Hur vill du betala för laddning?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Hur vill du betala för laddning.

Betalning per kWh
18
26%
Betalning per minut
10
14%
Tycker båda alternativen är lika bra
2
3%
Jag tycker man ska kombinera båda
15
21%
Fast medlemsavgift med fri laddning
8
11%
Fast månadsavgift och billigare pris per minut eller kWh
1
1%
Jag laddar bara hemma
8
11%
Jag har Tesla och laddar bara på Supercharger
7
10%
Annat alternativ som jag anger nedan
1
1%

Antal röster: 70

Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Hur vill du betala för laddning?

Inlägg av Martinen »

Med anledning av diskussion i annan tråd så blev jag lite nyfiken på hur alla andra tycker det ska vara.
Frågan kanske är lite felformulerad, men det handlar alltså inte vilket betalsätt utan framförallt om man vill betala per minut eller kWh.

Man kan välja flera alternativ, så att man dels kan välja att svara på om man föredrar per kWh eller minut.

Hoppas jag inte missat något alternativ.

Läs och diskutera mer här.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =27&t=2040
Senast redigerad av Martinen, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Re: Hur vill du betala för laddning?

Inlägg av bylund »

Annat alternativ som jag angav är min käpphäst att jag vill kunna betala med kreditkort. På resa laddar jag mest med supercharger i alla fall, men ibland skulle man vilja toppa upp lite någonstans, och då vill jag inte behöva fylla handskfacket med kort och RFID-taggar för olika laddbolag bara för utifallatt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Ja som jag skrev så är frågan lite felformulerad.
Det är alltså inte betalningssätt som är frågan utan hur prissättningen ska gå till.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Jag läste inte tillräckligt noga :oops:
Fixat.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

Pär minut på DC laddarna och kwh på snigel laddning
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Tycker inte att frågan är rättvist ställd. Som konsument är det naturligtvis bäst att bara betala för de kWh som man är intresserad av att köpa. Men kWh-betalning har två stora nackdelar som indirekt drabbar elbilisterna som kollektiv. När man svarar att man vill betala per kWh accepterar man följande:

1) Laddaren kommer blockeras av bilar som laddat färdigt eftersom de då står gratis och inte har något incitament att flytta sig. Risken med kWh-betalning är att man alltså kanske inte får ladda alls när man verkligen behöver det. Är kWh-betalning så viktigt att man måste ringa bärgningsbil för att 22kW-laddaren som man desperat behövde var upptagen av någon som slutat att ladda?

2) Som laddstolps-leverantör blir kWh-betalning väldigt oförutsägbart - du vet inte om din 22kW-laddare kommer ockuperas av 10st laddhybrider som bara kan ladda med 3,7kW, eller om förtjänsten kommer vara sex gånger så hög när 10st teslor med dubbelladdare använder den. En sådan enorm osäkerhet skulle med säkerhet dämpa utbyggnaden av semisnabbladdare (11-43kW). Dessa laddare är i många situationer helt avgörande för oss med rena elbilar, och begränsad utbyggnad skulle orsaka stora problem.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag tycker vi tar argumentationen i den andra tråden och begränsar den här tråden till endast själva omröstningen och diskussion kring det.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Japp.
Vi kan diskutera olika varianter i denna tråd.http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =27&t=2040
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Väldigt splittrat resultatet än så länge.

Enbart betalning per minut verkar inte så populärt.
Det är lika mellan betalning per kWh och en kombinerad lösning.
Skulle bara intressant med mera underlag. Hoppas fler kan svara.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

Man borde dela på de i röstningen, pär kWh på snigel laddarna och pär minut på snabbladarna blir ju valet "kombinera båda"
Men de kan även betyda en mix av kwh och tid på samma laddare
Skriv svar