Hur vill du betala för laddning?
Moderator: Redaktion
Hur vill du betala för laddning?
Med anledning av diskussion i annan tråd så blev jag lite nyfiken på hur alla andra tycker det ska vara.
Frågan kanske är lite felformulerad, men det handlar alltså inte vilket betalsätt utan framförallt om man vill betala per minut eller kWh.
Man kan välja flera alternativ, så att man dels kan välja att svara på om man föredrar per kWh eller minut.
Hoppas jag inte missat något alternativ.
Läs och diskutera mer här.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =27&t=2040
Frågan kanske är lite felformulerad, men det handlar alltså inte vilket betalsätt utan framförallt om man vill betala per minut eller kWh.
Man kan välja flera alternativ, så att man dels kan välja att svara på om man föredrar per kWh eller minut.
Hoppas jag inte missat något alternativ.
Läs och diskutera mer här.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =27&t=2040
Senast redigerad av Martinen, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Hur vill du betala för laddning?
Annat alternativ som jag angav är min käpphäst att jag vill kunna betala med kreditkort. På resa laddar jag mest med supercharger i alla fall, men ibland skulle man vilja toppa upp lite någonstans, och då vill jag inte behöva fylla handskfacket med kort och RFID-taggar för olika laddbolag bara för utifallatt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Hur vill du betala för laddning?
Ja som jag skrev så är frågan lite felformulerad.
Det är alltså inte betalningssätt som är frågan utan hur prissättningen ska gå till.
Det är alltså inte betalningssätt som är frågan utan hur prissättningen ska gå till.
Re: Hur vill du betala för laddning?
Jag läste inte tillräckligt noga
Fixat.

Fixat.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Hur vill du betala för laddning?
Tycker inte att frågan är rättvist ställd. Som konsument är det naturligtvis bäst att bara betala för de kWh som man är intresserad av att köpa. Men kWh-betalning har två stora nackdelar som indirekt drabbar elbilisterna som kollektiv. När man svarar att man vill betala per kWh accepterar man följande:
1) Laddaren kommer blockeras av bilar som laddat färdigt eftersom de då står gratis och inte har något incitament att flytta sig. Risken med kWh-betalning är att man alltså kanske inte får ladda alls när man verkligen behöver det. Är kWh-betalning så viktigt att man måste ringa bärgningsbil för att 22kW-laddaren som man desperat behövde var upptagen av någon som slutat att ladda?
2) Som laddstolps-leverantör blir kWh-betalning väldigt oförutsägbart - du vet inte om din 22kW-laddare kommer ockuperas av 10st laddhybrider som bara kan ladda med 3,7kW, eller om förtjänsten kommer vara sex gånger så hög när 10st teslor med dubbelladdare använder den. En sådan enorm osäkerhet skulle med säkerhet dämpa utbyggnaden av semisnabbladdare (11-43kW). Dessa laddare är i många situationer helt avgörande för oss med rena elbilar, och begränsad utbyggnad skulle orsaka stora problem.
1) Laddaren kommer blockeras av bilar som laddat färdigt eftersom de då står gratis och inte har något incitament att flytta sig. Risken med kWh-betalning är att man alltså kanske inte får ladda alls när man verkligen behöver det. Är kWh-betalning så viktigt att man måste ringa bärgningsbil för att 22kW-laddaren som man desperat behövde var upptagen av någon som slutat att ladda?
2) Som laddstolps-leverantör blir kWh-betalning väldigt oförutsägbart - du vet inte om din 22kW-laddare kommer ockuperas av 10st laddhybrider som bara kan ladda med 3,7kW, eller om förtjänsten kommer vara sex gånger så hög när 10st teslor med dubbelladdare använder den. En sådan enorm osäkerhet skulle med säkerhet dämpa utbyggnaden av semisnabbladdare (11-43kW). Dessa laddare är i många situationer helt avgörande för oss med rena elbilar, och begränsad utbyggnad skulle orsaka stora problem.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7962
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Hur vill du betala för laddning?
Jag tycker vi tar argumentationen i den andra tråden och begränsar den här tråden till endast själva omröstningen och diskussion kring det.
Re: Hur vill du betala för laddning?
Japp.
Vi kan diskutera olika varianter i denna tråd.http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =27&t=2040
Vi kan diskutera olika varianter i denna tråd.http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =27&t=2040
Re: Hur vill du betala för laddning?
Väldigt splittrat resultatet än så länge.
Enbart betalning per minut verkar inte så populärt.
Det är lika mellan betalning per kWh och en kombinerad lösning.
Skulle bara intressant med mera underlag. Hoppas fler kan svara.
Enbart betalning per minut verkar inte så populärt.
Det är lika mellan betalning per kWh och en kombinerad lösning.
Skulle bara intressant med mera underlag. Hoppas fler kan svara.
Re: Hur vill du betala för laddning?
Man borde dela på de i röstningen, pär kWh på snigel laddarna och pär minut på snabbladarna blir ju valet "kombinera båda"
Men de kan även betyda en mix av kwh och tid på samma laddare
Men de kan även betyda en mix av kwh och tid på samma laddare