Långresa och navigering

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Långresa och navigering

Inlägg av hybris »

Min första långresa trots att jag är inne på Tesla nr 2... :-)

Laddade i Arboga som första stopp mellan Uppsala och Göteborg. Gick utan problem. 150 amp och 15 min senare iväg. Men sedan utanför Arboga vill naven att jag istället för Jung skall åka tillbaka till Arboga... Totalt frispel. Fattade inte vad sjutton den håller på med... Tills jag stängde av "Trip Advisor (beta)" under "apps" - "nav". Efter det fungerade det bra med naven igen. Naven är alltså det du ser till vänster om hastighetsmätaren. Kartan du ser på den stora skärmen är google maps junk. Där kan man förvirra sig lika mycket som google maps i övrigt.

Körde laglig fart, takbox, klima på. Dvs exakt som vanligt. Inga problem alls mellan superchargers. Laddade 98% i Jung för att ga lite marginal efter Göteborgsbesök och slippa ladda på snigelladdare. Ingen nyhet för de flesta. Ladda 80% gick otroligt snabbt. Fick 300 amp i början. De sista 18% tog nog fasen 25 minuter... Men så är det ju med % över 80%. Blir lägre och lägre amp. Tror jag hade 30 amp på slutet. Dvs 10 gånger mindre kräm runt 98% än vid 15%. Galet med 300 amp men cool...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Re: Långresa och navigering

Inlägg av jonas »

Vilken FW har du ?
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Lembritt
Teslaägare

Inlägg av Lembritt »

Råkade ut för samma problem när jag gjorde min första långresa. Slog in slutdestination i naven och allt såg bra ut när jag började. Laddade först i Tystberga och fick meddelande att jag hade tillräckligt med laddning för att komma till Ödeshög. Satt kvar i bilen några minuter till medans jag avslutade min frukost. Efter bara några mil upptäckte jag att navigatorn vill att jag skulle åka tillbaka, ignorerade meddelandet och den gav sig inte förren jag var närmare Ödeshög än Tystberga. Kom fram till Ödeshög med några mils marginal. (Minns inte hur många procent det var kvar, tror mellan 5-10%). Laddade i Ödeshög och bilen talade om att jag kunde fortsätta min resa, då väntade jag ännu längre än i Tystberga för att testa om navigatorn skulle klara sig till Toftaholm utan att vilja vända. Men kort efter jag lämnade Ödeshög vill den vända igen. Kom fram till Toftaholm med ca 10% kvar.

Jag körde inte speciellt fort utan låg på samma hastighet hela vägen till Helsingborg. Klimatanläggningen inställd på samma temp hela vägen.

Efter det så har jag bara lagt in nästa Supercharger i naven när jag åkte hem igen. Förhoppningsvis kommer naven bli bättre med uppdateringar, nu är den lite väl känslig på marginalerna.
Har inte kollat med Tesla om dom tar in statistik från alla bilar som kör med Trip plannern igång. Om dom gör det borde alla som åker med flera supercharger på resan använda den så Tesla får in så mycket data som möjligt. ;)
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Jag hade 80% laddning dvs inga som helst problem mellan Arboga och Jung. Total firspelmhelt enkelt.,.
Användarvisningsbild
Kenth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kenth4336

Inlägg av Kenth »

Min Nav har fungerat i stort sett klanderfritt under hela Europasemestern. Har kört ca 300 mil, inkl. resor i Sverige.
Dock fick den problem då vi anlände till Göteborg med färja från Kiel. Då jag knappade in Uppsala, med 21 mil Rated kvar i "tanken", så ville den absolut att jag skulle åka via Uddevalla, som ligger ca 2 mil närmare än Jung, men åt helt fel håll då vi skulle åka till Uppsala.
Knappade då in SC i Jung, men med fortsatt samma resultat, d.v.s. att åka till Jung via Uddevalla ???
Känns som om det finns viss förbättringspotential där :D
Model S P85 14 , Silvermetallic
Model S 100D 18 , Pärlvit
Model S LR Raven-19[/b] , Pärlvit
Model S Plaid -23 , Svart
Model 3 LR 19 , Svart
Model 3 LR 21 , Pärlvit

Model Y Performance 23 , Pärlvit
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Notera att stämga av trip advisor. Den spökar rejält...
Användarvisningsbild
ceo
Teslaägare

Inlägg av ceo »

hybris skrev:
Yep. Slå av trip advisor. Hade samma mysko meddelande i Danmark, att den tyckte att jag skulle vända. När jag slog av trip advisor, som ju var i beta, funkade prognosen fint.
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ida2603

Inlägg av Nicklas »

hybris skrev:
Mjooo... Det kan man säga...

I somras när vi var i Venedig och skulle till Supercharger Kozina (beräknat 2% kvar vid destinationen) så fick planeraren spel...
1) åk till Kozina och ladda 10 min...
2) åk till Supercharger Ljubljana och ladda 10 min...
3) åk till Kozina... Framme :D
knasplaneraren.jpg
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Min trip Planner har blivit bättre. Det känns som om den lär sig efterhand. Min har blivit bättre trots att jag inte lagt in någon uppdatering. Det är på strecka som jag kört flera gånger innan, och nu har den slutat försöka få mig på fel vägar. Den har äntligen insett att jag valde rätt väg. Den har dessutom slutat att be mig vända tillbaka och ladda ibland.
känns som om det kan bli bra i slutändan. Sen får dom bara ge möjlighet till att se alternativa rutter (lika google maps typ), lägga in delmål. Manuell lägga till och ta bort enstaka laddplatser längs rutten mm
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Min var så bindgalen så jag känner mig lite tveksam att ge den en chans till innan ordet "beta" försvunnit... ;-)
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

Hybris, vilken release har du? Jag upplever att med nya 5.21 är problemet mycket mindre.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

hybris skrev:
Min var så bindgalen så jag känner mig lite tveksam att ge den en chans till innan ordet "beta" försvunnit... ;-)
Jag har min igång, men när den flippar med mig så man man gå in på trip och sen remove all chargeing stops, eller nått. Så tar den bort allt. Vill man sen ha hjälp igen så är det bara att adda igen.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

hybris skrev:

Laddade i Arboga som första stopp mellan Uppsala och Göteborg. Gick utan problem. 150 amp och 15 min senare iväg. Men sedan utanför Arboga vill naven att jag istället för Jung skall åka tillbaka till Arboga... Totalt frispel. Fattade inte vad sjutton den håller på med... Tills jag stängde av "Trip Advisor (beta)" under "apps" - "nav". Efter det fungerade det bra med naven igen. Naven är alltså det du ser till vänster om hastighetsmätaren. Kartan du ser på den stora skärmen är google maps junk. Där kan man förvirra sig lika mycket som google maps i övrigt.

Körde laglig fart, takbox, klima på. Dvs exakt som vanligt. Inga problem alls mellan superchargers. Laddade 98% i Jung för att ga lite marginal efter Göteborgsbesök och slippa ladda på snigelladdare. Ingen nyhet för de flesta. Ladda 80% gick otroligt snabbt. Fick 300 amp i början. De sista 18% tog nog fasen 25 minuter... Men så är det ju med % över 80%. Blir lägre och lägre amp. Tror jag hade 30 amp på slutet. Dvs 10 gånger mindre kräm runt 98% än vid 15%. Galet med 300 amp men cool...
Gjorde idag precis samma resa, Arboga, Jung sedan Trollhättan. Den ville vända tillbaka till Arboga så de senaste uppdateringarna har inte fixat detta.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

Pontus skrev:
hybris skrev:

Gjorde idag precis samma resa, Arboga, Jung sedan Trollhättan. Den ville vända tillbaka till Arboga så de senaste uppdateringarna har inte fixat detta.
Du menar väl Torp/Uddevalla - eller laddar du på Överby/Trollhättan?
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Har bilen inne hos BRL i Trollhättan så den laddas där. Sedan blir det Jung , Arboga och hem imorgon.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

Ah, fattar.
Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare

Inlägg av bladh »

Känner igen detta. Den största räckviddsångesten finns inbyggd i bilen.
Vid turen till Legoland Billund ville bilen tvinga mig tillbaka till SuC i Køge, där jag laddade till 90%, en bra bit på vägen mot SuC i Middelfart. Minns inte exakt men hade nog 20-25% när jag kom dit. Likadant på hemvägen fast i omvänd ordning. Höll på att få nippran och klickade "remove all charge stops".
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Eller stäng av trip advisor
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Tycker trip planner e ganska bra ibland.
Jag brukar ha igång den så fort jag kör rutter som jag inte kört innan.
Sen kan jag ju enkelt ta bort laddstoppen för att se att rutten ser ok ut.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Plannern är uppenbarligen inte klar än.. Buggig till tusen. Många klick på skärmen resulterade inte i några vettiga resultat, stängde av skräpet när helt orimliga rutter föreslogs. Som någon skrev borde man backa tillbaka till en passerad SC trots att det fanns gott om elektroner kvar i batteriet för planerad resa. Gör om o gör rätt....
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar