Hej.
Undrar om någon vet vad det 9:e tecknet i VIN-numret betyder...
Vad jag hittat står det för ”Check Character”... men vad innebär det rent praktiskt?
Varför jag undrar är för att jag fick min första slutfaktura med ett VIN som har en 7:a på position 9, men den fakturan blev krediterad och jag fick en ny slutfaktura med en 1:a istället.
5YJ3E7EB7KF408xxx
5YJ3E7EB1KF415xxx
Skillnad i VIN nummer
Moderator: Redaktion
- Nordman
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jrgen16756
Re: Skillnad i VIN nummer
Et kontrolltecken är ett tecken som är uträknad av de övriga tecknen. Så om du fått nya slutsiffror i chassinumret är det stor chans att kontrolltecknet. ändrats.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Nordman
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jrgen16756
Ahaa! Tack för den förklaringen. Vart lite orolig att jag fått en nedgradering av något viktigt/roligt...bylund skrev:Et kontrolltecken är ett tecken som är uträknad av de övriga tecknen. Så om du fått nya slutsiffror i chassinumret är det stor chans att kontrolltecknet. ändrats.

Syftet är helt enkelt att lättare upptäcka felaktiga chassinummer. Om man råkar skriva fel på en position måste man även skriva fel på en annan (och rätt fel dessutom) för att det ska kunna vara ett möjligt nummer.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS