg just nu påstås ha next gen både fram och bak. Enligt gammal tråd på amerikanskt forum så beställde också någon där en 85D med nextgen fram+bak i mars 2015. Men jag får väl tro det när jag ser det!e5m1r skrev:Next gen bak är mer skålad tror du är efter premium säten som kom efteråt de ska vara mycket bekvämare.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Andersen skrev:Sörens S85D som är till salu i Göteborg just nu påstås ha next gen både fram och bak. Enligt gammal tråd på amerikanskt forum så beställde också någon där en 85D med nextgen fram+bak i mars 2015. Men jag får väl tro det när jag ser det!e5m1r skrev:Next gen bak är mer skålad tror du är efter premium säten som kom efteråt de ska vara mycket bekvämare.
Sörens bil enligt annonsen i elbilsnytt:
Specifikation:
Model S 85 kWh
Dual Motor All Wheel Drive
Pearl White Multi-Coat Paint
All Glass Panoramic Roof
19″ Wheels
Black Next Generation Front Seats
Carbon Fiber Décor
Optional Center Console
Unlimited Free Supercharging
Autopilot Enabled
Smart Air Suspension
Ultra High Fidelity Sound
Subzero Weather Package
Security Package
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Detta förutsätter en 17 bil och en 17 bil har redan sånna säten:)Jonasteslan skrev:https://www.blocket.se/vi/84424098.htmJonasteslan skrev:Andersen skrev:Hej kära klubbvänner,
15’ för en beggad premium
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- sven-labil
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ola13743
Vi jämförde baksäten en hel del innan köp (i syftet att optimera för att få plats med tre stora barn) och kom fram till följande:
Next gen: +Snyggast +En viss känsla av att sitta i en egen stol trots tre personer i baksätet -Fälls inte lika platt -Lite jobbigare att ta sig in till mittplatsen -Risk för nötning på de utstickande delarna -Kan bli svårt att få plats med barnstolar/bälteskuddar för den som behöver sånt
Standard (Har testat 2015 och 16): +Mest praktiskt på alla sätt -Inte lika snyggt som de andra -Matchar inte Next gen framstolar
Premium: +Bekvämast för två -Minst plats för tre i vuxenstorlek
Next gen såg skönare ut men väl på plats så märkte jag ingen skillnad i komfort.
Tillslut blev det ändå den variant som är sämst för oss eftersom en ny lagerbil verkade som ett betydligt bättre köp än en begagnad
(Sådana baksäten går ju att prova hos Tesla fortfarande, men vi bor i Uppsala om det verkar enklare.)
Lite OT, men ändå relaterat: Bäst huvudutrymme får man med fast glastak, tyvärr knepigt att hitta med platt baksäte
Har mätningar på alla takvarianter och baksäten (utom det med tre små nackstöd) att dela med mig av om någon är intresserad. Med fast glastak får man premiumstolar med justerbart nackstöd. Det passar inte mig alls! Är snart klar med en modifiering för att kunna sitta bekvämt 
Next gen: +Snyggast +En viss känsla av att sitta i en egen stol trots tre personer i baksätet -Fälls inte lika platt -Lite jobbigare att ta sig in till mittplatsen -Risk för nötning på de utstickande delarna -Kan bli svårt att få plats med barnstolar/bälteskuddar för den som behöver sånt
Standard (Har testat 2015 och 16): +Mest praktiskt på alla sätt -Inte lika snyggt som de andra -Matchar inte Next gen framstolar
Next gen såg skönare ut men väl på plats så märkte jag ingen skillnad i komfort.
Tillslut blev det ändå den variant som är sämst för oss eftersom en ny lagerbil verkade som ett betydligt bättre köp än en begagnad

Lite OT, men ändå relaterat: Bäst huvudutrymme får man med fast glastak, tyvärr knepigt att hitta med platt baksäte

Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Jag bor i Uppsala och har både next gen och krok (Tars edition) på min S
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Intressant, tack! Efter att ha provsuttit Bjelkes gamla med v1.5-säten och plåttak kom vi fram till att takhöjden bak definitivt blev för låg, men att själva sittdelen av baksätet ändå var okej stoppad jämför med v1.0 av baksätet (dvs de som fanns tom 2014 pre AP1).sven-labil skrev:Vi jämförde baksäten en hel del innan köp (i syftet att optimera för att få plats med tre stora barn) och kom fram till följande:
Tillslut blev det ändå den variant som är sämst för oss eftersom en ny lagerbil verkade som ett betydligt bättre köp än en begagnad(Sådana baksäten går ju att prova hos Tesla fortfarande, men vi bor i Uppsala om det verkar enklare.)
Lite OT, men ändå relaterat: Bäst huvudutrymme får man med fast glastak, tyvärr knepigt att hitta med platt baksäteHar mätningar på alla takvarianter och baksäten (utom det med tre små nackstöd) att dela med mig av om någon är intresserad. Med fast glastak får man premiumstolar med justerbart nackstöd. Det passar inte mig alls! Är snart klar med en modifiering för att kunna sitta bekvämt
Däremot var nackstöden bak inte roliga alls, obekväma alltså.
Dela gärna med dig av måtten! Jag för nog försöka sammanställa en tråd bara om sätesutförandena vad det lider

Om jag förstått dig rätt så har du alltså en nyare Model S med premiumsätena (3.0?),och de har justerbara nackstöd, även bak?
Jag har inga mått, men har också testat alla varianter. Den med plåttak har klart sämst huvudutrymme bak. Har man öppningsbart soltak är det något bättre, men bäst huvudtrymme är det i bilar med fast glastak. Det är inte bara höjden utan även bredden. Balken som bygger in på respektive sida närmast fönstren är mycket mindre och formad annorlunda i bilar med glastak vs. bilar med öppningsbart soltak. Nackstöden i baksätet är dock samma oavsett generation av säten och de är inte justerbara. Jag upplever att de senaste baksätet "premium" är bekvämast i ytterplatserna som är något skålade och man hamnar då automatiskt lägre. Mittplatsen blir dock lite sämre än i bilar med "bänken" som var standard tidigare.Andersen skrev:Intressant, tack! Efter att ha provsuttit Bjelkes gamla med v1.5-säten och plåttak kom vi fram till att takhöjden bak definitivt blev för låg, men att själva sittdelen av baksätet ändå var okej stoppad jämför med v1.0 av baksätet (dvs de som fanns tom 2014 pre AP1).sven-labil skrev:Vi jämförde baksäten en hel del innan köp (i syftet att optimera för att få plats med tre stora barn) och kom fram till följande:
Tillslut blev det ändå den variant som är sämst för oss eftersom en ny lagerbil verkade som ett betydligt bättre köp än en begagnad(Sådana baksäten går ju att prova hos Tesla fortfarande, men vi bor i Uppsala om det verkar enklare.)
Lite OT, men ändå relaterat: Bäst huvudutrymme får man med fast glastak, tyvärr knepigt att hitta med platt baksäteHar mätningar på alla takvarianter och baksäten (utom det med tre små nackstöd) att dela med mig av om någon är intresserad. Med fast glastak får man premiumstolar med justerbart nackstöd. Det passar inte mig alls! Är snart klar med en modifiering för att kunna sitta bekvämt
Däremot var nackstöden bak inte roliga alls, obekväma alltså.
Dela gärna med dig av måtten! Jag för nog försöka sammanställa en tråd bara om sätesutförandena vad det lider
Om jag förstått dig rätt så har du alltså en nyare Model S med premiumsätena (3.0?),och de har justerbara nackstöd, även bak?
Vad som är värt att nämna är också att även i framstolarna så är det bäst plats med det fasta glastaket. Jag hade öppningbart tak i min P100D och håret nuddade taket/balken även om jag hade stolen i lägsta position, vilket var en grej jag irriterade mig på (är 186 cm). Däremot i den S:en jag hade senast var det fast glastak och där var det gott om plats för huvudet fram och det kändes mycket luftigare. Värt att tänka på om man är lite längre. Jag satt bra bak i bilen med fast glastak, medan den med öppningbart soltak var det trångt för huvudet.
- sven-labil
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ola13743
Mina mätningar:
Huvudutrymmet på mitten är bättre än på sidorna med både Next gen och standardbaksäte men jag hittade inga mätningar på det.
Bredden där de yttre sittdynorna möter sidobolstren och anslutningen till ryggstödet är 108 cm för både standard och premium.
Justerbara nackstöd bak hade varit toppen, iaf. om det varit av traditionell typ, inte som de fram.
*Med fast glastak sticker bakre takbalken fram 12 mm längre (lika profil i övrigt) så där panoramataket skulle slutat är höjden en cm lägre än så här.Huvudutrymmet på mitten är bättre än på sidorna med både Next gen och standardbaksäte men jag hittade inga mätningar på det.
Bredden där de yttre sittdynorna möter sidobolstren och anslutningen till ryggstödet är 108 cm för både standard och premium.
Justerbara nackstöd bak hade varit toppen, iaf. om det varit av traditionell typ, inte som de fram.
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...