Frågor om låne-S
Moderator: Redaktion
Frågor om låne-S
När jag gav SC min X skulle det vara för att fixa frunken över dagen, men dom hade sönder lite grejer så nu blir jag med S ett tag.
Har en halvt sönderkörd 90D och endast begränsad erfarenhet av S. Hur mycket sätter man förbrukningen på i abrp för 110km/h så det blir rätt? Jag ligger en bra bit under 200wh/km på pendling, brukar ligga på 250wh/km med min X.
När man öppnar taket hör man knappt vad man själv tänker i farter över 50km/h, är det normalt?
När man använder vindrutespolning så kommer det lite fukt längst ner, går åt kanske 3 flaskor medel om man ska få upp medlet (visst viss överdrift). Är det något jag kan åtgärda själv?
Otroligt mycket mindre vind- och vägljud än i min X. Är det alltid så med S eller är det tur?
Ap1 är extremt bekväm alltså. Handen på ratten 2ggr mellan södra länken och solnaavfarten. Inga spökbromsar, inget vingel. Jag har ap2.5 cg har tidigare haft ap2 samt ap1. Ap1 känns fortfarande bäst...
Har en halvt sönderkörd 90D och endast begränsad erfarenhet av S. Hur mycket sätter man förbrukningen på i abrp för 110km/h så det blir rätt? Jag ligger en bra bit under 200wh/km på pendling, brukar ligga på 250wh/km med min X.
När man öppnar taket hör man knappt vad man själv tänker i farter över 50km/h, är det normalt?
När man använder vindrutespolning så kommer det lite fukt längst ner, går åt kanske 3 flaskor medel om man ska få upp medlet (visst viss överdrift). Är det något jag kan åtgärda själv?
Otroligt mycket mindre vind- och vägljud än i min X. Är det alltid så med S eller är det tur?
Ap1 är extremt bekväm alltså. Handen på ratten 2ggr mellan södra länken och solnaavfarten. Inga spökbromsar, inget vingel. Jag har ap2.5 cg har tidigare haft ap2 samt ap1. Ap1 känns fortfarande bäst...
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Re: Frågor om låne-S
Vindrutespolning funkar kass på S:an. På min kommer där förvisso massa vätska på vindrutan som det skall, men sen är torkarbladkonstruktionen helt värdelös. Har haft min i 2.5 månad nu och tycker själv jag har använd en del spolarvätska för att försöka få bort insekten under mina ungefär 1300 körda mil. Har fortfarande inte fylld på vätska eller fått meddelarn om att nu vill den fyllas. Hur stor är den tanken egentligen? :O
Provkörde en X för första gången i går och bemärkte direkt hur mycket mera vindljud där var i den jämfört med S:an. Annars mycket trevlig bil
Resten kan jag inte kommentera på
Provkörde en X för första gången i går och bemärkte direkt hur mycket mera vindljud där var i den jämfört med S:an. Annars mycket trevlig bil

Resten kan jag inte kommentera på

Model S 100D
- OfarligTesla
- Teslaägare
De gamla S som SC lånar ut är hemska, antingen sönderkörda eller så är äldre bilar riktigt skramliga. Vindrutespolningen är sämst på dessa men på nyare bilar är den bra tycker jag.
De 3 låne S jag haft har alla haft markant mycket mer vägljud än min S så om din X har mer så måste du haft riktigt tur eller så är din X hemsk :p.
De 3 låne S jag haft har alla haft markant mycket mer vägljud än min S så om din X har mer så måste du haft riktigt tur eller så är din X hemsk :p.
Min är från dec '17 ... jag har faktisk aldrig sett en S vart vindrutetorkaren funkade braOfarligTesla skrev:De gamla S som SC lånar ut är hemska, antingen sönderkörda eller så är äldre bilar riktigt skramliga. Vindrutespolningen är sämst på dessa men på nyare bilar är den bra tycker jag.

Model S 100D
- OfarligTesla
- Teslaägare
Min är från typ samma tid, Jan 2018 och tycker de fungerar riktigt bra. Enda gången det blir ränder efter man spolat är när frun envisas med att knappt använda spolarvätska, men då blir det ränder i alla bilar och så får man repor på glaset med tiden så det är ett dumt vis att göra det på. Det kommer rikligt med spolarvätska över större delen av rutan för mig iaf. De låne S jag haft typ spottar lite på ett ställe i jämförelse.Latt skrev:Min är från dec '17 ... jag har faktisk aldrig sett en S vart vindrutetorkaren funkade braOfarligTesla skrev:De gamla S som SC lånar ut är hemska, antingen sönderkörda eller så är äldre bilar riktigt skramliga. Vindrutespolningen är sämst på dessa men på nyare bilar är den bra tycker jag.
Också fått en loaner idag 75 D 2018, inte hunnit köra så mycket men oj vad ratten känns gigantisk i Model S 

Har bara fått relativt nya lånebilar i Malmö. 2018 som tillverkningsår. Dock senaste utan AP, det var en skräckblandad upplevelse innan jag vande mig av vid den adaptiva funktionen.
Upplever nog inte sprutet av spolarvätska som sämre än andra bilar jag haft. Dock gäller det att spruta rejält och inte bara dutta.
Upplever nog inte sprutet av spolarvätska som sämre än andra bilar jag haft. Dock gäller det att spruta rejält och inte bara dutta.
Model Y LR.
Model S70D
Ta en extra titt på bilen innan specifikt om den har körförbud eller inte. Detta missade man när min X var på SC
Model X P100D
Söker fortfarande vettig referensförbrukning. I övrigt, tack för alla svar. Känner mig som en nybörjare med dörrar som inte stängs när man ska köra 

Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
210 Wh/km i 110 km/h är rimligt att utgå ifrån vid 20 grader. Något mindre om du har 19" och något mer om du har 21".Remuz skrev:Söker fortfarande vettig referensförbrukning. I övrigt, tack för alla svar. Känner mig som en nybörjare med dörrar som inte stängs när man ska köra
Jag snittade 208 Wh/km över 1100 mil från slutet av mars och förra måndagen med 19". Nu har jag kört 80 mil med 21" och ligger på 222 Wh/km. Dock var det rätt kallt i början med 19" och så har jag inte kört så mycket motorväg med 21" så skillnaden är nog större egentligen.
Grymt, har 285 på min X med 22” vid 20 grader 

Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
- OfarligTesla
- Teslaägare
Jag räknar på 210 Wh/km i 110 km/h men på sommaren hamnar jag oftast där ifall jag ligger i 120 km/h, det med 19”.Remuz skrev:Söker fortfarande vettig referensförbrukning. I övrigt, tack för alla svar. Känner mig som en nybörjare med dörrar som inte stängs när man ska köra
När det gäller lånebil och supercharge så är det väl gratis för alla model s och således bara att åka dit och ladda? 

anna__ skrev:När det gäller lånebil och supercharge så är det väl gratis för alla model s och således bara att åka dit och ladda?
Jag har aldrig varit med om annat än gratis på lånebil
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland