Nya bör bli främst V3 samt att det nog kan löna sig att ersätta befintliga på de stationer som idag har köer vid vissa tider. Istället för att bygga ut dessa mer. De som flyttas bort kan de säkert använda för förtätning av nätverket.taliz skrev:Tyckte Elon tryckte rätt mycket på att v3 faktiskt sparar bra med pengar åt Tesla.
Stämmer det så bör de ju bygga nästan uteslutande sådana så fort de fått upp volym.
200kw?
Moderator: Redaktion
Re: 200kw?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Fick börja med att köra ner SoC från 70-22, sen dubbelbetalning till Ionity. Vad gör man inte för vetenskapen

Senast redigerad av default, redigerad totalt 1 gånger.
Now we’re talking!!

Vad kostar laddningen på dessa stationer?
Dyrare än SuC?

Vad kostar laddningen på dessa stationer?
Dyrare än SuC?
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
14,6 kWp
80kr per session oavsett mängd eller längd på laddning i nuläget. Jag fick dock dra två ggr för att få igång det idag, vilket jag läst att andra Teslaägare också haft problem med.
Laddkurvan för vanlig 120kW SuC på Model 3 är också förbättrad även om detta inte nämns någonstans!
Jag laddade nu på morgonen och den låg på 118-119kW fram till 57% SoC och höll sig över 100kW fram till runt 68% SoC.
Som jämförelse så dök den innan 2019.20.1 under 100kW redan vid 55% eller något sådant och sen ner mot 75kW vid 65% SoC (kommer inte exakt ihåg och det kan också ändrats över tid i olika sw-versioner).
Det här gör rätt stor skillnad och laddar man 10-70% på en vanlig v2 120KW Supercharger sparar man nog mer än 5 minuter i laddtid. Just de här 5 minuterna låter kanske lite, men åtminstone för min del så är det just de 5 minuterna jag ofta "väntar". Nu när de är bortsopade så är bilen klar när jag är klar. SuC v3 kommer att bli för snabbt på långresor när man ändå behöver pausa en stund innan man är klar att dra vidare
Jag laddade nu på morgonen och den låg på 118-119kW fram till 57% SoC och höll sig över 100kW fram till runt 68% SoC.
Som jämförelse så dök den innan 2019.20.1 under 100kW redan vid 55% eller något sådant och sen ner mot 75kW vid 65% SoC (kommer inte exakt ihåg och det kan också ändrats över tid i olika sw-versioner).
Det här gör rätt stor skillnad och laddar man 10-70% på en vanlig v2 120KW Supercharger sparar man nog mer än 5 minuter i laddtid. Just de här 5 minuterna låter kanske lite, men åtminstone för min del så är det just de 5 minuterna jag ofta "väntar". Nu när de är bortsopade så är bilen klar när jag är klar. SuC v3 kommer att bli för snabbt på långresor när man ändå behöver pausa en stund innan man är klar att dra vidare

Senast redigerad av helix, redigerad totalt 1 gånger.
Men där bör ju ionity ta sitt ansvar och inte debitera?default skrev:80kr per session oavsett mängd eller längd på laddning i nuläget. Jag fick dock dra två ggr för att få igång det idag, vilket jag läst att andra Teslaägare också haft problem med.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Jag har glömt bort att dubelkolla, men jag TROR att dom släppte reserverationen på mitt kort för de tillfällen där laddningen inte startade. Men borde kanske dubbelkolla dock.Jeppe_E skrev:Men där bör ju ionity ta sitt ansvar och inte debitera?default skrev:80kr per session oavsett mängd eller längd på laddning i nuläget. Jag fick dock dra två ggr för att få igång det idag, vilket jag läst att andra Teslaägare också haft problem med.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Hmmm. Kör fort som f.n på autobahn (om man nu kan pga alla vägbyggen) sedan supersnabb kisspaus och laddning på 250kw varpå du sedan kör iväg fort som f.n till nästa 250kw laddarehelix skrev:Laddkurvan för vanlig 120kW SuC på Model 3 är också förbättrad även om detta inte nämns någonstans!

- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Det var ju just det, på mina senaste resor på autobahn har jag haft en snittfart på kanske 70km/hNiklasTesla skrev:Kör fort som f.n på autobahn (om man nu kan pga alla vägbyggen) [...]

Så fort man lämnar Tyskland så rullar det på, men autobahn är ju hopplöst nuförtiden.
Är det någon som har någon fungerande app eller hemsida som visar pågående och planerade vägbyggen etc på autobahn?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Vad jag sett gäller högre laddhastighet bara de med LR batteri.Mickep skrev:Hur är det med SR+? (har de kommit hit än?)
SR(+) maxar runt 100kw AFAIK.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Laddkurvan (plottad från TeslaBjörns video)
10->20% = 3 Min
20->30% = 2.5 Min (5,5 min)
30->40% = 2.5 Min (8 min)
40->50% = 3 Min (11 min)
50->60% = 4 Min (15 min)
60->70% = 4.5 Min (19,5 min)
70->80% = 6.5 Min (26 min)
80->90% = 10.5 Min (36,5 min)
10->20% = 3 Min
20->30% = 2.5 Min (5,5 min)
30->40% = 2.5 Min (8 min)
40->50% = 3 Min (11 min)
50->60% = 4 Min (15 min)
60->70% = 4.5 Min (19,5 min)
70->80% = 6.5 Min (26 min)
80->90% = 10.5 Min (36,5 min)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Intressant graf!
Hur såg den ut tidigare på 120 kW?
Hur såg den ut tidigare på 120 kW?
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
14,6 kWp
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Model 3s realtidsbaserade kartinfo med köer fungerade rätt väl senast men generellt rätt hopplöst runt Berlin och Södra Tyskland (mot Österrike) senaste åren.fth skrev:Det var ju just det, på mina senaste resor på autobahn har jag haft en snittfart på kanske 70km/hNiklasTesla skrev:Kör fort som f.n på autobahn (om man nu kan pga alla vägbyggen) [...]![]()
Så fort man lämnar Tyskland så rullar det på, men autobahn är ju hopplöst nuförtiden.
Är det någon som har någon fungerande app eller hemsida som visar pågående och planerade vägbyggen etc på autobahn?
/fth
- fth
- Teslaägare
Det var lika hopplöst i västra Tyskland på min senaste autobahn-resa i höstas. Jag tog vägen Luxemburg-Dortmund-Bremen på hemvägen efter att ha suttit i oändliga köer mot Schweiz och Österrike på nedresan, men det var precis samma sak därNiklasTesla skrev:Model 3s realtidsbaserade kartinfo med köer fungerade rätt väl senast men generellt rätt hopplöst runt Berlin och Södra Tyskland (mot Österrike) senaste åren.

Det är ju inte så mycket trafiken som orsakar köerna, utan alla vägarbete, det känns ju som ungefär varannan km är under omläggning var/när man än kör på autobahn.
Har dom sämre vägbeläggning, eller är det helt enkelt så mycket trafik att vägarna slits så ohyggligt?
/fth
- fth
- Teslaägare
P.S. å andra sidan är det väldigt behagligt att köra på (betal-) motorvägar i Frankrike och Spanien, där är det 130km/h, perfekt vägbana och mycket lite trafik nästan överallt, mycket behagligt att köra på AP och snittfarten blir väldigt bra.
/fth
/fth
Det är fruktansvärt mycket trafik. E4:an känns som en liten landsväg i jämförelse. Och det är ju på sommaren som det går att lägga asfalt.fth skrev:Det var lika hopplöst i västra Tyskland på min senaste autobahn-resa i höstas. Jag tog vägen Luxemburg-Dortmund-Bremen på hemvägen efter att ha suttit i oändliga köer mot Schweiz och Österrike på nedresan, men det var precis samma sak därNiklasTesla skrev:Model 3s realtidsbaserade kartinfo med köer fungerade rätt väl senast men generellt rätt hopplöst runt Berlin och Södra Tyskland (mot Österrike) senaste åren.![]()
Det är ju inte så mycket trafiken som orsakar köerna, utan alla vägarbete, det känns ju som ungefär varannan km är under omläggning var/när man än kör på autobahn.
Har dom sämre vägbeläggning, eller är det helt enkelt så mycket trafik att vägarna slits så ohyggligt?
/fth
fth skrev:P.S. å andra sidan är det väldigt behagligt att köra på (betal-) motorvägar i Frankrike och Spanien, där är det 130km/h, perfekt vägbana och mycket lite trafik nästan överallt, mycket behagligt att köra på AP och snittfarten blir väldigt bra.
/fth
Bra tips. Får kanske omvärdera rutten ner till Spanien och köra mer i Frankrike. Man vill ju inte köra så mycket fortare än 130 km/h ändå.
- fth
- Teslaägare
Dom få tillfällen det är fritt fram på autobahn brukar jag trycka på ett par minuter, röda siffror är ju kul en stund, men sen lockar AP igen, och då är det ju max 150 som gäller, och då är inte skillnaden så stor i praktiken mot andra länder med ”normala” hastighetsbegränsningar.Verdi skrev:Man vill ju inte köra så mycket fortare än 130 km/h ändå.
På min senaste resa Stockholm-Barcelona ToR hade jag nästan dubbla snittfarten i Frankrike och Spanien jämfört med Tyskland

/fth
Ja. Man håller ju ledigt högre snitthastighet i Sverige än i Tyskland. Autobahn är sjukt överskattat.fth skrev:Dom få tillfällen det är fritt fram på autobahn brukar jag trycka på ett par minuter, röda siffror är ju kul en stund, men sen lockar AP igen, och då är det ju max 150 som gäller, och då är inte skillnaden så stor i praktiken mot andra länder med ”normala” hastighetsbegränsningar.Verdi skrev:Man vill ju inte köra så mycket fortare än 130 km/h ändå.
På min senaste resa Stockholm-Barcelona ToR hade jag nästan dubbla snittfarten i Frankrike och Spanien jämfört med Tyskland
/fth
Autobahn igår:
Ska leta upp Ionity i slutet av veckan och testa snabbladdningen. Hoppas det går bättre än förra gången...
Det är stor skillnad att köra ut i Europa nu och tidigare i M3P. Laddningen startar direkt på över 110kw varje gång, man hinner knappt köa klart för kaffe innan telefonen varnar för idle fee. Det beror också på att varningen nu kommer redan vid 70-75%, förr var det 80%. Det här ställer till med problem för mig eftersom jag som ensamförare vant mig vid 20-30min mikrosömn vid varje laddstopp... Fy på dig Elon!
En annan mycket trevlig effekt är att när jag kör ut på autobahn igen hamnar snittförbrukningen under 250 under de första minuterna, där den tidigare låg uppemot 400. Jag misstänker att förvärmningen av batteriet är en del i detta.
Ska leta upp Ionity i slutet av veckan och testa snabbladdningen. Hoppas det går bättre än förra gången...
Det är stor skillnad att köra ut i Europa nu och tidigare i M3P. Laddningen startar direkt på över 110kw varje gång, man hinner knappt köa klart för kaffe innan telefonen varnar för idle fee. Det beror också på att varningen nu kommer redan vid 70-75%, förr var det 80%. Det här ställer till med problem för mig eftersom jag som ensamförare vant mig vid 20-30min mikrosömn vid varje laddstopp... Fy på dig Elon!
En annan mycket trevlig effekt är att när jag kör ut på autobahn igen hamnar snittförbrukningen under 250 under de första minuterna, där den tidigare låg uppemot 400. Jag misstänker att förvärmningen av batteriet är en del i detta.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016