Lars är inne på rätt spår. Det som påverkar mest är verkningsgraden. Ju högre verkningsgrad ju mera påverkas förbrukningen av yttre faktorer. En bensinbil som ligger runt 20% verkningsgrad påverkas ju bara till 20% av faktorer som ökar förbrukningen medan en effektiv elbil med upp till 95% verkningsgrad blir väldigt känslig för allt som bromsar upp den, vind, väglag, last eller hastighet. Alla som kör elbil har ju märkt hur t.ex blöt vägbana eller motvind påverkar förbrukningen. Något som den som kör en bensinbil knappt märker av... Sen har ju Mati en poäng när han påpekar att hjulbredd kan påverka förbrukningen men tyvärr så verkar inte BMW´s "cykelhjul" vara så hemskt mycket effektivare än mera standardiserade dimensioner. Det som är mera intressant är enligt mig hur större fälgdimensioner kan ge så mycket högre förbrukning. 21 istället för 19 på Model S ger ju upp till 20% högre förbrukning. VW Golf´s originalhjul drar mycket mindre än tillbehörshjul...mati skrev:Tror du det? En tung e-tron med breda däck borde väl drabbas mer av en slaskig väg än en lätt i3 med sina smala cykelhjul?LarsL skrev:Energisnåla bilar påverkas mer av yttre omständigheter som kyla och slask än de som redan från början slösar med energin, lite som med avgasbilar kontra elbilar.
I fallet med avgasbilar är det ju så att de helt enkelt är mindre ineffektiva i höga farter, eller vid hög motorlast, vilket gör att förbrukningen inte ökar lika mycket som den hade gjort om verkningsgraden hade varit konstant. Jag vet inte om man kan dra riktigt samma slutsats för elbilar.
Det som ger upphov till ökad förbrukning på vintern är ju bl a uppvärmningen av kupé och batteri. Värmaren är dock en ganska så konstant energiförbrukare (dvs konstant kWh/tidsenhet) som borde ha en mindre påverkan ju fortare man kör när man räknar kWh/km. Ungefär som ACn i en bensinbil som kan ge dubbelt så hög förbrukning i stadstrafik medan det blir försumbar merförbrukning på motorvägen.
Jag väntar fortfarande på att någon ska testa förbrukning med helt släta navkapslar på olika hjul då jag inbillar mig att det är den större fälgens "fläktverkan" som är den stora boven här.