Då jag varit en spökläsare här i forumet under drygt 2 månaders tid vet jag ju vilken enorm kunskap ni besitter!!
Efter att polaren förra sommaren införskaffade sig en Model S villhöver jag en Tesla NU!

Försöker övertala sambon som inte är med på min bana att lägga så mycket pengar på en bil i detta skedet....hon gick dock med på att jag skulle ställa frågan här i Tesla Club Sweden och om
det kommer raka svar och argument som är ärliga kan hon tänka sig att ändra sin uppfattning

Förutsättningarna är dessa:
Har nu fått en ny tjänst och kommer pendla ca. 12 mil t/r från dörr till dörr utan möjlighet att ladda vid jobbet.
I snitt 5 dagar i veckan men någon enstaka gång jobb hemifrån så kommer antagligen snitta omkring 3500 mil/år.
Då jag har trånat efter en Tesla i över ett års tid kom det nu i och med arbetsbytet en ypperlig chans att övertala sig själv att slippa betala den snordyra bensinen
tillsammans med att äntligen kunna börja göra naturen och våren jord tillrätta med en fosilfri bil.
Samtidigt vill jag inte köpa någon liten skit bil (fosil eller fosilfri) som är både obekväm, livsfarlig vid krock samt ostadig vintertid.
Frågan är nu bara...
Är jag helt dum som kollar mot en Tesla i detta läget när jag kommer bränna på så mycket mil om året?
Såklart är det begagnat som jag är ute efter då milen kommer brännas på duktigt per år och jag inte är sugen på den drastiska värdeminskningen som sker omedelbart första åren.
Är det bättre att satsa på en annan elbil, t.ex. Leaf eller liknande mindre variant, för att hålla nere inköpspriset?

Den huvudsakliga frågan för mig står alltså tillslut i följande...:
* Hur bra stå sig Teslan gentemot övriga märken när milen drar iväg på en t.ex. årsmodell 14-15-16?
* Är en Tesla model S i detta läget en ren förlust affär och något jag ska kolla på när jag inte pendlar längre?
Även om jag villhöver en Tesla NU måste jag ändå på något sätt kunna försvara det för mig själv i intjänad bensinkostnad samt ett hyfsat kvarvarande värde även om jag såklart vet att det kostar att äga en Tesla!

Någon som kan ge mig något konkret råd att börja ta ställning till innan jag börjar kika på ev. utrustningsnivåer m.m.
Teslaleasing, Billån, Privatleasing m.m.
Något sätt som i detta fallet ovan skulle vara mer fördelaktigt eller ett tips på att göra det fördelaktigt?
Min far driver ett par, tre bolag men det skulle nog bli svårt för han att skriva den där då det är inom byggsektorn och det mestadels har legat passivt sista åren

Hoppas någon kan hjälpa mig i dessa frågorna av er experter.
Det är säkert massvis med saker jag har bommat att ta upp och i sådana fall är det bara att ställa frågan....allt för att jag vill göra ALLT för att övertyga mig själv och frugan att införskaffa en Tesla nu när jag väl ska börja pendla dessa 12 mil om dagen utöver min övriga körning på hemmaplan.

Det generella som jag räknat på med en fosilbil är följande:
Ca. 3-3500:-/ månaden för billån för någon hyfsad lite större bil exkl. värdeminskning, service m.m. (Allt som även tillkommer på en Tesla vid köp)
3500 mil på årsbasis / 12 månader = 291 mil/månad.
291 mil * ca. 14:- /milen (liter pris á ca. 0,8 i förbrukning) = ca 4000:-
3500:- + 4000:- = 7500:- i bil pris inkl. bensin per månad.
Räknar jag galet eller fel på något omedvetet sätt för att övertyga mig själv?