Myter om elbilar utan verklighetsförankring

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Olof Borjesson
Teslaägare

Myter om elbilar utan verklighetsförankring

Inlägg av Olof Borjesson »

I dag pratade jag elbilar med en man som jag inte träffat förut. Han sa att han hade hört att i Norge finns det en massa Teslor som ingen ville köpa för att batterierna var kass och de var för dyra att reparera. Jag sa att jag tyckte att detta var konstigt eftersom Tesla lämnar åtta års garanti på batterier och att det inte finns Teslor i Norge som är så gamla att garantin gått ut.
En annan man berättade vid ett annat tillfälle att han kände någon i Norge som bodde nära ett ställe som var fullt av Teslor med kassa hjullager vilket förvånade mig eftersom jag har haft Tesla sedan 2014 och aldrig hört talas om att hjullagren skulle vara ett problem.
Finns det fler liknande myter som andra har hört?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Re: Myter om elbilar utan verklighetsförankring

Inlägg av Zalman3 »

Jag har också träffat folk som har märkliga åsikter.
En jag pratade med sa att man inte kunde köra en elbil på
vintern, eftersom det inte finns värme i elbilar.

Sa då att jag kört min elbil i ca 8300 mil, sommar som vinter, och att det hade varit utmärkt värme på vintern.

Frågade dessutom om han ens åkt i en elbil.
Det hade han inte gjort. Märklig man.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Det är så med alla historier som går från mun till mun, de ändras lite hela tiden fram tills att medelandet är helt förvrängt. Dessutom är det ofta samma typ av personer som känner sig kulturellt hotade av elbilar som pratar så där. Dvs den typen som gillar att mecka med olja, motorer och växellådor i sina garage... För att generalisera en smula.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Jag förstår inte hur vuxna män kan uppträda så barnsligt och illvilligt som i t ex kommentarsfältet på Auto Motor & Sport, Teknikens värld, Ny teknik osv. Man blir ju för fan mörkrädd. Är det människor som dem som är mitt ibland oss?

Helt ärligt så tror jag att internet och sociala medier kommer bli det som slår sönder vår civilisation. Långt farligare än alla nynazister, våldsvänster och terrorister tillsammans.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Verdi skrev:
Jag förstår inte hur vuxna män kan uppträda så barnsligt och illvilligt som i t ex kommentarsfältet på Auto Motor & Sport, Teknikens värld, Ny teknik osv. Man blir ju för fan mörkrädd. Är det människor som dem som är mitt ibland oss?

Helt ärligt så tror jag att internet och sociala medier kommer bli det som slår sönder vår civilisation. Långt farligare än alla nynazister, våldsvänster och terrorister tillsammans.
Du har helt rätt i ditt antagande men tyvärr så kombineras riskerna med internet och sociala medier med just nynazister, våldsvänster och terrorister till en helt ofantligt farlig soppa... :(
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Verdi skrev:

Social media är en riktigt farlig drog om den missbrukas, så är det.
Grimlos
elbilist

Inlägg av Grimlos »

Verdi skrev:

Ligger en del i det men just bilen rör upp känslor som få andra saker. Sedan tycker jag det är hål i huvet att samma klientel som aggressivt och felaktigt sprider galla och myter om elbilar tycker att olja även från diktaturer är så jävla fantastiskt...
Hyundai Ioniq -17, 28 kWh
Skriv svar