Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS

Inlägg av Zalman3 »

Info från Renault säljare:

Kan ladda 0-80% på 65 min
Q4 börjar leveranserna.
Exakta priser kommer under sommaren.
Det finns fortfarande möjlighet att hyra batteri.
Tyvärr är CCS snabbladdning tillval
ZOE2 kommer bara i 52kWh utförande
135hk och kanske 110hk versioner
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Mickep

Inlägg av Mickep »

Det är ett litet fall frammåt kan man tycka. det är en city bil och inte gjord för långresor dvs typisk andrabil.
Fördelar; a troligtvis väldigt billig och i stadstrafik och 100% ladding hemma är den duglig för pendling och handling på stormarknaden. om man kan köpa den för under 200 000 totalt skulle den kunna bli en storsäljare.
Problemet är (om man skall kalla det problem) kommer det bli en bra ambasadör för elbilar eller kommer man ha en massa användare som kommer spy galla över den i vinter?
Jag som aldrig gör långresor (som mest 10 mil tor) skulle den fungera för. men skulle den fungera på glesbygden? (där finns inte snabbladdare hur som helst och som mest 50 kW, tills ionity eller energibolag får ändan ur och gör lite investeringar för samhället utan främst vinstmotiv).
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Mickep skrev:
Jag som aldrig gör långresor (som mest 10 mil tor) skulle den fungera för. men skulle den fungera på glesbygden? (där finns inte snabbladdare hur som helst och som mest 50 kW, tills ionity eller energibolag får ändan ur och gör lite investeringar för samhället utan främst vinstmotiv).
Ser man det mer som pendlingsbil, vilket känns rimligt med tanke på biltypen, så borde 50 kW CCS räcka rätt bra även för glesbygd. Den borde klara 20 mil även vintertid, -20C och det måste vara en väldigt liten del av befolkningen som pendlar längre än så.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Jag tycker att det är ganska intressant att läsa invändningarna mot denna bil idag. De är nästan exakt de samma som för 2 eller 5 år sedan trots att batteristorleken är mer än dubbelt så stor och t.o.m. större än det minsta batteriet som Tesla ursprungligen erbjöd och nästan lika stort som Tesla 3 SR.

Alltså, vi talar om en bil med 52 kWh batteri! Det var inte så länge sedan, och det var så under många år, att det bara var Tesla som erbjöd batterier större än 30 kWh. Då sade man att 50 kWh skulle vara nog för de flesta och att 50 kW DC-laddning var tillräckligt. Om bara bilar med dessa prestanda blev tillgängliga till ett rimligt pris så skulle det inte längre finnas några argument emot elbilar. Nu har vi en sån bil, men den får fortfarande samma kritik som årsmodell 2012 fick.

Nu verkar det alltså som att normen har förskjutits till 64 kWh batteri och minst 100 kW DC-laddning.

När ska vi bli nöjda?
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Jerker skrev:
Jag tycker att det är ganska intressant att läsa invändningarna mot denna bil idag. De är nästan exakt de samma som för 2 eller 5 år sedan trots att batteristorleken är mer än dubbelt så stor och t.o.m. större än det minsta batteriet som Tesla ursprungligen erbjöd och nästan lika stort som Tesla 3 SR.

Alltså, vi talar om en bil med 52 kWh batteri! Det var inte så länge sedan, och det var så under många år, att det bara var Tesla som erbjöd batterier större än 30 kWh. Då sade man att 50 kWh skulle vara nog för de flesta och att 50 kW DC-laddning var tillräckligt. Om bara bilar med dessa prestanda blev tillgängliga till ett rimligt pris så skulle det inte längre finnas några argument emot elbilar. Nu har vi en sån bil, men den får fortfarande samma kritik som årsmodell 2012 fick.

Nu verkar det alltså som att normen har förskjutits till 64 kWh batteri och minst 100 kW DC-laddning.

När ska vi bli nöjda?
Vi blir aldrig nöjda, inte jag i alla fall.
Tack vare att vi aldrig är nöjda stannar inte utvecklingen .
Tror inte att du hade varit nöjd om du hade varit tvungen att köpa en Volvo 240DL, för att utvecklingen hade stannat för 30 år sedan.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

I september börjar leveranserna.
De kan tillverka ca 440 bilar per dag, så det är snabba leveranser som gäller.

"Reserver nye ZOE nå! Bilen er klar til levering allerede fra september 2019!"
https://kampanje.renault.no/nye-zoe/
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

nek0 skrev:
Jerker skrev:

När ska vi bli nöjda?
Tror inte att du hade varit nöjd om du hade varit tvungen att köpa en Volvo 240DL, för att utvecklingen hade stannat för 30 år sedan.
Jo, jag vet, men jag tycker nog att det är en viss skillnad på tidsperspektivet. Många människor var väldigt nöjda med en 240 under många år. Nu räcker det med att gå nåt år tillbaka i tiden så skulle 50 kWh räcka. Idag är det för lite och duger bara till stadskörning.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Jerker skrev:
Då sade man att 50 kWh skulle vara nog för de flesta och att 50 kW DC-laddning var tillräckligt.
Här kan man också tänka på att 22 kW AC kan vara värt en del med tanke på vilken typ av bil Zoe är. Stadsbon som inte har laddning hemma kan ladda fullt relativt snabbt på en parkering i stan, finns x antal i Luleå. En fika och lite shopping.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
LarsA
Teslaägare

Inlägg av LarsA »

Det blir som en ”ond” cirkel, 30 minuters laddning med 50 kW (kanske 40-45 kW i verkliga livet) 10-80% betyder batteri på ca 30 kWh. Så batteri på 50 kWh och fortsatt vänte tid på 30 minuter kräver laddning med 70 kW.

Är lite orolig för långa vänte tider vid 50 kW laddare med kommande bilar med stora batterier, vår 28 kWh Ioniq kräver ju bara korta laddstopp vid långresor som nu pågående 2x70 mil. Dock ännu inga köer vid snabbladdarna, men återresa dagen innan midsommarafton kan bli spännande.
Polestar 2 awd -21
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Jerker skrev:
nek0 skrev:
Jerker skrev:

När ska vi bli nöjda?
Jo, jag vet, men jag tycker nog att det är en viss skillnad på tidsperspektivet. Många människor var väldigt nöjda med en 240 under många år. Nu räcker det med att gå nåt år tillbaka i tiden så skulle 50 kWh räcka. Idag är det för lite och duger bara till stadskörning.
Jo ja mins mina långa jobbiga diskussioner om räckvidden. Har alltid sagt att jag vill ha minst 50 vinter mil räckvidd och snabb laddning .Även om jag blir nöjd med de 50 milen skulle jag inte tacka nej till 150 mil i räckvidden.Jag tog upp Volvo 240 för att den var bra då, men tror inte att den är så bra idag.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

nek0 skrev:
Jo ja mins mina långa jobbiga diskussioner om räckvidden. Har alltid sagt att jag vill ha minst 50 vinter mil räckvidd och snabb laddning .Även om jag blir nöjd med de 50 milen skulle jag inte tacka nej till 150 mil i räckvidden.Jag tog upp Volvo 240 för att den var bra då, men tror inte att den är så bra idag.
Och missförstå mig inte. Jag tycker att en elbil bör ha de egenskaper som de nu börjar uppnå, med batteripack på 75-100 kWh och laddning på uppåt 200 kW, så att man kan ladda 20-25 mil på en kvart. Men de är fortfarande för dyra. När man kan köpa en elbil för under 300000 med dessa prestanda skulle jag nog säga att jag är nöjd. (Ja, och sen ska alla elbilar med vattenkylt batteri kunna utrustas med dragkrok, men det förstår väl alla att jag anser.)
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Jerker skrev:
nek0 skrev:
Och missförstå mig inte. Jag tycker att en elbil bör ha de egenskaper som de nu börjar uppnå, med batteripack på 75-100 kWh och laddning på uppåt 200 kW, så att man kan ladda 20-25 mil på en kvart. Men de är fortfarande för dyra. När man kan köpa en elbil för under 300000 med dessa prestanda skulle jag nog säga att jag är nöjd. (Ja, och sen ska alla elbilar med vattenkylt batteri kunna utrustas med dragkrok, men det förstår väl alla att jag anser.)
+1 hoppas att vi är där om ett år,då det blir bilbyte för mig. Dragkroken kan jag leva utan men det andra vill jag ha
Limbster

Inlägg av Limbster »

Zalman3 skrev:
"Gamla zoe kostar nu från 305990 kr. LFR ger bonus på 7500 kr, bonus ger 60000. Detta blir 238490 kr."

Gamla zoe kostar nu från 305990 kr.
LFR 8% och ger bonus på 7500 kr, bonus ger 60000. Detta blir 214.010kr.

"Rabatt och bonus
Zoe (elbil) 8% rabatt, 7 500 kr i bonus"
https://www.lrf.se/medlemsformaner/raba ... r/renault/

LRF Samköp (för AB)
"Personbilar
ZOE (elbil): 10 %"
https://www.lrfsamkop.se/leverantorer/a ... r/renault/
Det står tyvärr tydligt i länkarna att rabatt gäller inte kampanjpriser och såg nu även att bonus man får tillbaka är bara
2500 kr när det är kampanj vilket ger ett pris på 243490 kr efter rabatter och bonus malus. Jag tycker faktiskt detta är ett väldigt högt pris för en liten småbil.
nöjd med min Ampera tillsvidare
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Limbster skrev:
Zalman3 skrev:
"Gamla zoe kostar nu från 305990 kr. LFR ger bonus på 7500 kr, bonus ger 60000. Detta blir 238490 kr."

Gamla zoe kostar nu från 305990 kr.
LFR 8% och ger bonus på 7500 kr, bonus ger 60000. Detta blir 214.010kr.

"Rabatt och bonus
Zoe (elbil) 8% rabatt, 7 500 kr i bonus"
https://www.lrf.se/medlemsformaner/raba ... r/renault/

LRF Samköp (för AB)
"Personbilar
ZOE (elbil): 10 %"
https://www.lrfsamkop.se/leverantorer/a ... r/renault/
Det står tyvärr tydligt i länkarna att rabatt gäller inte kampanjpriser och såg nu även att bonus man får tillbaka är bara
2500 kr när det är kampanj vilket ger ett pris på 243490 kr efter rabatter och bonus malus. Jag tycker faktiskt detta är ett väldigt högt pris för en liten småbil.
Och en Renault Clio kostar 135 900 kr så endast 107 590 kr extra för att få köra på el, rena kapet...

Nä, priset behöver helt klart sjunka på elbilar för att de ska slå igenom på riktigt i alla segment. Hoppas Renault inte behöver höja priset för den nya modellen även om det verkar som att det kommer ske.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

vigge50 skrev:
Och en Renault Clio kostar 135 900 kr så endast 107 590 kr extra för att få köra på el, rena kapet...

Nä, priset behöver helt klart sjunka på elbilar för att de ska slå igenom på riktigt i alla segment. Hoppas Renault inte behöver höja priset för den nya modellen även om det verkar som att det kommer ske.
Men 75hk versionen kanske inte ska jämföras med Zoe. 90 hk dieseln kostar 188 000 :-, manuell låda. Tror nog att drivlinan i Zoe spöar den med hästlängder.

Sen behöver priserna komma ner, inte fråga om det. Under 300k före subvention känns rimligt för Zoe - 2019.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Laban skrev:
vigge50 skrev:

Men 75hk versionen kanske inte ska jämföras med Zoe. 90 hk dieseln kostar 188 000 :-, manuell låda. Tror nog att drivlinan i Zoe spöar den med hästlängder.

Sen behöver priserna komma ner, inte fråga om det. Under 300k före subvention känns rimligt för Zoe - 2019.
Och om jag vill ha en elbil och inte bryr mig ifall det är 80 eller 120 hk?

På ditt inlägg låter det som att du håller helt med Recharges resonemang i denna artikeln, Model 3 LRD bör inte jämföras med BMW 320D när förmånsvärdet sätts utan istället BMW 340i xDrive eftersom motorns effekt är väldigt viktigt när värdet av en bil bestäms.

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... janstebil/
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

vigge50 skrev:
Och om jag vill ha en elbil och inte bryr mig ifall det är 80 eller 120 hk?
Det finns massvis med Zoe med 88hk, 22 kWh batteripack på blocket. Fungerar hur bra som helst som pendlingsbil, du kan få köpa våran :-) Tyvärr verkar ingen fabrikant vara intresserad av att göra den typen av bil, nya Zoe kommer väl endast med 52 kWh batteripack. Jag hade gärna sett en 25 kWh variant för €20000.
På ditt inlägg låter det som att du håller helt med Recharges resonemang i denna artikeln, Model 3 LRD bör inte jämföras med BMW 320D när förmånsvärdet sätts utan istället BMW 340i xDrive eftersom motorns effekt är väldigt viktigt när värdet av en bil bestäms.
Motorns effekt är viktig när värdet av en bil bestäms. Det ser du på priserna hos alla tillverkare, inklusive Tesla. Men det är inte bara effekten utan drivlinan som helhet. Jag är väldigt nöjd med våran 88 hk Zoe som exempel. Skulle aldrig ta i en 75 hk Clio, bensin med manuell låda. Speciellt inte om jag bodde i en större stad och det är väl främst dit Zoe riktar sig kundmässigt.

Det stora problemet med Recharge artikeln är som jag ser det att författaren och/eller "personen i branschen" antyder att Tesla på något sätt skulle ha en fördel för att de endast tillverkar elbilar. En snabb titt på ex e-Tron (5400 i förmånsvärde), Volvos laddhybrider visar att Tesla inte har någon fördel utan jämförbara förmånsvärden med dessa. Model X kanske t.o.m har något högt förmånsvärde jämfört med e-Tron. Artikeln var väldigt Tesla inriktad, nästan i stil med att Tesla har lurat trafikverket. Det vänder jag mig starkt emot.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

"Jag hade gärna sett en 25 kWh variant för €20000."

ELBILEN SKODA CITIGO E IV ÄR HÄR – PRISSATT FRÅN €20 000

Skodas första helt renodlade elbil är här. Den har fått det märkliga namnet Skoda Citigoe iV och är ett direkt syskon till en kommande uppdatering av elbilen Volkswagen e-Up!
Citigoe iV har ett batteri på 36,8 kWh som ger en räckvidd på 266 km enligt WLTP-körcykeln. Elmotorn har motsvarande 83 hästkrafter, och ska klara 0-100 km/h på 12,5 sekunder.
Bilen kan snabbladdas med upp till 40 kW – vilket innebär en laddning till 80 procent skulle ta en timma. Från en laddbox på 7,2-kW skulle det ta ungefär 4 timmar att nå 80 procent, och för ett vanligt vägguttag skulle en laddning ta strax över 12 timmar.
Bilens främsta säljargument är prissättningen, den ska vara prissatt från €20 000. Vad det blir med svenska mått är ännu oklart. Skoda Citigoe iV ska börja tillverkas under årets sista halvår.
https://alltomelbil.se/elbilen-skoda-ci ... n-e20-000/
Henrik Torphammar

Inlägg av Henrik Torphammar »

Lustigt med Leaf40, Zoe50 och citigo... knappt ens facelift med medelmåtting prestanda men slår på stora trumman. Det kan ju inte gå att få ner prisbilden genom att massera ett 10år lik som är en konverterad bensinbil i grunden. BMW filar vidare på sin i3, men den är ju trots allt inte baserad på något annat.

Zoe måste ju ner rejält under Peugeot och Opel nu om det skall vara lönt.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Zalman3 skrev:
Bilens främsta säljargument är prissättningen, den ska vara prissatt från €20 000. Vad det blir med svenska mått är ännu oklart.
Man ska kanske inte ropa hej innan man har kommit över bäcken. Men kostar den i närheten av motsvarande pris i SEK, dvs ca 220 000 före subvention, så skulle jag nog fundera på att byta in Zoe'n.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Henrik Torphammar skrev:
Det kan ju inte gå att få ner prisbilden genom att massera ett 10år lik som är en konverterad bensinbil i grunden.
Varför skulle det vara dyrare att massera en 10 år gammal konstruktion ? Tänker att det tvärtom borde vara den absolut billigaste lösningen. Fabriken står redan där, grundkonstruktionen är vältestad (ex Zoe). Ser inte varför det skulle vara dyrare att producera en konverterad bensinbil. Däremot sämre. Framflyttad förare ger goda innerutrymmen i förhållande till exteriör storlek, något som man tappar med äldre konstruktioner.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Henrik Torphammar

Inlägg av Henrik Torphammar »

Laban skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Det kan ju inte gå att få ner prisbilden genom att massera ett 10år lik som är en konverterad bensinbil i grunden.
Varför skulle det vara dyrare att massera en 10 år gammal konstruktion ? Tänker att det tvärtom borde vara den absolut billigaste lösningen. Fabriken står redan där, grundkonstruktionen är vältestad (ex Zoe). Ser inte varför det skulle vara dyrare att producera en konverterad bensinbil. Däremot sämre. Framflyttad förare ger goda innerutrymmen i förhållande till exteriör storlek, något som man tappar med äldre konstruktioner.
Att utveckla tekniker inom konstruktion och produktion Sänker priset i samband med ökade förväntningar hos kunden.

Annars hade man ju som sagt på fb behållit Volvo 240 och byggt XC90 på den....
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS

Inlägg av taliz »

Henrik Torphammar skrev:
Laban skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Att utveckla tekniker inom konstruktion och produktion Sänker priset i samband med ökade förväntningar hos kunden.

Annars hade man ju som sagt på fb behållit Volvo 240 och byggt XC90 på den....
Det billigaste är oftast att behålla samma grundkonstruktion då man betalt av alla pressverktyg och liknande som behövs.
Att det blir nytt med jämna mellanrum handlar ju mest om konkurrens. Vill man hänga med och locka kunder går det inte att sälja gammal skåpmat. Allt måste helatiden bli bättre.
Stora tillverkare som tex VW flyttar ofta över gamla designer från premiummärkena till budgetmärkerna. Så en ny Skoda Fabia kan tex under skalet vara en 10 år gammal Polo.
Apple gör ju förövrigt samma sak med iPhone. Förr förra årets premiummobil är årets budgetmobil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Svampen

Inlägg av Svampen »

https://teknikensvarld.se/nya-renault-z ... -rackvidd/

Ser ju bra ut till rätt pris och god tillgång.
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare

Inlägg av _TonyV »

Svampen skrev:
https://teknikensvarld.se/nya-renault-z ... -rackvidd/

Ser ju bra ut till rätt pris och god tillgång.
Ser ni vad som är nytt i bilden där.
Renault gör egna SuperChargers, eller?
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Skriv svar