Var intresserad av Long Range RWD, men som bekant inte går att få tag i längre. Prismässigt är Standard Range+ bättre för min del i vilket fall, men det jag funderar på är räckvidden. Vad kan man tänka sig komma på en laddning, säg landsväg med i genomsnitt 90 km/tim och ”normalväder”. Åker ibland kust till kust, Göteborg till ostkusten och skulle kunna ladda på Teslas station i Ulricehamn. Men sen är det ingen mer Teslaladdare i Småland! Vore skönt att kunna köra de ca 25 milen efter laddning i Ulricehamn i ett svep.
Eller om man ska gå på en begagnad model S 85 med bättre räckvidd (med tanke på alla skriverier här om kvaliten på model 3, kanske det är bättre?).
Funderingar kring Standard Range+ RWD
Moderator: Redaktion
Re: Funderingar kring Standard Range+ RWD
Du kommer lätt 25+ mil med SR+ så det lär inte vara ett problem. Dessutom finns det ju CCS att nödladda på om det behövs
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Re: Funderingar kring Standard Range+ RWD
Bara 25?
Min uppfattning var att SR+ är = en S70 och då är du snarare 30-35 mil
Min uppfattning var att SR+ är = en S70 och då är du snarare 30-35 mil
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Funderingar kring Standard Range+ RWD
Surfa in på abetterrouteplanner och mata in rutterna du tänkt köra.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Funderingar kring Standard Range+ RWD
Erfarenhet från LR AWD 750 mil.
Full laddning på display = 496 km (310miles)
Vid förbrukning = 149 Wh/km
Min snitt förbrukning efter 750 mil med mycket motorväg = 185 Wh/km
Min ca max räckvidd = 400 km
Daglig 90%-10% ger 320 km.
Snålare körning vid landsväg kommer man närmare bilens förväntade förbrukning. Även stadskörning är snålare än motorväg. Kraftiga accelerationer drar mer. Många kallstarter drar mer. Regn drar mer. 185Wh/km är mitt snitt hittills. Går absolut att köra snålare än så.
Motsvarande SR borde ge
Full laddning på display = 384km (240miles)
Vid förbrukning = 149 Wh/km
Min snitt förbrukning efter 750 mil med mycket motorväg = 185 Wh/km
Ger ca max räckvidd = 308 km
Daglig 90%-10% ger 246 km.
Snålare körning vid landsväg kommer man närmare bilens förväntade förbrukning.
Full laddning på display = 496 km (310miles)
Vid förbrukning = 149 Wh/km
Min snitt förbrukning efter 750 mil med mycket motorväg = 185 Wh/km
Min ca max räckvidd = 400 km
Daglig 90%-10% ger 320 km.
Snålare körning vid landsväg kommer man närmare bilens förväntade förbrukning. Även stadskörning är snålare än motorväg. Kraftiga accelerationer drar mer. Många kallstarter drar mer. Regn drar mer. 185Wh/km är mitt snitt hittills. Går absolut att köra snålare än så.
Motsvarande SR borde ge
Full laddning på display = 384km (240miles)
Vid förbrukning = 149 Wh/km
Min snitt förbrukning efter 750 mil med mycket motorväg = 185 Wh/km
Ger ca max räckvidd = 308 km
Daglig 90%-10% ger 246 km.
Snålare körning vid landsväg kommer man närmare bilens förväntade förbrukning.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Re: Funderingar kring Standard Range+ RWD
Jag hade 167 Wh/km efter 3500 mil i en LR RWD. I 90 km/h borde du lätt komma ner i 150 Wh/km i normalt sommar väder. Men om du kör fortare går det ju upp. Du kommer längre om du kör i 90 jämn fart än halva i 120 och halva i 60.
Så det beror lite på vad du menar med snittfart.
Så det beror lite på vad du menar med snittfart.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Funderingar kring Standard Range+ RWD
Hur pass tillförlitligt är abetterrouteplanner, ni som har kunnat jämföra med verkligheten? Har tittat och jämfört olika modeller och mellan LR och SR skiljer det 12 procents mer batteri kvar på LR den sträcka som tidigare nämnts. Känns ju inte motiverar att lägga slantar på LR ur den aspekten.
Re: Funderingar kring Standard Range+ RWD
Jag har matat in ganska många olika rutter i abetterroutplanner och kommit fram till att sr+ batteriet räcker utan problem.Pall skrev:Hur pass tillförlitligt är abetterrouteplanner, ni som har kunnat jämföra med verkligheten? Har tittat och jämfört olika modeller och mellan LR och SR skiljer det 12 procents mer batteri kvar på LR den sträcka som tidigare nämnts. Känns ju inte motiverar att lägga slantar på LR ur den aspekten.
Kör man riktigt långt dva 100 mil eller mer, ja då blir de skillnad i tid men håller man säg under 40 mil på en dag så blir skillnaden ganska marginell tycker jag I förhållande till hur ofta vi kör så långa sträckor.
Obs detta är generellt, finns garanterat undantag när man man har stor nytta av LR.
Sen handlar de såklart väldigt mycket också om hur ofta man kör säg mer än 25 mil om dagen, gör man de flera gånger i veckan ja då skulle jag valt LR.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7982
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Funderingar kring Standard Range+ RWD
Enligt mina erfarenheter med olika Teslor så räknar ABRP väldigt rätt på förbrukning under resan men är lite för optimistisk med laddtiderna. Glöm inte mata in rätt temperatur.Pall skrev:Hur pass tillförlitligt är abetterrouteplanner, ni som har kunnat jämföra med verkligheten? Har tittat och jämfört olika modeller och mellan LR och SR skiljer det 12 procents mer batteri kvar på LR den sträcka som tidigare nämnts. Känns ju inte motiverar att lägga slantar på LR ur den aspekten.