zyax skrev:Headline skrev:zyax skrev:Jan-Erik Sebestyen skrev:För att peta lite i detta så kan man ställa frågan varför har de designat något med 70 delar från början när man kan göra det med 4? Att ändra och göra rätt är helt i sin ordning men att designa fel från början hamnar högre upp på "fail-skalan". Är då förbättringen så fantastisk? Det är på grund av feldesign man inte tjänar pengar och nu får man designa om igen (som kostar massa pengar). Hur mycket bättre hade det inte varit att göra rätt från början?
Jo jag jobbar med sånt sedan flera år inom "traditionell" fordonsindustri i Göteborg, och det är inget nytt. Att räkna på och utreda att göra rätt från början slår andra alternativ med hästlängder rent ekonomiskt.
Jag antar att det går mycket fortare att konstruera med 70 delar än med 4 stycken. Tesla valde kanske att få ut en tillräckligt bra bil, än att få en fantastiskt bra. Det är rätt vanligt att utvecklingsprojekten lägger för mycket tid på konstruktionen.
Jag vill inte gå in och försvara Tesla här för de borde gjort rätt från början, så det skiter jag i. Men. När man kommer från fordonsindustrin i Göteborg borde man inte snacka om att designa grejer på kort tid för det är inte snabbt det som kommer från Göteborg, det är bra och pålitligt, men att de ska vara rappa har ingen anklagat dem för. Tesla kan nog göra fel ett par gånger och få ut ett par hundratusen bilar innan Volvo designat klart...
Nu hänger jag inte med. Menar du att jag ska ta på mig, utifrån ditt perspektiv, en påstådd långsam utvecklingstakt specifikt för Göteborg? Du kanske har rätt men ur ett lönsamhetsperspektiv så genereras det pengar i Göteborg. Sen att det blev en diskussion om rapphet var en ny input i dialogen. Vad är rätt förresten?
Jag har inte påstått att Göteborg är långsammare än någon annan fossiltillverkare (nedan säger jag att Jaguar är snabbare med i-Pace), men kritiken kom från någon som jobbat inom industrin i Göteborg och att det är billigare att göra rätt från början. Klart som korvspad att det är billigare att göra rätt från början, men nu kommer det till priset av att inte få ut något på marknaden, till och med Volvos fasta kunder byter ju bilmärke när de är så sega.
Om vi tittar på Jaguar i-Pace så är det den snabbaste utvecklade bilen i massproduktion från den tradiotionella fossilbilsindustrin de senaste åren, de lyckades göra en jävla massa rätt, men genade kanske lite och fick med en del fel de hade kunnat undvika i traditionell stil. Men hade de varit traditionella så hade bilen ännu inte varit klar och de hade inte haft den delen av marknaden de nu har. De har lärt sig och utvecklar nästa bil eller generation bättre. I Göteborg utvecklas både Volvos elbilar och Polestar och de kommer säkert vara helt fantastiska när de är klara, men de har förlorat en stor del av marknaden på att de är så långsamma, de började i samma tid som Jaguar...
Jag tycker det är bra av de som kommer med vettig kritik, och gällande att man kanske borde konstruerat framvagnen på Tesla 3 på ett bättre sätt från början. Kritik är sunt, och finns inget egenvärde att bli religiös över sitt bilägande.
Det sagt så tycker jag att ovan kommentar är lite huvuet på spiken för mig. Är tidigare Volvoägare i form av V70 (och så även min fru, fram tills att hon bytte till Mercedes E-klasskombi efter många olika V70 genom åren). Nu när jag kikade på en ny bil så kände vi att vi inte behövde två stora kombi. Har ett tag varit intresserad av vad som finns på elbilssidan.
Nu när jag behövde en ny tjänstebil för jobbet så letade jag efter en mellanklass och mellanstor sedan elbil. Fann att Jaguar iPace och Audi e-tron var lite för stora och lite för mycket åt SUV-hållet för min smak. Hade gärna övervägt att köpa Volvo, men då jag behövde en ny bil för några veckor sedan så kunde jag inte vänta på Polestar 2 som kanske kommer ut i början på nästa år (som bäst). Tyvärr gjorde dess förseningar att den inte var aktuell för mig att vänta på. Tesla M3 var det enda vettiga alternativet på marknaden för mig (ville inte ha varken större SUV:ar eller små töntiga MiljöPartist-bilar som varken har prestanda eller tillräcklig vägsträcka).
Har jobbat för VCC tidigare, och idag för dotterbolag i koncernen, men för mig var det inget alternativ att vänta på en försenad P2. Hade den funnits på marknaden idag så kunde det absolut troligen varit ett starkt alternativ, men måste säga att jag verkligen älskar min M3 (även om Tesla har en del kvar på produktionskvalitetssidan att lära av Volvo, Mercedes, mflr.). Så jag är en av flera som jag känner som gått från Volvo till Tesla, och exempel på just det som skrivs ovan (även om vi säkert är ganska få i det stora hela som byter till elbil, än så länge).