17" på lr awd

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nico
Teslaägare

17" på lr awd

Inlägg av Nico »

Hej på er,

Vet ni om det går att montera 17" fälgar på lr awd? Polaren säljer 4 fälgar och jag behöver fälgar till vinterdäcken. :) kan ju förvisso provmontera när bilen kommer men vill höra vad ni känner till.

Med vänlig hälsning
Model 3 Long Range AWD
Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare

Re: 17" på lr awd

Inlägg av BjornS »

Tyvärr inte.

Jag har också varit inne på det spåret och snöat in mig på bromsdimensioner och annat. Nu har jag fått min bil och kunnat mäta själv. Teslan har mindre bromsskivor än flera bilar som säljs med 17-tumshjul, men den har större bromsok. Bakbromsen är störst på Teslan och där är det sisådär 8-10mm mellan bromsoket och fälgen på 18-tumshjulen:
bakbroms.jpg
Fram är det på håret att det skulle kunna gå. Tumstocken är 17mm bred och får nästan plats. Jag uppskattar utrymmet till 15mm:
frambroms.jpg
Dock skulle det lämna bara några ynka millimeter kvar mellan broms och fälg, vilket jag skulle gissa leder till att smågrus fastnar och repar fälgen.

Detta resonemang bygger förstås på att alla fälgar är lika formade. Om det finns grundare fälgar där insidan av fälgbanan hamnar längre ut från navet, ökar möjligheten. Men det är definitivt inte så att valfri 17-tummare passar.
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Användarvisningsbild
Nico
Teslaägare

Re: 17" på lr awd

Inlägg av Nico »

Alright! Mycket lättare att hittade 18”, ligger ju endel på blocket dock med bultmönster 5/114,3 så lär inte vara så svårt att lösa
Model 3 Long Range AWD
Skriv svar