Rykten om autopilot samt v7

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ida2603

Rykten om autopilot samt v7

Inlägg av Nicklas »

Följande finns att läsa på vår kära systersida: http://www.teslamotorsclub.com/showthre ... topilot-v7
- Även om det bara är rykten kände i alla fall jag en uns av stiltje i min iver att få prova nästa stora sw-release :lol:

... fast jag längtar ju knappast mindre efter nästa uppdatering nu 8-)
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Re: Rykten om autopilot samt v7

Inlägg av Martinen »

http://learnbonds.com/122926/tesla-moto ... l-s-owner/

Lite förklaring till vad som hände med norrmannen som helt plötsligt fick v7 och la upp bilder på Facebook.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Fick jag prioritera för min egen bil så skulle autopilot inte var prio. Jag vill tex följande med högre prio:
* chrome webbrowser med full stöd
* app store
* LTE
* möjlighet att klona mobiltelefonskärmen på Teslas skärm med touchstöd

Att släppa ratten på motorvägen känns inte som prio. Risken att något går fel med katastrofal PR känns... Autoparkering har jag aldrig haft stort behov av. Backa ur garaget etc är mest coolt men inte en killer.

Däremot förstår jag att detta är första steget till att vi inte kommer ha en ratt i bilen... Ja att äga bilar kommer troligen bli meningslöst. uberliknande firmor fraktar oss i självkörande bilar vart vi vill. Alla bilar är autonoma och ja kanske tom flyger... ;-)
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Återigen bekräftat att de snart kommer ny hårdvara för AP till model S. Hårdvaran som sitter nu är inte tillräckligt bra.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare

Inlägg av Nicklas »

Niclas skrev:
Återigen bekräftat att de snart kommer ny hårdvara för AP till model S. Hårdvaran som sitter nu är inte tillräckligt bra.
Nej, inte ny hårdvara för Autopilot... Han bekräftade återigen (det även Elon sagt tidigare) att det kommer krävas ny hårdvara för Autonomous...
- Det är en väldigt stor skillnad mellan dessa båda och vi måste hjälpas åt med att informera om detta.

Befintliga Model S har fullt tillräcklig hårdvara för autopilot, men inte för autonom.
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare

Inlägg av Nicklas »

hybris skrev:
Fick jag prioritera för min egen bil så skulle autopilot inte var prio. Jag vill tex följande med högre prio:
* chrome webbrowser med full stöd
* app store
* LTE
* möjlighet att klona mobiltelefonskärmen på Teslas skärm med touchstöd

Att släppa ratten på motorvägen känns inte som prio. Risken att något går fel med katastrofal PR känns... Autoparkering har jag aldrig haft stort behov av. Backa ur garaget etc är mest coolt men inte en killer.

Däremot förstår jag att detta är första steget till att vi inte kommer ha en ratt i bilen... Ja att äga bilar kommer troligen bli meningslöst. uberliknande firmor fraktar oss i självkörande bilar vart vi vill. Alla bilar är autonoma och ja kanske tom flyger... ;-)
Innan D-day höll jag med dig... Jag hade inte sett autopilot komma eller AWD, men nu släppte dom det och när jag då hängde på låset och skulle beställa blev det liksom... Va, kan jag få min barndomsdröm med både självkörande och 4-hjulsdriven bil för bara 30 tkr mer... Ha, självklart!
- och sedan dess har min längtan efter autopilot bara ökat och ökat :)
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Hårdvaran i model X kommer inte heller räcka för full auto. Men igen detta handlar om andra saker än model S och model X. Tesla vill skapa bilen som inte behöver förare en vacker dag. Det är en lååång resa. När man inte kör själv kommer komfort bli prio vs prestanda.

Min analys är att autopilot mest är en gimmick i dagens och kommande bilar i närtiden. Krockar en bil pgr av dålig mjukvara kommer det medföra katastrofal PR. Riskerna är stora. No pain, no gain! Inte helt såld på detta innan bilen kan köra helt själv utan mig som övervakar...
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

En fundering. Jag blir trött av att köra med fartradar på. Man kör ju inte aktivt så på längre resor blir man trött snabbare vs nör man kör aktivt, styr själv och kanske rask marschfart... Detta är en klar risk med dessa system. De behöver även kolla föraren...
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

hybris skrev:
En fundering. Jag blir trött av att köra med fartradar på. Man kör ju inte aktivt så på längre resor blir man trött snabbare vs nör man kör aktivt, styr själv och kanske rask marschfart... Detta är en klar risk med dessa system. De behöver även kolla föraren...
Det är såklart en vanesak. Jag som kör så mycket långturer vill inte vara utan adaptiv farthållare mm.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Har även beställt autopilot och kan förstå viss skepsis mot att systemen tar över och när föraren är ouppmärksam kan allt hända.

Men kör varje dag med adaptiv farthållare på och speciellt på vägar som bara har en fil och man är tvungen att följa framförvarande utan att kunna köra om är det helt perfekt.

Men för mig är ändå det undermedvetna alltid (ännu) med och tar över när om det behövs.

Första gången jag körde i en rondell var jag extra uppmärksam på hur bilen skulle fixa detta och inga problem följde lugnt bilen framför så inga problem :)

Någon vecka senare på samma väg (Nissastigen) följde jag en lastbil som helt plötsligt utan att blinka svängde av till höger DÅ förstod bilen att det var fritt och satte av i full "galopp" mitt i rondellen och lite överraskat blev man :o

Men nu vet jag.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Tycker absolut fartradarn är bra. Men man blir slö som en sengångare efter en längre körning med den... ;-)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

hybris skrev:
Tycker absolut fartradarn är bra. Men man blir slö som en sengångare efter en längre körning med den... ;-)
I faktarutan till en artikel på Ny Teknik sägs det att det tar 9 sekunder att få en förare att komma med i matchen när självkörande lastbilar får problem och vill att föraren tar över.

Även om man kanske inte stänger av lika mycket med den adaptiva farthållaren så kan kanske samma tendens finnas där...
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Det finns en bra poäng där... Men vi för väl se när vi får lanechange och parkering. Som jag förstår det är autopilot på motorväg löst. Stora utmaningen ligger i lägre farter i stadsmiljö. Där krävs fler sensorer och mer avancerade mjukvara. Fullt med halvsovande Teslaägare på vägarna... :-)

Verkar enklast att skapa flygande autonoma bilar istället... ;-)
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

hybris skrev:
... vad är egentligen användarnyttan med autopilot? Finns det någon?
Känns lite som att cyckla utan att hålla händerna på styret.
Tufft på sätt och vis, men man kan inte gärna kolla mobilen eller ta en tupplur när man gör det.

(Ändå så strålar nörden i mig av förväntan och kan knappt vänta på uppdateringen...)
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Jag tror att ju mer autopilot-funktioner vi får desto mindre olyckor och incidenter på vägarna får vi. Jag är övertygad om att de mänskliga misstagen är betydligt vanligare än autopilotens.. (Somna vid ratten, köolyckor, vinglar vid pillande på radio/mobil/surfplatta/smink o.s.v)
Däremot kommer första olyckan med autopilot få stoooora rubriker... Även om den "räddat" 10 eller 100 situationer innan dess.

Motorvägskörning är relativt enkel för systemen (jämfört med stad) och där tror jag vi är väldigt nära fungerande och säker autopilot.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare

Inlägg av Nicklas »

Precis... som jag kommer ihåg det så säger Svea rikes lag att föraren får göra vad som helst så länge det inte påverkar negativt på körningen (har för mig att man explicit tex inte får vingla på vägen :) )...
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Man kan kolla mobilen när man kör även om man inte har autopilot. Den stora frågan är väl huruvida man bör, både med och utan autopilot.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

danni skrev:
Man kan kolla mobilen när man kör även om man inte har autopilot. Den stora frågan är väl huruvida man bör, både med och utan autopilot.
Det är svårt att låta bli.
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare

Inlägg av Nicklas »

Martinen skrev:
danni skrev:
Det är svårt att låta bli.
Och jag tycker det är bättre att kolla mobil med autopilot än utan ;)
Skriv svar