Tillgänglig reserv S85

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare

Tillgänglig reserv S85

Inlägg av sondell »

Körde tom i går och skrev om det här:
http://tesla.sondell.biz/?p=2285

Dokumenterade med bilder av displayen från ca +24 tkm till ca -15 tkm.
Surfaren
elbilist

Re: Tillgänglig reserv S85

Inlägg av Surfaren »

Snyggt! Gillar att du gav fingret åt "räckviddsångesten". :D
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare

Inlägg av Zoidberg »

Intressant och tydligt återbrättat! Nu vet jag vad som väntar den dagen man behöver kräma ur allt ut batteriet. Om den dagen ens kommer vill säga... :)
Tummeupp!
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Hade det varit en dieselbil så hade du varit tvungen att lufta hela bränslesystemet, ta dig till macken på något sätt, köpa extradunk (om det finns på macken och den är bemannad alternativt ha en hemma som dock inte bör vara fylld med vanlig diesel om du inte brukar behöva den några gånger per år), fylla på den och sedan åka hem igen och tömma dunken i bilen. Därefter får du hoppas att det inte fanns för mycket partiklar i tanken som kom in i motorn så att den tog skada, blir lätt bakterieodlingar i dagens RME-diesel....
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

Intressant!
Hade du energimätare så du kunde se hur mycket energi som gick i nu?
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn381

Inlägg av Bjorn »

Intressant läsning. Vet inte om jag skulle palla ett sånt hårdtest själv...än iallafall.
Det är skönt att få bekräftat att 0 är en bit kvar. Jag trodde dock att det var drygt 20 km. Jag får det till 18km på din från 0-range till shutting down.

Detta tillsammans med ditt förra test reviderar (den klassiska) bilden med batteriet och pilarna lite, iallafall efter 3000 mil:
0-100%: 74 kWh
0-90%: 64 kWh (~ 90% av 71 kWh)
Reserv c:a 3,5kWh
Bricking lär vi ju inte kunna testa.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Intressant berättelse, och jag är nästan förvånad att den inte begränsar klimatanläggningen tidigare än den gör.
Också intressant att se hur varningarna steg för steg är.
Man kan dock absolut inte räkna med att det går att köra 20 km extra. Här är en historia med sämre utgång från våra amerikanska vänner:
Zero means Zero - another battery depletion story
Man bör nog planera för att 0 är 0, och om man ändå klarar sig så får man vara glad.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn381

Inlägg av Bjorn »

bylund skrev:
Här är en historia med sämre utgång från våra amerikanska vänner:
Fast han lämnade ju nyckeln i och lät den stå i 5-6 timmar så han vet ju inte hur långt under 0 den var när han startade hemfärden.
Om han hade haft Sondells test hade han ju vetat bättre än att starta hem 5-6 km när effektbegränsningen låg på 40kW (förmodligen).

Det är ju skillnad på att köra under 0 och ha exakt koll på när det hände. Håller annars med, skulle nog själv inte sikta under 0 eller ens under 5%.
http://teslaclubsweden.se/forum/search. ... ive_topics
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare

Inlägg av sondell »

bylund skrev:
Intressant berättelse, och jag är nästan förvånad att den inte begränsar klimatanläggningen tidigare än den gör.
Också intressant att se hur varningarna steg för steg är.
Man kan dock absolut inte räkna med att det går att köra 20 km extra. Här är en historia med sämre utgång från våra amerikanska vänner:
Zero means Zero - another battery depletion story
Man bör nog planera för att 0 är 0, och om man ändå klarar sig så får man vara glad.
Man bör inte planera för annat nej. Men det finns alltid en reserv. Och det följer ju effektbegränsningsmönstret jag visade. Så det kan vara bra att memorera in case of. Som jag också skrev, uppförsbacke på slutet går inte. Och går nog fortare till 0 när det är väldigt kallt.
Den testen du visar till där har det väl varit vampire drain till en bit under 0 km om jag förstått rätt. Nyckel i bilen är ju sällan en bra idé ;-). Har bilen stått still och blivit kall så är
nog reserven kanske mindre också. Bilen varnar ju faktiskt för det när det är kallt ute och man stannar med låg Soc. Jag hade kört länge och det var +15 ute.
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare

Inlägg av sondell »

Surfaren skrev:
Snyggt! Gillar att du gav fingret åt "räckviddsångesten". :D
Hehe. Tack. Inget för den neurotiske kanske ;-). Man lär sig bilen väldigt bra efter ett tag. Så kan anpassa fart för räckvidd ganska lätt. Hade inte pushat gränsen så långt om jag inte var nära min hemstad och hade flera ställen sista 5 km att stanna på. Pluss supercharger 2 km före hemmet. Var ju nyfiken hur långt det skulle gå och nu hade jag ju tur att den inte lade av mellan superchargern och hemmet.

Tumregeln är nog att går effektbegränsningen under 80 kW så är det rätt osäkert hur långt mer man kommer. Så stanna senast när den passerat 80 kW.
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare

Inlägg av sondell »

jonas skrev:
Intressant!
Hade du energimätare så du kunde se hur mycket energi som gick i nu?
Nej tyvärr. Laddade en timme med 220V 16 A innan jag kom över 0 tkm. Det är det enda jag kollade.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Bjorn skrev:
Fast han lämnade ju nyckeln i och lät den stå i 5-6 timmar så han vet ju inte hur långt under 0 den var när han startade hemfärden.
Om han hade haft Sondells test hade han ju vetat bättre än att starta hem 5-6 km när effektbegränsningen låg på 40kW (förmodligen).

Det är ju skillnad på att köra under 0 och ha exakt koll på när det hände. Håller annars med, skulle nog själv inte sikta under 0 eller ens under 5%.
http://teslaclubsweden.se/forum/search. ... ive_topics
sondell skrev:

Man bör inte planera för annat nej. Men det finns alltid en reserv. Och det följer ju effektbegränsningsmönstret jag visade. Så det kan vara bra att memorera in case of. Som jag också skrev, uppförsbacke på slutet går inte. Och går nog fortare till 0 när det är väldigt kallt.
Den testen du visar till där har det väl varit vampire drain till en bit under 0 km om jag förstått rätt. Nyckel i bilen är ju sällan en bra idé ;-). Har bilen stått still och blivit kall så är
nog reserven kanske mindre också. Bilen varnar ju faktiskt för det när det är kallt ute och man stannar med låg Soc. Jag hade kört länge och det var +15 ute.
Det är riktigt att det är oklart hur nära noll han var när han började köra hemåt.
Dock vill jag poängtera att bara för att det har gått att köra vidare kan man inte räkna kallt med att det alltid går lika långt. Så exakt är helt enkelt inte mätaren annat än vid urladdat eller fulladdat.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare

Inlägg av sondell »

Stämmer det. Även om jag är imponerad över noggrannheten de lyckas med. Och så här lågt ner på laddnivån är ju det lättare att avgöra mer exakt status på batteriet. Återkommer till att det man ska ta med sig är effektbegränsningsnivåerna.

Sen kan det nog variera lite med distans och så. Men ett par kWh har man nog alltid till rådighet. Hur långt det är beror ju på förbrukning..
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare

Inlägg av sondell »

När bilen var rätt ny så körde jag 12 km på reserven i -10 grader och en del uppför på slutet.
http://tesla.sondell.biz/?p=423

Då va det inte helt tomt. Men nästan. Märk på bilden där att man på den tiden såg hur mycket det var kvar i procent. Vid 0 km var SOC 7% eller något, nu är den ju 0% och man har ingen aning hur mycket som är kvar.
Skriv svar