På hemresan från Kroatien förra året i slutet av juli hade jag en snitthastighet genom Tyskland på 83 km/h under körning.
Inklusive laddstopp blev snitthatigheten under 60km/h
![Shocked :shock:](./images/smilies/icon_eek.gif)
/fth
Moderator: Redaktion
Tycker det varierar väldigt mycket i Tyskland. Kan ha strax över 70km/h i snitt en sträcka för att senare kunna ha över 125km/h i snitt på nästa sträcka.fth skrev:Google Timeline är ju en guldgruva om man vill få koll på sina resor (sen kan man ju ha åsikter om intrång i den personliga integriteten etc, men det lämnar jag till en annan tråd), jag kollade lite om mina minnesbilder av autobahn stämde, och det gjorde dom.
På hemresan från Kroatien förra året i slutet av juli hade jag en snitthastighet genom Tyskland på 83 km/h under körning.
Inklusive laddstopp blev snitthatigheten under 60km/h
/fth
Ja, de smala vägbanorna vid tyska vägarbeten är ju skitläskiga, det är ju ofta 2.0m i vänstra körfältet, och eftersom min X är 2089mm mellan backspeglarna så hamnar man oftast i högerfältet bakom långtradarna med ratten i ett svettigt, krampaktigt grepp...EnTraktor skrev:Jag har kört Sverige - Malaga 6 gånger och gillar rutten över Antwerpen-Paris-Bordeaux-Madrid mer än Frankfurt-Strasbourg-Lyon-Barcelona, just för att Franska vägarna är så mycket bättre än dom tyska. Jag upplever antalet sträckor med fri fart väldigt begränsat och det är mycket vanligare med vägarbeten - vissa som dessutom pågår i 2-3-4 mil och att köra sådana sträckor i 60 km/h med supersmala körfält drar ner medelhastigheten ordentligt samtidigt som man måste köra på helspänn för att få plats i det smala körfältet.
Däremot är matutbudet på franska SuC ofta väldigt begränsat så att efter att ha kört så många gånger så har jag fått rutin för var man ska planera kortare och längre stopp.
Hjälp! Google timeline! Det har jag varit ovetande om! Nu behöver jag inte göra anteckningar! Dett är ju bara att fråga Google. De vet var jag varit varenda dag!fth skrev:Google Timeline är ju en guldgruva om man vill få koll på sina resor (sen kan man ju ha åsikter om intrång i den personliga integriteten etc, men det lämnar jag till en annan tråd), jag kollade lite om mina minnesbilder av autobahn stämde, och det gjorde dom.
På hemresan från Kroatien förra året i slutet av juli hade jag en snitthastighet genom Tyskland på 83 km/h under körning.
Inklusive laddstopp blev snitthatigheten under 60km/h
/fth
Läskigt, men samtidigt väldigt användbart, dvs helt enligt Googles affärsmodellFoluke skrev:Hjälp! Google timeline! Det har jag varit ovetande om! Nu behöver jag inte göra anteckningar! Dett är ju bara att fråga Google. De vet var jag varit varenda dag!
fth skrev:Läskigt, men samtidigt väldigt användbart, dvs helt enligt Googles affärsmodellFoluke skrev:Hjälp! Google timeline! Det har jag varit ovetande om! Nu behöver jag inte göra anteckningar! Dett är ju bara att fråga Google. De vet var jag varit varenda dag!![]()
/fth
Just denna station är jag lite orolig för avsende köer har besökt den 10 ggr och 3-5 bilar varje gång (under sommaren) och i sommar blir det nog lite mer bilar.fth skrev:Hersprung har jag stannat flera gånger vid (fyra-fem kanske), och varit helt ensam varje gång tror jag (min röda lånebil på bilden): Beelitz är skitläskigt, hela familjen fick skräckfilm/Psycho/Arkham Asylum-vibbar när vi körde in där, inte blev det bättre när det visade sig vara ett gammalt sanatorium, krigssjukhus, och att Adolf Hitler vårdades där för sina skador i första världskrigetHedman skrev:Tidigare behövde man tvungen att stoppa på Hersprung och Leipzig med snudd på kö för att köra vidare. Men iom Berlin så kan man tanka rejält i norra Aslev och skippa dem båda. Beelitz är trevlig och många stolpar. Men i övrigt har jag inte upplevt köer till superchargers.![]()
/fth
Suc Poznan har nu varit avstängd i 5 veckor. Enligt ganska säkra källor har Tesla inte betalat för elen.jonsalgerier skrev:Jag läste i en annan tråd om att SuCen i Poznan ofta är upptagen av närboende.
Är snart på väg ned till Kroatien och kommer att ta en för mig obeprövad väg (östra leden genom Tyskland).
Finns det fler SuCs i Europa som man bör försöka undvika för att inte behöva köa? Upplands Väsby känner jag till redan.
/Jons
Vad beror det på, det låter ju helt absurt, är det någon konflikt med elbolaget?EnTraktor skrev:Suc Poznan har nu varit avstängd i 5 veckor. Enligt ganska säkra källor har Tesla inte betalat för elen.
tror nog det har med den klassiska kaosorganisationen Tesla att göra, där de inte klarar att hantera fakturor på ett effektivt sätt. Vi har ju medlemmar här på forumet, som fått dubbla fakturor, inkasso och allt möjligt eftersom Tesla inte klarar att reda ut vad de egentligen har gjort.fth skrev:Vad beror det på, det låter ju helt absurt, är det någon konflikt med elbolaget?EnTraktor skrev:Suc Poznan har nu varit avstängd i 5 veckor. Enligt ganska säkra källor har Tesla inte betalat för elen.
Jag har svårt att se att Tesla skulle ha råd att skaffa sig ett rykte om att inte betala sina elräkningar![]()
/fth
HelectriC skrev:tror nog det har med den klassiska kaosorganisationen Tesla att göra, där de inte klarar att hantera fakturor på ett effektivt sätt. Vi har ju medlemmar här på forumet, som fått dubbla fakturor, inkasso och allt möjligt eftersom Tesla inte klarar att reda ut vad de egentligen har gjort.fth skrev:Vad beror det på, det låter ju helt absurt, är det någon konflikt med elbolaget?EnTraktor skrev:Suc Poznan har nu varit avstängd i 5 veckor. Enligt ganska säkra källor har Tesla inte betalat för elen.
Jag har svårt att se att Tesla skulle ha råd att skaffa sig ett rykte om att inte betala sina elräkningar![]()
/fth
Precis!bonath skrev:HelectriC skrev:tror nog det har med den klassiska kaosorganisationen Tesla att göra, där de inte klarar att hantera fakturor på ett effektivt sätt. Vi har ju medlemmar här på forumet, som fått dubbla fakturor, inkasso och allt möjligt eftersom Tesla inte klarar att reda ut vad de egentligen har gjort.fth skrev:Vad beror det på, det låter ju helt absurt, är det någon konflikt med elbolaget?EnTraktor skrev:Suc Poznan har nu varit avstängd i 5 veckor. Enligt ganska säkra källor har Tesla inte betalat för elen.
Jag har svårt att se att Tesla skulle ha råd att skaffa sig ett rykte om att inte betala sina elräkningar![]()
/fth
Fråga Mati om när han bytte från första till andra Teslan........
Det går att se hur snabbt en annan bil laddar genom att trycka på knappen på sladden och titta hur snabbt dioden på bilens laddport blinkar, snabbare betyder att den laddar med mer effekt. Inte så precist men man kan i varje fall få en uppfattning om någon snart är klar.frippe skrev:Precis hemkommen från tripp till Italien. Upplevde inga köer på SuC alls. Någon gång fick vi dela laddar men sällan. Saknar möjlighet att se hur mycket en bil laddar, för att kunna se vilket par det är värt att dela. Skulle finnas en liten display på laddstolpar med vilken effekt den levererar just för tillfället. Blir så mycket lättare att välja vem man ska dela laddstolpe med.
Dock, laddaren i Rivera Schweiz var kass. Fyra av sex stolpar ur funktion, gick inte heller att komma fram och felanmäla dem.
Blinket hade jag koll på, men trodde att man kopplade ur sladden om man tryckte där. Fast det kanske bara gäller när laddningen redan stoppats.Pontus skrev:Det går att se hur snabbt en annan bil laddar genom att trycka på knappen på sladden och titta hur snabbt dioden på bilens laddport blinkar, snabbare betyder att den laddar med mer effekt. Inte så precist men man kan i varje fall få en uppfattning om någon snart är klar.frippe skrev:Precis hemkommen från tripp till Italien. Upplevde inga köer på SuC alls. Någon gång fick vi dela laddar men sällan. Saknar möjlighet att se hur mycket en bil laddar, för att kunna se vilket par det är värt att dela. Skulle finnas en liten display på laddstolpar med vilken effekt den levererar just för tillfället. Blir så mycket lättare att välja vem man ska dela laddstolpe med.
Dock, laddaren i Rivera Schweiz var kass. Fyra av sex stolpar ur funktion, gick inte heller att komma fram och felanmäla dem.
Bilen måste vara upplåst för att man ska kunna koppla loss.frippe skrev:Blinket hade jag koll på, men trodde att man kopplade ur sladden om man tryckte där. Fast det kanske bara gäller när laddningen redan stoppats.Pontus skrev:Det går att se hur snabbt en annan bil laddar genom att trycka på knappen på sladden och titta hur snabbt dioden på bilens laddport blinkar, snabbare betyder att den laddar med mer effekt. Inte så precist men man kan i varje fall få en uppfattning om någon snart är klar.frippe skrev:Precis hemkommen från tripp till Italien. Upplevde inga köer på SuC alls. Någon gång fick vi dela laddar men sällan. Saknar möjlighet att se hur mycket en bil laddar, för att kunna se vilket par det är värt att dela. Skulle finnas en liten display på laddstolpar med vilken effekt den levererar just för tillfället. Blir så mycket lättare att välja vem man ska dela laddstolpe med.
Dock, laddaren i Rivera Schweiz var kass. Fyra av sex stolpar ur funktion, gick inte heller att komma fram och felanmäla dem.
Men, man lär sig något varje dag, tack.
I helgen har vi kört från Lödde till Kroatien via Gedser-Rostock, Berlin, Nurnberg, Saalbach/Hinterglem, Ljublijana.jonsalgerier skrev:Jag läste i en annan tråd om att SuCen i Poznan ofta är upptagen av närboende.
Är snart på väg ned till Kroatien och kommer att ta en för mig obeprövad väg (östra leden genom Tyskland).
Finns det fler SuCs i Europa som man bör försöka undvika för att inte behöva köa? Upplands Väsby känner jag till redan.
/Jons
Helt genialiskt med blinket ju, hade ingen aning om, tack för att du delade med digPontus skrev:Det går att se hur snabbt en annan bil laddar genom att trycka på knappen på sladden och titta hur snabbt dioden på bilens laddport blinkar, snabbare betyder att den laddar med mer effekt. Inte så precist men man kan i varje fall få en uppfattning om någon snart är klar.frippe skrev:Precis hemkommen från tripp till Italien. Upplevde inga köer på SuC alls. Någon gång fick vi dela laddar men sällan. Saknar möjlighet att se hur mycket en bil laddar, för att kunna se vilket par det är värt att dela. Skulle finnas en liten display på laddstolpar med vilken effekt den levererar just för tillfället. Blir så mycket lättare att välja vem man ska dela laddstolpe med.
Dock, laddaren i Rivera Schweiz var kass. Fyra av sex stolpar ur funktion, gick inte heller att komma fram och felanmäla dem.
Jag kände till blinket, men hade inte tänkt på att man faktiskt kan få även låsta bilar att visa det genom att trycka på laddluckeöppnarknappen.macksie skrev:Helt genialiskt med blinket ju, hade ingen aning om, tack för att du delade med digPontus skrev:Det går att se hur snabbt en annan bil laddar genom att trycka på knappen på sladden och titta hur snabbt dioden på bilens laddport blinkar, snabbare betyder att den laddar med mer effekt. Inte så precist men man kan i varje fall få en uppfattning om någon snart är klar.frippe skrev:Precis hemkommen från tripp till Italien. Upplevde inga köer på SuC alls. Någon gång fick vi dela laddar men sällan. Saknar möjlighet att se hur mycket en bil laddar, för att kunna se vilket par det är värt att dela. Skulle finnas en liten display på laddstolpar med vilken effekt den levererar just för tillfället. Blir så mycket lättare att välja vem man ska dela laddstolpe med.
Dock, laddaren i Rivera Schweiz var kass. Fyra av sex stolpar ur funktion, gick inte heller att komma fram och felanmäla dem.