Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS
Moderator: Redaktion
Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS
Info från Renault säljare:
Kan ladda 0-80% på 65 min
Q4 börjar leveranserna.
Exakta priser kommer under sommaren.
Det finns fortfarande möjlighet att hyra batteri.
Tyvärr är CCS snabbladdning tillval
ZOE2 kommer bara i 52kWh utförande
135hk och kanske 110hk versioner
Kan ladda 0-80% på 65 min
Q4 börjar leveranserna.
Exakta priser kommer under sommaren.
Det finns fortfarande möjlighet att hyra batteri.
Tyvärr är CCS snabbladdning tillval
ZOE2 kommer bara i 52kWh utförande
135hk och kanske 110hk versioner
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS
Det är ett litet fall frammåt kan man tycka. det är en city bil och inte gjord för långresor dvs typisk andrabil.
Fördelar; a troligtvis väldigt billig och i stadstrafik och 100% ladding hemma är den duglig för pendling och handling på stormarknaden. om man kan köpa den för under 200 000 totalt skulle den kunna bli en storsäljare.
Problemet är (om man skall kalla det problem) kommer det bli en bra ambasadör för elbilar eller kommer man ha en massa användare som kommer spy galla över den i vinter?
Jag som aldrig gör långresor (som mest 10 mil tor) skulle den fungera för. men skulle den fungera på glesbygden? (där finns inte snabbladdare hur som helst och som mest 50 kW, tills ionity eller energibolag får ändan ur och gör lite investeringar för samhället utan främst vinstmotiv).
Fördelar; a troligtvis väldigt billig och i stadstrafik och 100% ladding hemma är den duglig för pendling och handling på stormarknaden. om man kan köpa den för under 200 000 totalt skulle den kunna bli en storsäljare.
Problemet är (om man skall kalla det problem) kommer det bli en bra ambasadör för elbilar eller kommer man ha en massa användare som kommer spy galla över den i vinter?
Jag som aldrig gör långresor (som mest 10 mil tor) skulle den fungera för. men skulle den fungera på glesbygden? (där finns inte snabbladdare hur som helst och som mest 50 kW, tills ionity eller energibolag får ändan ur och gör lite investeringar för samhället utan främst vinstmotiv).
Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS
Ser man det mer som pendlingsbil, vilket känns rimligt med tanke på biltypen, så borde 50 kW CCS räcka rätt bra även för glesbygd. Den borde klara 20 mil även vintertid, -20C och det måste vara en väldigt liten del av befolkningen som pendlar längre än så.Mickep skrev:Jag som aldrig gör långresor (som mest 10 mil tor) skulle den fungera för. men skulle den fungera på glesbygden? (där finns inte snabbladdare hur som helst och som mest 50 kW, tills ionity eller energibolag får ändan ur och gör lite investeringar för samhället utan främst vinstmotiv).
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS
Jag tycker att det är ganska intressant att läsa invändningarna mot denna bil idag. De är nästan exakt de samma som för 2 eller 5 år sedan trots att batteristorleken är mer än dubbelt så stor och t.o.m. större än det minsta batteriet som Tesla ursprungligen erbjöd och nästan lika stort som Tesla 3 SR.
Alltså, vi talar om en bil med 52 kWh batteri! Det var inte så länge sedan, och det var så under många år, att det bara var Tesla som erbjöd batterier större än 30 kWh. Då sade man att 50 kWh skulle vara nog för de flesta och att 50 kW DC-laddning var tillräckligt. Om bara bilar med dessa prestanda blev tillgängliga till ett rimligt pris så skulle det inte längre finnas några argument emot elbilar. Nu har vi en sån bil, men den får fortfarande samma kritik som årsmodell 2012 fick.
Nu verkar det alltså som att normen har förskjutits till 64 kWh batteri och minst 100 kW DC-laddning.
När ska vi bli nöjda?
Alltså, vi talar om en bil med 52 kWh batteri! Det var inte så länge sedan, och det var så under många år, att det bara var Tesla som erbjöd batterier större än 30 kWh. Då sade man att 50 kWh skulle vara nog för de flesta och att 50 kW DC-laddning var tillräckligt. Om bara bilar med dessa prestanda blev tillgängliga till ett rimligt pris så skulle det inte längre finnas några argument emot elbilar. Nu har vi en sån bil, men den får fortfarande samma kritik som årsmodell 2012 fick.
Nu verkar det alltså som att normen har förskjutits till 64 kWh batteri och minst 100 kW DC-laddning.
När ska vi bli nöjda?
Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS
Vi blir aldrig nöjda, inte jag i alla fall.Jerker skrev:Jag tycker att det är ganska intressant att läsa invändningarna mot denna bil idag. De är nästan exakt de samma som för 2 eller 5 år sedan trots att batteristorleken är mer än dubbelt så stor och t.o.m. större än det minsta batteriet som Tesla ursprungligen erbjöd och nästan lika stort som Tesla 3 SR.
Alltså, vi talar om en bil med 52 kWh batteri! Det var inte så länge sedan, och det var så under många år, att det bara var Tesla som erbjöd batterier större än 30 kWh. Då sade man att 50 kWh skulle vara nog för de flesta och att 50 kW DC-laddning var tillräckligt. Om bara bilar med dessa prestanda blev tillgängliga till ett rimligt pris så skulle det inte längre finnas några argument emot elbilar. Nu har vi en sån bil, men den får fortfarande samma kritik som årsmodell 2012 fick.
Nu verkar det alltså som att normen har förskjutits till 64 kWh batteri och minst 100 kW DC-laddning.
När ska vi bli nöjda?
Tack vare att vi aldrig är nöjda stannar inte utvecklingen .
Tror inte att du hade varit nöjd om du hade varit tvungen att köpa en Volvo 240DL, för att utvecklingen hade stannat för 30 år sedan.
Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS
I september börjar leveranserna.
De kan tillverka ca 440 bilar per dag, så det är snabba leveranser som gäller.
"Reserver nye ZOE nå! Bilen er klar til levering allerede fra september 2019!"
https://kampanje.renault.no/nye-zoe/
De kan tillverka ca 440 bilar per dag, så det är snabba leveranser som gäller.
"Reserver nye ZOE nå! Bilen er klar til levering allerede fra september 2019!"
https://kampanje.renault.no/nye-zoe/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS
Jo, jag vet, men jag tycker nog att det är en viss skillnad på tidsperspektivet. Många människor var väldigt nöjda med en 240 under många år. Nu räcker det med att gå nåt år tillbaka i tiden så skulle 50 kWh räcka. Idag är det för lite och duger bara till stadskörning.nek0 skrev:Vi blir aldrig nöjda, inte jag i alla fall.Jerker skrev:Jag tycker att det är ganska intressant att läsa invändningarna mot denna bil idag. De är nästan exakt de samma som för 2 eller 5 år sedan trots att batteristorleken är mer än dubbelt så stor och t.o.m. större än det minsta batteriet som Tesla ursprungligen erbjöd och nästan lika stort som Tesla 3 SR.
Alltså, vi talar om en bil med 52 kWh batteri! Det var inte så länge sedan, och det var så under många år, att det bara var Tesla som erbjöd batterier större än 30 kWh. Då sade man att 50 kWh skulle vara nog för de flesta och att 50 kW DC-laddning var tillräckligt. Om bara bilar med dessa prestanda blev tillgängliga till ett rimligt pris så skulle det inte längre finnas några argument emot elbilar. Nu har vi en sån bil, men den får fortfarande samma kritik som årsmodell 2012 fick.
Nu verkar det alltså som att normen har förskjutits till 64 kWh batteri och minst 100 kW DC-laddning.
När ska vi bli nöjda?
Tack vare att vi aldrig är nöjda stannar inte utvecklingen .
Tror inte att du hade varit nöjd om du hade varit tvungen att köpa en Volvo 240DL, för att utvecklingen hade stannat för 30 år sedan.
Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS
Här kan man också tänka på att 22 kW AC kan vara värt en del med tanke på vilken typ av bil Zoe är. Stadsbon som inte har laddning hemma kan ladda fullt relativt snabbt på en parkering i stan, finns x antal i Luleå. En fika och lite shopping.Jerker skrev:Då sade man att 50 kWh skulle vara nog för de flesta och att 50 kW DC-laddning var tillräckligt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS
Det blir som en ”ond” cirkel, 30 minuters laddning med 50 kW (kanske 40-45 kW i verkliga livet) 10-80% betyder batteri på ca 30 kWh. Så batteri på 50 kWh och fortsatt vänte tid på 30 minuter kräver laddning med 70 kW.
Är lite orolig för långa vänte tider vid 50 kW laddare med kommande bilar med stora batterier, vår 28 kWh Ioniq kräver ju bara korta laddstopp vid långresor som nu pågående 2x70 mil. Dock ännu inga köer vid snabbladdarna, men återresa dagen innan midsommarafton kan bli spännande.
Är lite orolig för långa vänte tider vid 50 kW laddare med kommande bilar med stora batterier, vår 28 kWh Ioniq kräver ju bara korta laddstopp vid långresor som nu pågående 2x70 mil. Dock ännu inga köer vid snabbladdarna, men återresa dagen innan midsommarafton kan bli spännande.
Polestar 2 awd -21
Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS
Jo ja mins mina långa jobbiga diskussioner om räckvidden. Har alltid sagt att jag vill ha minst 50 vinter mil räckvidd och snabb laddning .Även om jag blir nöjd med de 50 milen skulle jag inte tacka nej till 150 mil i räckvidden.Jag tog upp Volvo 240 för att den var bra då, men tror inte att den är så bra idag.Jerker skrev:Jo, jag vet, men jag tycker nog att det är en viss skillnad på tidsperspektivet. Många människor var väldigt nöjda med en 240 under många år. Nu räcker det med att gå nåt år tillbaka i tiden så skulle 50 kWh räcka. Idag är det för lite och duger bara till stadskörning.nek0 skrev:Vi blir aldrig nöjda, inte jag i alla fall.Jerker skrev:Jag tycker att det är ganska intressant att läsa invändningarna mot denna bil idag. De är nästan exakt de samma som för 2 eller 5 år sedan trots att batteristorleken är mer än dubbelt så stor och t.o.m. större än det minsta batteriet som Tesla ursprungligen erbjöd och nästan lika stort som Tesla 3 SR.
Alltså, vi talar om en bil med 52 kWh batteri! Det var inte så länge sedan, och det var så under många år, att det bara var Tesla som erbjöd batterier större än 30 kWh. Då sade man att 50 kWh skulle vara nog för de flesta och att 50 kW DC-laddning var tillräckligt. Om bara bilar med dessa prestanda blev tillgängliga till ett rimligt pris så skulle det inte längre finnas några argument emot elbilar. Nu har vi en sån bil, men den får fortfarande samma kritik som årsmodell 2012 fick.
Nu verkar det alltså som att normen har förskjutits till 64 kWh batteri och minst 100 kW DC-laddning.
När ska vi bli nöjda?
Tack vare att vi aldrig är nöjda stannar inte utvecklingen .
Tror inte att du hade varit nöjd om du hade varit tvungen att köpa en Volvo 240DL, för att utvecklingen hade stannat för 30 år sedan.
Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS
Och missförstå mig inte. Jag tycker att en elbil bör ha de egenskaper som de nu börjar uppnå, med batteripack på 75-100 kWh och laddning på uppåt 200 kW, så att man kan ladda 20-25 mil på en kvart. Men de är fortfarande för dyra. När man kan köpa en elbil för under 300000 med dessa prestanda skulle jag nog säga att jag är nöjd. (Ja, och sen ska alla elbilar med vattenkylt batteri kunna utrustas med dragkrok, men det förstår väl alla att jag anser.)nek0 skrev:Jo ja mins mina långa jobbiga diskussioner om räckvidden. Har alltid sagt att jag vill ha minst 50 vinter mil räckvidd och snabb laddning .Även om jag blir nöjd med de 50 milen skulle jag inte tacka nej till 150 mil i räckvidden.Jag tog upp Volvo 240 för att den var bra då, men tror inte att den är så bra idag.
Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS
+1 hoppas att vi är där om ett år,då det blir bilbyte för mig. Dragkroken kan jag leva utan men det andra vill jag haJerker skrev:Och missförstå mig inte. Jag tycker att en elbil bör ha de egenskaper som de nu börjar uppnå, med batteripack på 75-100 kWh och laddning på uppåt 200 kW, så att man kan ladda 20-25 mil på en kvart. Men de är fortfarande för dyra. När man kan köpa en elbil för under 300000 med dessa prestanda skulle jag nog säga att jag är nöjd. (Ja, och sen ska alla elbilar med vattenkylt batteri kunna utrustas med dragkrok, men det förstår väl alla att jag anser.)nek0 skrev:Jo ja mins mina långa jobbiga diskussioner om räckvidden. Har alltid sagt att jag vill ha minst 50 vinter mil räckvidd och snabb laddning .Även om jag blir nöjd med de 50 milen skulle jag inte tacka nej till 150 mil i räckvidden.Jag tog upp Volvo 240 för att den var bra då, men tror inte att den är så bra idag.
Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS
Det står tyvärr tydligt i länkarna att rabatt gäller inte kampanjpriser och såg nu även att bonus man får tillbaka är baraZalman3 skrev:"Gamla zoe kostar nu från 305990 kr. LFR ger bonus på 7500 kr, bonus ger 60000. Detta blir 238490 kr."
Gamla zoe kostar nu från 305990 kr.
LFR 8% och ger bonus på 7500 kr, bonus ger 60000. Detta blir 214.010kr.
"Rabatt och bonus
Zoe (elbil) 8% rabatt, 7 500 kr i bonus"
https://www.lrf.se/medlemsformaner/raba ... r/renault/
LRF Samköp (för AB)
"Personbilar
ZOE (elbil): 10 %"
https://www.lrfsamkop.se/leverantorer/a ... r/renault/
2500 kr när det är kampanj vilket ger ett pris på 243490 kr efter rabatter och bonus malus. Jag tycker faktiskt detta är ett väldigt högt pris för en liten småbil.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS
Och en Renault Clio kostar 135 900 kr så endast 107 590 kr extra för att få köra på el, rena kapet...Limbster skrev:Det står tyvärr tydligt i länkarna att rabatt gäller inte kampanjpriser och såg nu även att bonus man får tillbaka är baraZalman3 skrev:"Gamla zoe kostar nu från 305990 kr. LFR ger bonus på 7500 kr, bonus ger 60000. Detta blir 238490 kr."
Gamla zoe kostar nu från 305990 kr.
LFR 8% och ger bonus på 7500 kr, bonus ger 60000. Detta blir 214.010kr.
"Rabatt och bonus
Zoe (elbil) 8% rabatt, 7 500 kr i bonus"
https://www.lrf.se/medlemsformaner/raba ... r/renault/
LRF Samköp (för AB)
"Personbilar
ZOE (elbil): 10 %"
https://www.lrfsamkop.se/leverantorer/a ... r/renault/
2500 kr när det är kampanj vilket ger ett pris på 243490 kr efter rabatter och bonus malus. Jag tycker faktiskt detta är ett väldigt högt pris för en liten småbil.
Nä, priset behöver helt klart sjunka på elbilar för att de ska slå igenom på riktigt i alla segment. Hoppas Renault inte behöver höja priset för den nya modellen även om det verkar som att det kommer ske.
Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS
Men 75hk versionen kanske inte ska jämföras med Zoe. 90 hk dieseln kostar 188 000 :-, manuell låda. Tror nog att drivlinan i Zoe spöar den med hästlängder.vigge50 skrev:Och en Renault Clio kostar 135 900 kr så endast 107 590 kr extra för att få köra på el, rena kapet...
Nä, priset behöver helt klart sjunka på elbilar för att de ska slå igenom på riktigt i alla segment. Hoppas Renault inte behöver höja priset för den nya modellen även om det verkar som att det kommer ske.
Sen behöver priserna komma ner, inte fråga om det. Under 300k före subvention känns rimligt för Zoe - 2019.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS
Och om jag vill ha en elbil och inte bryr mig ifall det är 80 eller 120 hk?Laban skrev:Men 75hk versionen kanske inte ska jämföras med Zoe. 90 hk dieseln kostar 188 000 :-, manuell låda. Tror nog att drivlinan i Zoe spöar den med hästlängder.vigge50 skrev:Och en Renault Clio kostar 135 900 kr så endast 107 590 kr extra för att få köra på el, rena kapet...
Nä, priset behöver helt klart sjunka på elbilar för att de ska slå igenom på riktigt i alla segment. Hoppas Renault inte behöver höja priset för den nya modellen även om det verkar som att det kommer ske.
Sen behöver priserna komma ner, inte fråga om det. Under 300k före subvention känns rimligt för Zoe - 2019.
På ditt inlägg låter det som att du håller helt med Recharges resonemang i denna artikeln, Model 3 LRD bör inte jämföras med BMW 320D när förmånsvärdet sätts utan istället BMW 340i xDrive eftersom motorns effekt är väldigt viktigt när värdet av en bil bestäms.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... janstebil/
Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS
Det finns massvis med Zoe med 88hk, 22 kWh batteripack på blocket. Fungerar hur bra som helst som pendlingsbil, du kan få köpa våranvigge50 skrev:Och om jag vill ha en elbil och inte bryr mig ifall det är 80 eller 120 hk?

Motorns effekt är viktig när värdet av en bil bestäms. Det ser du på priserna hos alla tillverkare, inklusive Tesla. Men det är inte bara effekten utan drivlinan som helhet. Jag är väldigt nöjd med våran 88 hk Zoe som exempel. Skulle aldrig ta i en 75 hk Clio, bensin med manuell låda. Speciellt inte om jag bodde i en större stad och det är väl främst dit Zoe riktar sig kundmässigt.På ditt inlägg låter det som att du håller helt med Recharges resonemang i denna artikeln, Model 3 LRD bör inte jämföras med BMW 320D när förmånsvärdet sätts utan istället BMW 340i xDrive eftersom motorns effekt är väldigt viktigt när värdet av en bil bestäms.
Det stora problemet med Recharge artikeln är som jag ser det att författaren och/eller "personen i branschen" antyder att Tesla på något sätt skulle ha en fördel för att de endast tillverkar elbilar. En snabb titt på ex e-Tron (5400 i förmånsvärde), Volvos laddhybrider visar att Tesla inte har någon fördel utan jämförbara förmånsvärden med dessa. Model X kanske t.o.m har något högt förmånsvärde jämfört med e-Tron. Artikeln var väldigt Tesla inriktad, nästan i stil med att Tesla har lurat trafikverket. Det vänder jag mig starkt emot.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS
"Jag hade gärna sett en 25 kWh variant för €20000."
ELBILEN SKODA CITIGO E IV ÄR HÄR – PRISSATT FRÅN €20 000
Skodas första helt renodlade elbil är här. Den har fått det märkliga namnet Skoda Citigoe iV och är ett direkt syskon till en kommande uppdatering av elbilen Volkswagen e-Up!
Citigoe iV har ett batteri på 36,8 kWh som ger en räckvidd på 266 km enligt WLTP-körcykeln. Elmotorn har motsvarande 83 hästkrafter, och ska klara 0-100 km/h på 12,5 sekunder.
Bilen kan snabbladdas med upp till 40 kW – vilket innebär en laddning till 80 procent skulle ta en timma. Från en laddbox på 7,2-kW skulle det ta ungefär 4 timmar att nå 80 procent, och för ett vanligt vägguttag skulle en laddning ta strax över 12 timmar.
Bilens främsta säljargument är prissättningen, den ska vara prissatt från €20 000. Vad det blir med svenska mått är ännu oklart. Skoda Citigoe iV ska börja tillverkas under årets sista halvår.
https://alltomelbil.se/elbilen-skoda-ci ... n-e20-000/
ELBILEN SKODA CITIGO E IV ÄR HÄR – PRISSATT FRÅN €20 000
Skodas första helt renodlade elbil är här. Den har fått det märkliga namnet Skoda Citigoe iV och är ett direkt syskon till en kommande uppdatering av elbilen Volkswagen e-Up!
Citigoe iV har ett batteri på 36,8 kWh som ger en räckvidd på 266 km enligt WLTP-körcykeln. Elmotorn har motsvarande 83 hästkrafter, och ska klara 0-100 km/h på 12,5 sekunder.
Bilen kan snabbladdas med upp till 40 kW – vilket innebär en laddning till 80 procent skulle ta en timma. Från en laddbox på 7,2-kW skulle det ta ungefär 4 timmar att nå 80 procent, och för ett vanligt vägguttag skulle en laddning ta strax över 12 timmar.
Bilens främsta säljargument är prissättningen, den ska vara prissatt från €20 000. Vad det blir med svenska mått är ännu oklart. Skoda Citigoe iV ska börja tillverkas under årets sista halvår.
https://alltomelbil.se/elbilen-skoda-ci ... n-e20-000/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS
Lustigt med Leaf40, Zoe50 och citigo... knappt ens facelift med medelmåtting prestanda men slår på stora trumman. Det kan ju inte gå att få ner prisbilden genom att massera ett 10år lik som är en konverterad bensinbil i grunden. BMW filar vidare på sin i3, men den är ju trots allt inte baserad på något annat.
Zoe måste ju ner rejält under Peugeot och Opel nu om det skall vara lönt.
Zoe måste ju ner rejält under Peugeot och Opel nu om det skall vara lönt.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS
Man ska kanske inte ropa hej innan man har kommit över bäcken. Men kostar den i närheten av motsvarande pris i SEK, dvs ca 220 000 före subvention, så skulle jag nog fundera på att byta in Zoe'n.Zalman3 skrev:Bilens främsta säljargument är prissättningen, den ska vara prissatt från €20 000. Vad det blir med svenska mått är ännu oklart.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS
Varför skulle det vara dyrare att massera en 10 år gammal konstruktion ? Tänker att det tvärtom borde vara den absolut billigaste lösningen. Fabriken står redan där, grundkonstruktionen är vältestad (ex Zoe). Ser inte varför det skulle vara dyrare att producera en konverterad bensinbil. Däremot sämre. Framflyttad förare ger goda innerutrymmen i förhållande till exteriör storlek, något som man tappar med äldre konstruktioner.Henrik Torphammar skrev:Det kan ju inte gå att få ner prisbilden genom att massera ett 10år lik som är en konverterad bensinbil i grunden.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS
Att utveckla tekniker inom konstruktion och produktion Sänker priset i samband med ökade förväntningar hos kunden.Laban skrev:Varför skulle det vara dyrare att massera en 10 år gammal konstruktion ? Tänker att det tvärtom borde vara den absolut billigaste lösningen. Fabriken står redan där, grundkonstruktionen är vältestad (ex Zoe). Ser inte varför det skulle vara dyrare att producera en konverterad bensinbil. Däremot sämre. Framflyttad förare ger goda innerutrymmen i förhållande till exteriör storlek, något som man tappar med äldre konstruktioner.Henrik Torphammar skrev:Det kan ju inte gå att få ner prisbilden genom att massera ett 10år lik som är en konverterad bensinbil i grunden.
Annars hade man ju som sagt på fb behållit Volvo 240 och byggt XC90 på den....
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS
Det billigaste är oftast att behålla samma grundkonstruktion då man betalt av alla pressverktyg och liknande som behövs.Henrik Torphammar skrev:Att utveckla tekniker inom konstruktion och produktion Sänker priset i samband med ökade förväntningar hos kunden.Laban skrev:Varför skulle det vara dyrare att massera en 10 år gammal konstruktion ? Tänker att det tvärtom borde vara den absolut billigaste lösningen. Fabriken står redan där, grundkonstruktionen är vältestad (ex Zoe). Ser inte varför det skulle vara dyrare att producera en konverterad bensinbil. Däremot sämre. Framflyttad förare ger goda innerutrymmen i förhållande till exteriör storlek, något som man tappar med äldre konstruktioner.Henrik Torphammar skrev:Det kan ju inte gå att få ner prisbilden genom att massera ett 10år lik som är en konverterad bensinbil i grunden.
Annars hade man ju som sagt på fb behållit Volvo 240 och byggt XC90 på den....
Att det blir nytt med jämna mellanrum handlar ju mest om konkurrens. Vill man hänga med och locka kunder går det inte att sälja gammal skåpmat. Allt måste helatiden bli bättre.
Stora tillverkare som tex VW flyttar ofta över gamla designer från premiummärkena till budgetmärkerna. Så en ny Skoda Fabia kan tex under skalet vara en 10 år gammal Polo.
Apple gör ju förövrigt samma sak med iPhone. Förr förra årets premiummobil är årets budgetmobil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS
https://teknikensvarld.se/nya-renault-z ... -rackvidd/
Ser ju bra ut till rätt pris och god tillgång.
Ser ju bra ut till rätt pris och god tillgång.
Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS
Ser ni vad som är nytt i bilden där.Svampen skrev:https://teknikensvarld.se/nya-renault-z ... -rackvidd/
Ser ju bra ut till rätt pris och god tillgång.
Renault gör egna SuperChargers, eller?
MYLR-24