Vätgasdag i Umeå 11 juni

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1736
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Vätgasdag i Umeå 11 juni

Inlägg av Bod »

Jag skulle vilja veta hur uppbyggnaden av infrastrukturen skall finansieras. Tesla bygger sina egna laddstationer. VW kommer att bygga upp en egen infrastruktur och är med och finansierar Ionity tillsammans med några andra biltillverkare. Dessutom finns det ett antal "oberoende" företag som sätter upp laddstationer för batteribilar.

Kommer tillverkarna av vätgasbilar att bygga en egen infrastruktur och/eller finns det några oberoende företag som planerar att starta upp vätgasmackar? Jag vet att BMW visade upp en mobil vätgasstation, men det var några år sedan.

Ang avgasbilar, bygge inte Ford upp egna besninstationer, för att hjälpa upp försäljningen?
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Vätgasdag i Umeå 11 juni

Inlägg av Zalman3 »

Bod skrev:
Jag skulle vilja veta hur uppbyggnaden av infrastrukturen skall finansieras. Tesla bygger sina egna laddstationer. VW kommer att bygga upp en egen infrastruktur och är med och finansierar Ionity tillsammans med några andra biltillverkare. Dessutom finns det ett antal "oberoende" företag som sätter upp laddstationer för batteribilar.

Kommer tillverkarna av vätgasbilar att bygga en egen infrastruktur och/eller finns det några oberoende företag som planerar att starta upp vätgasmackar? Jag vet att BMW visade upp en mobil vätgasstation, men det var några år sedan.

Ang avgasbilar, bygge inte Ford upp egna besninstationer, för att hjälpa upp försäljningen?
Känns inte som nån bra tajming att ha Vätgas dag idag.
I USA sprängdes en vätgas station för några dagar sedan.
Och nu sprängdes en i Oslo.
Därför har nu Uno-x stängt av alla sina vätgas stationer tills man kan säkerställa säkerheten.
Jobbigt läge.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Vätgasdag i Umeå 11 juni

Inlägg av taliz »

Kan tänka mig att det inte är utan snarare
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Vätgasdag i Umeå 11 juni

Inlägg av Jeppe_E »

Bod skrev:
Jag skulle vilja veta hur uppbyggnaden av infrastrukturen skall finansieras. Tesla bygger sina egna laddstationer. VW kommer att bygga upp en egen infrastruktur och är med och finansierar Ionity tillsammans med några andra biltillverkare. Dessutom finns det ett antal "oberoende" företag som sätter upp laddstationer för batteribilar.

Kommer tillverkarna av vätgasbilar att bygga en egen infrastruktur och/eller finns det några oberoende företag som planerar att starta upp vätgasmackar? Jag vet att BMW visade upp en mobil vätgasstation, men det var några år sedan.

Ang avgasbilar, bygge inte Ford upp egna besninstationer, för att hjälpa upp försäljningen?
Kanske, men vad som faktiskt skedde i Los Angeles var att oljebolagen köpte upp spårvagnsnätet för att sedan lägga ner det och istället anlägga motorvägar. Ja, alltså på den tiden som det begav sig.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
clecab
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 11 aug 2016 08:40
Ort: Åkersberga

Re: Vätgasdag i Umeå 11 juni

Inlägg av clecab »

Jeppe_E skrev:
Bod skrev:
Jag skulle vilja veta hur uppbyggnaden av infrastrukturen skall finansieras. Tesla bygger sina egna laddstationer. VW kommer att bygga upp en egen infrastruktur och är med och finansierar Ionity tillsammans med några andra biltillverkare. Dessutom finns det ett antal "oberoende" företag som sätter upp laddstationer för batteribilar.

Kommer tillverkarna av vätgasbilar att bygga en egen infrastruktur och/eller finns det några oberoende företag som planerar att starta upp vätgasmackar? Jag vet att BMW visade upp en mobil vätgasstation, men det var några år sedan.

Ang avgasbilar, bygge inte Ford upp egna besninstationer, för att hjälpa upp försäljningen?
Kanske, men vad som faktiskt skedde i Los Angeles var att oljebolagen köpte upp spårvagnsnätet för att sedan lägga ner det och istället anlägga motorvägar. Ja, alltså på den tiden som det begav sig.
Nja… Det var bilföretagen som köpte upp spårvagnsnätet i alla städer utom San Fransisco och Boston. Därefter började de sälja bussar och inte renovera spårvagnarna. Alltså började folk åka buss och senare bil. Efter drygt 10år så började man lägga ner spårvagnsnäten för då var bussarna och bilarna så mycket bättre, snabbare, snyggare och renare. :-)

Det är riktig kapitalism... De i SF och Boston används flitigt och blev bra underhållna fungerar bra efter 100år.
on order MYP & MSPl
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Vätgasdag i Umeå 11 juni

Inlägg av Jeppe_E »

clecab skrev:
Jeppe_E skrev:
Bod skrev:
Jag skulle vilja veta hur uppbyggnaden av infrastrukturen skall finansieras. Tesla bygger sina egna laddstationer. VW kommer att bygga upp en egen infrastruktur och är med och finansierar Ionity tillsammans med några andra biltillverkare. Dessutom finns det ett antal "oberoende" företag som sätter upp laddstationer för batteribilar.

Kommer tillverkarna av vätgasbilar att bygga en egen infrastruktur och/eller finns det några oberoende företag som planerar att starta upp vätgasmackar? Jag vet att BMW visade upp en mobil vätgasstation, men det var några år sedan.

Ang avgasbilar, bygge inte Ford upp egna besninstationer, för att hjälpa upp försäljningen?
Kanske, men vad som faktiskt skedde i Los Angeles var att oljebolagen köpte upp spårvagnsnätet för att sedan lägga ner det och istället anlägga motorvägar. Ja, alltså på den tiden som det begav sig.
Nja… Det var bilföretagen som köpte upp spårvagnsnätet i alla städer utom San Fransisco och Boston. Därefter började de sälja bussar och inte renovera spårvagnarna. Alltså började folk åka buss och senare bil. Efter drygt 10år så började man lägga ner spårvagnsnäten för då var bussarna och bilarna så mycket bättre, snabbare, snyggare och renare. :-)

Det är riktig kapitalism... De i SF och Boston används flitigt och blev bra underhållna fungerar bra efter 100år.
Så var det ja. Mindes fel.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 1068
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Vätgasdag i Umeå 11 juni

Inlägg av JonasH »

Pratades det något om explosionsrisken?

Att det kan explodera fick vi ju bevis på igår...
Så svaret på fråga 2 är uppenbart JA!!!!!
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Vätgasdag i Umeå 11 juni

Inlägg av evilirish »

Mickep
Inlägg: 3683
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Vätgasdag i Umeå 11 juni

Inlägg av Mickep »

Någon artikel hur det var på dagen på gång?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Vätgasdag i Umeå 11 juni

Inlägg av Zalman3 »

Mickep skrev:
Någon artikel hur det var på dagen på gång?
Skriver en rapport ikväll.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Vätgasdag i Umeå 11 juni

Inlägg av Zalman3 »

1. Total verkningsgrad på 19%?
Det stämmer att den totala verkningsgraden ligger runt 20-25%.

2. Finns risk för explosion?
Pinsamt att de började med att säga att en vätgasanläggning i Oslo hade haft en explosion och att UNO-X hade stängt alla Norska vätgasstationer och att alla som kör vätgasbil hade fått en låne fossilbil så länge.

3. Hur lång tid tar det att tanka?
Det ska ju enligt reklamen ta ca 5 minuter att tanka. Dock så är vätgasstationen i Umeå en
snikversion utan kylning. Man ska tydligen ha ca -40 grader på gasen för att man ska kunna fylla på snabbt. När man inte har kylning och i princip en "ballong" som ansluts till bilen tar det ca 1 timme och 15 minuter att tanka fullt. 0-50% tar ca 30 minuter. Gasen i bilen får inte ha högre temp än +80 grader, annars stryps eller stängs tankningen av.

4. Hur ofta måste gastanken besiktigas?
Vet ej.

5. Vad kostar det att besiktiga vätgastanken och vart gör man detta?
Vet ej.

6. I vilken kyla fungerar vätgasbilen?
Den ska fungera i -28 grader. Dock är det ett finskt bolag som prövat vätgas och gav upp i kylan. Frågor kom om vad som är problemen men man ville inte ge tydliga svar. Pratade med flera och fick bilden av att fukt, isbildning, temperaturskillnader och tryckskillnader ger problem.
Frågade specifikt om vad som händer då man i -28 tankar fullt och sen ställer bilen i ett +20 varmgarage. Det blir då en rejät tryckstegring. Men bilen ska klara detta. Oazer ska ha sökt patent på vissa lösningar av köldproblemet. Bränslecellen är också köldkänslig, kan frysa sönder under ogynsamma omständigheter.

7. Hur mycket läker vätgas vid lagring? "förlust av vätgas från bränsleceller med en hastighet av nära två procent per dag"
TYdligen ska det inte vara några läkage. Dock så kostar det ju energi att kyla vätgasen till -40 grader.

8. Vilket tryck och temperatur har vätgas vid lagring? 800bar, -40 grader?
De pratade om 700-800 bar och -40 grader(Inte i Umeå anläggningen).

9. Hur många kWh per mil drar bilen?
3-5kW per mil

10. Hur mycket kostar det att tanka vätgas, vad blir milkostnaden?
80-100kr per kg vätgas. Den drar ca 0,1kg per mil, milkostnad 9-10kr.

11. Hur länge håller bränslecellen? 16.000mil? "Hyundai pratar om tio år på cellen i Nexo"
Ca 16.000 mil och 10 år.

12. Tål bränslecellen smutsig stadsluft, krävs stora dyra luftfilter? Hur ofta byts dessa, till vilken kostnad?
Man måste ha mycket ren luft till vätgasbilen(stora luftfilter som byts ofta), annars går bränslecellen sönder, bilens servicekostnader är därför ungefär samma som för en bensinbil.

13. Hur stor del av vätgasen tillverkas av fossila bränslen?
Vet ej. Dock så är stationen en komplett lösning som behöver vatten och elanslutning, så den producerar egen vätgas med elektrolys. Räcket till ca 2-3 personbilar. Investeringskostnad ca 8 miljoner.

14. Vilka olika typer av bränsleceller finns det?
Vet ej.

15. Klarar bränslecellens membran 100 grader?
Researchers must develop PEMFC membranes that are durable and can operate at temperatures greater than 100 degrees
Celsius and still function at sub-zero ambient temperatures. A 100 degrees Celsius temperature target is required in
order for a fuel cell to have a higher tolerance to impurities in fuel. Because you start and stop a car relatively frequently,
it is important for the membrane to remain stable under cycling conditions.
Currently membranes tend to degrade while fuel cells cycle on and off, particularly as operating temperatures rise.
SVAR: Vet ej.

16. Hur fungerar bränslecellen i låg luftfuktighet?
Hydration
Because PEMFC membranes must by hydrated in order to transfer hydrogen protons, researches must
find a way to develop fuel cell systems that can continue to operate in sub-zero temperatures,
low humidity environments and high operating temperatures.
At around 80 degrees Celsius, hydration is lost without a high-pressure hydration system.
SVAR: Vet ej.

17. Utsläpp av Kvävedioxid?
Nitrogen Dioxide Emission
Critics of hydrogen fuel cells argue that although these cells do not emit carbon after burning, they
give out nitrogen dioxide and other emissions. Nitrogen dioxide is a toxic gas and can still be harmful
when ingested by humans. Experts say talk about the risks of respiratory
problems such as lung edema from exposure with lethal dose even for a short
period of time. Moreover, it can also decrease lung function.
SVAR: Vet ej.

18. Vad kostar en vätgasbil i inköp?
Ca 750.000 till 800.000kr.

19. Vilka vätgasbilar finns att köpa idag?
Toyota Mirai och Hyundai Nexo. De kördes dit med lastbil eftersom det inte finns tankställen.

20. Dyrt att göra en stark vätgasbil?
Vet ej. Dock så fick jag ett ca pris för en stationär komplett anläggning som kunde ge 5kW, pris 350.000kr.

21. Utsläpp av vatten gör korsningar hala på vintern?
Vet ej.

22. Riktlinjer vid trafikolycka och brand?
Vet ej.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vätgasdag i Umeå 11 juni

Inlägg av LarsL »

Zalman3 skrev:

3. Hur lång tid tar det att tanka?
Det ska ju enligt reklamen ta ca 5 minuter att tanka. Dock så är vätgasstationen i Umeå en
snikversion utan kylning. Man ska tydligen ha ca -40 grader på gasen för att man ska kunna fylla på snabbt. När man inte har kylning och i princip en "ballong" som ansluts till bilen tar det ca 1 timme och 15 minuter att tanka fullt. 0-50% tar ca 30 minuter. Gasen i bilen får inte ha högre temp än +80 grader, annars stryps eller stängs tankningen av.
Men hallå! Var det inte snabb laddning/tankning som var poängen? :roll:
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Vätgasdag i Umeå 11 juni

Inlägg av Zalman3 »

LarsL skrev:
Zalman3 skrev:

3. Hur lång tid tar det att tanka?
Det ska ju enligt reklamen ta ca 5 minuter att tanka. Dock så är vätgasstationen i Umeå en
snikversion utan kylning. Man ska tydligen ha ca -40 grader på gasen för att man ska kunna fylla på snabbt. När man inte har kylning och i princip en "ballong" som ansluts till bilen tar det ca 1 timme och 15 minuter att tanka fullt. 0-50% tar ca 30 minuter. Gasen i bilen får inte ha högre temp än +80 grader, annars stryps eller stängs tankningen av.
Men hallå! Var det inte snabb laddning/tankning som var poängen? :roll:
Det är komplicerat att tanka. Dels ska man ju ha ett högre tryck i stationen för att man snabbt ska kunna tanka.

När bilens tank är tom och macken har ett tryck på 700bar, då är tryckskillnaden ca 700 bar och det rusar på rejält.
Tyvärr rusar det inte lika fort när det är 600 bar i tanken och tryckskillnaden är bara 100 bar.

Och värme utvecklingen blir snabbt ett problem.

"Räkna med gaser. Allmänna gaslagen"
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11239
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vätgasdag i Umeå 11 juni

Inlägg av Jerker »

Ja, det här låter ju verkligen som morgondagens teknik... :shock:
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6147
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Vätgasdag i Umeå 11 juni

Inlägg av Remuz »

0-50% på 30min? Lite långsammare än SuC alltså. Och tankningen som var hela poängen...

Visst ”om tio år kommer det...blablabla”.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Vätgasdag i Umeå 11 juni

Inlägg av taliz »

Bra frågebatteri.
Ang. tankning så är det faktiskt ganska likt snabbladdning av ett batteri. I början går det snabbt för det är inte mycket motstånd, men ju högre tryck det blir desto långsammare går det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1902
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vätgasdag i Umeå 11 juni

Inlägg av bjelkeman »

Väldigt utförligt. Tack.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8159
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vätgasdag i Umeå 11 juni

Inlägg av fth »

Mycket bra sammanfattning, det är ju tom mycket sämre än jag trodde, och jag var redan helt övertygad om att detta var hål i huvudet.

Nu måste väl ändå vätgasvurmandet äntligen få ett slut?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Mickep
Inlägg: 3683
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Vätgasdag i Umeå 11 juni

Inlägg av Mickep »

Tycker det är bra att folk tittar på detta, men det är svårt att inte tycka att batterier har övertaget . Sedan skall man inte överdriva riskerna utan skall jämföra de med de explosioner som sker vid bensinstationer etc. men det är tydligt att de har en lång väg att gå. Liksom batterierna för att få fram en 50milsräckviddare för 350 kkr.
1 timmas tankning kommer inte att duga iallafall.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Vätgasdag i Umeå 11 juni

Inlägg av Teslaspolen »

Med andra ord är tekniken, som alltid, helt dödfödd för landtransporter.

Viktigt att vi fortsätter att tala om detta för våra politiker, så att inte pengar kastas i sjön på detta vansinne.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vätgasdag i Umeå 11 juni

Inlägg av Svenssons »

Teslaspolen skrev:
Med andra ord är tekniken, som alltid, helt dödfödd för landtransporter.

Viktigt att vi fortsätter att tala om detta för våra politiker, så att inte pengar kastas i sjön på detta vansinne.
Det är väl i sjön som bränsleceller kan göra nytta? ;) Just nu bränns många miljarder upp inom EU på detta och det mesta är skattepengar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
olza
Inlägg: 232
Blev medlem: 05 jul 2014 13:09
Ort: Karlstad

Re: Vätgasdag i Umeå 11 juni

Inlägg av olza »

Jag får inte ihop detta:
* Stationen kostar 8 miljoner initialt
* Kan serva 2-3 bilar
* Sälljer vätgasen för 80-100 kr/kg
* En vätgasbil drar 0,1 kg vätgas per mil

Anta 3 bilar, 100:-/kg, 2000 mil per bil och år. Det blir 6000 mil totalt och max 60.000:- i intäkter.

Nä, det går ju inte ihop. Så då är frågan: var kommer pengarna ifrån? Och varför satsade man inte dessa pengar på något vettigare? Eller är det så illa att det finns en massa pengar som inte får användas till något annat än vätgassatsningar? Någon som vet?
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vätgasdag i Umeå 11 juni

Inlägg av LarsL »

Kan serva 2-3 bilar, per vad? Det måste var 2-3 bilen per timme, dag, vecka, år eller stationens livstid.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vätgasdag i Umeå 11 juni

Inlägg av LarsL »

Svenssons skrev:
Teslaspolen skrev:
Med andra ord är tekniken, som alltid, helt dödfödd för landtransporter.

Viktigt att vi fortsätter att tala om detta för våra politiker, så att inte pengar kastas i sjön på detta vansinne.
Det är väl i sjön som bränsleceller kan göra nytta? ;) Just nu bränns många miljarder upp inom EU på detta och det mesta är skattepengar.
Är det inte bättre att bränna metangas i så fall? Om man nu ändå måste ha gastankar. Fast dessa tankar måste ju vara helt sjukt abnormt stora om det ska funka, antar jag.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Vätgasdag i Umeå 11 juni

Inlägg av Zalman3 »

olza skrev:
Jag får inte ihop detta:
* Stationen kostar 8 miljoner initialt
* Kan serva 2-3 bilar
* Sälljer vätgasen för 80-100 kr/kg
* En vätgasbil drar 0,1 kg vätgas per mil

Anta 3 bilar, 100:-/kg, 2000 mil per bil och år. Det blir 6000 mil totalt och max 60.000:- i intäkter.

Nä, det går ju inte ihop. Så då är frågan: var kommer pengarna ifrån? Och varför satsade man inte dessa pengar på något vettigare? Eller är det så illa att det finns en massa pengar som inte får användas till något annat än vätgassatsningar? Någon som vet?
Nu måste man ju ha klart för sig att kalkylen skulle se helt annorlunda ut om man har 30 bilar och en tankstation med -40 graders
kylning så man kan tanka på 5 minuter.

Man ska se denna vätgasstation som ett test, går det ens köra vätgasbilar på vintern?
Eller fryser allt ihop?

Jag säger inte att vätgasen inte har en marknad, men för vanliga personbilar tror jag att tåget har gått.

För lastbilar och andra tyngre fordon kan den ha en marknad.
Norrmännen har ju köpt 1000st Nikola Tre lastbilar. De kan ha upp till 320kWh batteri och vätgas. 120 mils räckvidd är möjlig.
https://nikolamotor.com/motor
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar