Model S som pendlarbil?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
VillHaTesla
Teslaägare

Model S som pendlarbil?

Inlägg av VillHaTesla »

Hej på er,

Då jag varit en spökläsare här i forumet under drygt 2 månaders tid vet jag ju vilken enorm kunskap ni besitter!!
Efter att polaren förra sommaren införskaffade sig en Model S villhöver jag en Tesla NU! ;)
Försöker övertala sambon som inte är med på min bana att lägga så mycket pengar på en bil i detta skedet....hon gick dock med på att jag skulle ställa frågan här i Tesla Club Sweden och om
det kommer raka svar och argument som är ärliga kan hon tänka sig att ändra sin uppfattning :D

Förutsättningarna är dessa:
Har nu fått en ny tjänst och kommer pendla ca. 12 mil t/r från dörr till dörr utan möjlighet att ladda vid jobbet.
I snitt 5 dagar i veckan men någon enstaka gång jobb hemifrån så kommer antagligen snitta omkring 3500 mil/år.
Då jag har trånat efter en Tesla i över ett års tid kom det nu i och med arbetsbytet en ypperlig chans att övertala sig själv att slippa betala den snordyra bensinen
tillsammans med att äntligen kunna börja göra naturen och våren jord tillrätta med en fosilfri bil.

Samtidigt vill jag inte köpa någon liten skit bil (fosil eller fosilfri) som är både obekväm, livsfarlig vid krock samt ostadig vintertid.

Frågan är nu bara...
Är jag helt dum som kollar mot en Tesla i detta läget när jag kommer bränna på så mycket mil om året?
Såklart är det begagnat som jag är ute efter då milen kommer brännas på duktigt per år och jag inte är sugen på den drastiska värdeminskningen som sker omedelbart första åren.
Är det bättre att satsa på en annan elbil, t.ex. Leaf eller liknande mindre variant, för att hålla nere inköpspriset? :(

Den huvudsakliga frågan för mig står alltså tillslut i följande...:
* Hur bra stå sig Teslan gentemot övriga märken när milen drar iväg på en t.ex. årsmodell 14-15-16?
* Är en Tesla model S i detta läget en ren förlust affär och något jag ska kolla på när jag inte pendlar längre?

Även om jag villhöver en Tesla NU måste jag ändå på något sätt kunna försvara det för mig själv i intjänad bensinkostnad samt ett hyfsat kvarvarande värde även om jag såklart vet att det kostar att äga en Tesla! :lol:
Någon som kan ge mig något konkret råd att börja ta ställning till innan jag börjar kika på ev. utrustningsnivåer m.m.

Teslaleasing, Billån, Privatleasing m.m.
Något sätt som i detta fallet ovan skulle vara mer fördelaktigt eller ett tips på att göra det fördelaktigt?
Min far driver ett par, tre bolag men det skulle nog bli svårt för han att skriva den där då det är inom byggsektorn och det mestadels har legat passivt sista åren :roll:

Hoppas någon kan hjälpa mig i dessa frågorna av er experter.
Det är säkert massvis med saker jag har bommat att ta upp och i sådana fall är det bara att ställa frågan....allt för att jag vill göra ALLT för att övertyga mig själv och frugan att införskaffa en Tesla nu när jag väl ska börja pendla dessa 12 mil om dagen utöver min övriga körning på hemmaplan. :P

Det generella som jag räknat på med en fosilbil är följande:
Ca. 3-3500:-/ månaden för billån för någon hyfsad lite större bil exkl. värdeminskning, service m.m. (Allt som även tillkommer på en Tesla vid köp)
3500 mil på årsbasis / 12 månader = 291 mil/månad.
291 mil * ca. 14:- /milen (liter pris á ca. 0,8 i förbrukning) = ca 4000:-

3500:- + 4000:- = 7500:- i bil pris inkl. bensin per månad.
Räknar jag galet eller fel på något omedvetet sätt för att övertyga mig själv? ;)
Senast redigerad av VillHaTesla, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare

Re: Model S som pendlarbil?

Inlägg av hed »

Kan svara på pendlarfrågan.

Pendlar runt 14 mil per dag och inga som helst problem. Laddar enbart till 60-70% varje natt. Kommer hem med stooooor marginal.
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Din ingång är fel. Det är ju när man kör mycket man har som mest nytta av en Tesla.

Om du köper en begagnad direkt av Tesla får du både bra ränta och garantier.

Den här har enligt ryktet lite skavanker (repor) men det går nog att fixa hyfsat billigt. https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJSA7E21FF107092
Användarvisningsbild
VillHaTesla
Teslaägare

Inlägg av VillHaTesla »

Verdi skrev:
Din ingång är fel. Det är ju när man kör mycket man har som mest nytta av en Tesla.

Om du köper en begagnad direkt av Tesla får du både bra ränta och garantier.

Den här har enligt ryktet lite skavanker (repor) men det går nog att fixa hyfsat billigt. https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJSA7E21FF107092

Men det är inte så att jag bränner ner andrahandsvärdet fullkomligen när jag kör så mycket så att jag tappar 100' tals kronor på det i slutändan när jag vill byta upp mig nästa gång efter några år?
Kollade på länken du skickade - har läst lite om den tidigare i morse men tycker det utelämnas en del information om deras begagnade som gör att jag blir osäker på vad som skiljer.
Vad innebär "enligt ryktet" - vet du vem som ägt den bilen tidigare?

En annan fråga gällande den - vissa skriver i sina annonser att dom föredrar stålfjädring för pendlingsbilar då det inte riskerar att gå sönder som luftfjädring (just ifall man vill ha en så bekymmerslös bil som möjligt).
Är det egentligen något problem eller är det bara försäljningsargument för dom som snålat in på luftfjädringen från början? ;)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

VillHaTesla skrev:

Men det är inte så att jag bränner ner andrahandsvärdet fullkomligen när jag kör så mycket så att jag tappar 100' tals kronor på det i slutändan när jag vill byta upp mig nästa gång efter några år?
Kollade på länken du skickade - har läst lite om den tidigare i morse men tycker det utelämnas en del information om deras begagnade som gör att jag blir osäker på vad som skiljer.
Vad innebär "enligt ryktet" - vet du vem som ägt den bilen tidigare?

En annan fråga gällande den - vissa skriver i sina annonser att dom föredrar stålfjädring för pendlingsbilar då det inte riskerar att gå sönder som luftfjädring (just ifall man vill ha en så bekymmerslös bil som möjligt).
Är det egentligen något problem eller är det bara försäljningsargument för dom som snålat in på luftfjädringen från början? ;)
Skulle nog säga att miltal är en av sakerna som påverkar värdet minst om vi kikar på det som verkar säljas. Saker som påverkar mer verkar vara tiden, dollarkursen, teslas prissänkningar, teslas reor på demobilar osv. Skillnaden i pris mellan en bil med 6k mil och 15k mil verkar vara låg.
Användarvisningsbild
Saab99turbo
Teslaägare

Inlägg av Saab99turbo »

En liten nackdel i kalkylen för en begagnad teslas del med över 3000 mils körning per år är att försäkringen verkar bli ganska hög: ca 2000 kr per månad för min del iallafall (man 42 år, landsbygd).

I övrigt resonerar jag exakt som du :-)
Vit sjusitsig Model S Long range 2019 I Jämtland, med Packline fx-suv takbox och som körs ca 5000 mil per år.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Inlägg av NEO »

Pendlat 34mil dagligen i 75, 85, 90, 100kWh bilar. Alla klarade t/r vinter och sommar utan laddning. S70D var enda bilen som inte fungerade.
Användarvisningsbild
VillHaTesla
Teslaägare

Inlägg av VillHaTesla »

Saab99turbo skrev:
En liten nackdel i kalkylen för en begagnad teslas del med över 3000 mils körning per år är att försäkringen verkar bli ganska hög: ca 2000 kr per månad för min del iallafall (man 42 år, landsbygd).

Åh fy tusan!
Drygt 24' om året för dig då alltså!?
Jag är 31 år gammal och bor skriven mitt i stan. Den kostnaden lär ju gå upp ganska rejält ytterligare för mig.
Användarvisningsbild
VillHaTesla
Teslaägare

Inlägg av VillHaTesla »

MDurante skrev:
Pendlat 34mil dagligen i 75, 85, 90, 100kWh bilar. Alla klarade t/r vinter och sommar utan laddning. S70D var enda bilen som inte fungerade.
Okej!
Mina 12 mil är ju piece of cake då samtidigt som de såklart vore skönt att inte behöva tvångsladda varje natt.
Tappade du mycket i andra handsvärde / på själva bilägandet under dina pendlingsår med dina Teslor?

Eller du hade dom skrivna på företag och som förmånsbil?
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare

Inlägg av Yxel »

Föräkringakostnaden blir nog den största kostnaden för dig. Slå in lite regnummer ifrån blocket på trygghansas (märkesförsäkringsbolaget) så får du ett hum om priset.
Jag betalar 1100 i månaden för helförsäkring 3000 mil. Man 35 år boendes på landet.
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare

Inlägg av juristen »

VillHaTesla skrev:
MDurante skrev:
Okej!
Mina 12 mil är ju piece of cake då samtidigt som de såklart vore skönt att inte behöva tvångsladda varje natt.
Tappade du mycket i andra handsvärde / på själva bilägandet under dina pendlingsår med dina Teslor?

Tvångsladda varje natt? Man stoppar i sladden rutinmässigt när man parkerar bilen hemma. :)

Jag köpte en model S 85 -14 för klart mindre pengar än en ny SR+ och kör ca 2000 mil/år. Fast nu med Teslan riskerar det att bli ca 2500 mil/år istället... Det blev lite men inte mycket dyrare i månadskostnad än gammbilen jag hade tidigare, som dock var rätt törstig och fyrhjulsdriven. Då räknade jag på total ägandekostnad, inkl allt. Även på en "billig" Tesla så är det svårt att räkna hem värdefallet de första åren tror jag, men det planar ut mer och mer. Samtidigt så kan driftkostnaderna skena iväg med reparationer efter några år, när garantin gått ut. Det blir en kalkylerad risk, där jag lät nöjeskontot få stå för riskerna. Det är även värt mer att få köra en Tesla och ha en betydligt nyare och trevligare bil. Jag betalar ca 9000 kr/år i helförsäkring hos Watercircles, 3500 kr självrisk på vagnskadan. Med 6000 kr självrisk skulle det bli ca 7600 kr/år.

Med dina mil borde det inte vara några problem att få ihop kalkylen.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare

Inlägg av Oktavos »

Du klarar dig lätt med en S75D som då går nånstans mellan 30-40 mil beroende sommar eller vinter
Försäkringskostnad beror väldigt på, det finns också de som betalar mindre än 1000/mån
Så exemplet ovan 2000/mån är extremt.
Tesla bra tillgång till laddare som blir ännu bättre med den nya ccs adaptern.
Ingen årlig service längre, kan i stort sett räkna bort de pengarna.
Sen kommer vi till en sak som kanske alla inte värderar men jag gör, hur mycket är miljön
värd för er i månaden, för en sak är bombsäkert att det kommer aldrig att bli billigt och
fixa miljön, aldrig.
Användarvisningsbild
jenz
Teslaägare

Inlägg av jenz »

Bara autopiloten skulle vara tillräcklig anledning för mig att köra en tesla som pendlarbil. Råkade köra lite för fort på AP på väg till landet förra helgen och bilen surnade till och tvingade mig att köra manuellt några mil. Satan vilken ångest. Kan inte tänka mig hur det skulle vara att köra 12 mil om dagen utan autopilot.
Model X 100D
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Tycker S är en väldigt bra pendlarbil, trygg och stadig vintertid, billig i drift, bra prestanda (= smidiga omkörningar). Pendlat med Tesla i drygt fyra år (90 mil enkel resa). Kör ca 3500/år Sura vinterdagar med snömodd långa sträckor är värst för räckvidden, haft en sådan dag på dessa år. Det var med M 70D. Var tvungen att ladda ett par gånger extra pga det. Skulle säga att alla modeller skulle funka för dig, har du Chademo i närheten kan du alltid toppa upp lite snabbare vb om man ska vidare strax efter ankomst. Det tar bara ca 15 min att "ladda ifatt" en med större batteri, vilket sällan behövs. Passa på att handla eller nåt. M 100 laddar dock påtagligt snabbare vid SuC och ger märkbart smidigare långfärder. Så är plånboken rymlig så ....
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Saab99turbo
Teslaägare

Inlägg av Saab99turbo »

Oktavos skrev:
Du klarar dig lätt med en S75D som då går nånstans mellan 30-40 mil beroende sommar eller vinter
Försäkringskostnad beror väldigt på, det finns också de som betalar mindre än 1000/mån
Sen kommer vi till en sak som kanske alla inte värderar men jag gör, hur mycket är miljön
värd för er i månaden, för en sak är bombsäkert att det kommer aldrig att bli billigt och
fixa miljön, aldrig.
Jag är stamkund hos trygghansa där teslaförsäkringen ligger. Tog den billigaste begagnade teslan på teslas hemsida, en 85D för ca 520000. Den har regnummer Yaj574. Med självrisk 4500 kr och 3001-3500 mil blir mitt pris 2099 kr per månad för en helförsäkring. Hur blir det för er?
Vit sjusitsig Model S Long range 2019 I Jämtland, med Packline fx-suv takbox och som körs ca 5000 mil per år.
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare

Inlägg av juristen »

Saab99turbo skrev:
Jag är stamkund hos trygghansa där teslaförsäkringen ligger. Tog den billigaste begagnade teslan på teslas hemsida, en 85D för ca 520000. Den har regnummer Yaj574. Med självrisk 4500 kr och 3001-3500 mil blir mitt pris 2099 kr per månad för en helförsäkring. Hur blir det för er?
Lås inte fast dig vid Trygghansa, även om du är stamkund. Det kommer kosta dig flera tusen kr/år... Kolla Watercircles, Länsförsäkringar och Aktsam. Motormännen var också billiga för mig men har hört att de slutat försäkra Tesla.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Saab99turbo skrev:
Oktavos skrev:
fixa miljön, aldrig.
2021:-/mån med samma. Är lite surt. Skillnaden mot en Volvo V70 är är nästan 1500:-/mån. Men mot en BMW 530d så skiljer det inte särskilt mycket. 500:-/mån kanske. Så det beror ju på vad man jämför mot.
Användarvisningsbild
tomla
Teslaägare

Inlägg av tomla »

Saab99turbo skrev:
Oktavos skrev:
fixa miljön, aldrig.
Jag betalar 10200:-/år Helförsäkring 2500mil/år ifrån watercircles.
55 år bor på landet.
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare

Inlägg av juristen »

tomla skrev:
Jag betalar 10200:-/år Helförsäkring 2500mil/år ifrån watercircles.
55 år bor på landet.
Har du även någon annan försäkring hos Watercircles? Kan vara ett tips att fixa en billig olycksfallsförsäkring också annars, det kostade 231 kr/år extra för mig. MEN en extra försäkring gör att man får 10% rabatt på bilförsäkringen så man tjänar på det.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Om du inte behöver utrymmet i S kan det nog vara idé att kika på en Model 3.
Smidigare, snålare, bättre ihopskruvad och allt är ”senaste”. Lär också vara betydligt mer efterfrågad på beggmarknaden om några år än en då ”antik” S som antagligen saknar garantier.

Kan ju vara läge att kolla om du kan få en som tjänste/personal/förmånsbil kanske? Glöm dock inte kolla hur pensionen isf påverkas.

Jag köpte en P privat dock. YOLO!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Inlägg av NEO »

VillHaTesla skrev:
MDurante skrev:
Okej!

Körde privat.

Jag sparade cirka 80000kr i diesel, 30000kr i vägtullar (Norge), 3500kr i vägskatt per år, mot att köra min gamla dieselbil. Värdeminskningen på Teslorna var cirka 70k per år.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

Det är klart att du ska köpa en Tesla om du ska pendla så långt varje dag. Se bara till att den har Autopilot och helst D (4WD).
Bara du har laddning där du parkerar på natten eller på jobbet så är det hur smidigt som helst.

3h per dag i en Tesla med AP vs. avgasbil, lätt val om ekonomin är inom räckhåll.
Det enda jag ångrar med mitt första Teslaköp är att jag inte gjorde det tidigare.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
VillHaTesla
Teslaägare

Inlägg av VillHaTesla »

jpetters skrev:
Det är klart att du ska köpa en Tesla om du ska pendla så långt varje dag. Se bara till att den har Autopilot och helst D (4WD).
Bara du har laddning där du parkerar på natten eller på jobbet så är det hur smidigt som helst.

3h per dag i en Tesla med AP vs. avgasbil, lätt val om ekonomin är inom räckhåll.
Det enda jag ångrar med mitt första Teslaköp är att jag inte gjorde det tidigare.
Det där lät som ett sådant inlägg man gärna vill läsa då det inte var några otydligheter alls ;)
Det STORA problemet är att övertala sambon om att det blir ekonomiskt lönsamt och det är där jag tror jag får svårigheter.

Hur jag än vrider och vänder på det så kommer jag inte under en månadskostnad på ca. 10' när jag ska köpa bilen som privat.
Behöver komma ner omkring 6 500:- - 7000:- för att kunna försvara det mot henne och det är där jag får de svårare! :cry:
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare

Inlägg av Seregon »

Jag har en månadskostnad på ca 6500 för min S85D från 2015 som är reggad med låg effekt.
Hade möjlighet att utöka mitt bolån på lägenheten med 600k och numera en ränta på 1,55%. Det ger 775 kr i ränta och 5000 i amortering (10%/år i 10 år).
Till det kommer helförsäkring för <2500 mil på Moderna för 8880/år (gick bara för att min lågreggade lyckades smita igenom deras websystem, samt extra billigt iom 15% rabatt för övriga försäkringar där).

Totalkostnad 6515/mån exklusive el.
Model S85D -15, "Voltaire"
Användarvisningsbild
Latt
Teslaägare

Inlägg av Latt »

Saab99turbo skrev:

Min försäkring med obegränsad körning kostar under 4800:-/året. Halvförsäkring då jag fortfarande har vangskadeförsäkring kvar. (LF, man, 39år, Skåne)
Model S 100D
Skriv svar