Efter eldrivet kommer fossil?
Moderator: Redaktion
Efter eldrivet kommer fossil?
Vad är era framtida planer på fordonsfronten?
Tiden rullar på som den alltid gör, helt plötsligt tar leasing slut... blir det att köpa ut och fortsätta med nuvarande bil, eller tar du sikte på en Model 3? (Model X?)
Eller blir det för tråkigt med två Tesla i rad, eldrivet känns rätt men det är då dags att pröva vad de andra bilmärkena har att komma med?
Hybrid är den ultimata kombinationen, det blir det nästa gång!?
Old school, tillbaka till nånting med minst en V8-motor och en växelspak så man själv får vispa om i bensinen!?
Är planen att äga Teslan under de åtta åren tills batterigarantin löper ut? Vad kan det bli efter det? Hur tror ni marknaden ser ut då?
(Förtydligande: alternativen Nej och Äru dum i huvet LR?! är till 99% samma svar)
Tiden rullar på som den alltid gör, helt plötsligt tar leasing slut... blir det att köpa ut och fortsätta med nuvarande bil, eller tar du sikte på en Model 3? (Model X?)
Eller blir det för tråkigt med två Tesla i rad, eldrivet känns rätt men det är då dags att pröva vad de andra bilmärkena har att komma med?
Hybrid är den ultimata kombinationen, det blir det nästa gång!?
Old school, tillbaka till nånting med minst en V8-motor och en växelspak så man själv får vispa om i bensinen!?
Är planen att äga Teslan under de åtta åren tills batterigarantin löper ut? Vad kan det bli efter det? Hur tror ni marknaden ser ut då?
(Förtydligande: alternativen Nej och Äru dum i huvet LR?! är till 99% samma svar)
Senast redigerad av Werzion, redigerad totalt 2 gång.
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Efter eldrivet kommer fossil?
Min 85D är bara några månader gammal men Model X skulle kunna vara ett alternativ. Annars känns en Model S 100D som ett alternativ.Werzion skrev:Vad är era framtida planer på fordonsfronten?
Som det ser ut nu så siktar ju andra tillverkare på att i bästa fall släppa 2015 års Model S fast 2018-2019. Kanske bättre inredning då? Men Tesla har ju några år på sig att finslipa under tiden så jag tror inte skillnaden behöver vara så stor.Eller blir det för tråkigt med två Tesla i rad, eldrivet känns rätt men det är då dags att pröva vad de andra bilmärkena har att komma med?
Vissa ser hybrid som det bästa av två världar. Jag ser det som det sämsta av två världar. Dubbelt av allt betyder fler saker som kan gå sönder och att saker och ting tar plats i onödan. Jag kanske hade klarat mig utan frunken vad gäller utrymme men det är ju bevisligen ingen höjdare med ett massivt motorblock som trycks in i kupén vid en frontakrock...Hybrid är den ultimata kombinationen, det blir det nästa gång!?
Jag åkte från Göteborg till Arlanda sportbilsfestival igår och kom hem idag. Jag stannade två gånger per riktning. Det var ungefär samma rutin båda gångerna. Ena stoppet var en toalettpaus och några minuters snack med andra som laddade. Under det andra stoppet hann jag precis äta en måltid. Under hela resan fick jag njuta av att köra elbil. Hade jag haft en hybrid hade jag bara haft den upplevelsen några mil och så hade jag fått lägga åtminstone 6-700 på att tanka...

Hehe. Även före Teslan har jag alltid försökt välja en snål bil. Det hade inte känts bra med en törstig bil ens innan jag hade hört talas om Tesla.Old school, tillbaka till nånting med minst en V8-motor och en växelspak så man får vispa om själv i bensinen!?
Om ekonomin tillåter så blir det nog ett byte när nästa bil hunnit utvecklas tillräckligt mycket. Tystare kupé, större batteri, upphottat mediastystem samt fler/bättre sensorer som ger möjlighet till mer självstyrning än det vi går och väntar på med version 7 skulle nog vara skäl för mig att uppgradera.Är planen att äga Teslan under de åtta åren tills batterigarantin löper ut? Vad kan det bli efter det? Hur tror ni marknaden ser ut då?
Senast redigerad av Franz, redigerad totalt 1 gånger.
Driver sajten Car.info
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Det skall inte vara tvärt om? Så tolkade jag det och jag antar att även övriga gjorde det. D.v.s. att elbilsvalet är så självklart att det verkar korkat att ens tro att man skulle vilja ha ICE efter detWerzion skrev:(Förtydligande: alternativen Ja och Äru dum i huvet LR?! är till 99% samma svar)

Driver sajten Car.info
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Jag har inte ens fått min Tesla än men jag kan verkligen inte se mig själv gå tillbaks till fossilt. Det visste jag redan efter att ha kört Teslan första gången. Sen var det inte köpläge på en sån direkt för mig, men något eldrivet skulle jag ha så fort som möjligt det visste jag. Men till och med att köpa min pluginhybrid tog emot. Jag kan som sagt inte se mig själv köpa något fossilt igen, någonsin. Så stenålder.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
D'oh, väldigt sant, jag som fick hjärnsläppFranz skrev:Det skall inte vara tvärt om? Så tolkade jag det och jag antar att även övriga gjorde det. D.v.s. att elbilsvalet är så självklart att det verkar korkat att ens tro att man skulle vilja ha ICE efter detWerzion skrev:(Förtydligande: alternativen Ja och Äru dum i huvet LR?! är till 99% samma svar)

Skyller på att jag tankade min gamla V40 ikväll, måste ha inhalerat lite för mycket 95 Oktan

Jag har tröttnat på att vänta på autopilot, självparkering och allt annat som den skulle haft.
Tidigare i veckan var jag och tittade på en bil som faktiskt har 700hk, en Hellcat. Baksätet var väl ngt mindre men det är tillräckligt.
Den i kombo med en Zoe kanske?
Tidigare i veckan var jag och tittade på en bil som faktiskt har 700hk, en Hellcat. Baksätet var väl ngt mindre men det är tillräckligt.
Den i kombo med en Zoe kanske?
Jo, det är nog dags för Tesla att ta nästa steg. De som bara vill ha 700hk och det senaste och häftigaste vandrar snart vidare när kleti och pleti kan köpa begagnade Model S. Den resan blir ju än värre med Model III, särskilt om den blir en mini S. Så då gäller det atterövra nästa marknadssekment och där tror jag det blir svårare.
- Gustafsson
- Teslaägare
Har kvar ett par Dino-cars ( inte så länge till). Åker aldrig med dem sedan teslan kom. Bara det att åka in på macken och hosta upp en tusenlapp i bensin allt för ofta, gör att man retar sig på ICE. Skulle vara ett alternativ att byta in dessa till en Roadster 
/70D

/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
34 stycken deltagare tills nu och röstningen verkar ha stannat av till stor del.
94% har inga planer på att gå tillbaka till fossilt drivmedel.
6% kan tänka sig att kanske införskaffa en ICE-bil igen.
0% anser eldrivet vara ett snedsteg och tänker återgå till fossilt bränsle.
Siffrorna säger ett och annat om vilken riktning bilindustrin bör ta, skulle vara intressant att se siffror på hur nöjda/onöjda andra bilmärkens elbils-kunder är, t.ex. Nissan LEAF.
Skulle det visa sig att deras andel nöjda är nämnvärt lägre än Tesla Motors så vet man vart ribban ligger för vad bilindustrin måste leva upp till och leverera.
94% har inga planer på att gå tillbaka till fossilt drivmedel.
6% kan tänka sig att kanske införskaffa en ICE-bil igen.
0% anser eldrivet vara ett snedsteg och tänker återgå till fossilt bränsle.
Siffrorna säger ett och annat om vilken riktning bilindustrin bör ta, skulle vara intressant att se siffror på hur nöjda/onöjda andra bilmärkens elbils-kunder är, t.ex. Nissan LEAF.
Skulle det visa sig att deras andel nöjda är nämnvärt lägre än Tesla Motors så vet man vart ribban ligger för vad bilindustrin måste leva upp till och leverera.
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Vad jag har hört från "medLeafare" är det samma där, "once you go batt' you don't go back", fast med en skillnad: flera hoppade på Leaf's ambassadör kampanj med löjligt låga månadsavgifter, och nu när leasingperioden är slut har de inte råd med elbil längre, så trots att de vill fortsätta med elbil tvingas de tillbaka till fossilbilar igen.
Vi tänkte i våras att byta ut fruns SUV (är såld) och hoppa på en elbil som andra bil men tyvärr saknar vi som husägare drag så med nuvarande alternativ fick det bli en ICE igen, sorry.
Så rubriken blev rätt för mig.
Så rubriken blev rätt för mig.